To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 pokook, tukik......

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: pokook, tukik......   Sat Jul 03, 2010 7:34 pm

ada kamu dingarkah pasal pokook atau tukik yg kunun buli jual sampai juta2 ringgit?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sat Jul 03, 2010 8:23 pm

ada dingar dingar tapi nda tau kasahihan dia.... Rolling Eyes
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sat Jul 03, 2010 9:44 pm

rancak org mancari pokook sini sandakan. Mimang ada kunun yg membeli tapi bukan juta ringgit la. Mangkali butul baitu pasal dulu tenggiling yg dicari... rm50 - 80 satu kilu. anak2 saya ada jual jg tenggiling dpt lebih rm200 seikur. tenggiling nampaknya sudah pupus sini tampat sia..kesian tenggiling.. Crying or Very sad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 04, 2010 2:54 am

itulah tu, serita diurang ransak butul..... tp bulum kita jumpa siapa2 yg sdh manjual pokook..... dan kalou butulpun, kanapa urang mo beli ni spesis sisak..... mo bikin apa?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 04, 2010 3:56 am

kunun kunun panawar bagi panyakit sadap(aids) bah...tapi nda tau kabanaran dia.... Razz
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 04, 2010 11:48 am

betullah, cerita pokook atau tukik ni famous di mana2, sampai berbais org cari...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 04, 2010 5:53 pm

ada beberapa ikur pokook kawan sya piara. dia beli dari org dgn harga 50 - 100 ringgit. kalau butul ada yg beli 20000 ringgit yg 200 gram..untung basar lah dia. masalahnya camana mau kasi basar tu pokook kalau kita tdk tau makanan harian dia? kalau balik2 kasi makan ayam sj..takut dia kojol pula....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 04, 2010 8:29 pm

orang kita asal sebut barang yg boleh buat duit , berebut mo cari ..baru dengar cerita orang konon pokook harga mahal , habis hutan kana selongkar semata2 cari pokook ,

ini spesis sepatutnya dilindungi , jangan kasi suka2 orang tangkap jual luar negara , ini binatang ibarat permata hutan kita ,

lihat apa jadi spesis pokook di amerika latin , amazon dan sebagainya ..pupus ! sudah pupus ..
sekarang dorang beralih arah pada kita , sebab dorang tau sini masih ada pokook , dorang tau orang kita masih 'buta' , tidak tahu apa dan bagaimana itu pokook , kegunaan , harga pasaran , faedah komersial dan sebagainya ,

mari kita selamatkan ini pokook , jgn kerana duit yang entah berapa sangat ..pupus pokook di sabah , ini binatang bukan senang2 mo basar , susah mo membiak , kalau sudah pupus menyesal pun tiada guna sudah ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 6:51 am

tuan romeo..bila serita pasal selamatkan pokook (dan binatang lain pun)..kita memang ada niat menyelamatkan pokook..tenggiling..dll.. Tapi bagaimana kalau di depan2 mata kita orang lain menjual binatang tersebut? Tambah2 lagi org itu pendatang yg langsung tdk peduli tentang kepupusan binatang tersebut. Sebelum tenggiling habis di kawasan saya ..tiap2 malam org bugis dan om (timor)..pigi mencari tenggiling...sampai tu bugis pun piara anjing mcm org timor utk memburu tenggiling. So..drpd diurang saja yg bolot, lebih baik turut sama cari tenggiling la.. Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 8:01 am

dulu , dikampung sia banyak tenggiing , cuma ada saturang ja yang minat memburu tenggiling pakai anjing , pukul 6 ptg dia masuk hutan ..bukan jauh , sekitar kebun2 dikampung ja , pukul 9 mlm dia balik bawa 3 ekor tenggiling , basar2 ..

tapi dulu , cari tenggiling setakat untuk makan ja , bukan sebagai pilihan utama sebb orang lebih minat tu payau , kalau ngam2 jumpa tenggiling kira bonus la ,

sejak harga tenggiling naik ,wahh...budak2 dikampung pun pandai sudah buat geng masuk hutan semata2 cari tenggiling , adik sia bilang dorang c anu kamarin dapat 2 tenggiling , duuuulu c anu dapat 1 , minggu lapas c anu dapat 1 , rancak betul dorang cari tu tenggiling ,

sekarang , mo cari tenggiling dikampung bukan main susah , nasib2 ja siapa yg dapat , ..

sia fikir , apa saja barang/binatang dihutan kalau ditawar harga yg mahal , semua orang akan cari dan jual , lama2 akan pupus ..semuanya kerana duit , mungkin lebih baik kalau jabatan perhilitan wartakan binatang2 yg terkawal , untuk mengelakkan kepupusan spesis , jgn sampai anak cucu besok cuma nampak binatang2 itu cuma dari gambar atau dari TV ja , mau tinguk betul2 tiada sudah , mcm tu badak sumbu nasib dia bagus terselamat dari kepupusan , ..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 1:02 pm

pa khbar. ui lama uda sia tidak masuk forum nie...ui kamu urang cakap pasal tokek ka...emm sitau sia em tokek nie hiwan terlindung ka! tambalut sia cakap kalo d kk tidak bulih gia sambarang plihara..kana tangkap...itu pun tambalut sia cakap kalo sia tatapmau plihara tu tokek..hahahaa
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 2:53 pm

saya inda suka tingu tu tokek pasal dulu2 masih kanak2 dikasi tau oleh org tua kununnya toket @pokook tu berbisa...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 2:56 pm

kalo serita fasal pokook pula, sya tringat gara˛ aktiviti mncari pokook giat dijalankan, d kwsan pekan ranau yg awal˛ bulan june lepas ada org terjumpa tengkorak manusia tersembunyi lamaaaa sudah tdk tau d mna tu. dorg bilang ada knon kluarga dekat˛ sana kehilangan anak sudah beberapa thun sudah tapi lgsung tdk dapat dikesan, mgkin anak dorglh tu. hmmmmm...... pokook jugalah...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 05, 2010 8:26 pm

yg lusu, sdh lama kita dingar kunun ini pokook tukik mahal..... tp bulum saturang pun yg sia jumpa yg dialah yg sdh manjual pokook tukik..... masam samua ini serita kusung sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 06, 2010 8:56 am

ya ba... setakat ini saya sendiri belum lihat muka si pembeli. kalau pembeli tenggiling dulu mimang saya nampak pasal dia bawa kereta landcruiser keluar masuk kampung membeli tenggiling.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 06, 2010 11:18 am

ada pembeli tu , dan saya pernah jumpa sekali di KK ...doktor bangsa cina , lepas itu saya cuma dengar cerita si anu si anu jual pokook , konon dapat sekian2 ..cuma dengar saja , yg saya nampak cuma sekali tahun lepas bulan 9 itu saja , ada orang[kawan] dari Labuan minta tolong ambil di terminal feri , kawan lama ..mesti la tolong , dia ada bawa satu bekas [kotak kayu ] , dia minta tolong hantar pada satu rumah di Luyang , fikir ..tdk jauh sangat pun hantarlah , dia masuk dalam rumah saya tunggu dalam kereta ja , dalam sepuluh minit dia keluar senyum2 sama tuan rumah ,
dalam perjalanan , saya tanya apa barang dia hantar tadi ? dia bilang pokook , haa pokook ? sia pun tdk tau berapa berat berapa besar yg dia hantar sbb dalam kotak , cuma dia cakap harga dia dapat 85 ribu , entah betul ka tidak ...

sebelum balik hari tu jugak ,dia bagi sia 400 , tambang pergi balik dia bilang ...sama dia blanja makan sana Krishnan kari ikan ,

ada kawan bilang bapa dia ada jual , sampai bersumpah dia cakap betul ....konon beli kereta , skarang banyak cerita2 timbul pasal binatang ni , macam2 bentuk cerita ada , entah betul ka tdk ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 06, 2010 3:29 pm

ini pokook haraga 64juta... inda tau butulkah...

Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 06, 2010 6:41 pm

mcm inda masuk akal oo... Kalau pokook tu dibikin ubat pun bukan semua anggota badan buli bikin ubat. contoh mcm hempedu beruang... 1 badan beruang yg berat 500 kg pun bukan semua buli bikin ubat.
Kesukaran mencari pokook mungkin menjadikan dia sangat mahal.. tapi saya pikir indada juga yg sanggup bayar berjuta-juta.. apa lagi kalau sampai 64 juta.

Apa yg saya betul2 nak tau ialah kegunaan pokook itu. bikin ubat kah? Ubat kanser kah? Ubat aids kah? .. kalau betul2 boleh bikin ubat utk penyakit kronik..alangkah sayangnya jika kita jual utk kegunaan org lain (negara lain) sedangkan kita sendiri memerlukannya.

Selamatkan pokook kita!!!...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 06, 2010 9:45 pm

yg kita dingar, kunun kunun kunun kunun ada yg mo beli, bayar pulu2 ribu..... dulu itu tenggiling buli parsaya lg pasal buli makan, tp pokok, tukik? mana buli makan..... sia nampak dulu dapan mata kana jual baru sia parsaya...... sia ingat lg dulu ada kunun mo beli itu tutup aluminium (ring) tin2 minuman spt beer, yg mo ditarik tu turus bebunyi pssssssss...... sia tingu kawan sia yg bising2 dulu kunun ada mo beli, sikarang masi ada juga itu penutup aluminium, masam bo bakarat sdh...... pokook pun begitu juga laitu......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 07, 2010 12:27 am

pokook...pokook....butul ka dalam gambar itu pokook...siap jeling jeling lagi sama itu kusing...takut itu kusing sampai dakat dakat dia punya tuan. Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 07, 2010 7:52 am

pukutarap. wrote:
yg kita dingar, kunun kunun kunun kunun ada yg mo beli, bayar pulu2 ribu..... dulu itu tenggiling buli parsaya lg pasal buli makan, tp pokok, tukik? mana buli makan..... sia nampak dulu dapan mata kana jual baru sia parsaya...... sia ingat lg dulu ada kunun mo beli itu tutup aluminium (ring) tin2 minuman spt beer, yg mo ditarik tu turus bebunyi pssssssss...... sia tingu kawan sia yg bising2 dulu kunun ada mo beli, sikarang masi ada juga itu penutup aluminium, masam bo bakarat sdh...... pokook pun begitu juga laitu......

zaman tangkai aluminium tu anak2 saya masih sikulah randah.. sampai 1 bahai tu penutup diurang kumpul.. saya mati2 kasi tau diurang indada yg mau beli tu kecuali ditimbang mcm biasa. tapi diurang mau juga kumpul.. last2 inda tau mana sudah ..mangkali ikut kana timbang juga..

Kunun2 pokook buli buat ubat aids.. phui! kalau butul kanapa inda gampar satu dunia?.. Saya parcaya mimang ada org mau beli baini pokook utk jd pets di luar negara tapi harga bukan sampai 1 juta satu kilo...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 07, 2010 5:57 pm

memang ni pokook ada banyak cerita , ada yg sengaja ditambah kasi gempar padahal cerita sebenar cuma seinci , maklumlah semuanya berbakat menambahkan perisa , ..

ada banyak donggengan , konon asal usul pokook adalah manusia 'sharif' yg disumpah , ada yg bilang tu pokook faham cakap manusia , ada yg bilang pokook ada 'semangat' pelik yg hanya mampu difahami oleh mereka yang tahu , ada yg cakap pokook itu ada cara menyambut dari tangan orang , kalau tidak dia akan lari atau hilang ....

yg betulnya ialah , jangan sampai kena gigit pokook , bisa dia punya gigitan tu meskipun tiada gigi taring macam ular ..hati-hati ,
gambar diatas memang gambar pokook , memang ada yg besar ..mungkin sudah berumur ratusan tahun , atau puluhan tahun , dalam buku bilang umur pokook boleh mencapai 150 tahun ,

pokook pun ada banyak spesis , ada yg lima jari ...ada yang cuma 4 jari , ada yang hitam berbintik putih , ada yang kuning bintik merah macam gambar diatas ,

biar seribu umpanan mengatakan pokook itu mahal , boleh buat duit , kalau dapat yg besar boleh jadi kaya sekelip mata , boleh bikin ubat , biarkan ..yg penting kita jangan suka2 kasi tangkap dan jual pokook , itu harta hutan kita , ada guna pada kitaran hidup spesis cicak , kita selamatkan pokook kita , jangan sampai pupus ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 07, 2010 8:36 pm

inda silap sia, yg di atas tu tukik, kalou pokook itam2 sikit badan, indada bintik mirah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 07, 2010 9:49 pm

pokook , tokek ...satu spesis tu gaman , ..warna dorang ja lain2 , sama jari dorang berbeza , ada yg 4 jari , ada yg 5 jari ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Thu Jul 08, 2010 8:57 am

saya pernah kasi mati pokook yg pigi menyisip di dinding rumah (duulu). Dia tinggal di situ inda pandai lari. tiap-tiap hari bunyi (bukan sepanjang hari la). kurang senang dengan bunyi dia, lagipun org bilang berbisa kalau kena gigit.. Saya pigi juluk pakai parang panjang. warnanya kehitaman ala2 tugarang tapi kepalanya mimang pindik, badan mengerutu.

Adakah saya membuang tuah kerana membunuh pokook yg tinggal di rumah?.. Rolling Eyes
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: pokook, tukik......   Today at 11:53 am

Back to top Go down
 
pokook, tukik......
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: