To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 pokook, tukik......

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Thu Jul 08, 2010 2:54 pm

mmg buang tuah, kalou kao sabar sikit menunggu, antah basar masam buaya sdh sikarang, ada sdh duit juta2, buli sdh pasang talian internet dr pajabat telekom pigi rumah kao..... tp karana kao kasi mati, tarpaksalah bagantung sama digi internet yg slow, tunggu2 lglah itu pokook mambasar samula sana dinding ruma.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Thu Jul 08, 2010 3:28 pm

waktu tu belum ada kabar angin u pokook membawa tuah bah.. kalau saya tau... saya tida mau kasi mati, saya kasi makan hati ayam lagi...hmm apa buli buat la.. Crying or Very sad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Thu Jul 08, 2010 4:58 pm

dulu dikampung , ada pokook slalu bunyi ...kuat betul bunyi dia , dalam lubang kayu , asal limpas sia slalu elak tu pokok sbb bapa bilang bisa kalau gigit , ada skali sia sama abang pigi intip to pokook , kami pakai bapa punya turupung , masa berbunyi dia kasi keluar kepala ja , besar 4 jari dia punya kepala ...

kadang2 kami lastik , tapi tdk kena ..jauh bah , tinggi tu lubang ,

sekarang tiada sudah dia bunyi , tu kayu masih ada sana , tapi kiri kanan ada rumah orang sdh , mungkin dia malu suara dia tdk sedap..terus lari ,
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Fri Jul 09, 2010 7:34 pm

laa wrote:
kalo serita fasal pokook pula, sya tringat gara˛ aktiviti mncari pokook giat dijalankan, d kwsan pekan ranau yg awal˛ bulan june lepas ada org terjumpa tengkorak manusia tersembunyi lamaaaa sudah tdk tau d mna tu. dorg bilang ada knon kluarga dekat˛ sana kehilangan anak sudah beberapa thun sudah tapi lgsung tdk dapat dikesan, mgkin anak dorglh tu. hmmmmm...... pokook jugalah...

laa ada tue pondok sana depan simpang masuk p hospital tue...sana la bha tue rangka manusia kna jumpa...sia knal juga tue...2 tahun suda dia ilang bha tu...dia mati overdos hisap gam...gara2 pokook akhirnya jumpa juga rangka dia...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sat Jul 10, 2010 11:51 am

[img][/img]


ni kah tu pokook?
yang sa tau..moyang sa ( aki sa punya bapa ) bilang, yg bisa tu yg bintik merah..atas pokok saja ni..nda turun tanah.jadi mcm mana orang bule dpt tangkap ar? kesian sa..bisa butul kunu ni pokook smpai aki sa marah butul tu kalau kami p mlastik sana kabun gatah dia..terutama yg kwasan gatah dia yg ada pokok nunuk..sana kunu tu pokook selalu brbunyi.
tapi tu dulu la..sekarang sa nda tau suda ada lagi kah tdak tu binatang sana..jangan2 suda kena serbu orang juga tu tmpat. belakang rumah moyang sa gia dekat hutan tebal.
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sat Jul 10, 2010 4:16 pm

ini masam anak bayo ni mem.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sat Jul 10, 2010 9:01 pm

hihihihiiiii gambal sisak kana zoom..... apalah si monkey ni, mangkali dia pikir pokook tu sisak..... kalou sisak, banyak sana rumah sia, pigilah kamu tangkap, pree sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 11, 2010 8:37 pm

kanapa lah cicak tu indada yg mau beli ah.. kalau ada yg beli rm20 satu ikur pun kira ok suda.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 11, 2010 9:56 pm

suba kao kasi sansasi tu sisak, bilang ada urang membeli, kompom abis sisak di rumah2......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Sun Jul 11, 2010 11:49 pm

sia suka dengar tu bunyi tukik ...masa kecil garau suara dia , sdh besar nyaring pula , yg siuk bulih tunjal kepala dia dgn jari , tu tukik diam ja ..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 12, 2010 12:51 am

barani ko tunjal dia tuan romeo....nanti ko kana singap masam mana?lebi kurang tabuan juga juga bisa dia itu ataupun mangkali lebi bisa...dingar dingar itu itu 'tomumuhu' pun jatuh dari atas puku dia singap,kunun kunun dia makan itu pulut paliw bah..urang urang tua serita la.... Laughing
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 12, 2010 6:52 am

pokook spisis sisak juga bah kan? siapa tau sisak pun buli bikin ubat.. ubat utk menumbuhkan balik anggota badan yg putus..mcm ikur sisak pandai tumbuh balik.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Jul 12, 2010 3:57 pm

punya barani si gaman susuk itu kapala tukik..... kalou pulis mmg pulis jugalah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 13, 2010 3:38 am

ya bah....mangkali itu tukik tarjaling bah itu pistul sana tarsidai...dia sakap kalu sya singap malatup kapala ini....pura pura dia manja manja sana....lapas itu dia kasi bagus bagus dia punya suara....hihihi Very Happy
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 13, 2010 3:53 pm

pukutarap. wrote:
suba kao kasi sansasi tu sisak, bilang ada urang membeli, kompom abis sisak di rumah2......

haha... adoina kalo bgitulah kamilah yg paling untung o... rumah kamipun bnyak sisak, hahahah...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Jul 13, 2010 8:14 pm

tp susa bah mo dpt sisak yg basar2, abis2 basar masam jari sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Jul 14, 2010 12:04 am

hihihi....dadi burik anak pun rintik bah gaman....lusu banal ko ini Laughing
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Aug 09, 2010 8:50 pm


KUALA TERENGGANU: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak bercadang mengkomersialkan spesies cicak jenis 'gekko-gecko' yang kini menjadi buruan ramai bagi dijadikan ubat tradisional sebagai satu perusahaan, seperti burung walit atau belut, yang turut terkenal dengan khasiat tinggi untuk kesihatan.
Timbalan Menterinya, Datuk Johari Baharom, berkata kementeriannya tidak bertanggungjawab ke atas haiwan spesies itu, melainkan unggas seperti burung walit dan belut yang diletakkan di bawah kendalian kementeriannya.
“Kalau ada yang berminat untuk jadikan cicak ini sebagai satu perusahaan, ia sama seperti perusahaan lintah dan kedua-duanya bukan di bawah bidang kuasa Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, sebaliknya mereka boleh rujuk pada jabatan lain yang berkaitan.

“Ia berbeza dengan perusahaan burung walit kerana ia spesies unggas dan kita boleh membantu mereka ini (pengusaha burung walit) kerana ia memang terletak di bawah bidang kuasa kita,” katanya selepas majlis perasmian Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Peringkat Negeri Terengganu (MAHA) Mini di sini, yang disempurnakan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, malam kelmarin.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah; Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd Hashim Abdullah dan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Negeri, Asha'ari Idris.

Cicak dikenali sebagai gekko-gecko itu dilaporkan menjadi buruan ramai berikutan harganya mencecah RM30,000 seekor dan haiwan itu dikatakan menerima permintaan tinggi di kalangan penggemar makanan eksotik berikutan khasiat kesihatannya yang tinggi.
Setakat ini beberapa individu di Sabah, Kedah, Perak serta Terengganu mula menjadikan aktiviti mencari cicak yang lebih dikenali sebagai Pokke di kalangan penduduk tempatan secara serius, malah ramai yang mahu menjadikan ia satu perniagaan sama seperti ternakan haiwan lain seperti lintah dan burung walit.

Mohd Johari berkata, kecenderungan pihak tertentu memburu reptilia berkenaan mungkin bersifat sementara dan bermusim kerana penggunaannya dikatakan hanyalah untuk perubatan.

Bagaimanapun, setakat ini tiada pihak yang mengetahui sama ada ia digunakan dalam industri perubatan atau dijadikan sumber makanan oleh golongan tertentu yang mungkin percaya ia mempunyai khasiat menyembuhkan penyakit sama seperti sarang atau air liur burung walet.

INFO: Cicak gekko-gecko

# Di Indonesia dan Pulau Jawa ia dikenali sebagai Tokek.

# Tergolong dalam keluarga cicak Gekkonidae.

# Haiwan ini tersebar luas bermula dari India timur, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Semenanjung Malaysia dan pulau sekitarnya, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi, Lombok, Flores, Timor, Aru dan Kepulauan Filipina.

# Dipercayai ada lebih 2,000 spesies cicak gecko-gecko di seluruh dunia yang belum lagi dijumpai.

# Cicak berkenaan kerap ditemui di pokok dalam pekarangan rumah, terutama di kampung dan tepi hutan.

# Spesies terbesar dikenali Kawekaweau dengan panjang badannya 60cm. Spesis terkecil ialah Jaragua Sphaero dengan panjangnya 16mm.

# Dipercayai apabila mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan enzim yang mampu mengubati penyakit HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.

bah gaman-gaman masam mana...... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Aug 09, 2010 10:54 pm



sia sdh dpt 1..... 64kg.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Aug 09, 2010 10:58 pm

saya ada ramai kawan OM , dorang bilang sana Flores itu tokek kalau jumpa dorang makan ....dorang bilang banyak disana terutama dilubang2 kayu yg sudah mati , besar2 konon ..

ada satu OM tu cakap dia selalu dapat yang besar macam 4 jari sana kampung dia di Flores , kalau kecik besar macam jari dorang tidak mahu , tiada isi , cucuk dan bakar buat macam sate ...sedap konon , lagi satu itu tokek memang ubat dia bilang , ubat dorang turun temurun sjak dulu ,

sebab itu apabila heboh harga tokok ribu2 , OM2 ketawa kelucuan ...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Mon Aug 09, 2010 11:18 pm

patutlah itu om kaya2...... sampai malansung diurang sini sabah bataun-taun..... inda mo balik2 lg tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Tue Aug 10, 2010 9:47 pm

Mangkali d sesetengah tampat bah itu gaman...banyak pulau mangkali bah sana itu...mungkin yang c gaman Romeo serita ini Om yang pulau satu lagi...bukan begitu ka gaman... Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Wed Aug 11, 2010 8:30 pm

tp masam mo tinggalam sdh ni serita pokook..... saturang pun bulum kita jumpa siapa yg ada manjual.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: pokook, tukik......   Thu Aug 12, 2010 1:54 am

Sini samananjung jadi hiboh pula pasal serita ini..mungkin ramai la urang asli salapas ini akan jadi kaya pasal ini barang.... Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: pokook, tukik......   Today at 9:54 am

Back to top Go down
 
pokook, tukik......
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: