To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kes pembuangan bayi

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Kes pembuangan bayi   Sun Aug 08, 2010 9:33 am



Sekarang ini kes pembuangan bayi saban hari berlaku, khususnya di Malaya. Si sharizat tidak brapa sukung dengan cadangan pusat penempatan bayi yg tidak dia mau.
Ada pula yg cadangkan kasi kawin awal sja tu remaja yg gatal nak 'rasa'. Ada pula yg cadangkan supaya kawin2 ini dipermudahkan (berian mura2, kenduri ala kadar). Mcm2 cadangan..
Apa kata kamurang?


Last edited by Yorut_orut on Mon Aug 09, 2010 12:29 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Sun Aug 08, 2010 6:23 pm

dari mana akar umbi ni masalah bermula? dari situ la sepatutnya durang kasih selesai..bagi saya, pengaruh media, pengaruh budaya dan kekurangan nilai agama yang menyebabkan remaja tidak kuat jatidiri....adatresam masyarakat setempat juga berubah ikut zaman...kalau dulu remaja dididik dengan 'rotan dan agama'...sekarang, 'duit dan kebebasan'...dulu kalau sa balik rumah lambat sikit, mula la 'cing cung' tu mem sa.kena soalsiasat..skarang sa pnya nieces n nephews pla balik ikut suka hati..nda berapa kena tanya...nda adil butul...berani lagi menjawap orang tua..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Sun Aug 08, 2010 6:59 pm

setuju monkey..

Dulu remaja pandai takut/segan sama ibu bapa, jiran dan kawan2. tp sekarang mcm indada malu..pandai lawan sakap lagi. Rotan dan agama pun inda buli kasi lurus jalan diurang. Pada pandapat saya.. Remaja yg sudah gian keluar malam, gian bekepit sama jantan/betina, bagus kasi kawin saja. Susah senang diurang belakang hari pandai2 lah diurang. Mana tau kalau sudah ada baby..hati diurang akan automatik jd dewasa, terutama ibu bayi tsbt...
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Sun Aug 08, 2010 10:32 pm

hai... memandangkan kes ini kerap berlaku skrg, mgkin timbul keperluan kita membincangkannya dgn serius... atas sb itu, cerita mengenai kes ini yg dimulakan oleh tuan yorut-orut saya pisahkan ke topik besar utk memudahkan rujukan pd masa akan dtg... kita teruskan perbincangan...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Sun Aug 08, 2010 10:34 pm

setiap hari kita dgr ttg pembuangan bayi... ada yg mati, ada yg masih hidup, ada yg dikubur, dibuang dan mcm2 lagi... apa sebenarnya yg berlaku? mari cuba kita bincangkan...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 11:13 am

kes pembuangan bayi ? aduhhh ....ni satu perkara paling benci saya dengar , paling benci nampak dalam berita TV , rasa macam mau kasi pecah kepala orang yg melakukan [kalau ada depan mata ] ..bikin panas , bikin marah ,

Apakah puncanya ?

a] Pengaruh semasa [rakan sekolah , rakan sebilik , rasa ingin mencuba , ]
b] pengaruh Media [Tv ...cyber cafe , SMS , ]
c] Diri sendiri [ kurang Ilmu agama , kurang ilmu , kurang pengalaman ?
d] Tertipu , terpedaya ..dengan janji2 atau sebagainya

Betulkah ?

Ya , mungkin betul pada beberapa kes dan tempat , tapi tidak betul pada beberapa kes dan tempat kejadian ! kita tidak boleh pukul rata mengatakan bahawa semua kes yg berlaku adalah penyebab yg sama ..

masyarakat harus menilai dan menghukum bukan hanya si pelaku [ lelaki dan perempuan ] tapi juga keluarga kedua belah pihak , bagaimana mereka 'handle' anak mereka ? kisah percintaan anak2 ? dengan siapa anak keluar selalu [rapat] dan sebagainya ?

Kes pembuangan bayi ini bukan hanya melambangkan hubungan dan senario muda mudi kini , tapi juga sekaligus melambangkan keadaan institusi kekeluargaan , struktur masyarakat yang semakin rapuh dan celaru , sikap masyarakat yg mementingkan diri sendiri dan tidak ambil hirau perihal jiran lain atau pada isu2 lain yg tdk berkaitan dengan dirinya ,

Isu ini terlalu panjang untuk dikupas dan dibincang , semua pihak akan tersentuh akhirnya ...tapi bersediakah mereka menerima kritikan dan teguran2 ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 12:41 pm

Ngam juga admin kasi pisah topik ini dari topik no kompas..mudah-mudahan topik serius begini inda talari kompas lg.

Setuju dgn komen tuan romeo.
Mungkin kita perlu jaga tepi kain org jika ianya berkaitan dengan maksiat atau jenayah. ini membolehkan tindakan awal boleh dibuat utk menghalang maksiat berlaku. jika sudah berlaku pun ..setidak-tidaknya tidak akan berlanjutan setelah pelaku sudah diambil tindakan..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 6:47 pm

Mastermindnya adalah ibubapa la..... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 6:50 pm

kis ini makin hangat d pasaran..... tia ari kita dingar sini sana..... biasa kalou ada kis2 inda bagus, misti kita sari siapa sala.....

sala bapa mama - pasal inda ajar anak bagus2..... mangkali si bapa mama pun jenis yg rujak juga..... masa kisil2 ramaja inda periksa apa parangai anak setiap ari, main kasi biar begitu sj, kasi bibas begitu, sayang kunun, bukan sj bunting atau kasi bunting anak urang, tp juga parajalan inda sampai ka mana..... takan kita kasi sala anak kalou dr kisil sdh kana kasi biar2......

sala pihak berkuasa - kanapa ada hutil2 palasuran sana bandar2? kanapa inda pandai abis? atau mmg begitu sdh takdir inda buli basmi? itu pelipin yg jalan2 malam2 pigi jual cd2 xxx rilek sj manjual dr mija ka mija makan, kanapa diurang begitu rilek? inda bulika time dia manjual, turus tangkap? urang sakap bukan sanang manangkap diurang ni, jd..... kasi biar sj? mangala begitu sj?

sala karajaan - di intenet sinang2 jumpa gambar urang main bula, kisil basar tua muda siapa2 buli tingu..... intenet masuk sini nagara kita ikut kabel bawa laut bah, takan karajaan inda buli tapis sj tu..... kasi filter, taru pangawal sana ujung kabel..... apa2 sj websait yg ada parkataan main bula atau apa sj yg sawaktu dingannya, inda dpt buka..... kalou mo butul2 mangatasi masala ini, padulilah kunun hak asasi si gaman paragasu mo tingu gambar2 yg bamain bula..... si mahadir pun sdh sadang suru tapis intenet.....

sala diri sendiri - kanapa suka simpan pilem2 main bula dlm hp? siuk menuntun? bah, jantik sj bah kalou ada yg mo bangun..... bila ada pilem main bula dlm hp, nah samangat mo main bula.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 6:56 pm

padulilah kunun hak asasi si gaman paragasu mo tingu gambar2 yg bamain bula.....
ko sampat lagi kasi hompit sya aah gaman...suntuh ka itu...
Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 7:15 pm

hihihihiiii..... taruk butul sdh bah sikarang ini, banyak main buang sana sini..... masam buang tulang sayap ayam kfc sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 7:18 pm

anjing pun pandai jaga anak dia bah...ini pula manusia masam hewan... Mad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 7:21 pm

anjing indada mambuang anak, urang pula banyak.... masam mo tabalik dunia sdh ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 7:47 pm

masam butul pula kan gaman...urang pandai buang tulang kfc,anjing pandai momungut itu... Laughing
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Mon Aug 09, 2010 10:30 pm

sekadar menambah beberapa perkara yang Tuan PT sentuh ..

Isu pihak berkuasa , pertumbuhan hotel2 sewa hari , sewa jam dibandar ..isu ini adalah berpunca pada si empunya premis , atau sipenyewa bangunan , setiap perniagaan mesti ada lesen , setiap lesen ada batas2 dan hanya pada perkara yang disahihkan dalam dokumen ,
masalahnya si empunya perniagaan sering tidak ikut peraturan , demi mencari untung yang banyak dan cepat maka disalahgunakan lesen yg ada , mereka tidak kisah siapa yang datang , samada pelanggan anakmuda ...student , janda , duda , imam , ustaz, janji duit masuk .....tiada tapis2 , ini salah satu faktor ,

Isu tapisan internet , dimaklumi hanya negara China yang berani memotong talian YAHOO dan YOUTUBE dalam dunia , menapis dan memotong sistem internet tidak semudah disangka , disamping ianya akan menjejaskan perniagaan beberapa badan2 klongmerat gergasi , kita belum mampu berhadapan dengan tindakbalas dari dalam dan luar negara ...China lain cerita , dorang itu segalanya sudah gagah dan kukuh , malam mampu mencabar negara lain ,

Isu kurang didikan agama , mungkin ya ...tapi bagaimana dengan student U ? ambil course agama , umur 25 ? apakah ianya masih boleh dikatakan kurang didikan ? anak ustaz ...anak Imam , anak 'katigis' , anak haji dan hajjah ...? pun ramai yang terlibat , [maaf kalau menyinggung sesiapa ...tapi kita cakap secara terus terang saja ]

peliknya , anak orang bandar ...yang mak bapaknya memang lahir dibandar , sangat jarang kes membabitkan mereka , kes yang banyak berlaku ialah anak kampung yang study atau kerja dibandar , lebih bandar dari orang bandar , perangai dan sikap mengalahkan orang putih , apakah kerana ' rusa masuk kampung ' ? atau kebaru baruan ? kena kejutan budaya ? sehingga seolah mabuk dan tidak sedar diri , seronoknya lain macam ...

rakan2 tolong sambungg ....he he
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 1:15 am



ini sala 1 parajal sana u yg tatangkap mambuang baby baru2 ini..... siuk2 dulu, susa2 + malu kamudian......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 8:25 am

patut tu pasangan pun cekup juga... kalau ni parampuan kana buang sekolah, itu jantan pun patut kana buang sekolah juga. Inda adil kalau 1rang sj yg kana hukum. Selama ini indada pula sia dingar mana2 jantan yg bikin anak itu kena cari pulis dan dihukum. Mungkin ada tp inda kana kasi siar dlm akbar....?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 6:00 pm

kasian juga bah, dua2 punya pasal, biasanya parampuan sj yg sansara malu..... yg bikin heran, buli juga balaku.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 6:51 pm

siuk bah mangkali..... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 7:58 pm

merujuk gambar diatas , inilah yang paling saya meluat tengok ....setiapkali pasangan ke mahkamah , si perempuan akan memakai tudung , atau silelaki akan pakai kopiah [ topi haji ] ..amboi , tahu pula malu menutup muka ! hak tuiiih ...

Kes pembuangan baby baby ..secara peribadi saya merasa takut apabila melihat diri sendiri dan keluarga berada dalam lingkungan masyarakat yang memandang dadah , sex bebas , gejala buang anak , dan pelbagai perkara jahanam lain sebagai satu perkara yang semakain di 'normal' kan ,

Kasihan melihat baby -baby tidak bersalah seumpama bangkai ayam digonggong anjing , mati hanya kerana si IBU BAPAnya membuang ditepi tandas , longkang dan semak , aduhai anak ...betapa malangnya nasibmu !

Pintu taubat sentiasa danmasih terbuka , sepatutnya sudah terlanjur ...jangan sesekali membuat perkara tolol dengan membunuh baby yang tidak berdosa , banyak allternatif lain yang boleh difikirkan , ..banyak tangan yang sedia menyambut dan memeliharanya sebagai manusia ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 8:12 pm

Saya pun ada anak lelaki dan perempuan... Siapa tau anak2 sendiri terjerumus ke dalam hal2 seperti ini? butul2 bikin takut juga.
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 8:16 pm

Sya befikir...masammana pun institusi kekeluargaan juga memainkan peranan yang terpenting sekali...tanpa mereka siapa la kita.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 8:46 pm

yg penting ajar anak2 bepikir bagus2 dr kisil..... dgn arapan diurang buli bepikir bagus pasal bukan 24 jam kita buli tingu diurang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Tue Aug 10, 2010 9:21 pm

Butul sakapan ko gaman.....kita tanamkan perasaan rasional, sifat sayang, melindungi dan banyak lagi laa....mungkin kita akan pernah tersilap tetapi,penerimaan, dorongan dan sukungan keluarga juga akan membuatkan kita akan lebih kuat lagi untuk insaf.... Smile
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Wed Aug 11, 2010 8:53 am

Prinsip sia. Kalau sia sudah nampak/tau anak sia kamaruk besinta, saya suru diurang kawin. tidak kira anak parampuan atau lalaki.
Mau dingar sakap kah diurang itu kalau kita bilang, "besinta-sinta sj kamu tp jgn be'anu"..hihihi.. Diurang pun ada pikiran sendiri bah.
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kes pembuangan bayi   Today at 3:53 pm

Back to top Go down
 
Kes pembuangan bayi
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Local Issues-
Jump to: