To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Berkongsi nombor IC..

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Berkongsi nombor IC..   Tue Aug 17, 2010 8:16 pm

Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Tue Aug 17, 2010 9:56 pm

Saya mengingatkan diri sendiri dan tuan2 sekalian , sering2kanlah periksa apa2 urusan terutama perkara2 penting ,

sebagai contoh , sering2kanlah periksa penyata KWSP ...cuma pergi ke mesin sedia ada ,letakkan jari pada skrin dan masukkan IC , tekan urusan apa kita mahu , lihat penyata yg ada adakah sesuatu yang mencurigakan ...?

kenapa ? pasal sudah banyak kes ...simpanan KWSP dikeluarkan oleh individu lain , ! ternganga dan terkejut ...silap2 boleh pengsan ,

ada kes wang dalam akaun dikeluarkan oleh orang lain , sebagai contoh baru2 ini ada kenalan 'ofismate' kakak saya , si makcik ini sudah berkira2 untuk menunaikan haji tahun ini , tiba2 seminggu sebelum dia mengeluarkan duit yang ada , didapati jumlah duit dalam akaun dia sangat kurang , hilang 9 ribu ! apabila tanya dikaunter dorang bilang makcik sudah kasi keluar duit ni 3 kali dalam masa seminggu , peliknya dikeluarkan dan dikirim ke indonesia !

apa makcik ni mampu lakukan ? cuma disuruh buat laporan polis dan pihak bank berjanji akan menyiasat , sampai sekarang tarak ada apa2 ..

kecanggihan teknologi dan kepintaran orang2 zaman sekarang susah mau fikir , akan sentiasa ada manusia2 yang berhati binatang dan tidak berperikemanusiaan , mereka mengklon ID orang lain , klon nombor IC , nombor kad kredit ...maka sama2lah kita berhati2 ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 18, 2010 12:43 am

sia pun maradang juga tabasa ini serita di srtkbr..... banyak kali sdh..... mamandangkan sana kwsp banyak duit, mangkali 'diurang' sdh marasap masuk sana kwsp..... sama jpn..... silaka butul.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 18, 2010 10:10 pm

Terbaru , dalam berita Tv3 ...ada seorang yang hidup mewah , akhirnya tertangkap , didapati memilki ratusan kad kredit palsu ..jumlah keseluruhan dalm ratus juta , RATUS JUTA !!

kecangihan teknologi mengklon menyebabkan semakin sukar untuk mengesan mana ORI mana PALSU , ..inilah masalahnya , agensi kerajaan bukan semuanya punya alat untuk mengesan ketulenan sesuatu .
Back to top Go down
Juin
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 47
Location : KK Bah
Registration date : 2010-08-11

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 18, 2010 11:45 pm

Rasanya masalah begini dah lama berlarutan.... sepatutnya dah guna sistem canggih takkan tak boleh kesan... yalah bila key in dalam database pasti nombor kedua nda bulih sudah maka siasatlah dua-dua penama tersebut....
Back to top Go down
http://www.aljo4u.com/leech
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Thu Aug 19, 2010 3:40 pm

bekungsi ic dlm kwsp banyak kali sdh masuk nespaper..... ada urang sia kanal, parampuan, ic dia 2 urang yg guna dlm kwsp, aduinaaaaa manangis ba dia..... indatau apa sdh serita sikarang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Thu Aug 19, 2010 4:08 pm

semakin hari semakin banyak kes2 begini... tdk taulah apa akan jd dgn negeri kita...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Thu Aug 19, 2010 4:27 pm

niche wrote:
semakin hari semakin banyak kes2 begini... tdk taulah apa akan jd dgn negeri kita...

negeri kita sahaja kah ada tu double ic no ar? i wonder how come the immigrant bule dpt...sepa jadi dalang...? sepa punya idea? adakah rakyat sabah yang sanggup kongsi negeri sama tu immigrant? lama2 kita jadi mcm AS la ni....
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Thu Aug 19, 2010 4:29 pm

pendpt saya, sistem kita sdh ditembusi oleh mereka... dipermudahkan oleh org2 sabah/malaysia yg berkepentingan...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Thu Aug 19, 2010 10:52 pm

Bayangkan , di US sendiri perkara sebegini berlaku , dibandingkan dengan kita disini apalah sangat ...kacang ja bagi mereka yang 'sampin' dalam IT ,

menurut sumber , mereka yang hebat dalam teknologi mengklon ini biasanya pernah hidup atau berkerja di negara luar yang lebih maju dalam bidang2 tertentu , semasa disana mereka terdedah pada perkara sebegini secara luas dan mereka akhirnya menjadi 'terpelajar' , apabila balik kenegara ini mereka dapati perkara itu amat mudah dilakukan , samada kerana kelonggaran dan kelemahan sistem yang sedia ada atau sebagainya ,

lalu mereka bermaharajalela , walaupun setelah sekian lama akhirnya akan tertangkap jua , tapi mereka sudah kaya dan puas memakan hasil atas angin , telah ratusan mangsa mereka kerjakan ,

Saya percaya pihak PDRM terutamanya mempunyai cawangan khusus untuk menangani penyakit ini , tapi masih tidak mencukupi dan tidak mampu untuk selesaikan semua kes , kita maklum mereka juga punya kekangan dan masalah sendiri , seperti tenaga yang tidak mencukupi dan kekurangan teknologi canggih /kepakaran yang diperlukan ,
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Fri Aug 20, 2010 7:39 pm

Siapa yang terlibat pasal ini semua adalah musuh utama negara....jangan sekali-kali jadi musuh kio... Sad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sat Aug 21, 2010 12:18 am

nasihat ka gaman? bah, diurang dingar nasihat kaotu gaman.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sat Aug 21, 2010 9:01 pm

bahaya juga ni prblem, syapun takut2 juga jadi mgsa (palis2...)

bapa syapun ada kawan yg pernah kena mcm ni. dia lagilah... umur sudah smpai 55thun, kwsp dekat2 100 ribulah knon. skali dia pigi kasih kluar, itu org kaunter cakap sudah kena ksih keluar semua 1 mggu yg lalu d Labuan. adoina, tdk lain tdk bukan mesti PTIlah yg pigi kasih keluar tu. inipun gara2 tu kaunterpun kena bagi suapan 50 - 50 mangkali. siapa tdk mau kalo mcm tu? itu PTIpun mgkin tdk sabar2 tggu genap umur tu mangsa mangkali, silaka betul. Mad
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 9:41 pm

Nasip la sya nda ada ic masam kamu urang.... Very Happy pa pun berati-ati kita...kalou ada apa2 urusan pun jangan sekali-kali terlupa sek balik waloupun suma putustit ic.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 9:42 pm

sia punya pandapat, pti sdh marasap masuk sana epf bah, diurang masuk samata2 utk tujuan ini..... tantara, pulis, jpn, samua sdh kana rasap.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 10:07 pm

Palis-palis gaman....tapi nda dinapikan juga,itu merbahaya kepada keselamatan negara itu gaman...tapi masam ada yang nda kanakan gaman kalou masalah sebegini kebanyakannya berlaku di sabah.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 10:14 pm

yg sia dingar masam sdh babarapa kali bah balaku..... satiap kali balaku, epf kasi butul begitu sj tp indada ulasan masamana balaku, apa lg minta mahap..... masam yg sia sakap tu, inda mustahil baitu diurang sdh marasap masuk dlm sistem kita.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 10:46 pm

Mangkali jawapan yang biasa juga bah kita dengar nanti gaman...AKAN,NDA PENTING,DIBAWA KE ATASAN.... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Sun Aug 22, 2010 10:50 pm

mmang jawpaan standard tu gaman..... serita seturusnya inda kita dingar.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Tue Aug 24, 2010 3:45 am

Mungkin diurang pun beminat juga bah bekungsi ic itu.... Very Happy masamana itu kalou tekana batang idung sendiri gaman... Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Tue Aug 24, 2010 3:18 pm

susa mo kana idung sendiri gaman..... sdh diurang atur bagus2 bah..... ic ni kan ada numbur2 siri..... jd numbur2 yg buli kana suri2 ini adalah kumpulan lain dr numbur diurang..... kalou numbur kumpulan diurang, hihihihiiii kompom indada dua, indada siplak2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 25, 2010 1:41 am

Kesian butul la urang yang masam diurang ini gaman...diurang nda takut ka kalou diurang bertemu dengan ruas...mimang senang sekali bah melupuskan urang-urang masam itu..suma urang nda sampai ati sahaja...... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 25, 2010 9:10 pm

betemu dingan ruas? bila tu ah gaman? adaka ruas? buku banyak, ruas adaka? yg sia tau ruas sambarang sj buat apa diurang suka..... yg buku, hihihihiiii kana garatak atau bg gula2 sikit sdh diam2 sajuk......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 25, 2010 9:26 pm

hihihi..sia pun inda nampak ruas..
Nt tuan paragasu kasi tau juga maksud buku bertemu ruas dia tu tuan pukutarap.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Wed Aug 25, 2010 9:36 pm

inda akan ada ruas..... buku sj yg bermaharajalila......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Berkongsi nombor IC..   Today at 3:51 pm

Back to top Go down
 
Berkongsi nombor IC..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: