To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Sogit kampung..

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sun Sep 19, 2010 6:43 pm

--deleted---



Last edited by Yorut_orut on Mon Sep 20, 2010 8:07 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sun Sep 19, 2010 6:46 pm

jill itu hukuman bah tuan pukuratap. mimangpun dia patut dihukum jill juga.. tapi peranan sogit ini lain sikit bah. ianya untuk kasi damai org kampung, sama utk buang sial bah.

Ikut kebiasaan urang kampung...selagi sogit tida kana bayar.. atau urg kampung indada makan sogit, selagi itulah mulut urg inda buli tutup. bancana2 alam (kamarau/banjir/tanaman inda menjadi) semuanya kana tuduh si polan punya sial, 'panas' belum hilang.
tp selepas sogit di makan.. urg yg sakap2 hal si polan buli didakwa pula kerana dianggap sengaja memprovokasi / membangkitkan hal yg sudah selesai.

Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sun Sep 19, 2010 8:58 pm

Hihihi....pandai telaju suda gprs kao gaman....sampai tedabel bah kan..... Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sun Sep 19, 2010 10:06 pm

hihihihiiii masam laju sdh...... bagus juga kita ada binsang2 pasal intenet.....

tp biasa kalou sdh kana jil, urang kg inda tingu2 sdh sogit.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Mon Sep 20, 2010 5:14 am

Masi buli klim ka itu sogit itu gaman kalou suda kerual dari jiil.....atau masamana.... Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Mon Sep 20, 2010 8:05 am

hihihi...itu tadabol bukan pasal intenit laju tapi sebaliknya. biasa baitu kalau signol inda kuat, kita send..inda pandai jadi.. ulang lagi dan lagi dan lagi.. last2 tedabol..kadang2 tetripol pun ada... Very Happy itulah yg terjadi semalam, saya send..inda jadi..ulang lagi..mcm inda jalan juga..jd saya kaluar lah pigi tidur pasal garam butul.. tau2 tadabol pula...Laughing

Itu sogit inda semestinya kana klaim bah..tp kalau itu urg yg berkenaan pandai malu kana sakap2 sepanjang hayat..dia sondiri bayar baitu.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Mon Sep 20, 2010 8:14 pm

ada yg saya dengar.. sogit ni utk pribumi sahaja... ada idea ka?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 21, 2010 1:42 am

Setahu saya , semua etnik pribumi sabah ada 'sogit' tersendiri ...cuma berbeza istilah dan bentuk denda saja ,

sebagai contoh sebelah sipitang pun ada denda/hukuman macam sogit bagi orang Dusun , sebelah sandakan 'suku sungoi' pun ada ..sebelah kota belud pun ada , paling popular ialah sogit Dusun !
Back to top Go down
savefrance
Prebet
Prebet


Number of posts : 3
Registration date : 2010-07-12

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 21, 2010 11:52 pm

Yaa betul tu.. macam-macam ada kan..Sabah boleH!!
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Wed Sep 22, 2010 12:04 pm

tp mangkali yg pribumi sj yg main sogit2 ni, kalou bansa lain masam sina manada sogit2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Wed Sep 22, 2010 6:39 pm

Sogit adalah untuk perdamaian bah. Ini yg bagus dalam budaya dusun. Misalnya..kalau si A yg duluan jumpa rotan di hutan, kemudian dia taru tonduk (penanda) bahawa dia yang duluan jumpa itu rotan dan menjadi milik dia. (peraturan lama, siapa yg duluan jumpa ..dia punya lah). Kemudian si B tatak tu tonduk dan ganti dengan tonduk baru.
Si A inda pigi serang si B..sebaliknya dia adukan perkara ini kepada ketua kampung. Penyelidikan akan dilakukan. kalau si B ternyata salah, dia kena bayar sogit kepada si A. Ini lebih baik daripada betatak.
Begitu juga kalau ada pasangan yg melakukan maksiat. Mereka akan dikenakan sogit berat. Ini lebih baik daripada betatak..dan mewujudkan permusuhan yg tidak akan habis2 kerana saling balas dendam. Jd..sogit sebenarnya bagus ..tapi nampaknya budaya ini semakin pudar kerana mahkamah telah mengambil alih. Biarpun ada mahkamah anak negeri tapi mcm inda laku.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Wed Sep 22, 2010 10:12 pm

dengar cerita , dahulu ...kalau sang lelaki terpegang nenen sumandak , sedangkan bukan isterinya , akan kena sogit ! sekarang kalau memegang dengan sengaja nenen sumandak , kira halal sajalah ! bukan sakit pun ... Very Happy

kalau 'termengintai' sumandak mandi pun , ada sogit dia ! sekarang ??

ada kes , budak muda pegang pisau , melimpas saturang orang tua ...dia tanya pisau tu buat apa ? jawab si budak bikin tikam perut kau ! terus tu orang tua jumpa bapa si budak minta sogit !
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Thu Sep 23, 2010 9:47 pm

romeo wrote:
dengar cerita , dahulu ...kalau sang lelaki terpegang nenen sumandak , sedangkan bukan isterinya , akan kena sogit ! sekarang kalau memegang dengan sengaja nenen sumandak , kira halal sajalah ! bukan sakit pun ... Very Happy

kalau 'termengintai' sumandak mandi pun , ada sogit dia ! sekarang ??

ada kes , budak muda pegang pisau , melimpas saturang orang tua ...dia tanya pisau tu buat apa ? jawab si budak bikin tikam perut kau ! terus tu orang tua jumpa bapa si budak minta sogit !

Butul gaman sakapan kao......kita tingu dari segi lujiknya sogit kampung ini adalah untuk menjaga tata susila bah....tatapi ramai yang menyalahgunakan sogit ini...tambahan pula dengan arus pengetahuaan yang semakin sistematik....masam nda mao pakai suda.... Sad
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Thu Sep 23, 2010 11:53 pm

salagi ada yg tua2, salagi itulah sogit ada, itupun liat2 sikit mo dilaksana..... bila yg tua2 indada sudah, hihihihihiiiiiii batatak pakai loyer...... (nasip baik bekurang sdh 2 loyer yg jaat)......

taun 2030......
A: katua kampung, dia tukar tonduk sia itu rutan padahal sia yg jumpa dulu
B: manada, sia dtg manada tonduk apa2, jd sia pasak tonduk sialah
KK: ikut adat, dia jumpa dulu, jd inda bagus kao buang tonduk dia, jd mengikut adat, sia jatukan kao sogit seikur karabau haraga rm3000
B: loyer, suba kao sakap sikit
Loyer: kamu ada bukti ka dia yg buang itu tonduk? mana tu tonduk lama? mana? mana??
A: ni, tingu karing suda bakas tatakan sia
Loyer: apa bukti kao yg ini tonduk kao? ada kao tulis nama? ada pigi 'patent' yg ini mimang tonduk kao? suda suru CSI ka sek DNA yg malakat? itu tana tampat tu rutan tumbuh tana kao ka? mana garan?
A: sehhh..... ini peringkat kampung2 sj pun mo pakai loyer ka? budu..... katua kampung, masamana ni?
KK: issss, isssss...... sia inda di tau begitu, kao uruslah sendiri
Loyer: begini sjlah, sia inda juga mo main kasar2 ni, tp karana kamu sdh mangasau 'klayen' sia, kasau karaja harian dia, pikiran dia, maruah dia, kamaluan dia, dia minta ganti rugi rm50juta sj..... dan pasal kao sakap 'budu' sama sia tadi, kao suda manjatukan woto pes sia & inda hurmat kepropesionalan sia sabagai loyer, maka sia minta rm50juta......
A: aduinaaaa..... rm100juta????? (naik lg ni kalou sia sakap palui )..... takan sampai begitu sakali bah..... bah oklah, kao ambillah itu rutan, sabut sama akar2 diapun sia ok saja.....
Loyer: eh inda, sdh jadi begini, apa mo tarik2 lagi..... nah ini stetmen tadi, pandai basa ka ingglis? sain......
A: om au oku di moti koilod tinggilis.....
Loyer: aman KK, kao pandai inggilis ka tulung dia basa?
KK: ih..... ih.... siapun inda pandai inggilis
Loyer: apa sj kao tau?
KK: yg sia tau? sia tau itu anu sj.....
Loyer: anu apa? apa sj yg kao tau?
KK: itu..... itu..... itu yg anak bilang, 'aya, ini apaa? siput babi..... aya, ini apaaa? sipu babiii..... aya, ini apa? siput babi naaaakk..... aya, ini apa? siput babi bah naaak..... aya, ini apa? siputlah babiiiii.....!!!!!!'
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Fri Sep 24, 2010 12:49 am

Dalammmm maksud kao ini gaman.... Embarassed
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Fri Sep 24, 2010 1:33 pm

taun 2030 indada sudah mononduk puku rutan...sikarang ini pun rutan ampir pupus.. Very Happy

Dulu2 punya zaman indada pakar porensik ..apa lagi dna. tapi pada zaman itu urang2 dusun sangat parcaya kapada hal2 mistik. Jd..begini, kalau si B inda mangaku manatak tonduk si A.. diurang (A&B) kena bersumpah.. kana putung satu ikur ayam utk upasara sumpah. siapa yg tipu, diparcayai akan dimakan sumpah. Maka jarang butul org dulu2 yg mau akun sumpa kalau mimang dia buhung. jaman sikarang?..hihihi...mau pigang buku susi lagi besumpa.. Yg paling lusu di kuut.. samua saksi (dan yg tertuduhpun) angkat tangan besumpa.. "Saya mengaku semua yg saya sakap adalah banar samata-mata banar".. hihihihihihi... indada yg buhung...hahahaha... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Fri Sep 24, 2010 5:43 pm

pasal tu sogit akan ilang...... sikarang ni pun masam pribumi sj yg amalkan......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Fri Sep 24, 2010 7:34 pm

kompom akan hilang..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sat Sep 25, 2010 9:31 pm

Nampaknya....akan berakhir juga la warisan turun-temurun ni gaman...arap-arap akan dibukukan juga buat sebagai tanda mata..... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Sun Sep 26, 2010 11:55 am

pasal panggunaan inda maluas baitu..... lgpun indada piawaian, main antam kurumu sj ikut sitarasa kk......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
jambuair
Prebet
Prebet


Female Number of posts : 43
Registration date : 2010-09-28

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 28, 2010 5:51 pm

klu ikut btul, bgus jgk ba ada ni sogit..klu teda nanti urg kg ikut suka ati durang sj mo langgar peraturan hehe..tp dari kk sj la..jgn telampau ikut tu hati tamaha..nanti kna ckp2 urg..sndiri jgk yg malu Smile
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 28, 2010 5:57 pm

patut diurang ada kurusus baitu ttg pangaturan & standard sogit-sogitan......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 28, 2010 6:03 pm

kalau urang tamaha dan singaja kasi tunjuk2 power .. kursus yg dia sertai dia jadikan modal utk lebih tembirang lagi.. nt dia bilang, "saya lebi tau ni hal, saya ada kursus bah..." Laughing
Back to top Go down
jambuair
Prebet
Prebet


Female Number of posts : 43
Registration date : 2010-09-28

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 28, 2010 6:08 pm

sia sukung ni ada kursus menyogit..harap2 tia ilang ni sogit-sogitan kan..

tp klu tu kk mo eksen ckp lg maka2 ketara tmbirang dia pnya sogit bah..antam trus kasi malu dia (mgkali bagus klu ada buku psal ni sogit pnya peraturan spya smua urg tau) jd tu kk tdk buli suka2 kasi sogit..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Sogit kampung..   Tue Sep 28, 2010 6:10 pm

hihihihiiiii tp sekurang2nya buli parsaya sikit, indalah main antam kurumu sj..... kao sala, kao kana bayar sogit seikur karabau..... atau rm3000...... Very Happy
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Sogit kampung..   Today at 3:46 am

Back to top Go down
 
Sogit kampung..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: