To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Mon Aug 23, 2010 7:43 pm

saya dingar di tv mengatakan sambutan merdika tahun ini mcm longlai. sudah lebih tanga bulas ogos tapi inda ramai kenderaan yg pasang jarul gemilang di kerita. Kunun2 rayat sudah talalu bergantung kapada bendira pree. Tp menurut saya, kalau semangat patriotik rakyat tabal, bendira 2 ringgit satu pun diurang sanggup beli. Apa pandapat kamu?
tuan pukutarap suda pasang jarul gemilang di pikap tua kah?... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Mon Aug 23, 2010 8:14 pm

pd sia, bukan juga rayat baharap sangat sama bendira pree bah..... mangkali ada sabap lain, kalou bilang samangat patriutik ilang, inda juga.....

1. yg sia tau, mangkali ini ada pangaruh pasal itu hari kemerdikaan bah, malasia tebentuk 16 september bukan 31 ogos..... jd mangkali ini ada pangaruh juga, barapa basar pangaruh sia inda tau juga.....
2. kalou sini sabah kita sdh tau banyak butul pti..... diurang banyak tinggal di bandar2, jd inilah yg karajaan nampak kanapa sambutan kemerdikaan masam lunglai sj..... tingu kalou lawan badminton malasia vs indonesia, sanalah kao nampak diurang punya patriutik..... kamu parna naik bas sana sandakang, tawau, kunak, sempolna, lahad datu? tingu siapa samua yg naik, tarasa kamu masam di nagara lain..... yg kerita jalan2 pun mangkali majuriti diurang..... kalou rayat sabah tulin, ada rumah tanah kampung tampat dituju, inda banyak bekeliaran di bandar2.....
3. waloupun sdh jd warganagara malasia, samangat patriutik sama malasia bulum manabal lg, antah2 indada lansung.....
4. sipat rayat yg inda barapa gamar mo tunjuk sipat patriutik, lebi suka diam2 sj sambil menikmati lagu2 kemerdikaan..... pd diurang samangat patriutik dlm minda, bukan ditunjukkan.....
5. ada pangaruh dari situasi pulitik sikarang yg talampau bepulitik..... rayat mangkali maluat buring dingar serita pulitik sana sini inda putus2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Mon Aug 23, 2010 9:00 pm

Perkara ini jadi memang jadi bualan rakan dimana2 , sangat sedikit tanda2 kemerdekaan yang ada ..mengikut kebiasaan akan banyak bendera bergantungan , dipasang di simpang2 jalan , paling tidak setiap rumah / flat akan meriah dengan bendera negara ,

Sejujurnya timbul rasa terkilan , rasa sedih , rasa marah dan tertanya2 apa sebenarnya berlaku ? setakat ini apa yang ada hanyalah pejabat2 kerajaan yang memasang bendera , majlis perbandaran ?? nehi ..

a] Mungkin keadaan Ekonomi semasa menjadi salah satu faktor ...semuanya mau jimat

b] Sikap rakyat sendiri , tdk sensitif dengan soal kemerdekaan ..

c] Jiwa patriotik semakin pudar

d] kurang galakan dari pihak berwajib

Ditaman perumahan tempat saya tinggal , mujurlah ramai pihak keselamatan dan kakitangan kerajaan lain yang tinggal ..memang meriah dengan bendera , seronok rasa hati tengok ,

rumah saya sendiri , Bendera tahun lepas baru ditukar baru ..maklumlah sdh setahun terpasang , pudar sdh warna dia , yang pasti rumah saya ada bendera Negara 24 jam ! sepanjang tahun..
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Tue Aug 24, 2010 6:13 am

Sesara jujur sya pasang palakat bendira saja gaman...sana seremin kerita,itu pun labi kurang masam rudtax saja,bukan nda ada sipat patriutik bah....tapi nda tau la mao sakap..... Smile
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Tue Aug 24, 2010 9:05 am

Kalau di malaya, saya inda tau mengulas kanapa samangat merdika mcm longlai. Cuma bagi saya..penialian semangat merdika/patriotik tidak boleh dinilai dengan kibaran jarul gemilang semata-mata...

Kalau di sabah, 31 ogos (bulan lapan) bukan hari merdika. Jd inda hairan kalau org sabah yg paham sajarah inda talampau samangat menyambut hari merdika malaya..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Tue Aug 24, 2010 12:22 pm

itu bendira sia inda suka bah kasi lakat sana pikap tua sia..... itu gam susa mo buka balik..... lgpun baru babarapa jam kao lakat, sdh jatu kana angin..... tinggal tiang sj, dan itu gam mimang kuatlah..... tp kalou kasi lakat dlm utak, hihiihhiiii inda pandai ilang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Wed Aug 25, 2010 12:36 am

Kao mimang butul gaman...semangat itu harus malakat kuat pada utak..bukan hanya pada luaran semata-mata...tapi sya tingu sini pun nda banyak lagipun kibar-kibar...ini nda sampai seminggu suda ini.... Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Wed Aug 25, 2010 8:04 am

Perbijaan pahaman pulitik yg malampau pun buli manjajaskan samangat mau kasi kibar jarul gemilang bah..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Wed Aug 25, 2010 7:45 pm

pulitik sikarang yg masam ansur sdh, sana sini timbak, ari ni kawan, bisuk lawan sdh..... samua itu bikin tawar ati......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Wed Aug 25, 2010 10:24 pm

memang menyedihkan apa yg berlaku , semangat kemerdekaan seolah sangat hambar dikalangan masyarakat ...generasi miuda , yg tua , separuh tua , semuanya bertanggungjawab memulihkan penyakit ini ,


memang semangat itu tidak boleh diukur dengan jumlah bendera yg ada , tapi kalau bendera saja pun susah utk dikibarkan ....apatah lagi kibar dalam dada ? kalau secara zahir pun tdk boleh , apatah lagi dalam batin ?

mari kita memulakan dengan memasang Bendera di rumah masing2 , bagi yg kerja guru ...galakkan student pasang bendera samada di rumah atau sekolah , bagi yg keja Gomen , pasang di pejabat , yg bisness sendiri ..pasang dikedai ,

yg duduk dikampung sahaja , pasanglah di rumah atau balai raya ...atau pasang disimpang2 jalan , tidak rugi pasang bendera ni , setahun sekali ja !

Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Thu Aug 26, 2010 1:26 am

Mungkin kana jajah sakali lagi mangkali bah...baru pandai menghayati erti kemerdekaan... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Thu Aug 26, 2010 2:12 am

pelik , budak2 lepasan PLKN pun tidak berapa semangat ...patutnya dorang itulah yang paling semangat , maklumlah baru keluar dari kem , setidak2nya perasaan dan semangat patriotik yg disemai semasa latihan masih melekat dalam diri ,

ini tidak , gitu2 saja .....tiada beza dgn budak2 lain yang tidak pernah msuk PLKN ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Thu Aug 26, 2010 8:12 am

dakat2 hari kabangsaan..inda samangat urg kasi kibar jarul gemilang. tp kalau dakat2 pilihan raya.. hihihi jgn sakap lah.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Thu Aug 26, 2010 10:05 pm

yg sia nampak, sana bangunan2 karajaan sama sikulah2 sj ada kana pasang2 bendira..... dan babarapa kansillah...... kalou kerita yg baru2, jan haraplah ada kana lakat.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Fri Aug 27, 2010 1:39 pm

Di KK ...ada beberapa bas penumpang kasi pasang bendera , tapi peliknya ...satu bendera negara , satu lagi bendera p pinang , ada pula saya tengok pasang sampai 3 bendera , bendera negara , bendera sabah dan bendera Johor !

malah ada satu motor kapcai , dia kasi pasang bendera Union Jack ! dengan bangga jalan2 keliling KK ...barangkali dia tdk faham apa dia buat , sekadar suka2 ...

tapi itu bas2 penumpang , Tuaran -Telipuk -menggatal -KK ............kebanyakan Bugis yg bawa , cuma ada beberapa buah kepunyaan orang tempatan , saya tengok orang PTI ini pula yang memasang bendera , biarpun terlebih dan pelik tapi sekurang2nya dorang ingat ,
Back to top Go down
Juin
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 47
Location : KK Bah
Registration date : 2010-08-11

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Fri Aug 27, 2010 5:07 pm

Yang penting semangat sia nda pernah layu...... 24 jam satu satu hari , 7 hari seminggu, 30 hari sebulan, 12 bulan setahun nda pernah itu bendera Sabah dan Negara sia kasih turun dari kerita.... tatap terpasang.... bounce
Back to top Go down
http://www.aljo4u.com/leech
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Fri Aug 27, 2010 5:28 pm

diurang barabis mo kasi tau yg diurang warganagara baitu..... masam dulu di huspital, sia tanampak parampuan tua sana bhg hasil mambayar bayaran anak parampuan diurang yg basalin di huspital..... yg urang kita, rilek2 sj..... tp yg parampuan tua tu barabis kasi libas2 dia punya mykad mo kasi tingu2 itu karani sana kaunter asil huspital..... yg urang kita sia nampak mambayar rm6 sj utk 2 ari wad kalas 2..... yg parampuan tua pula itu karani kasi tingu angka yg dia takan guna kalkulatur, takajut itu parampuan tua..... inda kurang rm600 utk 2 ari, wa biaa lg tu...... itu parampuan tua bilang, masamana ini? sambil dia tunjuk dia punya mykad..... itu karani bilang itu dia nda paduli, dia inda tingu..... mimang katara butul ba gia itu parampuan tua pti..... yg urang tampatan inda kana tingupun dia punya ic..... jd itulah sia bilang pasal yg pasang2 bendira tu, mangkali mo kasi tau yg dia tu 'warganagara'...... tingu urang kita, rilek sj inda mamasang bendira, kana sakap inda patriutik pun inda kisahlah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Fri Aug 27, 2010 5:49 pm

hihihi...mcm ada butul juga tu tuan pukutarap. Kalau PTI bangga butul dpt IC tp kalau org tampatan biasa2 saja. Inda hairan juga kalau pandatang gairah butul pasang bendira pasal dia bangga butul kunu jg warga malaysia.
Bukan kita tida bangga jadi rakyat malaysia tp tidak semestinya kibar2 bendira mcm Mr. bean utk menyatakan rasa bangga kita... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sat Aug 28, 2010 12:28 am

saya ada satu kenalan OM , memang sudah lama tinggal disini , seingat saya ...sebelum saya lahir dia ada sini sdh mangkali , sekarang dia sdh bercucu cicit , kawin sama dusun ,

tapi pasport dia sdh lama mati , sdh puluhan tahun ...Ic merah pun tiada , dia duduk dikampung saja , tdk pernah pigi tamu , apa lagi jalan2 dibandar , bkn apa ...takut kena tangkap !

peliknya , anak dia ada kerja cikgu , askar, malah guru besar Sk pun ada ...masuk U pun ada dua orang ,

yg menariknya ialah , rumah dia di kampung dan dikebun kompom ada bendera malaysia 24 jam ...sulap dia sana kebun gatah pun ada , ! asal pudar warna wajib dia tukar baru ,
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sat Aug 28, 2010 2:54 pm

Hihihi....no idea... Laughing
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sat Aug 28, 2010 10:08 pm

dia besukur butul baitu idup sini malasia..... kalou dia sana indun, mangkali karaja sari upah mengumban taie sj masam yg baru2 kajadian tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sat Aug 28, 2010 11:22 pm

sebenarnya ..

orang Indon yang datang ke Malaysia , kemudian hidup dengan berjaya ..anak2 berjaya , hidup bahagia aman harmoni , dorang akan mengatakan 'Ini Malaysia negara paling aman dalam dunia ...mati hidup balik pun saya tdk akan balik Indon , kalau di Indon belum tentu anak2 saya masuk U , kerja dengan kerajaan ' saya wasiatkan esok saya mati , saya mahu dikuburkan dinegara ini , inilah negara saya dan keturunan saya, terimakasih malaysia !

Orang Indon yang datang ke Malaysia , kemudian kena tangkap , kena hantar balik ke Indon , sampai disana wajib dia reka satu cerita , atau karangan yang panjang sesuai dengan selera dia ' sana Malaysia jahat ..dorang layan kita macam binatang , malaysia zalim , pak polisinya pukul kita macam hamba , setelah tenaga kita diperah , kita ditangkap dan dihalau macam kambing , ganyang Malaysia '

Orang Indon , yang sememangnya tinggal di Indon , tdk pernah pijak bumi Malaysia seumur hidup , yg tahu serba sedikit tentang Malaysia cuma dari media atau cerita2 rakan mereka yg mengarang cerita akan mengatakan 'Malaysia jancok , Malaysia itu negara kecil yg tidak tahu malu , kemerdekaan Malaysia itu pemberian British , ganyang Malaysia ...perang perang perang ! , Malaysia itu negara miskin yg hidup atas keringat rakyat Indon , malaysia maling , anak haram ! ' mari kita bakar bendera Malaysia !

lebihkurang begitulah senarionya , maka kita mahu memikirkan yg bagaimana ? mahu tindakan yang macamana ? bagaimana kita memandang dan mengukur mentaliti sebahagian rakyat Indon yg demikian ?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sat Aug 28, 2010 11:44 pm

santik sakapan kao gaman..... yg bikin heran, karajaan diurang masam ok sj sama rayat dia..... masam kasi biar sj buat dimonstrasi..... masam karajaan sana inda dpt kuntrul rayat dia sendiri..... diurang inda sadar bebiliun dollar pandapatan indun satiap taun dr nagara2 lain..... indun ini adalah antara nagara sini dunia yg parasan lebi baik drpd nagara2 lain..... diurang tarasa yg diuranglah perpek.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sun Aug 29, 2010 12:36 am

Sebenarnya ..

a] Ego , sikap rakyat Indon yang ego ..merasakan dirinya baik , hebat dan kaya membuatkan mereka pantang tunduk pada kenyataan , mereka di didik agar menjadi bangsa yang berjiwa besar , jangan mudah tunduk pada orang lain ,

b] Malu , sebenarnya dorang malu pada Malaysia , Indonesia lebih tua [merdeka] berbanding kita , mereka bangga mengatakan Indonesia itu abang , Malaysia itu adik ,
dahulu , memang benar kita banyak berguru dengan Indon terutama soal2 pengurusan dan pentadbiran syarikat minyak dan gas , PETRONAS banyak belajar daripada PETRONITA , akhirnya apa jadi ? PETRONAS menjadi antara syarikat TOP 5 didunia , sementara PETRONITA tersungkur , malah satu2nya syarikat minyak didunia yang gulung tikar , bengkrap !

c] Kebebasan , media di Indon sangat sangat bebas , Tv juga sama , jauh berbeza dengan kita disini yang tahap tapisan berita berlapis2 , apa yg menjadi barah di Indon sekarang ini ialah kebebasan yang teramat sangat , bebas tanpa limit ! bebas buat apa saja atas nama Demokrasi dan hak asasi , rakyat Indon tidak mampu menterjemahkan makna kebebasan itu , mereka silap dan tidak faham , sama seperti keadaan yg berlaku di Filipina dan Thailand , apabila kebebasan itu disalahgunakan ..maka ia akan menjadi sebilah pisau ditangan yang mampu membunuh diri sendiri dan orang lain ,
peranan media sangat besar dalam membimbing dan mencorak masyarakat , mampu menjadi racun dan mampu menjadi ubat , Media diIndon kebanyakan lebih suka menjadi racun !

Kebebasan versi kita dan kebebasan Versi Indon jauh berbeza ,

kita disini kebebasan yg terkawal , manakala di Indon ialah kebebasan yang tidak terkawal ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Sun Aug 29, 2010 1:00 am

igu..... butul sana mimang igu..... tingu urang diurang sendirilah sini malasia, diurang buli sakap tu dapan kao yg nagara diurang bagus butul, hibat, aman damai, katantaraan sanggih, nagara maju, jakarta basar belipat ganda dr KL..... diurang lupa yg diurang dtg sini sari makan, pasal sana susa sari makan, lapas tu inda mo balik2 lg tu padahal nagara diurang lebi 'hibat'.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?   Today at 9:54 am

Back to top Go down
 
Samangat merdika layu.. Apa pandapat kamu?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: