To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 9:07 am



Seorang saintis menggunakan alat pengesan radiasi yang dipanggil SAM 935 untuk memantau tahap radiasi di ibu pejabat Institut Kajian Nuklear Filipina (PNRI) di Manila.


MANILA - Sejumlah kecil bahan radiasi bawaan udara dari loji janakuasa nuklear Fukushima Daiichi, Jepun telah dikesan di Filipina semalam, tetapi Institut Kajian Nuklear Filipina (PNRI) berkata, ia tidak akan membahayakan orang awam.

Agensi nuklear itu memberitahu, pihaknya menemui isotop radioaktif dari loji janakuasa nuklear Fukushima dalam kuantiti yang sangat kecil. "Tahap radiasi bahan tersebut sangat rendah dan ia tidak akan memberi mudarat kepada kesihatan," jelasnya.

Sementara itu, pihak berkuasa China menyatakan ia dapat mengesan kehadiran bahan radiasi di atmosfera di beberapa lokasi di China. China melaporkan bahan radioaktif, iodin-131 dikesan dalam udara di timur laut wilayah Heilongjiang sepanjang hujung minggu lalu.

Dalam amaran yang boleh dibaca dalam laman webnya, Kementerian Perlindungan Alam Sekitar China mengumumkan beberapa lagi kawasan di bahagian tenggara China seperti di Jiangsu, Shanghai, Zhejiang, Anhui, Guangdong dan Guangxi turut dikesan mempunyai bahan radiasi. - Reuters.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 10:43 am

itulah tu, masam tesibar sdh tu radiasi...... bahaya juga tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 11:57 am

palis2 lah...jgn sampai sini...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 12:15 pm

kalau suda ada di pelipin mimang inda mustahil sampai sabah juga. cuma kita harap inda sampai tahap bahaya lah..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 2:39 pm

kalou siki'2 mangkali indapa tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 4:44 pm

ya siki'2 inda apalah kuroyon poo.. mcm kalau kita kena xray pun ada radiasi juga tu tapi sikit saja la..kuroyon poo kalau terpaksa kena x-ray.
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Mar 30, 2011 6:37 pm

kasihan org2 jepun sendiri...
Back to top Go down
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Thu Mar 31, 2011 8:57 am

walaupun sikit & dikatakan x bahaya tapi sia rasa tatap ada kesan juga itu kan...klu x nampak skrg, naaaaaanti baru tenampak....edeiii.....palis2...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Thu Mar 31, 2011 6:41 pm

walaupun diurang bilang sikit tp kita tdk tau serita sebenar. takkan diurang kasi panik org kan.. misti diurang kaver2 juga tu sikit supaya org2 di sana inda talampau risau.. Kalau diurang bilang talampau bahaya pun inda juga diurang buli buat apa2..bikin tambah huru-hara saja..jd lebih baik bagi informasi standard saja.. Barat mata mamandang, barat lagi bahu yg memikul. Sudah jatuh ditimpa tangga pula. Apa tidaknya, rumah sudah musnah, air minum pun mau kana beli, sayur2an, ikan2 semua inda selamat dimakan...bayangkan laba... mimang kesian diurang..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Thu Mar 31, 2011 8:14 pm

ingat lg kamu yg latupan nuklear sana chernobil rusia, inda silap sia 1986 dulu? sampai sikarang indada urang tinggal.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Thu Mar 31, 2011 9:02 pm

itu labaitu tuan pukutarap.. kalau jipun ada lagi tampat mau lari sudah pasti diurang tinggalkan tampat itu.. tapi mau pigi mana lagikan, jipun bukan nagara yg basar..terpaksa bertahan di sana. panyakit kanser di kemudian hari terpaksa tolak tepi saja lah. diurang bilang letupan di pukusima inda sama dgn letupan di rusia. mungkin butul jugalah tapi susah juga mau percaya 100% sebab namanya pun letupan nuklear. kita cuma berharap yg letupan itu benar2 jauh berbeza. tapi berapa jauh beza??
Back to top Go down
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Fri Apr 01, 2011 9:22 am



Jepun mengaku kalah

TOKYO - Jepun akhirnya mengaku kalah dalam usaha mengekang pencemaran radiasi di empat reaktor nuklear loji Fukushima Daiichi yang rosak dan akan menutup kesemua reaktor berkenaan, lapor sebuah akhbar semalam. Beberapa pegawai berkata, dalam sedikit masa lagi, semua bekalan kuasa ke reaktor-reaktor itu akan ditutup, manakala usaha untuk menyejukkan batang-batang bahan api nuklear akan dihentikan.

Langkah terakhir, melibatkan proses mencurahkan bertan-tan konkrit untuk menimbus reaktor-reaktor itu. Sekali gus memastikan tiada radiasi yang bocor keluar. Perkembangan itu berlaku selepas agensi keselamatan nuklear Jepun mendedahkan bahawa bacaan radiasi di dalam laut sekitar loji Fukushima Daiichi melonjak sebanyak 4,385 kali ganda berbanding takat yang dibenarkan.

Pengumuman dramatik tentang penutupan semua empat reaktor itu dibuat pada Selasa lalu oleh Pengerusi Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO), Tsunehisa Katsumata yang mengendalikan loji nuklear tersebut.

Katsumata berkata, beliau berasa kasihan kepada orang ramai yang terpaksa meninggalkan kediaman mereka atau terpaksa tinggal di dalam rumah disebabkan oleh krisis nuklear berkenaan.

"Saya memohon maaf kerana kesusahan dan ketakutan yang berlaku akibat kebocoran radiasi ini," kata Katsumata.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Fri Apr 01, 2011 5:25 pm

aduinaaaa..... kasiang juga jipung..... mimang radiasi susa mo kawal bah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Fri Apr 01, 2011 10:05 pm

sya bayangkan mmg sukar utk kerajaan jepun mengawal radiasi nuklear yg berlaku...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Mon Apr 04, 2011 9:56 am



Jurutera gagal tutup rekahan loji

Kebocoran bahayakan pekerja

TOKYO: Jurutera semalam gagal menutup rekahan yang menyebabkan air tercemar radiasi mencurah ke dalam Lautan Pasifik dari loji jana kuasa nuklear yang musnah akibat gempa bumi dan tsunami bulan lalu, namun pencarian di tapak itu tidak menemui kebocoran lain semalam.


innity_country = "MY";
innity_client = "17";
innity_zone = "603";
innity_channel = "";
innity_keyword = "";






innity_country = "MY";innity_path = "/201103_3554/13628/";innity_proxy = "proxy_29668";innity_ord = "ord=[timestamp]";








Gambar diedarkan syarikat pengendali loji, Tokyo Electric Power Co (TEPCO), menunjukkan air memancut daripada dinding dan menyembur ke laut. Air tercemar itu segera larut dengan air laut, mungkin membahayakan kepada pekerja loji itu.

Lopak air di loji nuklear Fukushima Dai-ichi, yang dipercayai datangnya dari teras reaktor, berulang kali memaksa juruteknik berundur dan menangguhkan tugas.

Gempa bumi dan tsunami besar-besaran merosakkan loji jana kuasa itu pada 11 Mac lalu, menyebabkan sistem penyejukan gagal dan reaktor terlebih panas secara berbahaya sejak itu. Beberapa masalah timbul hampir setiap hari menyebabkan sejumlah besar radiasi bocor ke atmosfera, tanah dan laut dalam krisis nuklear terburuk sejak terbakarnya Chernobyl pada 1986 di negara bekas Kesatuan Soviet.

Bencana berganda yang melanda Jepun itu yang memusnahkan kawasan besar di pantai timur laut negara itu dipercayai menyebabkan 25,000 maut.

Semalam menandakan hari terakhir pencarian bersama tentera Amerika Syarikat dan Jepun untuk mayat mangsa di perairan. Usaha itu kemungkinan harapan terakhir mencari mangsa.
Setakat ini, 12,000 kematian disahkan, dan tambahan 15,400 masih hilang.

Kelmarin, pekerja menemui rekahan 20 sentimeter dalam lubang penyelenggaraan di loji Fukushima Daii-chi dipercayai disebabkan gempa bumi 9.0 magnitud yang melanda Jepun.

Air mengandungi paras iodin radioaktif jauh melebihi had selamat mencurah daripada loji itu ke dalam laut Pasifik, kata Hidehiko Nishiyama dari Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri Jepun (NISA).

Pekerja mengisi lubang itu dengan konkrit dalam usaha menutup rekahan namun gagal mengeringkannya. Mereka bercadang meletakkan polimer semalam, kemungkinan mencipta penutup jauh ke dalam sistem.

Sejak 10 hari lalu, lopak air tercemar ditemui di seluruh loji dan paras tinggi radioaktif diukur dalam laut, namun ini menandakan kali pertama pihak berkuasa mengatakan mereka menemui satu tempat di mana air mengalir ke dalam laut. AP
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Mon Apr 04, 2011 5:38 pm

mimang bahaya sdh tu......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Wed Apr 06, 2011 2:34 pm

macam mana mau kembalikan ke asalnya?? mimang susah uda...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina   Today at 8:14 am

Back to top Go down
 
Radiasi dari Fukushima dikesan di Filipina
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Global Issues-
Jump to: