To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 12:37 pm



Palipus Ampasu, 45, (gambar)


PENDUDUK kampung Sinawangan/Katubu dalam Mukim Rundum meminta campur tangan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman untuk mencari penyelesaian terhadap tindakan drastik Jabatan Perhutanan yang bertindak ganas meroboh empat buah rumah di perkampungan itu tanpa sebarang amaran atau notis.


Jurucakap penduduk, Palipus Ampasu, 45, (gambar) ketika memberitahu Sabahkini.net pada Isnin bahawa beliau kesal dengan tindakan tersebut yang disifatkannya sebagai keterlaluan dan tidak berperi kemanusiaan langsung.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan sekumpulan kakitangan Jabatan Perhutanan yang merobohkan 4 buah rumah penduduk perkampungan tersebut pada 13 Januari 2011 sekitar jam 1 petang dengan alasan kononnya rumah-rumah tersebut terletak di kawasan Hutan Simpan Rundum.



Ekoran insiden tersebut, satu laporan Polis telah dibuat beliau pada Isnin yang ditemani beberapa penduduk di situ, termasuk Haji Sabli Ambarok. Pihak Balai Polis di sini ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan tersebut.



Palipus yang juga Timbalan Ketua Cawangan UMNO Kg Katubu kelihatan agak beremosi ketika itu seterusnya berkata, “Kami sudah tinggal di situ lebih 30 tahun lalu dan mempunyai tanaman getah yang sudah mengeluarkan hasil. Tetapi kenapa baru sekarang kami diusir dan rumah-rumah kami diroboh, nasib baik tidak dibakar,” tegasnya.



“Ini adalah Tanah Adat dan kawasan perkampungan nenek moyang kami sejak beratus tahun dahulu lagi. Malangnya baru sekarang timbul kawasan hutan simpan yang kami tidak tahu kewujudannya. Kalau dakwaan mereka, benar mana sempadannya?” tambahnya lagi.



Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan masalah tersebut kepada Pegawai Daerah Tenom semua insiden dan perilaku kakitangan Jabatan Perhutanan yang didalangi kira-kira 20 kakitangan yang dipercayai daripada Sandakan.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 2:42 pm

yg bikin heran, panduduk sdh tunggal di sana sebulum enakmen utan kana bentuk bah...... sakali sdh kana bentuk, kana halou pula..... tp komponi2 basar dr samananjung pula sanang2 dpt kawasan...... itulah kita urang2 tampatan ni misti mo balajar 'mambagi', itu pagawai2 mana mo tingu tu kalou inda kana bagi apa2......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 4:36 pm

inilah persualan saya sejak duluuuuuuuu lagi. kenapa org kampung susah sekali memohon tanah sekangkang gobuk..sedang kan komponi2 basar buli pula dapat tanah beribu-ribu hektar? Kerajaan memang kejam..sekejam kejamnya. Mcm yg saya sakap dalam post lain dulu. apa salahnya kalau setiap daerah kerajaan kasih sebidang tanah bererapa ratus ekar khas utk dipohon oleh org kampung? Sepatutnya permohonan tanah dan kelulusan permohonan tidak ada hadnya selagi ada tanah yg luas. Hutan simpan sebenarnya utk apa? Apa yg kita tau..tiada hutan simpan yg benar2 kena simpan sejak ianya dikatakan hutan simpan. saya masih ingat sepanjang jalan telupid sandakan dulu..ada beberapa kawasan yg ada papan tanda "hutan simpan" tetapi sekarang semua sudah jadi ladang kelapa sawit milik komponi gergasi!! Sepatutnya kerajaan simpan itu hutan daripada pembalak2 saja sebab diurang ini kalau ambil kayu balak bukan setakat dua tiga ribu ekar saja. org kampung patut ada keistimewaan bah..silaka butul ini karajaan.. Nah apa lagi sekarang bos tanah org bilang bansa bugis suda...
Back to top Go down
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 5:28 pm

pada pendapat sia lah kan, ini tanah di sabah ini mimang sudah punya ada yang punya bah...PEMUNYA dia adalah urang2 KERAJAAN itu sendiri....komponi2 besar yang dapat itu tanah hanyalah sebagai PELINDUNG supaya itu YB2 punya nama x kedapatan......masam la di tempat saya ini, YB bah yang dapat tanah beribu2 ekar....susah juga mau sakap kalau hal tanah ini....mimang2 PERINTAH punya sdh semua.......................odoiiiiiiiiiiii................
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 6:22 pm

yb2 pun celaka betul..... itu land survey punya orang pun cilaka betul..... kena hulur duit, senang2 ubah dlm komputer data2..... yg kesian orang2 kg yg pegang bakakuk pun kena tangkap......
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Mar 30, 2011 9:21 pm

Betul tu surun..kalau kita mau pohon tanah mimang indada kunun tanah kusung kecuali yg di bukit bukau (itu pun belum tentu). Kalau pun kita mampu apply tanah 50 batu di tangah hutan kompom hutan simpan juga itu. Jgn haraplah org kampung dpt tanah di daerah sandakan, telupid, laha datu, tawau. utk tembus ke hutan yg terdekat jalanraya pun mau limpas berkilometer hutan sawit komponi. hutan di siring sawit komponi itupun bukan buli dipohon kerana sudah ada pemilik atau pun hutan simpan kunun. saya masih ada sekangkang kara kabun sawit tapi bagaimana dgn anak cucu saya? tapak bikin sulap pun indada..
Back to top Go down
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Thu Mar 31, 2011 8:49 am

itu lah yang bikin susah hati saya ini skrg tuan orut...keeeeecil sdh bah tanah urang kampung sikarang ini...saya pun x tau lah nanti kalau jaman anak cucu cicit saya nanti masam mana...mungkin jadi PELARIAN di NEGERI sendiri.... Sad
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Thu Mar 31, 2011 6:22 pm

kalau beginilah sara pemerintahan negeri kita sampai 20 thn lagi..kompom cucu cicit kita cuma mampun bikin ruma setinggan ..itu pun bulum tantu inda kana halau mcm anjing kurap..kana kasi rubu sulap setinggan. 20 taun dari sikarang PHD pun mcm indada guna suda bah pasal talampau banyak suda graduan..silap2 duktur perubatan pun manganggur kecuali specialist.. Satu-satunya tampat bergantung ialah tanah ..tapi mcm mana?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Thu Mar 31, 2011 8:13 pm

satu sara lain..... kaloulah munsul karajaan yg begitu, yg butul2 mo tulung urang2 susa...... salagi inda munsul karajaang/parti yg begitu, salagi itulah palan2 urang2 kg kana rabut tana......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Fri Apr 01, 2011 2:00 pm

bukan lagi palan2 org kg kana rabut tanah bah pukutarap... tarang2 sudah kana rabut tanah bah kita sikarang.. tinggal kabun yg sedia ada saja yg inda kana rabut.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Fri Apr 01, 2011 5:16 pm

sia heran bah, apalah karajaan buat samua ni? kanapa biasanya urang2 kg yg mangalah? mangkali pasal urang2 kg inda dpt 'mambagi' pagawai2 karajaang......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Fri Apr 01, 2011 10:09 pm

banyak sdh kes org2 kg kehilangan tanah pd syarikat2 besar... tdk tau apa semua kesudahan kes...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Sun Apr 10, 2011 10:31 pm

bah bila lagi kita mo ubah....PRU sudah dakat bah kan....
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Sun Apr 10, 2011 10:55 pm

pru? jan haraplah tuang..... urang2 sabah ni sanang2 kana bagi gula2...... parsayalah..... Very Happy
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Mon Apr 11, 2011 2:13 pm

karajaan bertukarpun masih begini juga bah keadaan. tingu taim pbs porinta dulu mana ada dia kasi tanah sama urg kampung? taim itu pun bukan sanang2 apply tanah. patutnya taim itu pairin kasi ujud lagi penempatan utk org2 kampung yg tiada tanah. barapa bagus kalau sepanjang jalan telupid sandakan itu, siring jalan semua org kampung punya tanah.. 5 - 10 kilumiter dari siring jalan basar baru kasi sama komponoi bah pasal komponi kayaraya bikin jalanraya. Dan kalau saya km, saya usulkan di DUN, siapa2 yg jual tanah yg sudah dibagi oleh kerajaan akan dipenjara 10 taun 1 ikar. dia jual 10 ikar 100 thn dia di panjara Laughing Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Mon Apr 11, 2011 7:35 pm

jabatan utan pun salalunya inda begitu kasian sama urang kg..... kaloupun sdh bepulu taun itu kg wujud, kana halou juga urang2 kg...... bikin heran kanapa dr dulu inda diurang halou......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Tue Apr 12, 2011 8:53 pm

Urg kampung mimang sudah berkembang sejak zaman dulu lagi..dari nenek moyang lagi sudah mempunyai kehidupan tetap..jadi tidak salah la kalo mimang wujud nya penempatan awal lagi waktu tu masih pakaian kulit. blum tau bertani. pas belajar sesuatu dari persekitaran mereka..baru la start bercucuk tanah..pandai menternah binatam..pandai hasilkan pisau dari batu..jadi automatik hutan ataupun tanah adalah milik kg bersama...tidak wajar kalo jabatan utan menghalau urang kg..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Apr 13, 2011 8:58 pm

itulah..... suda bataun tinggal, tiba2 kana halou pula.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Thu Apr 14, 2011 12:57 pm

mungkin mau di kaci jadi tempat hutan simpan atau baitu..atau tempat pelancungan..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Thu Apr 14, 2011 8:50 pm

kalou itu pti sanang2 pigi buat ruma sana sini, urang2 tampatan pula kana halou sanang2......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
*SuRuN*
Koperal
Koperal


Number of posts : 269
Location : hehe...sini guas gata
Humor : bulih bah klu kauuuu....
Registration date : 2010-12-30

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Mon Apr 25, 2011 4:46 pm

singaja JABATAN HUTAN halau...mau pok tanah..pok siring sama itu YB2....
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Mon Apr 25, 2011 8:49 pm

kawan saya yg karaja sama jabatan hutan bilang, semua tanah2 kerajaan yg bukan berstatus hutan simpan sudah kana apply dan di miliki oleh YB2 dulu2. Diurang pok kayu balak saja. lapas abis balak diurang kasi pula itu tanah sama komponi2. Apa2pun saya pikir ini kalamahan karajaan juga. sepatutnya YB pun bukan suka2 jual tanah atau kasi pajak tanah sama komponi2 bah. utamakan rakyat miskin dulu..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Mon Apr 25, 2011 9:40 pm

inda sia heran..... suba siasat barapa basar samua tana2 yb2...... si musang bajanggut, bung busur, padal sapi...... kompom ribu2 ikar tana......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Tue Apr 26, 2011 2:06 pm

ya ribu2 ikar tanah yb2 tu..cuma bukan atas nama diurang la. Korang tau berapa susa mau apply tanah? Itu bakas MP tuaran tahun 60-an/70-an pun terpaksa beli tanah org kampung yg cuma seluas kurang 10 ikar di saana jalan telupid sandakan. mcm dia inada pilihan suda bah..

Balik topik.. selalunya dabol standard baini penguatkuasa.. kalau org kg diurang halau..tp kalau pti mcm indada tindakan. saya pikir penguatkuasa bukan tiada tindakan langsung sama pti tapi pti degil bah..sama dia merasuah tu penguatkuasa..last2 penguatkuasa mcm inda peduli suda.
Back to top Go down
kuntau
Prebet
Prebet


Number of posts : 89
Registration date : 2010-08-13

PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Wed Apr 27, 2011 3:23 pm

mmg begitu, kalau org tempatan, berhabis durang mau saman atau halau... kalau org asing, mcm tdk disentuhpun, bikin heran kenapa...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???   Today at 3:54 pm

Back to top Go down
 
JABATAN HUTAN SABAH SEMAKIN KEJAM???
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Local Issues-
Jump to: