To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Wed Mar 24, 2010 11:49 am

nasib baik sia nda ikut terajun .... Very Happy
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Wed Mar 24, 2010 12:38 pm

monkey wrote:
macam mana pun ko tatandang keluar, pandai juga ko main kuang balik masuk sini punya cerita.....paranormal ka inda normal ka penting kita kasi share apa pendapat kita pasal ni...di kampung2 kita sini sabah pun ada juga tempat2 keramat...ada satu di sana membakut....( bah, sepa org membakut sini) ada kunu tu kubur keramat tapi sa inda ingat suda pasal apa tu org kena anggap keramat....kenapa tu dalai2 lama sana tibet tidak kena anggap keramat? durang pun baik2 punya orang juga...tukang kasi sembahyang orang yg datang p minta berkat....macam mana bah doa durang buleh jadi kuat? ada kah kuasa lain yg membantu selain jin..?
berbalik kpdorg yg pg minta tolong sana keramat, mungkin kerana persembahan durang ( hidangan ) maka, durang kena tolong..kalau nda sedap, tu keramat nda suka..nda kena tolong...?sebab tu ada yg pigi tapi nda tertunai hajat.....jadi, kena buat kesimpulan...nda ngam kunu...so, cari lagi methods lain, cari lagi bomoh lain..

dlm hal brdoa, 1 hal yg paling penting kita lakukan ialah 'prcaya'. dlm kristian, kalo kita rjuk dlm bible ada mgatakan prcaya sja dlm sgala hal yg kmu lakukan, maka ia akan trlaksana. justeru itu, maka inilah maksud sbenar˛nya IMAN.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Thu Mar 25, 2010 12:32 am

" diucapkan dengan lidah , dibenarkan dalam hati , dan dilaksanakan dengan perbuatan " ..itulah pengertian IMAN , kalau setakat cakap tapi tdk buat , atau cakap tapi dalam hati bilang lain ..bertentangan dengan apa yg dicakap , itu belum dikategorikan sebagai berIman , mesti cukup 3 syarat diatas baru lengkap ......

jadi , minta kekayaan ..minta kekuatan , minta pengasihan , minta nombor ekor pada keramat itu adalah merosakkan Iman kita ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Thu Mar 25, 2010 7:48 am

Saya diajar supaya percaya kepada jawapan doa dalam bentuk yg lain. bukan seperti yg kita minta. contohnya...kalau kita minta kekayaan, disertai dengan keyakinan dan perbuatan (kerja keras), kita akan dapat kekayaan dlm bentuk lain spt: kesihatan/jarang sakit, anak-anak berjaya (jadi orang), kenderaan jarang meragam, tanaman menjadi, rumah tangga bahagia. Semua ini lebih berhagra daripada wang yg bertimbun.

Kadang2 saya rasa lucu bila satu pasukan bolasipak (atau sukan2 lain) berdoa supaya menang. padahal lawan yg ditentang adalah sama negara/negeri (sama agama pula tu). lalu saya tepikir adakah Tuhan menyebelahi mana2 pasukan?.. Very Happy

Itulah saya bilang saya inda pandai mengulas tampat2 karamat..jdi lari kumpas sikit.. Laughing
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Thu Mar 25, 2010 8:29 am

pukutarap. wrote:
romeo wrote:
sia akun kalah sama ko lah tuan PT ... Very Happy tapi berani pula memutung gatah saturang malam2 kan .... Very Happy
hihihihiiiii si gaman ni ada2 sj.....
monkey wrote:
urang putung gatah malam2 kah rmeow?? sa nda tau apa2 pasal gatah ni....bila pulang kampung p tmpat bapa tua sa, pisau gatah kena simpan di tempat yg paling selamat ...mcm mo simpan emas saja..cubuk pun nda buleh....apa lagi pgang...tapi bapa tua sa putung gatah time dinihari @ jam 4 pagi gitu...
pasal kalou pisau gata rusak atau inda tajam, tarus inda buli memutung bah, pakai parang ka pisau ka, mimang inda buli..... lagi kalou teputung, aduinaaa luka dia di tangan kaki masam parit tau..... sabap tu kana tapuk.....

oooooooohh...mcm tu kah tarap..i see..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Thu Mar 25, 2010 12:07 pm

betul , setuju apa tuan orut cakap ...

biasanya kaya , kekayaan yg datang atas pertolongan hantu , jin dsb ...pasti ada kesan , balasan dari pertolongan itu , biasa berlaku kes anak sakit yg pelik2 , anak cacat zahir batin , isteri sering kerasukan atau sakit misteri , ..

atau harta sering rosak , kereta selalu xciden , rumah terbakar , barang2 selalu hilang dsb .......

biarlah kita makan rezeki hasil dari cara dan usaha yg halal , sumber yg halal ..biarlah sikit tapi masuk kebadan jadi daging dan darah yang berkat , hidup pun berkat , rezeki pun berkat , .......
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Fri Mar 26, 2010 10:27 am

romeo wrote:
" diucapkan dengan lidah , dibenarkan dalam hati , dan dilaksanakan dengan perbuatan " ..itulah pengertian IMAN , kalau setakat cakap tapi tdk buat , atau cakap tapi dalam hati bilang lain ..bertentangan dengan apa yg dicakap , itu belum dikategorikan sebagai berIman , mesti cukup 3 syarat diatas baru lengkap ......

jadi , minta kekayaan ..minta kekuatan , minta pengasihan , minta nombor ekor pada keramat itu adalah merosakkan Iman kita ...

terima kasih romeo. tapi sya lebih suka itu 'praktikal' brbanding 'logik'. Smile
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Fri Mar 26, 2010 2:23 pm

apa yg dimaksudkan dgn praktikal berbanding lojik?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Fri Mar 26, 2010 9:24 pm

lojik akal tidak boleh dicampurkan pada teras agama ..

sesekali ada tegahan dalam agama yang sering bersalahan pada lojik akal , seperti hal yg sedang kita bincangkan ini ' percaya pada keramat ' iaitu percaya bahawa sesuatu yang telah mati , malah mampu mendatangkan kekayaan atau kesaktian mujarab pada orang yang memohon ,

agama bilang jangan , jangan buat ...jangan percaya

lojik akal bilang , tidak apa ...boleh bah , apa juga salahnya ,

agama bilang , ia merosakkan IMAN ...meminta hanya pada yang satu , TUHAN , Tuhan yang maha berkuasa dan hanya DIA lah yg menjadikan segala seuatu ,
tapi lojik akal bilang , alaa ....TUHAN pun saya percaya bah ...tapi keramat , hantu , jin pun saya percaya , saya tahu Tuhan mampu memberikan kekayaan tapi saya tahu jin , keramat pun mampu menolong memberikan kekayaan ,

lalu agama bilang , ' kalau gitu kamu belum di namakan beriman , iman kamu cuma senipis kulit bawang ..iman itu ialah apabila kamu mengucapkan dengan lidah , membenarkan dengan sebenar2nya dengan hati ...dan kamu melaksanakan apa yang kamu cakap itu dengan sebenar2nya ' ..kamu percaya dengan sesunguhnya dan melakukannya dengan sesunguhnya ..

sekadar pendapat ..
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sat Mar 27, 2010 12:55 pm

Garadu wrote:
apa yg dimaksudkan dgn praktikal berbanding lojik?

hehe... trlebih dahulu sya minta maaf kalo sya jauh mnyimpang dari tajuk sdh. sya cuma trpggil utk brckp sdikit mgenai pgertian sya dlm hal brdoa stelah trbaca post c miss monkey sbelum ni. apa yg sya maksudkan sbgai logik ialah brasal drpd pndgan manusia smata˛. tetapi praktikal yg sya maksudkan d sini ialah sstu keadaan yg dialami oleh se˛org itu smasa dia betul˛ brdoa & prcaya pda sstu. contohlah...

sorg yg diaggap briman
--> scara logik oleh manusia, smestinya dia sorg yg bersih dlm sgala prbuatan, hati suci & hnya mgeluarkan kata˛ yg baik˛ belaka. pendek kata dia mesti seorg yg baik dlm sgala hal.

--> dari segi praktikal, hnya peribadi itu & Tuhan sja yg tau. sesiapa yg pernah mgalaminya mesti faham apa yg sya maksudkan d sini.

tdk kiralah dia tu sorg yg kelihatan briman ataupun biasa˛, Tuhan tetap akan dgr doa dia & mgabulkan doa dia skiranya dia prcaya, sesuai dgn kehendak DIA. kalo tdk, bgaimna mungkin seorg pnjenayah atau seorg yg brdosa boleh brtaubat scara tiba˛? so, tdk perlu pigi tmpat˛ karamat utk membuat sstu prmintaan, prcaya sja pada Tuhan (nanti DIA jeles ba, hehe) maka dia akan memberikan lebih dari apa yg kita minta.

alalaaa... kana bom laini, hehe. tapi apa˛pun ini cuma pndpt cetek sya sja ini. kalo ada perlu diadjust, kita adjust sma˛. Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sat Mar 27, 2010 1:18 pm

maknanya kebergantungan pada Tuhan semata , percaya pada Tuhan dengan sebenarnya ....yakin dengan sesunguhnya , ..

bahawa tiada daya , tiada upaya , tiada kekuatan , tiada kekayaan ...melainkan segalanya dari Tuhan ,

pun begitu , satu hal kena tanya diri sendiri [ termasuk saya ...] bahawa adakah diri kita mampu dan telah mencapai tahap yg begitu ?
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Wed Mar 31, 2010 7:27 pm

baru sia sadar ini sualan tupik..... tampat2 karamat butukah ada karamat? jawapan sia, indada..... ada antu sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Thu Apr 01, 2010 5:40 pm

pukutarap. wrote:
baru sia sadar ini sualan tupik..... tampat2 karamat butukah ada karamat? jawapan sia, indada..... ada antu sj.....

Laughing Laughing Laughing hahaaa... ya, stuju gaman.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Fri Apr 02, 2010 12:01 am

betul, hantu jembalang sj ada di sana tu...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sat Apr 03, 2010 7:13 pm

pukutarap. wrote:
baru sia sadar ini sualan tupik..... tampat2 karamat butukah ada karamat? jawapan sia, indada..... ada antu sj.....

OK tuang gamang..aku mau manyual tuan ni. hehehe..

1. mcm mana kita tau..tempat berkeramat itu ada hantu atau tidak? dan dari mana wujudnya hantu2 ini? ada bukti2 ka? Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sat Apr 03, 2010 9:31 pm

hihihiiii..... sia indatau gaman, sia antam2 sj baitu..... takut pula sia mo besual jawap sama si gaman ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sat Apr 03, 2010 11:05 pm

karamat..sia nie panakut juga kalu jalan satu2 urang kalu ndakda tambalut...masam ada yang perhatikan sia jalan..eiiiyaaa..bikin takut naik bulu roma sia...uncle sia dulu pigi manimbak sama2 dangan tambalut2 nya waktu diorang kicil...uncle sia nmpak paladuk tapi dia tidak sadar yg di kapala palanduk tu ada kain putih t'ikat di kapala nya baru tempat paladuk berdiri tu tempat rumah nya(penunggu yang menyamar jadi palanduk) tarus uncle sia pigi kajar itu palanduk.tapi tambalut dia sadar nampak ada kain di kapala palanduk tu, diorang tau udah yg tu bukan palanduk. diorang mau panggil uncle sia tapi uncle sia x dangar turus dia kajar saja tu palanduk baru dia pijak itu rumah panunggu tu..dia kajar sampai di samak...uncle sia cari2 x ada sudah..dia pun heran kajap juga tu paladuk hilang..sakali dia balik tampat tambalut dia, tambalut dia bagitau yang itu bukan palanduk tapi???????tarus dia takajut.. balik rumah naa bangkak2 kulit badan dia...di hutan lagi banyak tampat karamat..tarus minta ubat dangan urang pakar2..... Shocked
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Sun Apr 04, 2010 11:42 am

kewujudan tempat2 spt itu mmg tdk dinafikan.. hutan juga ada penghuninya sendiri..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Mon Apr 05, 2010 8:30 pm

kalo dlm lungkang atau parit ada ka ju itu karamat ar???? Idea
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Mon Apr 05, 2010 9:44 pm

ada, sadang maragut rumput.....

Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Tue Apr 06, 2010 9:49 am

ya tu mimang idea yang bagus pukutarap....hahaha...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Tue Apr 06, 2010 10:34 am

hehe...urang yg telalu parcaya sama tampat karamat ini inda paduli tampat bah. tu jiran saya (org bugis)..sana lupak tampat kami mamansing pun kadang2 diurang kasi makan 'penunggu'. diurang taru sana telur ayam kampung, beras, dsb.. cyclops
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Tue Apr 06, 2010 10:47 am

mari kita sama2 kongsi idea dan pendapat , kenapa orang yg mahu jadi kaya ...atau mahu jadi bomoh , kebal , kuat , atau jadi tampan melawa , kenapa mesti memilih tempat2 'keras' , atau tempat seram untuk beramal ?

kenapa tdk duduk di masjid , atau di gereja , atau di tokong2 ..tempat ibadat rasmi , meminta dan memohon hanya pada Tuhan ? sedangkan mengikut adat ditempat2 seperti inilah kita biasa mendapat ketenangan diri , rasa hening dan damai ...adakah tempat2 keras dan seram itu lebih mendamaikan hati dan menenangkan fikiran ?

kalau hendk jadi kuat , mahu jadi bomoh , gagah dan sebagainya ...minta pertolongan Jin , hantu , [mengikut istilah tempatan..]
tapi apabila diri sakit , atau ketika nyawa dihujung lidah ...atau berhadapan dengan tekanan paling berat , baru kita teringat Tuhan dan menangis mengadu memohon pertolongan dariNYA , kenapa tdk mengadu dan memohon pada hantu jin masa itu ?
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Tue Apr 06, 2010 5:57 pm

maksud nya di sini ialah mareka x mau meminta pertolongan dari pada tuhan kerana mareka x merasakan apa2 yg berlaku dengan diri mareka semasa mareka maminta sama tuhan, cuma mareka x mempunya keyakinan pada diri sendiri om x percaya tuhan sudah berikan.. sebenar nya kekuatan itu adalah dalam diri kita sendiri bukan daripada tenaga, otot, otak, power, badan besar...tau selain nya...ianya terletak pada hati kita...tinggal kita mau buka je ba pintu hati kita supa tuhan dapat masuk ke hati kita..kalau x buka pintu hati kita masam mana tuhan mau masuk dan bagi apa yg kita minta...tuhan sudah berikan apa yg kita minta pada saat kita minta itu...cuma pintu hati kita tertutup,,tu la x berlaku apa2 dlm diri kita jadi....masa itu diorang bilang ''ai mana ada apa2 berlaku sama sia nie''...sama ada hari itu,,tau bisuk,,,tau dia tunggu hari2 yang lain mau tinguk sama ada uda berlaku ka sama dia..jadi dia malas mau menunggu uda jadi dia mau capat dia pigi itu tempat karamat la sbab d sana lebih cepat dapat..berbanding minta dari tuhan....kaaannn....sbab jin atau pun hantu lain..dia beri cepat supaya dia dapat apa yang dia mau,tapi ada syarat nya.. cth.....jiwa, mungkin bayi, darah manusia..diorang x kisah tu yg penting mareka dapat yang yang mareka mau...buli di ibarat kan masam anu ba....msam along juga,kita mau pinjam duit supaya dapat kawin dangan sapat, malas mau tunggu gaji lama lagi 1 bulan supaya kita dapat apa yang kita mau....aaaaa masam itu ba tu..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Tue Apr 06, 2010 8:02 pm

maknanya , keyakinan atau penyerahan total pada tuhan itu tidak cukup atau belum cukup ...sehingga harus pula meminta pada yg selainNYA ,

dalam mana2 kitab , samada Quran atau Bible ...cuma disebut Syaitan , Iblis , Jin [ianya sebagai lambang kejhatan , penipu dsb ..] tiada istilah Toyol , jembalang , bunian , pari2 , pontianak dalm kitab2 agama ini ,

istilah2 ini lahir dari dialek tempatan setempat , panggilan oleh masyarakat secara tradisi ..

mungkin perkara2 ini , meminta sesuatu pada semangat ...atau memuja semangat sesuatu tempat atau benda , adalah kesan atau peninggalan amalan kuno zaman pagan , zaman ketika kita belum mengenal budaya beragama dahulu ,
walaupun setelah kedatangan agama Islam dan kristian dirantau kita , sesetengah amalan lama masih diamalkan , samada amalan baik atau sebaliknya , memang sukar memisahkan antara amalan tradisi dan suruhan agama dalam masyarakat , kerana masing2 punya pendapat dan alasan tersendiri ,
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?   Today at 12:37 pm

Back to top Go down
 
Tempat tempat keramat...betul kah ada keramat ?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: