To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kesaksian

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Kesaksian   Mon Sep 29, 2008 11:36 am

Mengapa Ibu Saya Memeluk Kristian

Ibubapa saya adalah dari keluarga pagan. Mereka tinggal di sebuah perkampungan yang terpencil di perbukitan, jauh dari pekan. Mereka mengamalkan kepercayan animism. Sebagai lelaki, bapa saya lebih kerap membuat perjalan keluar dari hutan dan berhubungan dengan orang ramai. Oleh itu bapa saya telah lebih dahulu memeluk agama kristian.
Ibu menentang keras keputusan bapa memeluk kristian tetapi tidak boleh buat apa-apa. Selama dua tahun lebih mereka tinggal bersama dalam kepercayaan yang berbeza. Bapa berhenti merokok, minum minuman keras, makan daging babi, dan menyucikan sabat (dia diperkenalkan dengan agama SDA). Penentangan ibu sangat menebal sehingga dia kerapkali memperli bapa dan membantah semua keputusan yang bapa buat bila perkara itu ada kaitan dengan kepercayaan kristiannya. Kata ibu, dalam keluarga kami, bapa mengamalkan agama kristiannya bersendirian. Dia berdoa bersendirian, makan bersendirian (jika ibu hidangkan makanan haram). Ada kalanya ibu mengejek bapa ketika bapa memejam mata bila berdoa dengan berkata kepada teman2nya, “cuba kamu lihat, dia mau mati sudah”. Sindiran dan tomahan berlanjutan sehinggalah ibu sendiri memeluk kristian.
Apa yang meyakinkan ibu bahawa kristian itu benar? Menurut ibu, dia menjadi yakin kristian itu benar setelah mengumpulkan semua mimpi-mimpinya yang ganjil.

Mimpi pertama

Pada suatu tahun, mereka menanam padi bukit di tiga tempat yang berjauhan. Salah satu tempat ialah di tebing sungai. Padi di tebing sungai itu dilanda banjir. Hasilnya sangat sedikit. Maka bapa kata, biarlah padi yang sedikit ini kita berikan kepada Tuhan sebagai persepuluhan (amalan SDA yang memberi sepersepuluh dari hasil pendapatan) sebab ia hanya sedikit dan berhampiran dengan gereja. Manakala hasil padi yang dua tempat lagi tidak perlu lagi kita beri persepuluhan. Ibu marah sekali dengan cadangan bapa lalu mengatakan, “Adakah kamu lihat Tuhan kamu datang untuk menerima persepuluhan kamu? Apa yang saya tahu ialah pastor kamu yang makan padi itu”.
Bapa menjawab, “ya, itu betul tapi pastor kan menyebar injil dan dia bergantung kepada persepuluhan untuk menanggung keluarga”.
Menurut ibu, hampir setiap kali dia memarahi bapa kerana soal agama, dia (ibu) akan merasa mengantuk dan terlelap sekejap. Pada ketika itulah dia akan bermimpi sesuatu yang ganjil. Inilah juga yang terjadi ketika ibu mempersoalkan bapa tentang Tuhan dan persepuluhan. Dia bermimpi ada seseorang yang sudah tua, berpakaian putih dan janggutnya panjang berdiri di muka pintu. Ibu bertanya kepada orang itu, “ke mana kamu hendak pergi?
Orang itu menjawab, “tidak kemana-mana, sini saja”.
Ibu tanya lagi, “untuk apa kamu datang?”.
Orang itu menjawab, “kamu masih ingat apa yang kamu cakapkan sebentar tadi?”
Kemudian ibu terbangun serta-merta. Ibu terpinga-pinga…apa yang saya cakap sebentar tadi?? Dia menyoal hatinya..Maka ibu teringat tentang ejekannya kepada bapa, “Adakah kamu lihat Tuhan kamu datang untuk menerima persepuluhan kamu?”.
Menurut ibu, dia tidak menceritakan mimpinya itu kepada bapa pada hari yang sama kerana dia merasa malu. Tapi dia tidak lagi melarang bapa memberikan semua hasil padi itu sebagai persepuluhan.

Mimpi kedua akan menyusul…
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Sep 29, 2008 12:23 pm

perkongsian yg manarik...... kasi turus lg yorut......

*komen: mama kao dulu susa butul mo masuk kristian pasal bukan sanang bah gia mo tukar pendirian, apa lg kalou pasal kaparsayaan..... sabap tu hal2 kaparsayaan ni misti mo paham butul2 baru sanang hati mo masuk....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Sep 29, 2008 2:56 pm

Mimpi kedua

Satu ketika (malam hari jumaat) ibu sedang meraut rotan. Bapa tegur, "dah lah tu sekarang dah masuk Sabat".
Ibu jawab, "Bisuk bah tu ari anam!"
Tiba-tiba ibu rasa mengantuk lalu dia tidur di celah-celah rotan yang dia sedang raut. Dalam tidurnya dia bermimpi seseorang mengajaknya pergi mandi di sungai Tuaran.
Ibu tanya orang itu, "Bikin apa mau mandi di sungai"
Orang itu kata, "Kalau kau mandi di sungai Tuaran kamu tidak akan rasa lapar lagi. Lihat suamimu, dia tidak akan rasa lapar lagi".
Ibu bertanya lagi, "Bagaimana dengan anak saya?" (anak ibu yang pertama, abang kami)
Orang itu menjawab, "Anakmu belum pasti kedudukannya kerana dia sentiasa berjalan kesana, kemari"
Ibu terjaga. Dia tertanya-tanya apa erti mimpi itu. Apa kaitan dengan sungai Tuaran? Sedangkan rumah mereka dekat dengan sungai Pinahaun! Pikir punya pikir... dia buat kesimpulan ... jangan2 itu ertinya baptisan...sebab lakinya (bapa kami) dibaptis di sungai Tuaran kerana di situlah gereja yang terhampir.

Namun begitu ibu masih tidak yakin dengan agama kristian, dan terus-terus juga membantah dan berdegil.
Cerita ibu ini sudah diceritakannya bertahun-tahun yang lalu. Tapi pagi tadi (29 sept 20008)saya minta dia ceritakan lagi supaya lebih "fresh".

Mimpi ke-3 menyusul..........
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Mon Sep 29, 2008 10:15 pm

mana sdh kao yorut?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Kesaksian   Tue Sep 30, 2008 9:07 am

Bagus kesaksian si orut ni. Teruskan kepada mimpi2 yg lain orut...
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kesaksian   Tue Sep 30, 2008 9:49 am

pukutarap wrote:
mana sdh kao yorut?

Yorut masih di "web"nya bah tapi diam2 saja heehee....

Mimpi ibu ke-3

Satu hari abang saya (anak ke-4 ketika itu umurnya kira2 5-7 tahun), dia tidak dapat berak.
Dia menangis setiap kali rasa mau berak tapi tiada berak keluar. Dah tiga hari abang tidak
dapat berak. Perutnya semakin besar sebab masih kuat makan! Mau hantar ke rumah sakit tapi kena jalan 1 hari pigi KK (jalan kaki dalam hutan). Ibu mulai menyalahkan bapa sebab fikirnya
penyakit anak ini adalah gara-gara bapa memeluk agama Kristian. Bapa sendiri dah buntu. Lalu bapapun cakap sama ibu, "baiklah, bisuk kau pigi bawa anak ini jumpa si Siandoi". (Siandoi ialah
seorang bobolian di kampung kami dulu2). Tapi malam itu ibu bermimpi, ada seseorang kasi
tahu dia begini, "Amu ie tagal om ngoyon pokilambayai ilo tanak, bila anak itu mau berak lagi, kau periksa "busul" dia, kau kurik2 sikit". Ibu tak jadi antar abang ke rumah bobolian. Dia tunggu abang mau berak lagi. Tiba masa abang mau birak, ibu ikut nasihat orang dalam mimpinya. Dia kurik2 busul abang...hihihiii masam lusu bah.. sedikit2 gumpalan taie karas terkeluar. Tidak lama kemudian terpancutlah taie dengan kuat sehingga dada ibupun "nosompiran"
hihi... lusu juga saya dingar ibu sorita. Bila ibu cek2 tu birak, hampir semua "tolidus"! Ibu tanya abang dan kakak, "apa kamu makan"? Abang dan kakak baru kasi tau bahawa beberapa hari yang
lalu diurang makan tolidus + biabas + ubi rambat dimakan mentah2. Rupa2nya abang tidak sakit
tapi "sibobolon" disebabkan tolidus, bibas (jambu batu), dan ubi rambat (ubi manis).

Namun begitu, ibu belum mau mererima kristian sebagai agama yang benar.

Ada sorita menyusul lagi tapi bukan mimpi.......
Back to top Go down
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Kesaksian   Tue Sep 30, 2008 11:00 am

Bagus kau buat cerpen kesaksian kau ni orut. Kasi muat sana Sabah Times/Daily Express/Borneo Mail time Krismas nanti. Hehe...
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Tue Sep 30, 2008 1:13 pm

ya, bagus kasaksian si yorut ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 12:29 pm

wewin wrote:
Bagus kau buat cerpen kesaksian kau ni orut. Kasi muat sana Sabah Times/Daily Express/Borneo Mail time Krismas nanti. Hehe...

Kalau buat cerpen terpaksa kena tambah2 untuk kasi tamnbah sedap tu sorita. Inda bulihlah kalau begitu, nanti tu sorita inda uriginol suda.

Sorita seterusnya...

Seorang anggota gereja perempuan bagi ibu sepasang pakaian. Pakaian pada masa itu (1950s)
sangat bernilai bagi orang yang tinggal di perbukitan. Ibu sangat berterima kasih kepada si pemberi.
Maka suatu masa ibu ikut bapa pigi gereja untuk mengunjungi si pemberi pakaian tersebut. Oleh kerana si pemberi pakaian itupun menghadiri kebaktian di gereja juga maka ibu terpaksa juga masuk gereja.
Ketika mereka pulang dari gereja, ibu dan bapa diajak oleh sepupu bapa untuk singgah di rumah mereka. Kira2 jam 3:30 mereka pamit untuk pulang. Sepupu bapa beri satu bungkusan kepada ibu.
Bungkusan itu sebenarnya pinongian daging bakas.Btw, bapa sudah tidak makan bakas tapi ibu dan anak2 (termsauk sayalah kut..saya masih kecik waktu tu, tak ingat apa2) masih makan daging bakas. Sambung sorita... Ibu dan bapa meneruskan perjalan untuk pulang. Mereka meredah hutan.
Bapa jalan di hadapan. Apabila sampai di sebuah "Pampang" (batu besar seakan tembok), tiba2 kaki ibu menjadi sangat berat, tak boleh diangkat langsung! ...Next page
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 12:40 pm

siuk serita kaoni yorut..... inda sabar pula sia mo tau apa serita satarusnya....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 12:59 pm

Ibu pangil bapa tapi bapa seakan kena sumbat telinga, dia tidak dengar
panggilan ibu. Bapa sudah melepasi bukit kecil dan ibu tidak dapat
melihat dia lagi. Ibu semakin takut, suasanapun mulai gelap, tambah2
lagi trek mereka adalah hutan tebal. Kaki ibu tetap tidak boleh diangkat.
Dalam keadaan yang gementar, ibu teringat kotbah pagi tadi
yang mengatakan bahawa Tuhan sedia menjawab doa.
Berdoa? Ibu langsung tidak tahu bagaimana berdoa. S
atu patah perkataanpun dia tak tahu. Apa yang dia nampak ialah
bapa dan orang2 di gereja pagi tadi menutup mata bila berdoa.
Itu lah yang ibu buat! Tutup mata tanpa satu patah perkataan pun
keluar dari mulut. Maksud dia tutup mata ialah untuk meminta Tuhan
kristian untuk melepaskan dia dari halangan setan.
Ibu tutup mata dalam beberapa saat saja. Bila ibu buka mata dan cuba melangkah....jeng...jeng...jeng...
boleh langkah atau tidak? Tidak! oh..no.. No No tapi kaki ibu ada ringan
sikit dan boleh di heret (macam ada gam). Ibu teruskan perjalanan dengan
mengheret kakinya. Setelah melepasi bukit kecil, ibu sudah boleh berjalan seperti
biasa. Di situ bapa sedang menunggu sambil mingotok tu guas kayu. Dia tanya
ibu, "Apa kau buat lambat sangat?"
Ibu jawab, "Kau tidak dengarkah saya teriak2 panggil kau tadi".
Bapa bilang, "Saya tidak dengar apa-apa".

Adakah ibu percaya kepada agama kristian selepas itu? Tidak! Oleh kerana bapa
masuk kristian denominasi SDA, ibu berat hati untuk meninggalkan semua makanan
yang sedap-sedap. Dia akan tersisih dari rakan sekampung pada setiap kali
ada keramaian kerana pastor bilang tidak bulih minum tapai lagi.
Namun, oleh kerana bapa tidak lagi pigi memburu bakas, tangkap pungkit, tikus,
tulanut, primat dan lain2 maka secara automatik ibu juga tidak dapat makan
daging yang sadap2 itu. Apa yang bapa buat dan tidak buat, ibu secara tidak
langsung terbabit juga. So...setelah mengambil kira mimpi2 dan pengalaman dia,
ibu akhirnya berpikr, tiada sebab mengapa dia tidak memeluk kristian kerana
dia terbabit dengan cara hidup kristian secara tak langsung. ...THE END...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 2:04 pm

satu kasaksian yg bagus..... itula tu, kadang2 kita masuk kristian dgn hal2 yg inda di duga2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 5:38 pm

Bagus serita si yorut ini. semoga kita semua boleh mengambil iktibar. thanks yorut kerana sanggup bersusah payah menaip story ini.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Wed Oct 01, 2008 9:26 pm

avasi iti tuturan nu iti tompinai Orut. It kavanusan do Kinoringan kumavid soumul-umul..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kesaksian   Thu Oct 02, 2008 12:10 am

bushido wrote:
avasi iti tuturan nu iti tompinai Orut. It kavanusan do Kinoringan kumavid soumul-umul..
satuju sama kao tuan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Kesaksian   Today at 3:46 pm

Back to top Go down
 
Kesaksian
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Religion-
Jump to: