To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Etnik Paling Sedikit

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 6:07 pm

Etnik atau suku apa paling sedikit bilangannya di sabah?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 9:21 pm

cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan
22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 11:45 pm

apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 11:56 pm

SiokSondri wrote:
apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....

Inikan forum ging, mesti lah ada ciri2 berinformasinya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 12:04 am

alpha.wave wrote:
SiokSondri wrote:
apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....

Inikan forum ging, mesti lah ada ciri2 berinformasinya.

hi hii... maksud saya bukan tanya banyak hal di forum ini... maksud sa ialah tanya banyak hal sama kawan2 saya yg sa jumpa ba.. yg mcm tatana, kimaragang dll tu... tanya banyak hal pasal dorang ba.. sori aaa kalau ayat sa tegantung awal tadi...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 1:54 am

dari pengamatan kamu mana etnik yang paling sikit? saya pun tidak ada info ttg hal ini..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 2:12 am

ya susa mo tau siapa paling sikit, sia rasa2 masam lebi kurang sj samua.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 12:17 pm

bushido wrote:
cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan
22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan

kalau tingu dari segi ke"famous"an.. yg bertanda merah tu kurang didengar.. mungkin dorang la yg paling sikit.. ini pun dari segi psikologi saja, belum tentu kalau dibuat kajian...
Back to top Go down
bighorn
Prebet
Prebet


Number of posts : 76
Registration date : 2008-09-13

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 1:09 pm

banyak yg saya tdk pernah dengar sebelum ini.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 8:27 pm

bushido wrote:
cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut Dusun Sugut ini juga adalah Rungus. Ada sungai di sana yang di panggil sungai Rungus. Mereka ini di panggil Rungus Tindal.
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan yang ini entah macam mana pula jadi kadazan ni..mereka ni orang rungus piromitan.


22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan

Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
azmilahud
Prebet
Prebet


Number of posts : 1
Registration date : 2010-07-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 3:07 pm

ak bangsa tidong Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 5:30 pm

dalam sejarah , dusun cuma ada dua cabang utama , iaitu dipanggil DUSUNIC dan satu lagi dipanggil PAITANIC , kedua2nya adalah cabang utama pada ranting2 seterusnya ,

tak perlu ditulis Dusun Tambunan , dusun Ranau , keningau , beaufort - kerana semua itu adalah dusun Liwan , dusun2 diBeaufort adalah kebanyakan dusun dari sebelah Tambunan , ranau , kiulu , tamparuli yang berhijrah tahun 50an demi mencari kehidupan baru ,

PAITANIC =ialah apa2 suku dusun yg bertutur dalam dialek paitan , termasuk dalam kelompok ini adalah dusun sugut , dusun kinabatangan , dusun terusan sapi , dusun gum2 , tambanuwo ,dan lain2 ,

kadazan kinabatangan - tiada dalam kamus etnik pribumi sabah , isi istilah baru , nama kadazan hanya wujud 1979 , pun hanya sekitar kawasan donggongon , yg ada hanyalah dusun kinabatangan ,

Chavanaco = ini bangsa baru , tiada dalam senarai etnik dusun ...

Tausug , yakan = ini bukan bangsa dusun , ini adalah etnik suku suluk
kokos = hanya terdapat di Tawau , asal usul mereka adlah melayu dari pulau cocos , wilayah Australia ..
Ida'an = adalah kata panggilan suku sama [bajau] pada orang dusun zaman dahulu ,

balik pada isu , etnik mana paling sedikit ? sekiranya etnik dusun paling sedikit yang dimaksudkan , saya rasa Dusun Bonggi adalah etnik Dusun yg paling sedikit berbanding yg lain , mereka hanya ada di pulau Banggi dan sekitar kudat ,

Etnik dusun paling ramai ? saya rasa LIWAN , dusun Liwan adalah meliputi kawasan Ranau [kundasang dan sampai ke Tompios ], Tambunan , Keningau , Sook , sedikit di Inanam , kiulu , tamparuli , [meskipun dikawasan2 ini terdapat etnik lain seperti tagahas , gana , tatana , kiujau , tapi agak sedikit berbanding Liwan ]
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 8:28 pm

yg bikin sedih, muda-mudi basakap pun inda buli..... apa lg mo tau mana 1 suku diurang......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 9:58 pm

paling senang mengaku dusun ja , dusun mana ? itu nanti blakang cerita .....ha ha

lagipun percampuran sudah banyak berlaku , mak dusun tegahas , bapa dusun liwan , ada yg mak dusun tatana ..bapa dusun tambanuwo , ada yang tdk tau langsung dia dusun apa sebab mak bapa pun tdk tau dusun apa , ......

Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Jul 08, 2010 1:15 am

romeo wrote:
dalam sejarah , dusun cuma ada dua cabang utama , iaitu dipanggil DUSUNIC dan satu lagi dipanggil PAITANIC , kedua2nya adalah cabang utama pada ranting2 seterusnya ,

tak perlu ditulis Dusun Tambunan , dusun Ranau , keningau , beaufort - kerana semua itu adalah dusun Liwan , dusun2 diBeaufort adalah kebanyakan dusun dari sebelah Tambunan , ranau , kiulu , tamparuli yang berhijrah tahun 50an demi mencari kehidupan baru ,

PAITANIC =ialah apa2 suku dusun yg bertutur dalam dialek paitan , termasuk dalam kelompok ini adalah dusun sugut , dusun kinabatangan , dusun terusan sapi , dusun gum2 , tambanuwo ,dan lain2 ,

kadazan kinabatangan - tiada dalam kamus etnik pribumi sabah , isi istilah baru , nama kadazan hanya wujud 1979 , pun hanya sekitar kawasan donggongon , yg ada hanyalah dusun kinabatangan ,

Chavanaco = ini bangsa baru , tiada dalam senarai etnik dusun ...

Tausug , yakan = ini bukan bangsa dusun , ini adalah etnik suku suluk
kokos = hanya terdapat di Tawau , asal usul mereka adlah melayu dari pulau cocos , wilayah Australia ..
Ida'an = adalah kata panggilan suku sama [bajau] pada orang dusun zaman dahulu ,

balik pada isu , etnik mana paling sedikit ? sekiranya etnik dusun paling sedikit yang dimaksudkan , saya rasa Dusun Bonggi adalah etnik Dusun yg paling sedikit berbanding yg lain , mereka hanya ada di pulau Banggi dan sekitar kudat ,

Etnik dusun paling ramai ? saya rasa LIWAN , dusun Liwan adalah meliputi kawasan Ranau [kundasang dan sampai ke Tompios ], Tambunan , Keningau , Sook , sedikit di Inanam , kiulu , tamparuli , [meskipun dikawasan2 ini terdapat etnik lain seperti tagahas , gana , tatana , kiujau , tapi agak sedikit berbanding Liwan ]

Dialek paitan ini adalah bahasa yang digunakan oleh orang sungai..

Idahan sekarang ini sudah mengaku sungai..walaupun bahasa mereka tidak ada dialek paitan..

Sori off topic.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Jul 08, 2010 5:34 pm

memang dialek paitan hanya terdapat disebelah sandakan , pengaruh dialek paitan sehingga dusun2 sebelah sana gunakan dialek ini , banyak persamaan bahasa dengan suku dusun lain cuma sebutan dan lagu 'slang' yg sedikit berbeza ..

ida'an , panggilan bangsa bajau 'sama' pada orang dusun dahulukala , tapi memang ada etnik dusun sebelah sandakan nama dia Idahan ...dorang lebih suka dipanggil orang sungoi ,
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Today at 5:39 pm

Back to top Go down
 
Etnik Paling Sedikit
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: