To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Yesterday at 4:56 am

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Yesterday at 4:54 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Thu May 11, 2017 9:56 am

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
July 2017
MonTueWedThuFriSatSun
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
CalendarCalendar

Share | 
 

 Etnik Paling Sedikit

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 6:07 pm

Etnik atau suku apa paling sedikit bilangannya di sabah?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten
avatar

Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 9:21 pm

cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan
22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 11:45 pm

apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Oct 01, 2008 11:56 pm

SiokSondri wrote:
apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....

Inikan forum ging, mesti lah ada ciri2 berinformasinya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 12:04 am

alpha.wave wrote:
SiokSondri wrote:
apa la kunun bansa yang paling sikit?

kebanyakkan senarai di atas ada juga saya tejumpa dan bercerita dgn dorang tapi inda la sampai tanya banyak hal....

Inikan forum ging, mesti lah ada ciri2 berinformasinya.

hi hii... maksud saya bukan tanya banyak hal di forum ini... maksud sa ialah tanya banyak hal sama kawan2 saya yg sa jumpa ba.. yg mcm tatana, kimaragang dll tu... tanya banyak hal pasal dorang ba.. sori aaa kalau ayat sa tegantung awal tadi...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten
avatar

Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 1:54 am

dari pengamatan kamu mana etnik yang paling sikit? saya pun tidak ada info ttg hal ini..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 2:12 am

ya susa mo tau siapa paling sikit, sia rasa2 masam lebi kurang sj samua.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 12:17 pm

bushido wrote:
cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan
22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan

kalau tingu dari segi ke"famous"an.. yg bertanda merah tu kurang didengar.. mungkin dorang la yg paling sikit.. ini pun dari segi psikologi saja, belum tentu kalau dibuat kajian...
Back to top Go down
bighorn
Prebet
Prebet
avatar

Number of posts : 76
Registration date : 2008-09-13

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 1:09 pm

banyak yg saya tdk pernah dengar sebelum ini.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten
avatar

Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Oct 02, 2008 8:27 pm

bushido wrote:
cuba kamu tinguk semua etnik sini: [untuk yg di sabah lah]


1. Abai Sungai
2. Bajau West Coast
3. Banjar
4. Baukan
5. Bisaya, Sabah
6. Bonggi
7. Brunei
8. Bugis
9. Chavanaco
10.Dumpas
11.Dusun Central
12.Dusun Sugut Dusun Sugut ini juga adalah Rungus. Ada sungai di sana yang di panggil sungai Rungus. Mereka ini di panggil Rungus Tindal.
13.Dusun Tambunan
14.Dusun Tempasuk
15.Gana
16.Ida'an
17.Ilanun
18.Javanese
19.Kadazan, Coastal
20.Kadazan Klias River


21.Kadazan Labuk Kinabatangan yang ini entah macam mana pula jadi kadazan ni..mereka ni orang rungus piromitan.


22.Kalabakan
23.Keningau Murut
24.Kimaragang
25.Kinabatangan Upper
26.Kota Marudu Talantang
27.Kota Marudu Tinagas
28.Kuijau
29.Lobu, Lanas
30.Lobu, Tompias
31.Lotud
32.Malay Cocos Is.
33.Malay, Sabah
34.Mapun
35. Minokok
36. Molbog



37. Paluan
38. Papar
39. Rungus
40. Sama, Balangingi
41. Sama, Central
42. Sama, Southern
43. Selungai Murut
44. Sembakung Murut
45. Seludung Murut
46. Tagal Murut
47. Tatana
48. Tausug
49. Tebilung
50. Tidong
51. Timugon Murut
52. Tombonuwo
53. Wolio
54. Yakan

Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
azmilahud
Prebet
Prebet


Number of posts : 1
Registration date : 2010-07-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 3:07 pm

ak bangsa tidong Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 5:30 pm

dalam sejarah , dusun cuma ada dua cabang utama , iaitu dipanggil DUSUNIC dan satu lagi dipanggil PAITANIC , kedua2nya adalah cabang utama pada ranting2 seterusnya ,

tak perlu ditulis Dusun Tambunan , dusun Ranau , keningau , beaufort - kerana semua itu adalah dusun Liwan , dusun2 diBeaufort adalah kebanyakan dusun dari sebelah Tambunan , ranau , kiulu , tamparuli yang berhijrah tahun 50an demi mencari kehidupan baru ,

PAITANIC =ialah apa2 suku dusun yg bertutur dalam dialek paitan , termasuk dalam kelompok ini adalah dusun sugut , dusun kinabatangan , dusun terusan sapi , dusun gum2 , tambanuwo ,dan lain2 ,

kadazan kinabatangan - tiada dalam kamus etnik pribumi sabah , isi istilah baru , nama kadazan hanya wujud 1979 , pun hanya sekitar kawasan donggongon , yg ada hanyalah dusun kinabatangan ,

Chavanaco = ini bangsa baru , tiada dalam senarai etnik dusun ...

Tausug , yakan = ini bukan bangsa dusun , ini adalah etnik suku suluk
kokos = hanya terdapat di Tawau , asal usul mereka adlah melayu dari pulau cocos , wilayah Australia ..
Ida'an = adalah kata panggilan suku sama [bajau] pada orang dusun zaman dahulu ,

balik pada isu , etnik mana paling sedikit ? sekiranya etnik dusun paling sedikit yang dimaksudkan , saya rasa Dusun Bonggi adalah etnik Dusun yg paling sedikit berbanding yg lain , mereka hanya ada di pulau Banggi dan sekitar kudat ,

Etnik dusun paling ramai ? saya rasa LIWAN , dusun Liwan adalah meliputi kawasan Ranau [kundasang dan sampai ke Tompios ], Tambunan , Keningau , Sook , sedikit di Inanam , kiulu , tamparuli , [meskipun dikawasan2 ini terdapat etnik lain seperti tagahas , gana , tatana , kiujau , tapi agak sedikit berbanding Liwan ]
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 8:28 pm

yg bikin sedih, muda-mudi basakap pun inda buli..... apa lg mo tau mana 1 suku diurang......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Wed Jul 07, 2010 9:58 pm

paling senang mengaku dusun ja , dusun mana ? itu nanti blakang cerita .....ha ha

lagipun percampuran sudah banyak berlaku , mak dusun tegahas , bapa dusun liwan , ada yg mak dusun tatana ..bapa dusun tambanuwo , ada yang tdk tau langsung dia dusun apa sebab mak bapa pun tdk tau dusun apa , ......

Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Jul 08, 2010 1:15 am

romeo wrote:
dalam sejarah , dusun cuma ada dua cabang utama , iaitu dipanggil DUSUNIC dan satu lagi dipanggil PAITANIC , kedua2nya adalah cabang utama pada ranting2 seterusnya ,

tak perlu ditulis Dusun Tambunan , dusun Ranau , keningau , beaufort - kerana semua itu adalah dusun Liwan , dusun2 diBeaufort adalah kebanyakan dusun dari sebelah Tambunan , ranau , kiulu , tamparuli yang berhijrah tahun 50an demi mencari kehidupan baru ,

PAITANIC =ialah apa2 suku dusun yg bertutur dalam dialek paitan , termasuk dalam kelompok ini adalah dusun sugut , dusun kinabatangan , dusun terusan sapi , dusun gum2 , tambanuwo ,dan lain2 ,

kadazan kinabatangan - tiada dalam kamus etnik pribumi sabah , isi istilah baru , nama kadazan hanya wujud 1979 , pun hanya sekitar kawasan donggongon , yg ada hanyalah dusun kinabatangan ,

Chavanaco = ini bangsa baru , tiada dalam senarai etnik dusun ...

Tausug , yakan = ini bukan bangsa dusun , ini adalah etnik suku suluk
kokos = hanya terdapat di Tawau , asal usul mereka adlah melayu dari pulau cocos , wilayah Australia ..
Ida'an = adalah kata panggilan suku sama [bajau] pada orang dusun zaman dahulu ,

balik pada isu , etnik mana paling sedikit ? sekiranya etnik dusun paling sedikit yang dimaksudkan , saya rasa Dusun Bonggi adalah etnik Dusun yg paling sedikit berbanding yg lain , mereka hanya ada di pulau Banggi dan sekitar kudat ,

Etnik dusun paling ramai ? saya rasa LIWAN , dusun Liwan adalah meliputi kawasan Ranau [kundasang dan sampai ke Tompios ], Tambunan , Keningau , Sook , sedikit di Inanam , kiulu , tamparuli , [meskipun dikawasan2 ini terdapat etnik lain seperti tagahas , gana , tatana , kiujau , tapi agak sedikit berbanding Liwan ]

Dialek paitan ini adalah bahasa yang digunakan oleh orang sungai..

Idahan sekarang ini sudah mengaku sungai..walaupun bahasa mereka tidak ada dialek paitan..

Sori off topic.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   Thu Jul 08, 2010 5:34 pm

memang dialek paitan hanya terdapat disebelah sandakan , pengaruh dialek paitan sehingga dusun2 sebelah sana gunakan dialek ini , banyak persamaan bahasa dengan suku dusun lain cuma sebutan dan lagu 'slang' yg sedikit berbeza ..

ida'an , panggilan bangsa bajau 'sama' pada orang dusun dahulukala , tapi memang ada etnik dusun sebelah sandakan nama dia Idahan ...dorang lebih suka dipanggil orang sungoi ,
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Etnik Paling Sedikit   

Back to top Go down
 
Etnik Paling Sedikit
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: