To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
bighorn
Prebet
Prebet


Number of posts : 76
Registration date : 2008-09-13

PostSubject: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 05, 2008 12:03 pm

ok, sekadar bincang2 shj... katalah anak kamu mendpt keputusan yg baik dlm peperiksaan UPSR dan telah ditawarkan belajar ke MRSM, sekolah sains atau sekolah2 lain di semenanjung. Apa tindakan kamu? kamu terima tawaran?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Mon Oct 06, 2008 8:52 am

Kalau saya, saya tolak tawaran MRSM sebab saya bimbang pengaruh kawan2 di sana. Anak yang pandai...sekolah di manapun dia tetap pandai. Yang membimbangkan ialah, anak yang pandai bila dapat pengaruh yang tak baik...jadi tak baik pula. Ini cuma...kebimbangan semata-mata. Laughing
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 6:23 pm

Thread ini saya tinguk macam tiada respon dari forumer2 semua, tidak apa mungkin salah satu sebabnya kebanyakan forumer2 disini masih bujang atau kalau sudah berkahwin pun masih belum ada anak2.

Bagaimana pun pada saya sekiranya saya ada anak dan anak saya mendapat tawaran belajar di semenanjung..pertama sekali saya tinguk juga course apa yg dia di tawaarkan. kalau kebetulan kursus itu ada juga di sabah, so kenapa tidak belajar di sabah saja?

Apa2 hal pun perbincangan semua keluarga perlu utk hal ini.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:10 pm

Ya bah kan... barangkali ramai forumer di sini yang masih singol... Very Happy

saya masih ada dua sumandak yang poinsikul dan yg seorang suda isi borang masuk MRSM sebab dia layak kunun..tapi kalau betul2 kena suruh pigi..bapikir 2x juga la sabap dia ada barajal musik di sini sdk. (Kalau saya, saya tolak tapi kalau anak saya mau juga...saya tak bantah ..takut nanti lain kali dia salahkan kita pula)
Betul juga pandapat si alpha.. kalau course tu ada di sabah kenapa pigi jauh2?
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:20 pm

hihihi..masam bulih jadi mantua ini yorut. Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:23 pm

buli bah kalou kau..hihihiiii Laughing
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:25 pm

hihiii gurau2 saja kopio uncle yorut.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:32 pm

kadang2 tu...ada juga gurau2 dalam serius...kan? hihihiiii...

Kalau tiada gurau2 inda siuk bah sini forum... Laughing

Bah...nantilah alpha...abis sikul dulu lah baru tamuduga sama kau ..hahaha....
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:35 pm

urang sakap ya orut, kalau juduh ndak ke mana.. Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:44 pm

Butul juga itu alpha...tapi judu mau disari juga bah dia inda datang sondiri.. Laughing

Ops...masam kaluar topik sudah bah kita ini... Very Happy
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:48 pm

Tapi saya rasa2 lah orut, tiada sebab sudah mo hantar anak sana semenanjung semenjak kita pun sudah ada unimas. sudah tentu courses di unimas pun lengkap juga.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 7:59 pm

Ya..alpha saya situju kau punya sakap. mimang tidak kurang juga urang sakap negatif sama uni tampatan tapi bagi saya..semuanya bergantng kapada palajar itu sendiri juga.
anak saya bilang..palajar peringkat U ini kena berusaha sendiri juga bukan bergantung kapada lecturer saja. (dia di ums)
Back to top Go down
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:06 pm

kalau la sy ada anak, sy nda la terima... belajar sampai U pun blm tentu dpt kerjaya yg bebas kewangan. tingu tu bugis, mana ada sikula U... tapi kaya2 dorg... besar ladang sawit...

bgs kita ajar anak kita mcm mana mo keja sendiri, cari mkn sendiri, belajar bisnes ...
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:22 pm

kalou sia, sia inda mau anak sia pigi samananjung..... bukan apa, tp kalou tingkatan 1 sdh pigi samamanjung, tantu akan sampai universiti sana..... masa di universiti sdh ada boypren, abis u, karaja tampat lain, lapas tu kawin, aduinaaaaa.....so imangine, salama 12 taun sj dia sama2 kao, kalou sialah masam sia inda puas sama2 anak sia kalou begitu..... sia kasi sikul dia sini sabah juga, kalou budak bagus, mana2 tampatpun 'manjadi' juga..... lapas tk5 barulah sia kasi lapas, kalou result bagus, mana2 dia pigi balajarpun sia kasi lapas..... sekurang2nya sia sdh sama2 dia salama 17 taun.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:24 pm

heheh c pukutraf ni risau pasal anak dia... rabbit
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:32 pm

bukan risau parai, tp kalou sialah, sia mo hidup & tinggal puas2 sama anak2 sampailah sia kasi lapas diurang...... kalou dr kisil sdh kasi lapas, nt lain kali tarasa masam ada sasuatu kekusungan dlm hati..... masam ada yg kita tarasa inda puas.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:39 pm

kalau sunyi ko pi memutung ja ba... Very Happy
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:42 pm

pukutarap wrote:
bukan risau parai, tp kalou sialah, sia mo hidup & tinggal puas2 sama anak2 sampailah sia kasi lapas diurang...... kalou dr kisil sdh kasi lapas, nt lain kali tarasa masam ada sasuatu kekusungan dlm hati..... masam ada yg kita tarasa inda puas.....

sakapan kau ini mimang betul. tapi bukan setakat mau puas2 tinggal sama anak2 sj bah sabap kita mimang inda pandai puas tinggal sama anak2. (base on pangalaman sendiri)Yang paling penting kita ambil kira juga ialah didikan urangtua sendiri kapada anak2. maklum sajalah anak2 yang masih muda2 mudah terpesong...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:52 pm

kalou ibubapa mementingkan palajaran, pd sia, mana2 pun anak buli 'manjadi'..... kalou sama2 kita, makan, minum, sakit, masalah, sosial, dan apa sj buli kita tingu2 masa diurang masi kisil.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 8:58 pm

pukutaraf... ko rasa masam mana supaya kita dpt dudk bersama dgn semua keluarga kita sampai akhir hayat...
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 9:09 pm

sampai ahir hayat mungkin inda bulilah..... sabap sikarang ni susa juga sari makan di satu tampat sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 11:04 pm

kalau anak dapat tawaran ke sememanjung utk belajar?... kalau di KL, johor dan sekolah baik (bukan MRSM) saya ok juga sebab naik air asia book awal2 "0" RM, tapi kalau jauh2 mcm di perak, kelantan, trengganu ... huh, tidak mahu pasal perlu naik keretaberjam-jam lagi baru sampai kepada mereka.

apa-apa pun, pelajaran masih penting bagi anak2...

ada seorang kontraktor bagi tahu saya, dia ni "jutawan"... dia bilang, "apa la kamu ni, belajar tinggi-tinggi, tengok saya... SRP saja pun pendapatan juta-juta, senang ba cari duit...."

baru-baru ni saya jumpa dia dan tanya... "macamana la kau sekarang, ok ka?"

dia jawab... "celaka betul, duit juta-juta pun sekarang ni saya tidak tahu ke mana sudah, budu betul, itulah dulu.. tidak mau sekolah..."

saya lihat dia memang sudah teruk kena kikis oleh seorang perempuan yang tinggi sekolah...!!! terkini... macam dia duduk kerusi roda sudah pasal terkejut katak!

jadi pelajaran masih penting... saya rasa la, harta mungkin tidak akan dapat saya berikan kepada anak-anak, tetapi saya akan menyara mereka untuk pelajaran selagi mereka mampu...

merangkak cari duit pun saya buat kalau untuk pelajaran mereka...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Sun Oct 12, 2008 11:09 pm

bagus sakapan kaoni taksub..... layak dingan nama kao..... butul, siapun kalou ada anak, mimang sia akan barabis sari duit utk balanja diurang..... sia inda mo masam ada urang2 tu, banyak anak tp anak malarat inda sukup kalangkapan pigi sikul pasal bapa mama malas masam mo mampus.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Mon Oct 13, 2008 11:26 am

saya,kalau bulihlah,saya tidak sotuju kana antar anak barajal saaaana samananjung.taulah sana,kalau porompuan susah sikit,inikan pula tiada saudara-mara tampat dia bargantung harap.pangaruh banyak,silap aribulan,dia tida mau mangaku urang sabah.ini banyak kes ini barlaku,tarutama porompuan-porompuan kita yang tertinggal fahaman dan kobudayaannya sana kapal tarabang waktu mau landing saaana KLIA.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Mon Oct 13, 2008 5:26 pm

butul juga, budak2 kisil sanang butul kana pangaruh budaya lain..... inda paya salalu, sakali sj dia tarpangaruh, aduinaaaaa manangis si mama kesedihan......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?   Today at 4:36 pm

Back to top Go down
 
anak dpt tawaran belajar ke semenanjung, kamu terimakah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Education-
Jump to: