To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 kenangan hidup susah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: kenangan hidup susah   Mon Nov 03, 2008 11:06 am

zaman sekarang 80 - 90 peratus orang kita hidup senang (bukan kaya ya..) orang miskinpun (bukan papa kedana) dia masih boleh menikmati kemudahan seperti letrik, pengangkutan (adanya jalanraya dan perhidmatan bas), dan alat perhubungan (telefon & hp)...dll.
Bayangkan hidup zaman dulu2... tiada letrik, tiada jalanraya, tiada telefon (apa lagi hp)....banyak benada yang tiada..

Ada siapa2 di antara kamu di sini yang pernah mengalami hidup susah??
Kongsi2kan pengalaman anda...menjadi iktibar untuk generasi sekarang...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Mon Nov 03, 2008 2:55 pm

yg sia nampak.. bila hidup susa macam ko serita ni yourt_orut, yg pasti... raaaamai anak...! ini kesenang ka kasusahan ni...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Mon Nov 03, 2008 3:29 pm

Ramai anak bukan kesusahan ...
Nampak seakan-akan nampak susah tapi sebenarnya tidak.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Fri Nov 07, 2008 12:30 pm

waloupun sia pemutung gata sj, inda pula sia tarasa yg sia susa butul..... masam ok juga..... suma sia paling inda suka pasal harga gata jatuh tp harga barang mahal2, silaka si buduwi......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sat Nov 08, 2008 7:35 pm

Kebarangkalian kita tidak barapa rasa susa sebab kita suda biasa dengan hidup yang kita jalani.. tapi bagi saya bila saya kenang balik zaman dulu2...unia saya macam kesian diri saya sendiri pada waktu itu. Pigi sikula kaki ayam, indada sarapan (inda sampat pasal jauh) pakaian seragam hanya sapasang, pinsil yang tinggal 1 inci masi di guna dengan cara disambungkan dengan kayu tampat memigang....hihihihiii masam lusu saya tepikir balik...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sat Nov 08, 2008 7:44 pm

dr rumah sia pigi sikul, aduinaaaaa jauh butul...... jalan kaki antah barapa batu tu..... itulah rutin sia salama 9 taun...... pinsil buku mimang ada, sia pakai beg yg jenis kain tu, warna hijau...... kasut.... kadang2 ada kadang2 indada, so pakai selipar jipunlah..... seluar pindik...... duit 20sen..... butul ni...... waktu sia smk, dakat tiap ari sia tulung mama sia putung gata tampat urang..... mula2 tu sia tarik sikarap sj, lama2 pigang pisau gata sdh, sampailah sikarang...... lapas memutung barulah sia pigi sikul.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sat Nov 08, 2008 7:53 pm

pukutarap wrote:
dr rumah sia pigi sikul, aduinaaaaa jauh butul...... jalan kaki antah barapa batu tu..... itulah rutin sia salama 9 taun...... pinsil buku mimang ada, sia pakai beg yg jenis kain tu, warna hijau...... kasut.... kadang2 ada kadang2 indada, so pakai selipar jipunlah..... seluar pindik...... duit 20sen..... butul ni...... waktu sia smk, dakat tiap ari sia tulung mama sia putung gata tampat urang..... mula2 tu sia tarik sikarap sj, lama2 pigang pisau gata sdh, sampailah sikarang...... lapas memutung barulah sia pigi sikul.....

saya parcaya butul sama kau tompinai sabab kau dapat menghayati kehidupan orang susa zaman dulu2... barangkali kita sama ging bah ini...sama2 parana pakai beg kain waran hijau tu..tapi saya lagi taruk dari ko... saya inda parana pakai beg hijau yang baru..cuma yang terpakai oleh abang saya.....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sat Nov 08, 2008 8:08 pm

sia ada itu beg ijau pasal kami adik baradi samua pakai itu..... sikarang sia mo sari itu beg di kadai tp masam indada sdh..... sia parna pakai juga itu kasut putih plastik, tp siuk pasal tahan lama, dan kalou ada lupak airpun indada masalah, pijak sj, hihihihiiiii..... bila pulang, jalan saaaana kakabunan, ambil kalapa, belumba kupas kulit, jumpa limau urang, aduinaaaaa.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sat Nov 08, 2008 8:17 pm

pukutarap wrote:
sia ada itu beg ijau pasal kami adik baradi samua pakai itu..... sikarang sia mo sari itu beg di kadai tp masam indada sdh..... sia parna pakai juga itu kasut putih plastik, tp siuk pasal tahan lama, dan kalou ada lupak airpun indada masalah, pijak sj, hihihihiiiii..... bila pulang, jalan saaaana kakabunan, ambil kalapa, belumba kupas kulit, jumpa limau urang, aduinaaaaa.....

hihihiii..ini bukan serita pasal komosikinan suda ini tompinai...ini serita pangalaman budak2 time sikula dulu2 suda ini...tapi siuk dangar pangalaman urang lain, kan?
kami dulu2 pun parana bah pigi masuk kabun urang curi kalapa muda yang masih randah2.. sikali ini satu kawan yang ada masalah pandangaran tida dangar tu kawan yang petik kalapa..dia bilang POGIDU KOU pootuon ku moti... tapi dia inda sakap kuat2 pasal takut tu tuan punya kabun dangar. apa lagi si kawan yang ada masalah pandangaran tu nootungan bah.. nasip tu kalapa masih randah2.....hihihiiii...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Sun Nov 09, 2008 3:56 pm

hihihiiiiiii samua kita pensuri rupanya masa kisil2 dulu...... jumpa itu limau manis, nah kasi panuh itu beg ijau, lapas tu pigi mandi di sungai sampai kabur mata..... serita2 kita ni masam idup susah juga pasal kalou idup sanang, manada buat samua tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Mon Nov 10, 2008 4:17 pm

Hee... siuk baca serita kamurang ni. ada jg kebagusan pengalaman begini ba ni kan. pengalaman macam nilah yang dapat mendorong seseorang untuk berjaya dalam hidup; bagi mereka yang tahu menghargailah dan ada wawasan la. hee...
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Mon Nov 10, 2008 4:24 pm

hi iii ... bila sa ingat tth hidup susah ni.. mau mengalir air mata saya ba ... sodih betul ba kita yg susah terutama yg lama-lama dulu... sa ingat lagi, satu tin sadin kingkup harga nya suma 55 sen... tapi punya susa mau beli. ada hari tu sia punya mama beli tu sadin.. .tiba-tiba sepupu saya rasa kasadapan.. dia kasi abis ba tu satu tin...!!! Hua...hua...hua... mo menangis sa kehabisan sadin. (kami semuanya bersepupu-sepupu dan berkeluarga-keluarga tinggal dalam satu rumah)...

teruk juga sepupu sa tu kana marah pasal sadin...!!! lusu pula bila ingat balik...!
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Mon Nov 10, 2008 6:33 pm

SiokSondri wrote:
hi iii ... bila sa ingat tth hidup susah ni.. mau mengalir air mata saya ba ... sodih betul ba kita yg susah terutama yg lama-lama dulu... sa ingat lagi, satu tin sadin kingkup harga nya suma 55 sen... tapi punya susa mau beli. ada hari tu sia punya mama beli tu sadin.. .tiba-tiba sepupu saya rasa kasadapan.. dia kasi abis ba tu satu tin...!!! Hua...hua...hua... mo menangis sa kehabisan sadin. (kami semuanya bersepupu-sepupu dan berkeluarga-keluarga tinggal dalam satu rumah)...

teruk juga sepupu sa tu kana marah pasal sadin...!!! lusu pula bila ingat balik...!

hihihii...sardin king cup.. itulah sadin yang utama dulu2..tiada jenama lain. Barangkali sioksendiri ini muda sikit dari saya, sebab saya masih ingat sardin king cup tu harganya 35 sen..tapi memang susah cari 35 sen tu dulu2...hihihiii...
siuk juga kita ini yang ada pengalaman begini but at the same time sempat juga menikmati zaman it...kan??...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 3:39 pm

35 sin? aduinaaaa muraaaaahnyaaaaa...... yg sia sampat yg harga dia mo dakat2 rm1 sdh..... kesian si sioksendiri kahabisan sadin...... tp sadap bah gia itu sadin, terutama itu kuah dia kao sampur nasi, aduinaaaa...... yg sia suka lagi itu ikan sadin ialah sabalah parut dia..... sama tulang dia yg lambut.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 3:46 pm

satu lagi... tu sardin kalau makan dgn nasi begitu saja... waktu panas-panas... huh... meleleh ba ......
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 3:49 pm

saya terchek di portal.. .sambil2 dengar lagu... suba kamu dengar lagu Addie Victor : SORUAL DI OGUMU WARNA... masam ada kana-mangana sama idup susa ni lagu... tapi lagu ini inda berabut sadin... hi hii..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 3:51 pm

SiokSondri wrote:
satu lagi... tu sardin kalau makan dgn nasi begitu saja... waktu panas-panas... huh... meleleh ba ......
sampur daun ubi, aduinaaa...... hihihihiiiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 3:52 pm

SiokSondri wrote:
saya terchek di portal.. .sambil2 dengar lagu... suba kamu dengar lagu Addie Victor : SORUAL DI OGUMU WARNA... masam ada kana-mangana sama idup susa ni lagu... tapi lagu ini inda berabut sadin... hi hii..
yakah? nt sia pigi dingar......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 5:24 pm

kita sambung lagi serita hidup kenangan hidup susah ini..
kami ada 8 orang adik beradik tapi cuma 1 orang yang dapat kerja bagus sikit... itupun sakadar sigu saja. Kami semua indada galakan dari ibubapa untuk meneruskan sekolah sebab kalau diurang dorong kami teruskan sekolahpun balanja pula yang masalah. jadi diurang tidak larang... tapi tidak suruh kami sambung sikulah di sikulah manangah... rata2 kami pas darjah 6 sajalah... inipun masuk kenangan hidup susah juga bah, kan? Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 6:49 pm

ya sigu yorut..... bapa mama dulu2 mimang inda buli kasi salah pasal susa ba gia idup diurang dulu, duit inda sukup, apatah lg mo enjoy2...... kesian juga diurang, hari2 karaja diurang sari makan utk anak2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 7:20 pm

ya...ba pukutarap..mimang diurang susah sangat dulu2..
Nasib baik lah kita sampat juga menikmati zaman it..hihihiii....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Tue Nov 11, 2008 8:24 pm

ya, sia kira betuahlah pasal waloupun satakat penuri gata, buli juga main2 internet...... dulu2 inda temimpi pun kita apa itu internet..... parkataan internet pun kita inda tau.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Wed Nov 12, 2008 12:44 am

Hehee... serita sadin suda ni. Tp mimang sadap ba itu sadin tu. Kalu mau rasa lebih umph lagi kasi putung2 itu bawang merah/putih dan kasi sampur itu sadin dan taru lada sama tamba garam sikit. aduiina... tingu di seremin pun masam mau ilang2 itu telinga. hehehe...

Nota: sikarang mcm2 suda jenis tu sadin, tp masi juga tu kingkap yg paling sadap. hee... Razz
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Wed Nov 12, 2008 10:35 am

Yorut_orut wrote:
kita sambung lagi serita hidup kenangan hidup susah ini..
kami ada 8 orang adik beradik tapi cuma 1 orang yang dapat kerja bagus sikit... itupun sakadar sigu saja. Kami semua indada galakan dari ibubapa untuk meneruskan sekolah sebab kalau diurang dorong kami teruskan sekolahpun balanja pula yang masalah. jadi diurang tidak larang... tapi tidak suruh kami sambung sikulah di sikulah manangah... rata2 kami pas darjah 6 sajalah... inipun masuk kenangan hidup susah juga bah, kan? Very Happy

menarik juga serita keluarga ko ni yorut_orut... mimang serita hidup susa tapi dalam keadaan sekarang, kalau susah... nampak betul susahnya berbanding dulu-dulu, dulu kalau susah pun masih lagi ada gata kapingan di bawah kulung rumah. tapi kalau sekarang... terutama yg hidup susa di bandar... kesian ba tu budak2... semangat kerja kadai kupi kunu tapi gajinya RM180.00 saja satu bulan, tu pun kana putung itu ini lagi... tapi dorang masih mau juga karaja... heran kan? bukan ka bagus balik kampung.....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Wed Nov 12, 2008 9:42 pm

sia tingu itu muda mudi karaja di kadai2 lebi kapada mo enjoy sj, yg penting ada ramai kawan, buli gosip2, ada henpon waloupun salalu indada kredit, ada alasan mo beginsu, buli sari2 boipren/gilpren...... masa dapan balakang kira..... yg sia heran, ibubapa diurang pun kasi banar juga karaja di kadai2.... lagi banyak pandapatan kalou karaja di kampung, tanam sayur, putung gata........ suma mimang inda glemerlah...... kesian urang2 kita.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: kenangan hidup susah   Today at 5:39 pm

Back to top Go down
 
kenangan hidup susah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: