To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Mengandung di sana sini

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Mengandung di sana sini   Mon Nov 24, 2008 11:06 am

sikarang ini, kalou kita tingu di sana sini, masam sdh manjadi trend ramaja2 bibas mangandung indada laki gara2 sosial yg inda takawal..... mula2 jalan sana sini malam2, babarapa bulan kamudian, perut mambasar sdh..... sia kanal ramai ramaja parampuan yg mangandung indada laki, malah mangandung babarapa kali lagi tu..... siuk mimang siuk, tp kawinlah bah dulu baru indada masalah..... bapa mama diurang pula, aduinaaaaaa rileks sj, masam bukan masalah basar pula anak2 mangandung, anak kaluar malam2 pun kasi biar sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Mon Nov 24, 2008 5:34 pm

Mimang. Itu la yg sya bkn paning butul bila tajumpa ramaja2 yg bgni d hosp. Mau dikaunseling pun rilek sja, masam kta basakap sama tu dinding sja. Itu ibubapa pula bru sibuk2 sna sni bla tau anak durang jadi bgtu, tp mimang yg libi bikin rimas tu, sunyum2 pula sma kta bla tau anak dia suda mengandung di luar nikah. scratch
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Mon Nov 24, 2008 8:47 pm

ada dua kategori utama remaja yang mengandung luar nikah. Kategori pertama ialah anak2 remaja perempuan yang tidak barapa dipantau oleh ibubapa dan kategori kedua ialah anak2 remaja perempuan yang mimang tidak masuk ajar.
Bagi saya, saya tidak menyalahkan ibubapa 100% bila terjadi hal demikian. walau bagaimanapun, sepatutnya ibubapa harus tingu2 perubahan anak parampuan mereka yang kerap kaluar malam atau yang memberi alasan tidur di rumah kawan. Jika disyaki mengandung... siasat dia cukup2. Kalau tidak mangaku mangandung..bawa pigi kelinik buat pemereksaan (kalau dia inda mau..sah mengandunglah tu). Jika didapati mengandung...cari sipembuat angkara sampai ke tempat persembunyiannya. (bawa polis bersama). Suruh dia bertanggungjawab. Kalau dia tiada duit..at least nikah lah. Buat agreement segala.
Tapi satu masalah yang susah mau salasai...kalau anak parampuan itu 'banyak laki' Kamurang bagi cadanganlah.....hihihihiiiii...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 2:16 am

aduinaaaaa kalou banyak laki masam rujak sdh tu...... ada itu lagu bilang, kalou masam kerita, sdh mimik baituuuu...... kalou ibubapa jaga anak bagus2 dr kisil, mungkin kurang sikit anak2 parampuan kita yg kepingin mo sari siuk awal2..... kalou sdh kambung purut, mau buat masamana lg, sdhpun malu, ansur lg masa dapan anak..... nt itu baby kalou sdh lahir, mo buat masamana? ini bulum kita sakap pasal dusa lg ni..... sabap itulah ibubapa misti tingu2 anak diurang, inda kasi bibas sebibas2nya..... misti kawal..... after all utk kabaikan anak & ibubapa juga..... biasa yg kita tingu, bila anak sdh kambang parut, bapa mama mampu lg sanyum2..... masam indada apa2 yg balaku......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 6:53 pm

ini masalah basar ini kalau itu porompuan ada baaanyak laki.tapi kan,itu trend porompuan sakarang bah,diurang barmagah kalau ada banyak boipren diurang.masamana nanti ada yang mangaku kasi mangandung itu porompuan kalau bogitu.kasualilah ada lelaki budiman yang manjadi pak sanggup.ini paranah ada kes bah bogini....ini lalaki sayang butul sama ini porompuan tapi malang,porompuan itu pula masam-masam alasan tidak mau itu lalaki.kasian bah itu lalaki,sudahlah dikata tidak moden,tiada gaya.last-last itu porompuan mangandung tanpa laki,tiada saturang pun tampil bartanggungjawap,suma ini lalaki yang sangat sayang pada dia ini tampil untuk bartanggungjawap walaupun bukan dia yang malakukan...saya tabik butul dia.taringat saya filem Forest Gump lakonan Tom Hanks.
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 6:58 pm

first time saya jumpa kes begini dibicarakan dlm forum, sebelum ini cerita2 begini mcm kalau boleh mau dismebunyikan sj. Bagus, tahniah utk kamu semua kerana mempunyai idea utk membincangkan hal ini, sekurang2nya boleh menyedarkan kpd kita & mereka yg terbaca ttg kes serius ini.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:03 pm

inilah bah gunanya forum,kadang banyak hal yang kita tidak tau tapi akan tau kalau kita santiasa ikut parkambangan.masam saya,salaaaaalu bartanya sini forum sabab saya tau,sini forum ini samuanya bijak-bijak.
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:09 pm

ya betul tu, apa yg saya nampak, komen2 di forum ini kira bagus2 & hebat2 juga, sdh semestinya ia mencerminkan identiti forumers.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:21 pm

ya bah,dulu saya masuk ini forum,saya masam urang budu.tanya itu..tanya ini.bagus juga diurang sini tidak lokek untuk menjawap.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:23 pm

serita pasal pak sanggup...saya ada kenal seorang pak sanggup. tapi pak sanggup ini pula betul2 ambil kasampatan..kawin free saja. tu kaluarga parampuanpun inda paduli asalkan ada orang yg sanggup tutup malu (walaupun sebenarnya inda buli ditutup sudah). Malangnya pak sanggup ini tiada tanggungjawab langsung..tida bagi nafkah yang sukup kapada parampuan..gunsikang betul ni lalaki.....nasib..nasib..
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:32 pm

di kg saya sendiri, saya benci betul tengok itu gaya ibubapa, biarkan sj anak2 peremopuan mereka jalan2 malam, bila party, kawin, mesti nampak muka2 mereka ni. Tdk hairanlah semua hangkang dlm pelajaran. Masih sekolah, tp sdh confirm tdk akan sampai ke mana pelajaran mereka. Ada yg muda2 lagi sdh kahwin kerana mengandung, biasanya sesama mereka muda mudi di kg saya.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:37 pm

di kampung kami pula,muda-mudi agak sangat tertib.bulum paranah ada kes mangandung anak luar nikah atau kes berpoya-poya lewat tanga malam.biasanya kalau itu lalaki suka itu porompuan,dia akan turus pegi itu rumah porompuan tapi tidaklah sampai bawa jalan-jalan jauh,sokitar rumah,bulihlah.lagipun,amalan agama sangat diterapkan kapada golongan muda-mudi di sana kampung saya.
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:43 pm

ibubapa yg begini patut diberi kaunseling.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Tue Nov 25, 2008 7:45 pm

nanti kita pula yang kana bagi kauseling.biasa,parkataan ramalan yang akan karual dari mulut diurang bogini.."anak saya,apa kamu poduli?"
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Wed Nov 26, 2008 1:28 am

diurang bilang, sia punya anak, sia punya taulah, apa kao sibuk2..... kalou anak sia bunting, kanapalah dia bunting 100 kali, bukan juga kao yg dpt malu...... lainlah kalou kao yg kasi bunting..... hihihihihiiiiii, masam butul juga.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Wed Nov 26, 2008 11:56 am

biasanya ibubapa yang tarlalu depend anak (biarpun anak buat salah) akan mandapat susah dan malu ulih anaknya sondiri.
Saya mau serita satu kejadian di tampat saya. Ada saorang anak didapati oleh ibunya macam terlalu sakit. lalu si ibu minta iparnya antar pigi rumasakit. Itu duktur bilang, kalau saya jahat saya turus kasi lapur sama pulis sabab anak kau sebenarnya katagihan dadah! Itu duktur cakap di dapan2 ipar si ibu...lalu si sibu bilang sama iparnya, "jangan kita kasi hibuh ini parkara" dia bilang. Usaha mau tutup kasalahan anak.....ujung2 itu anak mati misteri (gantung diri di bawah kolong rumah yang setinggi 4 kaki saja)..yg betul barangkali kana bunuh. Nasib baik ibunya mati duluan..kalau tida tantu dia sangat sedih melihat nasib anaknya.....
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Wed Nov 26, 2008 8:23 pm

itulah tu, biasanya mungkin kerana takut malu maka ibubapa berabis sembunyikan hal2 yg dihadapi tanpa merujuk kes tersebut kpd pihak yg bertanggungjawab spt polis atau hospital. Akibatnya, kes bertambah teruk... dan spt cerita sarjan yorut di atas, anak mati gantung diri.
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Thu Nov 27, 2008 12:37 pm

defence anak tu bagus juga tapi mesti dengan niat baik. defence anak dgn inda mau kasi dia malu depan orang ramai itu sa setuju juga tapi jan la kasi biar saja lepas tu...

bawa la dia bercerita berbincang ka... dan kasi torture dia dengan serita-serita yg buli membimbing dia... tapi kalau kasi biar saja... ada dua saja saja yg dia akan buat iaitu (1) dia akan terus buat benda yg inda baik dan (2) mungkin dia terlalu tertekan dgn keadaan lalu gantung diri... sedih ni kalau jadi begini...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Mengandung di sana sini   Today at 11:24 pm

Back to top Go down
 
Mengandung di sana sini
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: