To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Perbelanjaan Paling minimum Anda….

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Dec 01, 2008 7:43 pm

Cuba kunun kita kongsi2kan perbelanjaan paling minimum kita tiap2-tiap bulan. Ini boleh menjadi panduan untuk menentukan berapa sebenarnya pendapatan seseorang supaya boleh terus hidup dalam situasi yang dikira ok..(tidak melarat).

Saya mulakan: (bekeluarga 6 org tinggal di pinggir bandar)
1. Bayaran ansuran kereta (ps areoback) RM375
2. Bill letrik RM 25
3. Bill telefon talian tetap RM 50
4. Yuran Belajar Piano (anak) RM 65
5. Tambang Bas sekolah RM 70
6. Bill astro RM 74
7. Minyak kereta (jarang jalan) RM 80
8. Purata belanja dapur (minima) RM300
9. kad prepaid RM 50
10. Bill tmnet dail up connection (setakat ini free) guna password kompeni shh..... jgn kc tau boss ya...

Total = RM1089.00
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 1:20 am

aduinaaaa..... inda sanggup sia kira sia punya balanja.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 7:25 am

kalau susah kasi detail, inda payah detail bah puku...kasi puratalah kunun...
kita mau tau juga barapa perbelanjaan yang ideal.
Saya mau tanya kamurang la...aga2 bulih hidupkah kita dengan pendapatan RM500.00 sebulan zaman sekarang?
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 11:36 am

satakat rm500 itu kalau di bandar,itu bunuh diri namanya.bagus balik kampung,sukup lagi itu rm500.tanam sayuran,buah-buahan...emmm,toringat pula masa parsaraan saya ini,ini saja yang saya mampu akan buat.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 5:41 pm

Ba...meck inda mau share2 ka kos perbelanjaan ko sabulan.. jgn malu2 bah kita indada juga yang kanal sama kita di sini (dan kalau kanalpun indada yg dimalukan bah).
sayapun rasa2 RM500 tidak sukup kalau tinggal d bandar. Di kampungpun rm500 inda sukup kalau kg itu ada karan.. Karan ini utk kabaikan tapi dengan adanya karan maka bartambah-tambahlah pula keinginan.. spt mau beli kompiuter..aisbuk..pemain cd..amplifier..sterika..mesin basuh..dan mcm2 lagi... pindik kata rm500 inda sukup walaupun kita tinggal di kampung..
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 6:17 pm

bagi sayalah,itu rm500 kalau di kampung masih sukup tapi di bandar masam mau sari tali ikat leher.kalau saya mau share saya punya budget,masam saya tidak sanggup,sukuplah saya barjimat dengan dengan parkara-parkara yang bulih dijimatkan.lagipun,saya kira-kira mau kumpul duit lagi ini,manalah tau...ada ransangan mau suti bila ada masa.jadi,tarapakasalah mau barjimat lobih ini.jalan jauh tidak porolu pakai korita sondiri,intonit tidak mau langgan,komputer kana bagi adik atau antar balik kampung,balanja dapur kana bortukar megi(biasalah bujang),tapi megi lagi mahal sakarang.kalau ada pilihan kos sara hidup yang paling murah,saya mau ambil cara torsobut.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 6:32 pm

Hahahaa... secret butul ko ni meck bila serita pasal budget sebulan. Hampalah saya untuk mendapat kaji selidik...nampaknya indada urang yg sangup bagi maklumat..hihihiii..
Langkah kau berjimat cermat mimang langkah yang baik...sanggup bermenukan mee segera... kami sekeluargapun begitu juga bah selalu juga makan maggi mee ...bosou turongou..pucuk ubi..todok punti..dsb sebagai langkah berjimat.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 7:13 pm

ko tanya si pukutarap,si niche atau tuan admin kita..manalah tau diurang beri karajasama...hihihi..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 7:26 pm

si pukutarap pun bilang inda sanggup kira dia punya balanja sabulan...
tingu-tingu dulu la siapa yang sudi beri kerjasama untuk kaji selidik secara rambang ini.
Apa2 pun saya parcaya anda semua pasti setuju bahawa pandapatan RM1000 sabulan zaman sekarang (kalau tinggal di bandar dan pinggir bandar & bekeluarga pula) masih sempit kehidupan...ia kan??
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 7:47 pm

pendapatan RM1000 sebulan mimang inda sukup kalau sudah berkeluarga...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 7:49 pm

belum serita pasal kad kredit lagi ni... huhuuhuhhhh Sad
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 8:12 pm

serita panjang sedikit bah sioksendiri...jadi bulihlah kita buat perkiraan berapa sebenarnya pendapatan sebulan supaya kita boleh dikira 'jadi urang'...maksud saya inda merempat la..
Kalau pandapatan RM1000 sabulan tapi bekeluarga (let's say 4 org), tinggal di bandar pula tu..macam merempat juga tu..apa lagi mereka yg suka eksen..pakai kerita bagus...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 8:13 pm

pukutarap wrote:
aduinaaaa..... inda sanggup sia kira sia punya balanja.....

saya pun ndak sanggup kira belanjawan saya bah GENERAL COMRADE ha ha
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Tue Dec 02, 2008 8:24 pm

bushido wrote:
pukutarap wrote:
aduinaaaa..... inda sanggup sia kira sia punya balanja.....

saya pun ndak sanggup kira belanjawan saya bah GENERAL COMRADE ha ha

Bush..puku..apa maksud inda sanggup kira balanjawan tu?? tidak terkira kah? Uina banyak butul tu kalau gitu...hihihiiii... Barangkali susah mau kasi detail, lan? pasal banyak butul perbelanjaan sampingan (yg tdk termasuk budget).....
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Wed Dec 03, 2008 10:56 am

maksudnya,banyak parbalanjaan yang tidak dijangka.....hehehe(tidak tarmasuk dalam balanjawan isi rumah)
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Wed Dec 03, 2008 9:03 pm

kawan saya punya konon begini...

1. Bayaran ansuran kereta (2) kira2 rm1100
2. Bill letrik rm50 (tp mcm sentiasa lebih)
3. Bill telefon talian tetap rm26 (dia guna utk masuk internet sj sb dia ada hp bah)
4. Amah rm350
5. Tambang Bas sekolah rm50
6. Bill astro rm59
7. Minyak 2 kereta rm350 (anggaranlah, tp sya rasa mcm lebih sb dia banyak jalan)
8. Purata belanja dapur (minima) rm300
9. kad prepaid rm60 (laki bini)
10. Bill streamyx rm66 (kalou ada yg free, dia bilang mau bah.....)
11. Anak dia sekolah tadika rm120
12. susu & lampin anak kecil mereka rm200
13. Sewa rumah rm500
14. Kad kredit?
15. Air?
16. loan?

barapa sdh tu? cuba kamu tengok2 mcmana mau tolong kawan saya ni.....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Wed Dec 03, 2008 11:10 pm

aduinaaaaa lumayan juga ooo..... kalou masam sia satakat putung2 gata sj, kana2 lg gata sikarang jatu harga, indalah sia mampu kalou begitu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 5:51 am

Atukoi...kalau macam kawan si mataduitan...matai ooo...kalau karaja satakat sigu masih inda sukup...
budget yg begitu susah saya kasi masuk sabagai purata budget ...hihihiii tapi kalau hampir samua budget dakat2 begitu tarpaskalah saya kena kasi masuk juga....
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 11:29 am

saya tidaklah sampai bogitu,nampak gaya masam mau sari karaja sambilan baru sampai bogitulah
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 11:46 am

mungkin ka rakyat sabah sekarang rata-rata membelanjakan rm1000 sebulan? Barangkali mereka yang tiada ansuran kerita yg mau di bayar masih boleh hidup dengan pendapatan RM500 sebulan...kan? (kalau di kg la)
Kerajaan sekarang (kununnya la) kategorikan mereka yang berpandapatan rm1000 ke bawah adalah dalam kolompok mosikin... Mimang botulpun.. jd harap2 karajaan paham2lah kesusahan rayat ini....
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 11:54 am

memang pun kelompok mosikin kalau pandapatan di bawah rm1000,mau beli barang pun mahal.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 12:00 pm

adakah meck setuju bahawa purata perbelanjaan orang sabah sekarang ialah rm1000 sebulan? Apa pendapat meck?
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 1:14 pm

sebab itu terpaksalah cari pendptan sampingan, kalau mcm si sarjan yorut mungkin tiada masalahlah sb ada kelapa sawit, walaupun harga turun tp tetap ada sumber juga... mcm saya yg ada kelapa depan rumah sj mcmana? itupun cukup2 utk minum sj, hehehe... di ruangan investmet saya ada ckp sikit2 ttg pendptan sampingan. Cuba kamu join2 saya cerita di sana... manatau boleh kongsi2 informasi... hehe jgn risaulah, sia bukan cari downline, setakat kongsi cerita sj bah..
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 1:16 pm

meck_talika wrote:
memang pun kelompok mosikin kalau pandapatan di bawah rm1000,mau beli barang pun mahal.
saya setuju, kalau pendptn rm1000 sebulan, masih kategori pendptn rendah, kalau tinggal di bandar, rm1000 tdk cukup, kalau di kg mungkin bolehlah...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 1:41 pm

mataduitan wrote:
meck_talika wrote:
memang pun kelompok mosikin kalau pandapatan di bawah rm1000,mau beli barang pun mahal.
saya setuju, kalau pendptn rm1000 sebulan, masih kategori pendptn rendah, kalau tinggal di bandar, rm1000 tdk cukup, kalau di kg mungkin bolehlah...

kalapa di dapan rumah ko tu kalau dibikin bahar tatap inda turun harga tu..hihihiii..
Kalau begitu nampaknya rata2 penduduk sabah masih mosikin la, kan?... Sayapun risau dengan anak2 muda yang tiada sikulah tinggi, tiada kabun, ...........kalau sekadar mau karaja di kadai2 saya pikir luki juga tu touki kasi gaji diurang sampai rm1000.. sadangkan rm1000 pun susa hidup di bandar atau pinggir bandar.
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Today at 5:39 pm

Back to top Go down
 
Perbelanjaan Paling minimum Anda….
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: