To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Perbelanjaan Paling minimum Anda….

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 1:45 pm

bahar? mcm ngam juga tu, cuma saya tdk boleh panjat bah, hehe...
kalau kerja di kedai, entah2 gaji cuma lingkungan rm400-600 sj...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 1:50 pm

Ya karaja kadai mimang sekitar rm 400 - 600 gaji diurang. Kalau yg masih bujang mcm mana nak kawin?...
susah betul zaman sekarqng..kan..?? saya dapat gambaran bahawa perbelanjaan setiap orang sekarang (tidak termasuk budak2 yg masih sikula) adalah sekitar 700 ke atas. Mungkin saya boleh ambil purata 1200 ka... entah la...
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 2:31 pm

Yorut_orut wrote:
adakah meck setuju bahawa purata perbelanjaan orang sabah sekarang ialah rm1000 sebulan? Apa pendapat meck?

purata perbelanjaan urang Sabah masih di bawah RM800 sebulan.kita tidak bulih mengandaikan bahawa semua urang berpangkat atau bekerja dengan kerajaan.untuk golongan ini,purata perbelanjaan mereka melebihi RM1000 sebulan.tapi,majoriti penduduk kita bukanlah seperti mereka...kampung kita masih banyak dan taulah kampung,pendapatan memang biasanya di bawah RM1000.sabab itu,gaji kita seharusnya disamaratakan soporti di samananjung sana.lihat sajalah,restoran kadai kupi,kadai jual pakaian...kadai itu dan ini,pendapatan diurang tidak sampai pun RM1000 sebulan,inikan pula banyak tanggungan.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 4:55 pm

meck_talika wrote:

purata perbelanjaan urang Sabah masih di bawah RM800 sebulan.kita tidak bulih mengandaikan bahawa semua urang berpangkat atau bekerja dengan kerajaan.untuk golongan ini,purata perbelanjaan mereka melebihi RM1000 sebulan.tapi,majoriti penduduk kita bukanlah seperti mereka...kampung kita masih banyak dan taulah kampung,pendapatan memang biasanya di bawah RM1000.sabab itu,gaji kita seharusnya disamaratakan soporti di samananjung sana.lihat sajalah,restoran kadai kupi,kadai jual pakaian...kadai itu dan ini,pendapatan diurang tidak sampai pun RM1000 sebulan,inikan pula banyak tanggungan.
terima kasih meck...inilah feedback yang saya inginkan...ya saya setuju sama ko. Mungkin mereka yang berpendapatan RM800 sebulan pula cuba berjimat cermat yang boleh...saya dapat bayangkan keperitan mereka jika mereka itu berkeluarga dan tinggal di pinggir bandar pula. tiada tanam padi sendiri sebagai sumber makanan..semuanya bergantung dengan duit.
saya sendiri yg tinggal dipinggir bandar dan pendapatan pun rata2 rm1000 saja (kadang2 x sampai pun), merasa kesempitan wang. maklum lah berkeluarga aga besar juga....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 5:58 pm

parbalanjaan kita meningkat antah barapa ganda lapas si buduwi kasi naik harga minyak, samua barang naik..... sikarang minyak turun harga, barangan mana mau turun lg..... itulah yg bikin sia saaaayang butul sama si buduwi..... masam serita si mataduitan....

Tambang Bas sekolah
Minyak
belanja dapur
susu & lampin anak kecil

samua di atas buli kasi turun balanja kalou bukan pasal minyak naik.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Dec 04, 2008 6:02 pm

Tambang bas pula akan naik tahun depan..tinggal beberapa hari lagi ni...
Back to top Go down
mataduitan
Prebet
Prebet


Number of posts : 45
Registration date : 2008-11-25

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 05, 2008 11:29 am

itulah tu, segala2nya naik selepas kerajaan naikkan harga minyak, bermakna kerajaan bukan senangkan rakyat tp susahkan kehidupan rakyat. Tahniah kpd kerajaan & semua penyokongnya. Rakyat biasa mcm saya sekarang terpaksalah mencari duit lebih utk menampung perbelanjaan keluarga.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 05, 2008 6:16 pm

itulah tu, kesian rayat yg indada pandapatan bagus masam sia, kalou adapun, itu sj, inda meningkat, tp balanja tiap bulan malambung tinggi, hibat oo karajaan be-end.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 05, 2008 8:18 pm

hebat...butul-butul hebat.kapada pakaraja-pakaraja karajaan,tahniah.tahun dapan naik gaji lagi.harap mutu porkhidmatan pun moningkat,jangan jadi tunggul saja di dapan kounter.si amai..si aki,si inan samua masuk pun masam tidak nampak.yang muda di garatak.perbalajaan naik sabab yang banyak,kita tarapakasa bayar sukai tinggi kapada karajaan untuk bayar gaji basar pakarjanya,bayar elaun waktu diurang enjoi...banyak lagilah.itulah sabab juga,takut saya mau pikir parbalanjaan saya...takut-takut tidak sukup untuk bayar sukai kapada karajaan.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Sat Dec 06, 2008 12:56 am

taun dapan kalou naik gaji lagi, harga barangan yg sdh mahal pun akan naik juga, aduinaaaaa....... indada guna ini karajaan......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 12, 2008 1:42 pm

pukutarap wrote:
taun dapan kalou naik gaji lagi, harga barangan yg sdh mahal pun akan naik juga, aduinaaaaa....... indada guna ini karajaan......

Betul tu tompinai p/tarap.... biasanya bila gaji kakitangan kerajaan naik akan disusuli pula dengan kenaikan harga barang...yang merana ialah pekebun2 kecil, pekerja2 kedai kopi, dan buruh2 lain yg tidak makan gaji sama kerajaan. Kakitangan kerajaan sendiripun tetap dibebani oleh kenaikan harga barang walaupun gaji mereka naik.

Purata pendapat kawan2 dalam forum ini ialah perbelanjaan zaman ini susah mau tentukan. banyak perbelanjaan diluar jangkaan, apa tak lagi bila harga barang kian melambung tinggi.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 12, 2008 3:45 pm

yg lusu, bila gaji naik, penjualpun kasi naik harga barang, apa kaitan? minyak naik, barang juga naik, gaji naik, barang pun naik harga juga, apa kaitan? dan setiap kali kita dingarlah karajaan akan sakap, "diharap para peniaga inda kasi naik harga.....".... tiap kali begitu.... silaka butul.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Fri Dec 12, 2008 6:15 pm

masalah basar yang saya hadapi sikarang ialah kemerosotan harga sawit dan gatah... bulan 12 kena bayar insuran dan roadtax ..... mau satu ribu. bulan 1 taun dapan anak2 masuk sikulah lagi...semua pakai duit...pening kapala suda ini...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Sat Dec 13, 2008 4:38 pm

Mnjelang awal tahun, mmg bulan yg butul2 memeningkn para ibubapa, terutama bapa...lbh2 kalu keluarga besar, anak banyak...dan semuanya sekulah...aiii naa..kalu ada simpan sikitpun kana kurik lg. Tp itulah kdaan org biasa...bukan org kaya...
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Sun Jul 19, 2009 7:41 pm

hai... lama saya tidak masuk forum ni, dan memang menarik juga la, si rungkud pun sudah jadi jeneral!! Tahniah. Memang posting si rungkud sentiasa bersemangat dan bernas...


ok, kembali kepada topik, sebenarnya bila membaca apa yg ditulis di sini, saya menjadi begitu risau sebab perbelanjaan bulanan saya agak keterlakuan berbanding dengan apa yg ditulis...

cth
kereta Rm1500
letrik RM200
telefon (1) RM100 (2)RM50
astro RM89.90
dapur RM500
minyak kereta RM500
perbelanjaan peribadi sebulan (makan dan minum di luar) RM800
belanja anak-anak RM250
family outing setiap bulan RM600

huhuhuhu... sedih la kalau gini! belum lagi kena saman sana sini terutama musim org kawin2...
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Sun Jul 19, 2009 7:42 pm

belum lagi cakap pasal kad kredit dll yang seangkatan dengan nya.............
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 1:40 pm

taksub wrote:
belum lagi cakap pasal kad kredit dll yang seangkatan dengan nya.............

jangan guna kad kredit.....lebih baik guna kad debit.
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 1:55 pm

perbelanjaan sa yng paling minimum? entah lah
bila sa baca balik semua post kamurang, semua tu maksimum utk sa....besarnya belanja kmurang.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 2:29 pm

wa..... lawa la avatar ko ni monkey..... sia pun mau barabut sama si PT la kalau gini.. (hi hiii of topik)

jan risau, nanti ada masa yg maxima jadi minima tu lain kali!!!
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 3:06 pm

SiokSondri wrote:
wa..... lawa la avatar ko ni monkey..... sia pun mau barabut sama si PT la kalau gini.. (hi hiii of topik)

jan risau, nanti ada masa yg maxima jadi minima tu lain kali!!!


shhyyyyyy...ko jan kasih tau durang...sa mo tukar la..nanti jadi isu lagi..tau tau la si gaman tu pandai manipulasi cerita dan fakta...wakakaka..nanti dia cakap. 'macam sa tesium sium bau'...bukan ko tidak tau.
tapi,kenapa mo barabut sama si PT? ada apa sama dia? wakakakaka...

balik sama cerita perbelanjaan. dlm sebulan juga ada lah seratus dua bajet sa utk baju...
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 3:13 pm

macam mana mo kasih minimum dan maksimum terpulang sama kita bah tu...tapi..kalau itu memang sudah perkara yg wajib utk kita ada spt tempat tinggal, makanan, pakaian, kenderaan, memang tidak buleh ubah laa..sedangkan yg masih bujang pun tidak cukup duit sebab harga barangan sekarang macam air...pandai pasang pandai surut..lama pasang...lambat surut...malah naik terusssss.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Mon Jul 20, 2009 6:21 pm

kalau mau perbelajaan paling minimum, buang mana2 yg kalau tiada, kita masih boleh hdup, mgkin tdk seelesa tp masih ok..
suratkabar tumpang org lain
tv tumpang jiran
hp tumpang kawan
kereta... guna bas atau tumpang kawan
minum aramaiti... biar kawan yg bayar, buat2 tdk tau

mula2 memang susah tp lama kelamaan biasalah tu, org lain pun tau sdh perangai kita.. maka susahlah kita ambil kesempatan drpd sesiapa, hehe...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Wed Jul 22, 2009 9:51 pm

monkey... suba kunun kau "on" sama sia.. trus minimum tu perbelanjaan kau.........he hi hiii
Back to top Go down
monkey
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Number of posts : 762
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Jul 23, 2009 10:18 am

SiokSondri wrote:
monkey... suba kunun kau "on" sama sia.. trus minimum tu perbelanjaan kau.........he hi hiii
Mo 'on' sama ko?
ooh..inda buleh la ...sa takut belum lagi sampai sebulan, ko pelan pelan 'lari'...
kalau ko jenis 'high mantainance' mungkin buleh laa..sa takut maksima terus ko punya perbelanjaan...nanti ko stress nampak apa2 benda sa beli...mana sa lepak, apa kereta sa pakai...muahahahahaha
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Thu Jul 23, 2009 11:33 pm

inda kisah... kalau sama saya, kau yg berabis mau lari tp tdk dpt, hehehe... tdk sanggup meningggalkan saya...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Perbelanjaan Paling minimum Anda….   Today at 10:53 am

Back to top Go down
 
Perbelanjaan Paling minimum Anda….
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: