To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kamu sedarkah????

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
rumputt
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 49
Age : 35
Location : Komuniti Utara Sabah
Registration date : 2008-12-08

PostSubject: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 5:09 pm

Kdg2 kt nda perasan sesuatu yg berlaku dlm politik d Sabah khususnya. Akupn trprasan brg ni bila ada rakan yg mmng brpandangan jauh tanya aku persoalan ni....aku belum pernah buka topik ni walaupun d web forum aku n d ilsf ni aku try stat utk minta pandangan secara trbuka mngenai perkara ini.

Kebanyakan calon yang mahu jd pemimpin bukan dr kalangan yg pernah memimpin tp dr kalangan yg mau cari makan sahaja?

Perkara ini adalah global dan bukan trhad kepada satu2 parti. Aku tengok semua pun sama...so, apa pndpt kamurang?
Back to top Go down
http://utarasabah.net
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 5:37 pm

Memang tepat sekali tuan rumputt...inilah senarionya, kebanyakan politician yg menceburkan diri dlm politik, semata untuk cari makan ddan tak kurang juga cari glamour,cari nama dan pengaruh. Dan kebanyakan politician juga, adalah org2 yg sudah sedia brharta tp keinginan mereka ditingakan lg dgn melibatkan diri dlm politik krn dlm politik, dia akan memperolehi segalanya sb politik dikatakan "art of possible". Jd apabila ahli politik yg semacam ini menyebut ttg kesusahan rakyat trutama isu kmiskinan tegar...sya was2 dgn kefhman mereka ttg kesusahan dn isu kemiskinan krn mereka tdk prnah merasai dunia kemiskinan itu. Knyataan ini hanya mnjadi kurang tepat skiranya kita kaitkan dgn calun atau ahli politik yg pd asalnya miskin spt pairin ( dia prnah mngaku anak tani yg miskin) dn yg lain2nya krn stidaknya mereka pernah merasai apa erti kesusahan dan kemiskinan yang sebenar2nya. Malang sekali, apabila mereka ini tlh brjaya terjun ke alam politik, sudah mnjadi trkenal, sudah mnjadi org yg mewah...mereka jg turut melupakan org2 yang sedang susah shingga hari ini krn mereka sudah dihanyut fantasi kemewahan. Sudah tentu, trend ini kalau brterusan tdk akan dapat mengubah senario yang ada skrg. Krn sudah terlalu lama dlm politik, maka mereka sudah jd leka dan kurang memperdulikan rakyat lagi. Caranya utk mrawat sindrom ini ialah, kita tdk perlu menunggu calun itu menjadi terlalu senior dlm politik krn ini merosakkan dirinya sendiri dn juga mengecewakan rakyat yang diwakilinya. Jd, kesimpulannya..tukar saja org yg macam ini..dgn cara tdk lg memberi undi kta kpd mereka ttp kpd org baru yg masih mantap dgn semangat prjuangannya.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 5:41 pm

permulaan topik yg bagus dari tuan rumputt, dan huraian yg bagus dari tuan rungkud.
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 6:03 pm

alpha.wave wrote:
permulaan topik yg bagus dari tuan rumputt, dan huraian yg bagus dari tuan rungkud.

Tuan alpha mimang seorang moderator yg hebat...buli mengulas dgn santiknya..ha..ha..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 6:13 pm

Tidak bah tuan rungkud..sejujurnya mengikut pengalaman saya..selain dari tuan jeneral kita (pukutarap) jarang2 saya nampak urang yg berkebolehan mengulas sesuatu isu itu secara kritis dan kreatif.

dan saya tinguk tuan rungkud ini agak berkebolehan dalam meneliti.
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 6:23 pm

Itu topik yg kebetulan sia ada maklumat sikit...dn pulitik ini makanan sia ba ini...he..he.. tp sia mimang kritis...kreatif mgkn kurang sikit...tp kalu tuan alpha melihat sia bgtu...trma kasih bnyak2...sia akan terus mengulas dan mengulas ikut cara sia...mudah2an brguna utk kawan2 yg lain.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
rumputt
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 49
Age : 35
Location : Komuniti Utara Sabah
Registration date : 2008-12-08

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 8:45 pm

Apa yg sy nmpk prbandingan dulu n skrg ialah..klu dulu kbnykan yg brtanding dr kalngan yg memimpin spt pemimpin kampung, guru yg memimpin murid, pegawai daerah yg memimpin rakyat tp skrg ni rata2 yg masuk ialah kontraktor...ada duit. Pancing pengundi dg duit. Brg ni ndada pertikaian lg baa..tambiranglaa klu ini nda brlaku. Klu dulu btl2 kasitau kanapa mau jd calun...jalan kaki masuk kampung bekempen. Skrg ni jgn haraplaaa dia masuk kg..pasng kaki ja p kempen d plusuk2 kampung. Klu si kawan yg lawan kasi begini dia up lg pigi begini....sdh manang sana2 kk melobi minta itu ini...adeeehhhh tp dlm hal ini adakah adakah pemimpin tu jaa yg perlu kt kasi sedar? yg spatutnya d kasi sedar ialah yg mengundi bah....tp inilahbah jgk kepala agung ni.. Mad
Back to top Go down
http://utarasabah.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Tue Dec 09, 2008 8:54 pm

parcaya atau tidak.......orang2 di peringkat cawangan saja pun katara kajar duit saja. meluat saya... peruntukan (tambang mengundi @ pancingan) mengundi pun sebahagiannya kena "ngap" oleh ketua bahagian......ini lah orang pulitik..
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Wed Dec 10, 2008 1:10 am

Apa cara kita mau kasi stop ini problem ahh..??. Mimang butul itu, prgkat cawngnpun sudah pandai main pulitik wang...apa tidak mnjadi2? apa tdk kana beli itu undi?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
rumputt
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 49
Age : 35
Location : Komuniti Utara Sabah
Registration date : 2008-12-08

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Wed Dec 10, 2008 8:14 pm

Aku rasa cara yg paling berkesan tp mungkin nda efisen lah ialah setiap apa sahaja jenis pemilihan mestilah d daftarkan dulu sm BPR dan Polis. Sepanjang masa kempen ada pemantau khas dari 2 penguatkuasa ni.....mungkin dg cara ni sajuk cikit org yg memberi dan menerima... Shocked
Back to top Go down
http://utarasabah.net
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Wed Dec 10, 2008 9:02 pm

bulikah itu wang kana bagi awal-awal..suntuhnya 3 bulan sobolum pilihanraya?biar itu wakil yang bartanding kasi bagi sondiri kalau barani kasi rasuah.banyak masa baitu 3 bulan.kalau kana rasuah rm 100,sukup juga bayar bil lotirik salama 3 bulan.undi?itu soal pilihan masing-masing.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Wed Dec 10, 2008 10:50 pm

cara mengubah ttg hal ini ialah memang perlukan orang yang benar2 bersikap memperjuangkan rakyat sesuai dengan tugas itu adalah wakil rakyat.

malang sekali tidak ramai orang yang macam ini. dunia wakil rakyat adalah dunia yang sangat lain jikadi bandingkan dunia kita semasa kita sedang berforum ini.

dalam dunia itu sebaris dengan orang2 kehormat dan langkah pertama si wakil rakyat itu nanti ialah mahu sebaris dengan yang lain. mereka saling berlomba2 nak mengilatkan kasut mereka yang lebih atas dari mereka dan inilah rantaiannya sampai di pringkat JKK, cawangan dan ahli2... akhirnya kita kena tanya diri sendiri apakah kita mau sama dengan mereka?

ini memang sukar sebab macam satu kitaran @ rantaian yang terus tak putus-putus sambungannya..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
rumputt
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 49
Age : 35
Location : Komuniti Utara Sabah
Registration date : 2008-12-08

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Wed Dec 10, 2008 11:58 pm

aku berabis fikir n masam2 idea aku cuba kluarkan dr kepalaku mcmana mau kasi lari ini barang tp...masam ndada ooo sbb smua depen on yg bos2 bah....barang pulis tuu pun mana jgk diorang barani manangkap bos. sakali ada tindakan klu org lain buat repot sama pulis ka bpr ka...jd....jarang jgk kt dengar yg btl2 kana tangkap tanpa laporan padahal diorg pun jalan2 jgk ba....maraun sana-sini..
Back to top Go down
http://utarasabah.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 12:08 am

itulah kalau bos atas mengencang sama dia.. ndak ko memening kapla ha ha ha jadi jalan paling halus kunu kekalkan kerusi dan taburkan janji kosong..janji2 si biawak..

seperti di pitas.. sudah sampai masanya orang2 pitas yang berbilang kaum harus saling menyokong antara pemimpin yang kelahiran pitas.. jangan bagi sama orang yg tak tahu menahu ttg pitas..

sekurang2nya mesti orang pitas tidak kisah suku apa yang penting mesti orang sana. kalau tidak nah itulah jadinya pitas lambat di bangunkan.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
rumputt
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 49
Age : 35
Location : Komuniti Utara Sabah
Registration date : 2008-12-08

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 12:33 am

bushido wrote:
itulah kalau bos atas mengencang sama dia.. ndak ko memening kapla ha ha ha jadi jalan paling halus kunu kekalkan kerusi dan taburkan janji kosong..janji2 si biawak..

seperti di pitas.. sudah sampai masanya orang2 pitas yang berbilang kaum harus saling menyokong antara pemimpin yang kelahiran pitas.. jangan bagi sama orang yg tak tahu menahu ttg pitas..

sekurang2nya mesti orang pitas tidak kisah suku apa yang penting mesti orang sana. kalau tidak nah itulah jadinya pitas lambat di bangunkan.
butul sangat2 ko ckp tuuu...skrg ni peninguan laa sbb YB baru ni mmng urang Pitas sekampung jaaa n basar jgk pangkat nya sbb Pem. Menteri Pelancongan.....
Back to top Go down
http://utarasabah.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 8:15 am

Orang sendiripun belum tentu sangat2 prihatin terhadap orang sekampungnya atau sedaerahnya. Bila urang pulitik ini sudah manang undi ...diurang mulai tukar warna sudah (macam rudai)... bila dapat peruntukan, yg pertama diurang ingat ialah pukit sendiri. Contohnya di kawasan kami ...urang kanan Musa aman di peringkat bahagian sudah duakali naik haji.. jalan pigi rumahnya dia kasi aspal sampai tangga...sedangkan jalan tampat kami (1km sj dari rumah pemimpin kemajuan rakyat itu) macam lolobuhon karabau... padahal dia pun kawan sebelum jadi org kanan musa aman.
Begitulah orang pulitik...masa berkempen cakap macam sahabat karib...bila sudah menang ..entah apa sudah yang bersarang dalam hatinya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 10:31 am

kesian ko yourt.... baru ko sedar???? Evil or Very Mad
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 12:39 pm

SiokSondri wrote:
kesian ko yourt.... baru ko sedar???? Evil or Very Mad

dah lama saya sedar hal ini... sekadar berkongsi pengalaman.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 4:51 pm

hee heee... gurau sja ba yourt_orut... mimang sa tau kau dan kita semua suda sedar ttg perkara ini laaama dulu.. tapi yg harunya ialah mereka ni inda pernah stop bikin hal ini.. dan kita yg sentiasa terkilan di hati dan di mata...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Thu Dec 11, 2008 7:03 pm

sabap itulah sabah buruk butul banding sama tampat2 lain pasal yb2 kita ni buruk2..... kalou ada siapa2 yg buli kasi pasan, suba bgtau yg yb2 sabah buruk2..... talampau buruk.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Kamu sedarkah????   Today at 7:37 pm

Back to top Go down
 
Kamu sedarkah????
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: