To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 apa jd sana perak?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 8:48 pm

hihihihihiiiii masam siuk pula tingu berita sana perak..... basakaran samua..... rabut2 kuasa..... sultan pun masuk hal sdh.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 9:32 pm

Tuan jeneral...wlupun siuk mngikuti itu berita...tp sia akui sia butul2 kosiwa dan sodih oohh...itu dari sudut emosi krn sdkit emosional. Tp dr sudut legaslatif...masam buli diportikai ba. Knpa nampak trgesa2 mo lantik MB baru, sedangkn keadaan bgtu tegang? Sia banyak menyalahkan sultan dlm hal ini, baginda sultan spatutnya brlaku adil dan tindakan paling adil ialah membubarkan DUN. Sia nampak sultan berpihak pd Amino/BN krn mentaliti tradisi...alam kemelayuan itu takut terhakis. Bg sia ini kesilapan besar baginda pd pnghujung hayat hidupnya. Slama ini, BS Azlan lah yg paling dihormati oleh rakyat krn wibawa dan kelibarnya. BS tdk boleh lg beranggapan sprt zaman dahulu yakni era Hang Tuah/Jebat..rakyat bgitu taat membabi buta, skrag suda lain...sultanpun kalu silap rakyat akan pertikai keputusannya. Ini brmakna wibawa dan kelibar serta daulat BS sudah tercalar dek tindalannya sendiri.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 9:42 pm

butul tu, silap basar itu sultan buat begitu, patut masam dia, dia kana ambil langkah2 yg balance bukannya langkah yg buli menimbulkan kasau bilau masam sikarang..... paling ngam kasi eleksen balik bah..... katara butul dia ambil langkah salah.... tingu dia punya kredibiliti jatu butul, imagine 28 kerusi pr, 28 be-end.... barmakna saparuh rayat akan inda lg respek istana bah..... sia tabasa sana website istana, ada kana tulis "we don't respect sultan anymore!!!!!"..... berita tv tadi, si karpal akan bawa pigi makamah, sultan defenden no.1. Raja2 sdh indada kabal, patut diurang bagus2 lg sama rayat..... abislah diurang...... siuk mo ikuti.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 9:57 pm

itu le, kalau kail pjg sejengkal, jgn diduge lautan dlm.. hahaha... tenggelam pr di perak... tak sampai setahun pun berkuase...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 10:04 pm

kali panjang juga, suma kalou sdh main kutur, mo buat masamana..... bn inda barani eleksen sabap kompom kala..... hihihihiiiiii......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 10:05 pm

ye ke? mane awak tau?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 10:08 pm

awak tak tau? hihihihihihiiiiiii..... aku tau leee....... Laughing
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 10:11 pm

Sia ada email itu awani global di alamat emailnya: analisis@astro.com.my . Sia nyatakan disitu rakyat sabah jg tdk setuju dgn cara itu krn tlhpun mengalami tindakan kotor sprt ini.
Suhakam jg turut beri komen sprt di bawah ini;


Suhakam: Cara tubuh k'jaan baru BN bermasalah
Feb 6, 09 7:19pm
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkata cara pembentukan kerajaan baru di Perak telah menimbulkan persoalan dan seterusnya mengenai kesahihan kerajaan negeri yang baru itu.

Sehubungan itu, Suhakam mengulangi bahawa, hanya pilihanraya bebas dan adil yang juga satu hak asasi manusia dapat menyelesaikan ketidaktentuan politik di negeri tersebut.

Dalam satu kenyataannya, Suhakam berkata, ia merupakan hak asasi rakyat untuk memilih kerajaan yang adil pilihan mereka.

Menurutnya, Suhakam mengambil perhatian bahawa Sultan Perak tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Suhakam berpandangan bahawa pilihanraya baru bagi Dewan Undangan Negeri - selaras dengan prinsip-prinsip hak asasi manusia - akan menyelesaikan ketidaktentuan politik berhubung kedudukan kerajaan negeri, terutama apabila kesahihan surat peletakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) diragui," tambahnya.

Menurutnya, bersempena menyambut Hari Hak Asasi Manusia Malaysia pada 9 September 2007, Suhakam telah memfokuskan kepada keperluan dan pentingnya pilihanraya yang adil dan bebas.

"Walaupun Suhakam mendapati pilihanraya di Malaysia pada umumnya bebas, tetapi ia tidak adil sepenuhnya kerana ada contoh berlaku penyelewengan kemudahan dan dana kerajaan sewaktu tempoh kempen pilihanraya, termasuk kawalan ke atas media.

"Juga terdapat dakwaaan berlakunya politik wang dan perbuatan membeli undi," katanya.

Bagaimanapun, Suhakam juga mendapati ada pembaikan dalam proses pilihanraya dalam pilihanraya umum pada 8 Mac 2008 dan pilihanraya kecil baru-baru ini.

Perak dilanda krisis politik apabila empat Adun Pakatan Rakyat keluar parti dan menjadi Adun bebas dan seorang daripadanya kembali merujuk BN.

Berikutan itu, jumlah kerusi yang dimilik Pakatan di DUN Perak tinggal 28 dan sama jumlahnya dengan kerusi Barisan Nasional.

Ketiga-tiga Adun bebas itu kemudiannya menyatakan sokongan mereka kepada BN.

Tindakan itu sekali gus memberi kelebihan majoriti kepada BN untuk menubuhkan kerajaan negeri yang baru.

Sultan Perak menolak permohonan Pakatan supaya DUN dibubarkan dan pilihanraya negeri diadakan semula.

Keadaan menjadi tegang apabila Menteri Besar Pakatan, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin enggan meletakkan jawatan seperti yang dititahkan oleh Sultan Perak.

Berikutan itu, kesemua 28 Adun Pakatan memulaukan majlis angkat sumpah Dr Zambry jam 3.30 petang tadi.

Ribuan orang penyokong Pakatan Rakyat berkumpul membantah pelantikan menteri besar baru selepas solat Jumaat di Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar, sehingga polis terpaksa menembak gas pemedih mata berkali-kali.

Masjid tersebut terletak kira-kira satu kilometer dari Istana Iskandariah - tempat berlangsungnya majlis angkat sumpah menteri besar yang baru.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 10:35 pm

itulah tu, tingu sakali pun mimang inda ngam sdh..... tp bn baitu...... masam sia sakap, kalou eleksen kompom diurang kala, sabap tu bn inda mo ada eleksen.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Fri Feb 06, 2009 11:43 pm

Kalu re-election arr...sia rasa itu PR buli manang sampai 40 kerusi,masam di sabah dulu...sb undi simpati tu lbh kuat.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Sat Feb 07, 2009 8:49 pm

kalau berani re-eleksen bah...
BN nyanyuk ni ndak berani eleksen bah itu... Bn ni sebenarnya tabiatnya macam Koyoti juga bah ni he he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Sat Feb 07, 2009 9:09 pm

Saya berpendirian..bahawa undi semula adalah paling berkesan menangani kecelaruan ini. Dan yang paling ketara sangat ialah perilaku sultan yg agak berat sebelah dan dia ni bolehlah di katakan bukan lagi sultan payung rakyat tapi lebih kepada sultang payung amino..

Saya teringat ketika kemenangan PR sebelum ini..di mana perlantikan MBnya di buat dgn cara menundah2 tarikh perlantikannya selama berhari2. bagaimana pun ini berbeza pula dgn perlantikan MB dari amino yg orang cakap..kalau boleh2 lah time ini juga bah, tidak kira panas kah hujan, ada puting beliung kah endada..perlantikan di kasih duluan dulu..

Kelihatan si sultang ini enda sabar2 sudah mau jumpa rakan2 bisnesnya.
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Sat Feb 07, 2009 9:18 pm

betul, kalau semua pihak boleh menjawab jujur, termasuklah mahadthir, semua akan mengatakan bhw cara bn membentuk kerajaan tdk betul... tp mereka perlu senada, jd setuju atau tdk, mereka akan mengatakan sesuatu yg konon utk kepentingan rakyat. Saya yakin, reputasi sultan perak jatuh merudum jauh, tdk syak lg... kena2 lg sistem raja2 yg ada di malaysia yg sdg bergelut berhempas pulas mendptkan semula kekebalan mereka, saya rasalah akan jauh panggang dr api...
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Sat Feb 07, 2009 9:54 pm

aikkk,sultan pun masuk pulitik?sasara pandapat saya,tindakan sultan itu satu yang sangat bercanggah dengan sistem demokrasi nagara ini.bayangkan...sultan mau Mb perak latak jawatan supaya MB baru tambatan Bn bulih ambil kuasa.bingung saya momikirkan apa yang sultan mau buat sebenarnya.tambah bingung,BN masam menyondol-yondol tambatan baru morika diperkenankan oleh sultan...dan sah,sultan suka!
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Sun Feb 08, 2009 2:42 am

Sekarang ada dua MB di Perak...MB PR dan MB BN. Kita tengok hari selasa nanti, apa akan jadi sebab dua2 mau jalankan tugas ditempat yg sama. Yang pastinya, buat masa sekarang kediaman resmi MB tidak akan dikosongkan oleh MB Nizar.
Pertama kali jg dlm sejarah sultan mau disaman...ini atas perbuatannya sendiri yang memang berat sebelah. Dia mahukan Umno keran percaya kedudukannya sultan terjamin hanya dgn umno disamping berpeluang mendapatkan kekebalan yang masih dipinta. Dasyat politik Malaysia sekarang...kita tunggu dan lihat perkembangan seterusnya di Perak.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 6:37 pm

gombira sakan diurang Be End sana perak.....akhirnya dapat juga perak walau masamana sara sakalipun,tarmasuk rasuah.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 7:08 pm

indapa..... pru13 tarabang diurang tu...... rayat maluat sdh bah sama ini be-end.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 7:34 pm

konfirm itu perak nanti dalam pru13, itu amino akan berak he he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 7:40 pm

inda sak lagi, mimang diurang akan tanggalam..... katawalah diurang sikarang puas2..... yg sia yakin, rayat sdh maluat butul sama be-end...... dulu sia ada buat topik puitik, 'masam ngam2 sj'...... sikarang kalou kita tingu, masam2 yg bn buat, samua masam ok sj, tp diurang inda sadar yg samua tu akan manyababpkan bn jatu tesungkur......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 7:42 pm

itu bn mau tegakkan tangganya tapi last2 tangga itu menghempap durang sendiri bah..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Mon Feb 09, 2009 9:57 pm

memang pun diurang katawa.satiap kali saya tingu suratkabar mositi nampak gambar diurang sonyum gumbira.sonyum pombuyuk!
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Tue Feb 10, 2009 10:05 pm

MB PR..Nizar telah dihalang oleh polis FRU yg seramai 30 org utk memasuki pejabaynya krn ingin bertugas macam biasa. Rombongan Nizar dan exconya beredar selepas itu dlm keadaan tenag tanpa sebarang kejadian tdk diingini. Penyokong Umno yg dikatakan berbuat apa sj utk memastikan kerjaan baru yg tdk sah itu mampu kekalkan kuasa. KDN jg telah bertindak merampas akhbar Harakahdaily dan suara keadilan. Ini jg satu bentuk sekatan yg tdk bertamaddun yg dilakukan oleh kerajaan sebagai usaha utk menutupi segala amalan keji yang diamalkan selama ini.
Kita tdk dpt meramal apa kesudahan politik di Perak, ttp dua pilihanraya kecil Parlimen Bkt. Gantang di Perak dan Dun Bkt. Salambau di Kedah akan memberi indikator yang lebih jelas, siapa yg disokong oleh rakya pada masa ini, BN atau PR. Sebenarnya, BN lah yang tdk pernah dpt menerima kekalahan mereka ditangan PR di 5 negeri kecuali Kelantan yg nampak BN tdk begitu berani menjoloknya. Kalu di Selangor, PP, Perak dan Kedah, mereka tdk pernah berhenti buat kerja kotor utk mendapatkan samada Adun atau MP. Mereka sentiasa buat gangguan walaupun hanya perkara kecil...mereka heboh2kan dan sensasikannya. BN memang sudah semakin jijik.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Wed Feb 11, 2009 1:07 am

BN sebenarnya tidak mampu menerima undang-undang demokrasi... itulah sebabnya mereka buat demikian.

bagi bn undang2 demokrasi ini adalah perosak masa depan mereka..
mereka tau suara rakyat boleh menghancurkannya jadi perkara ini di tutup dengan pelbagai kaedah selain dari pengundi hantu... be end juga berusaha gunakan apa saja kuasa yang dapat mereka tunggang [manipulate kuasa]
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Wed Feb 11, 2009 1:02 pm

Kalu tdk berlaku apa2 perubahan dr segi tampuk pemerintahan negara di masa ini, ttp pd PRU13, sia rasa itu adalah doomsday bagi BN...jd mungkin mereka sudah meramal akan perkara itu...sb itulah mereka akan menyangak segala apa yg tergapai oleh mereka krn inilah penggal terakhir bg mereka.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Wed Feb 11, 2009 1:04 pm

Kalu tdk berlaku apa2 perubahan dr segi tampuk pemerintahan negara di masa ini, ttp pd PRU13, sia rasa itu adalah doomsday bagi BN...jd mungkin mereka sudah meramal akan perkara itu...sb itulah mereka akan menyangak segala apa yg tergapai oleh mereka krn inilah penggal terakhir bg mereka.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Sponsored content




PostSubject: Re: apa jd sana perak?   Today at 11:25 pm

Back to top Go down
 
apa jd sana perak?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 5Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: