To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 jalanraya kb banyak sapi

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: jalanraya kb banyak sapi   Fri Feb 06, 2009 9:33 pm

aduinaaaaa kalou sia ada kerita basar yg bumper dia karas, sia langgar sj itu sapi2, bikin maradang butul, inda lari lg tu masam tau2 sj kita inda barani langgar..... atau sia pakat2 bawa kawang2 pakai luri, limpas sana banyak sapi tanga malam, tangkap yg sapi kisil2 kasi masuk luri, buat pusas.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Fri Feb 06, 2009 11:11 pm

Ya..tuan jeneral, jln kb ni mimang banyak sapi, nasib baik ada jln baru suda, kuranglah sikit maslahnya. Kalu ko tangkap itu anak sapi buat pusas, mangamuk nanti itu bayau2 sama pagari di sana tu.. hihiii
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 11:19 am

sapi mimang masalah ba di kb... kalau awal pagi jalan, kereta kita macam jadi pembuka jalan pula, terpaksa langgar sana sini dulu tu taie sapi.. indada sadangan dorang mo improve ka tu aaa?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 3:43 pm

yg inda siok, kalou kao tepijak itu taie sapi, buli dingar lagi itu bunyi taie tarabang waloupun betutup seremin kerita..... inda tau apa majlis kb buat..... antah2 sibuk sj diurang pigi tamu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 8:19 pm

dalam undang-undang penterkanan semua haiwan ternak mesti di pagar dalam piawai yang sudah di tetapkan.

Kalau haiwan ternak di biarkan jalan di jalanraya terutamanya jalanraya besar @ utama dan terlanggar kereta orang maka mintalah ganti rugi kepada pemilik haiwan ternak tersebut.

Kesalahan2 penternak jika lembu di langgar di jalan raya utama:

- Lembu tidak bayar road tax dan kereta bayar road tax-minta ganti rugi sama pemilik sapi
- Lembu di ternak tapi tidak ikut undang2 penternakan-> saman sama dia
- Penternak sapi yang membiarkan sapi-sapinya tersebut memang tidak beretika-
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 8:47 pm

Di atas kertas dan undang2 mimang kena macam ini. Macam di Smnanjung...kalu ada lembu kena langgar, tdk ada yang akan akun lembu tu dia punya sb kalu akun kena ganti dan kena saman lagi. Kes di KB, lain sama sekali..kalo ko trlanggar sapi...sedialah ganti itu sapi, kalu tdk berkemungkinan ada masalah besar sb pemiliknya mungkin akan menyerang dan mencederakan anda. Jadi ini undang2 istimewa KB. Persoalannya: Kerjaan tdk boleh buat apa2 ka?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 8:53 pm

Rungkud wrote:
Di atas kertas dan undang2 mimang kena macam ini. Macam di Smnanjung...kalu ada lembu kena langgar, tdk ada yang akan akun lembu tu dia punya sb kalu akun kena ganti dan kena saman lagi. Kes di KB, lain sama sekali..kalo ko trlanggar sapi...sedialah ganti itu sapi, kalu tdk berkemungkinan ada masalah besar sb pemiliknya mungkin akan menyerang dan mencederakan anda. Jadi ini undang2 istimewa KB. Persoalannya: Kerjaan tdk boleh buat apa2 ka?

tidak sudah minta ganti durang sana tu...
ada kes orang utara sana pi buat laporan di penternakan dan peguam. jadi kalau kena langgar sapi di kb jangan segan dan jangan silu.. cari siapa pemiliknya...

ajak durang bawa di mahkamah.. siapa diantara mereka sana yang tahu undang2 pasti berfikir 100 kali.. tapi kalau orang sana masi lagi kampungan hingga kini... alamak kasiannya.. ndak sikul sistem undang2 malaysia kali...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 9:24 pm

tp apa yg saya dengar, jika ada ternakan dilanggar di kb, bagus cabut lari sb besar kemungkinan dipukul pula... betulkah tu?
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 9:31 pm

hehee..itu yg enda bagus tue.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 9:41 pm

niche wrote:
tp apa yg saya dengar, jika ada ternakan dilanggar di kb, bagus cabut lari sb besar kemungkinan dipukul pula... betulkah tu?

durang mau tinguk urang juga tu.. kalau durang tinguk macam orang yang langgar itu tidak tahu undang2nya maka mereka tegakkan undang2 koboi durang tu.. tapi kalau kamu buat diplomasi berdasarkan kira-kiraan undang2 yang saya katakan tadi..

bagaimanapun kalau benar2 mau lawan telefonlah polis utk buat laporan. pertikaikan dalam repot polis tersebut kenapa lembu-lembu tersebut tidak ada kandangnya... kenapa pihak penternakan tidak ada penguatkuasaan dalam hal itu?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 9:54 pm

Bagus info ni tompinai mantad silo kudat. Apa pun selalunya undang2 adlah yg teratas sekali dan tiada siapa (selalunya) boleh mengatasinya. jadi apbila berhadapan dgn situasi seperti ini lain kali, jgn takut. buka mulut dan keluarkan aura2 bersandarkan undang2..nah kesadjukan lah nanti ulang2 kb tu.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 10:32 pm

itulah masalah sapi dengan taiknya di kb.patut kana kurung baitu tapi taulah urang kb ini,paling koboi daerah seluruh sabah.kalau ada sosiapa yang paranah pigi kb,suba tingu-tingu korita-korita lama yang barkaliaran sana,tiada rudtek bah,banyak lagi itu.lagi satu pasal sapi ini,ada juga baiknya terutama sekali supaya pongguna jalanraya tidak mamandu tarlalu laju dan disababkan itu juga,kuta bulud jarang ada kamalangan yang molibatkan pamanduan yang barbahaya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 11:05 pm

niche wrote:
tp apa yg saya dengar, jika ada ternakan dilanggar di kb, bagus cabut lari sb besar kemungkinan dipukul pula... betulkah tu?

ini hal mau tingu di mana kawasan di kb. tapi sejak dua menjak ni inda ada suda ni serita. mungkin ini serita duuulu...
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sat Feb 07, 2009 11:13 pm

di keningau pun masalah begini juga, banyak lembu di jalanraya, tahi2 tu jgn cakaplah, memang lumayan.
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Sun Feb 08, 2009 1:16 am

bushido wrote:
Rungkud wrote:
Di atas kertas dan undang2 mimang kena macam ini. Macam di Smnanjung...kalu ada lembu kena langgar, tdk ada yang akan akun lembu tu dia punya sb kalu akun kena ganti dan kena saman lagi. Kes di KB, lain sama sekali..kalo ko trlanggar sapi...sedialah ganti itu sapi, kalu tdk berkemungkinan ada masalah besar sb pemiliknya mungkin akan menyerang dan mencederakan anda. Jadi ini undang2 istimewa KB. Persoalannya: Kerjaan tdk boleh buat apa2 ka?

tidak sudah minta ganti durang sana tu...
ada kes orang utara sana pi buat laporan di penternakan dan peguam. jadi kalau kena langgar sapi di kb jangan segan dan jangan silu.. cari siapa pemiliknya...

ajak durang bawa di mahkamah.. siapa diantara mereka sana yang tahu undang2 pasti berfikir 100 kali.. tapi kalau orang sana masi lagi kampungan hingga kini... alamak kasiannya.. ndak sikul sistem undang2 malaysia kali...

Bagus la kalu gtu...maknanya tamaddun berkembangjuga akhirnya sama bayau2 dan pagari2 kita. Kita lbh respect org yg mendukung undang2 dpd mencipta undang2 sendiri. Syabas utk yg berkenaan.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Mon Feb 09, 2009 7:56 pm

anak buah saya bilang ndak berani sudah durang pi sembarangan sekarang di sana taun gusi sebab mereka pun tau sudah undang2 jalan raya dan undang2 penternakang...

kalau dulu kalau kena langgar kambing kah, sapi kah.. walau pun bukan durang punya terus durang mengaku dia punya tu.. dan terus pi tulak-tulak kapla orang kunu yang melanggar...

sudah rusak kurita sendiri, mau kena ganti rugi kambing lagi.... tapi ini zaman dululah..
sekrang kalo ada yang nak buat macam ni... jangan lengah2kan.. ajak durang turus pi balai polis. kalau ada pulis dan kawan pegawai jpj di kota kinabalu yang di kenali lagi bagus terus call sana direct....

pertama itu ketua daerah sana kenapa tidak uruskan itu etika penternakan sana kb?
dan banyak lagilah masalahnya ni kalau betul2 mau lawan pakai undang2 punya...

pastikan jalan di sana larian kereta 40km/j sebab kawasan kampung.. dan lawanlah pakai undang2...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Thu Feb 12, 2009 1:40 pm

Apapun...ada juga perubahan dari segi sikap penduduk yg bersikap samseng dan membelakankan undang2. Dari segi kemudahan jalanpun turut berubah terutama dgn adanya jln baru yg tdk lg melalui pekan kb. Jd, masa dan jarak perjalanan ke kota marudu dan kudat dan sebaliknya telah menjadi lbh singkat. Kalau dulu...jambatan sg.tempasuk yg hanya sehala jg merumitkan pengguna.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Thu Feb 12, 2009 7:07 pm

betul tu, lawan dgn undang2... tp masalahnya bila terlanggar haiwan ternakan, biasanya sebelum sempat melawan menggunakan undang2 supaya tdk membayar ganti rugi haiwan ternakan tersebut, kita sdh terpaksa menerima bayaran mereka dlm bentuk penumbuk, pukulan atau kereta kita dirosakkan, hehe...
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Thu Feb 12, 2009 9:12 pm

dulu,bajau-bajau di sana itu ganas-ganas,sikit punya hal mositi gaduh.kb sabanarnya adalah suma sobuah pekan tunjuk kokuatan pada masa dulu.sebab,di sana suma ada 3 bansa majoriti iaitu dusun,bajau dan irranun.jadi,3 bansa inilah yang sontiasa barkalahi.sakarang,pargaduhan itu samakin kurang,mungkin karana bansa lain lobih mamahami budaya bansa urang lain.tapi apa yang ditunjukkan oleh masyarakat kb ini sabagai ganas mombori manfaat sabaliknya iaitu manjadi pakan yang ditakuti oleh PTI untuk baranak pinak sarta mombuat kampung haram.sosiapa yang paranah pigi kb,mungkin akan parsaya bahawa tidak ada anak-anak pilak barkaliaran di pakan kb....sapi adalah.
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Thu Feb 12, 2009 9:44 pm

hehe mungkin sapi2 itu adalah jelmaan pilak2 juga.. hehe..
sebut ttg sapi, sini keningau pun terlalu banyak sapi di jalanraya, bikin sakit hati betul. Kalau saya ada kereta bigfoot, mau sj saya pijak2 semua.
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Mon Jul 27, 2009 5:46 pm

alamk... terasa pula ni sbagai org kb. tapi nasip baik d kampung sya tida boleh piara sapi. fasal sapi berkeliaran d area2 pekan tu, syapun no comment la. tu mesti org2 yg tinggal berdekatan yg punya. kamipun kdg2 meradang juga dgn sapi2 tu. tapi skrg mcm tiada sudah itu.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Tue Jul 28, 2009 12:13 am

satu pamandangan yg unik juga baitu..... sia dingar itu urang2 sarawak sama samananjung, hepi diurang nampak kuda, karabau, sapi sacara live..... salama ni diurang nampak gambar sj..... ada kawan sia sakap, diurang riuh butul dlm bas masa mula2 dtg sabah nampak haiwan2 ini bekeliaran..... masam zoo juga bah diurang bilang..... tp ini zoo yg uriginol, inda tekurung, very natural diurang bilang..... jd, sia rasalah, kakalkanlah kaadaan ini, biarlah kita ke'bau'an taie sapi karabau kuda..... yg penting ini satu keunikan sini sabah..... Smile kalou tampat diurang, haiwan2 ini kunun terurus dgn baik, jd susah urang mo nampak, kadang2 inda nampak live sampai tua..... anda patut rasa bangga jd urang sabah..... yg sdh biasa dgn taie sapi..... sdh biasa mengilak2 masa driving.....Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: jalanraya kb banyak sapi   Today at 11:22 pm

Back to top Go down
 
jalanraya kb banyak sapi
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Districts in Sabah :: Kota Belud-
Jump to: