To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 12, 2008 4:00 pm

Seperti mana yg kita sedia maklum , kebanyakan org KDM sudah menganut pelbagai agama seperti kristian dan islam, bertitik tolak dari itu mengikut pemahaman agama masing2 bolehkah Pesta Menuai ini di rayakan, memandangkan perayaan pesta menuai itu sendiri adalah satu upacara kesyukuran yg bercirikan penyembahan kepada dewa2 tertentu.

Dan sudah tentu ini bertentang dgn sifat agama yg sedia ada.

Apa pandangan kawan2.
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 12, 2008 6:53 pm

pd pandangan saya, pesta menuai mgkin boleh diteruskan sb ianya utk merayakan hasil tuaian yg diperolehi. Bgmanapun, berdasarkan kpd pemhaman kita iaitu rezeki ini dtgnya dr Tuhan, maka pesta menuai seharusnya dilakukan dgn kesyukuran kpd Tuhan & bukannya kpd 'dewa2' atau 'pihak2' yg selain drpd Tuhan. Sebab itu, saya jika ke pesta menuai, setakat pergi berhibur & berhappy2 sj, masa acara di mana bomoh2 perempuan membaca jampi serapah, saya tdk ikut langsung. Saya tertanya2 bgmanakah fikiran org2 lain yg ada di situ.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 12, 2008 7:19 pm

Kalau kita meneliti kembali asal-usul perayaan ini, ia sebenarnya dari tradisi dari agama labus.

Ada beberapa perkara dalam Pesta Kaamatan yang harus kita fahami:

1 - Kaamatan adalah Upacara Kesyukuran kepada Bambarazon [Magahau]
2 - Kaamatan adalah Ulang Tahun Momogun [peribumi sabah]
3 - Kaamatan Perayaan Untuk Memberkati Padi yg akan di tanam pada hujung tahun
4 - Kaamatan adalah Membayar Janji pada Semangat2 yg lain [macam bayar nazar]
5 - Kaamatan adalah Perayaan Mengundang Semangat2 Suci [Papak Tavasi]
6 - Kaamatan Perayaan Mengundang Semangat yang merayau-rayau [Papak Taraat]
7 - Kaamatan adalah Perayaan Mengundang Semangat Nenek Moyang @ Leluhur

dan ada beberapa lagi yang saya dah lupa....


Dalam kontek ini maka Kaamatan menurut Agama Labus harus di lakukan dengan penuh kehormatan dan disiplin. Harus dilakukan denganbaik dari awal hingga akhir. Tingkah laku di jaga agar tidak mendatangkan kopizo [petanda/wahyu] buruk dari Lzumaag.

Mabuk tidak di benarkan lebih2 lagi kalau terkeluar kata-kata yang buruk maka Bambarazon sebagai semangat padi akan "KUMAUS" kerana padi sudah disalah gunakan. maka mabuk tak di benarkan.

Pada hari ini bangsa KDM bukanlah pengeluar padi lagi.. dulu masa cina datang ke kudat kira-kira 20-an hingga 60-an mereka terpkasa masuk kampung momogun utk membeli beras termasuk babi, sayur dan ikan semuanya di beli oleh cina dengan bertukar barangan asas seperti sarung dan kain ela.

pada hari ini momogun tak mampu bekalkan padi lagi..seandainya tiada kedai cina yg jual beras majoriti KDM pasti tak boleh hidup dah.. so saya rasa Kaamatan yng sepatutnya lambang kesyukaran atas hasil padi ini macam tak relevan lagi sama KDM sebab cina yang banyak beras ni sekarang ha ha ha

saya rasa kita tukar perayaan sama cinalah..biar cina sambut kaamatan dan kita pula sambut tahun baru.. GONG XI FA CAI tompinai Alpha hu hu hu

sambut sajalah dengan cara gereja...

to be continue... jalang dulu kawang..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 12, 2008 7:42 pm

bushido wrote:
Pada hari ini bangsa KDM bukanlah pengeluar padi lagi.. dulu masa cina datang ke kudat kira-kira 20-an hingga 60-an mereka terpkasa masuk kampung momogun utk membeli beras termasuk babi, sayur dan ikan semuanya di beli oleh cina dengan bertukar barangan asas seperti sarung dan kain ela.

pada hari ini momogun tak mampu bekalkan padi lagi..seandainya tiada kedai cina yg jual beras majoriti KDM pasti tak boleh hidup dah.. so saya rasa Kaamatan yng sepatutnya lambang kesyukaran atas hasil padi ini macam tak relevan lagi sama KDM sebab cina yang banyak beras ni sekarang ha ha ha

saya rasa kita tukar perayaan sama cinalah..biar cina sambut kaamatan dan kita pula sambut tahun baru.. GONG XI FA CAI tompinai Alpha hu hu hu

sambut sajalah dengan cara gereja...

to be continue... jalang dulu kawang..
sia suka ini ayat tuan, ya kita tukar sama sina, eh cina.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Tue Sep 16, 2008 9:00 pm

rasanya,pesta menuai masih boleh dirayakan mengikut acuan agama Kristian bah,zaman Musa dulu-duuuulu pun ada perayaan pesta menuai tapi bagi diurang adalah untuk Tuhan.ia tidak jauh berbeza dengan Bambarayon bah itu,cuma....sekarang ini,pesta menuai kita mesti dirasmikan oleh orang yang memang tidak pernah mengenal pesta menuai,inikan pula Bambarayon.ada sesetengah gereja menganjurkan pesta menuai,tetapi mengikut lunas gereja dan ketetapan dari Taurat Musa.kalau ini,pasti bukan Melayu yang bagi rasmilah.kalau KDCA,itu pesta Kaamatan milik orang KDM tetapi kena mengikut acuan melayu.tidak percaya?tunggu bulan 5 nanti dan tingu,siapa yang rasmi dan siapa pengunjung...!
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 9:55 am

Saya masuk menyampuk.
Mendiang bapa saya bilang, Kaamatan sikarang tidak arami lagi kerana tidak moginum. Dalam pesta kaamatan Moginumlah yang PALING aramai ti. Sekarang ini pesta kaamatan (kalau di pusat perayaan) tidak lagi dibenarkan hidangan tapai. But tetapi dibenarkan pula tari menari (sengol-sengolan hehe). Kalau ikut betul2 lunas2 kealiman, itu dansa2 sengol-sengolanpun nda buli bah itu.

To be honest, saya tidak merayakan kaamatan. (1) saya bukan penanam padi lagi. (2) No point kerana saya inda moginum.
Kalau saya jadi ketua pemimpin negara, saya mansuhkan perayaan formal Kaamatan. Biar orang2 yang merayakannya saja bebas buat apa yang diurang suka. Pesta kaamatan peringkat nasional tu cuma usaha BN pancing hati rakyat sabah & tunjuk pada pelancong yang kunun2nya Malaysia very2 tolerance. Ops! talabih suda..

Kaamatan tidak patut dirayakan secara formal. Itu pandapat saya. Laughing
Back to top Go down
wewin
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 151
Location : Tuaran
Humor : Life is a journey.
Registration date : 2008-09-11

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 11:04 am

Untuk ramai2 dan mengekalkan adat resam KDM, mungkin bolehlah diteruskan, tapi harus diubah konsep bambarayon tu sb bambarayon tidak lagi releven dalam kehidupan KDM hari ini.
Back to top Go down
http://gerejamaya.blogspot.com
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 4:31 pm

Yorut_orut wrote:
Saya masuk menyampuk.
Mendiang bapa saya bilang, Kaamatan sikarang tidak arami lagi kerana tidak moginum. Dalam pesta kaamatan Moginumlah yang PALING aramai ti. Sekarang ini pesta kaamatan (kalau di pusat perayaan) tidak lagi dibenarkan hidangan tapai. But tetapi dibenarkan pula tari menari (sengol-sengolan hehe). Kalau ikut betul2 lunas2 kealiman, itu dansa2 sengol-sengolanpun nda buli bah itu.

To be honest, saya tidak merayakan kaamatan. (1) saya bukan penanam padi lagi. (2) No point kerana saya inda moginum.
Kalau saya jadi ketua pemimpin negara, saya mansuhkan perayaan formal Kaamatan. Biar orang2 yang merayakannya saja bebas buat apa yang diurang suka. Pesta kaamatan peringkat nasional tu cuma usaha BN pancing hati rakyat sabah & tunjuk pada pelancong yang kunun2nya Malaysia very2 tolerance. Ops! talabih suda..

Kaamatan tidak patut dirayakan secara formal. Itu pandapat saya. Laughing

Moginum ini adalah maksudnya dalam konteks runguslah bermakna "upacara mempersembahkan tapai terbaik iaitu Lihing kepada semangat Bambarazon dan semangat-semangat yang lain" Dalam konteks inilah iaitu Upacara moginum ini yang tidak di benarkan mabuk dan menjadi satu kesalahan kalau mabuk sampai seperti mana yang kita tinguk orang2 kita mabuk sampai tak balik rumah, gaduh, cakap kotor dan sebagainya.. Dalam amalan dulu jika kejadian berlaku seperti cakap2 kotor dan tercakap yg lucah maka satu korban di lakukan utk menyejukkan kembali Bambarazon. ini kerana seseorang yang mabuk itu sudah salah gunakan padi maka jika tak buat upacara memohon maaf pada bambarazon dan semangat2 yang lain maka bambarazon akan murka [kumaus] lalu padi yang di tanam pada hujung tahun akan diserang penyakit. itu sebab aktiviti mabuk dalam tradisi dahulu tidak berlaku macam sekarang ini.

Mi-inum adalah satu aktiviti minum-minum sesama kawan sahaja dan tidak melibatkan undangan buat semangat2. Mi-inum adalah satu pesta minum arak yang di lakukan secara suka-suka dan sejak dahulu tradisi ini memang jarang terjadi. Mi-inum ini kalau di buat pun jika ada saudara jauh dari Bandau, Pitas dan sebagainya datang melawat di rumah panjang mereka. Mi-Inum perlu kebenaran perlu pemberitahuan kepada bobolizan agar tidak menyinggung semangat dan mi-inum tidak pernah membawa masalah pada zaman dahulu. mi-inum pada masa kini tersangatlah ralat dalam masyarakat kita. ini berikutan ramai yang tak tahu dengan sebenarnya asas tradisi kita yg sebenar. Yg cukup menghairankan pada masa kini sikap mabuk2 ini di akui konon sebagai tradisi sejak dahulu KDM.. itu tak benar.


Last edited by bushido on Wed Sep 17, 2008 5:06 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 4:46 pm

pd pendpt saya, kaamatan mungkin masih boleh dirayakan, bgmanapun haruslah mengikut keadaan semasa. Sbg contoh, di kawasan pedalaman sana di mana agama belum lg dpt menembusi masyarakatnya, kaamatan dirayakan dgn mengikut cara mereka yg lebih kpd naturalistik. Di tempat kita pula, bg kita2 yg telah beragama, perlulah pula kita merayakan kaamatan dgn cara kita yg beragama. Pd saya, kemeriahan & kersronokan kaamatan masih boleh dirasai dgn acuan berunsurkan keagamaan di mana kita mengucap sykur trhdp hasil rezeki padi yg diterima. Cuma, kaamatan tdk lg menonjolkan serinya apabila perayaan ini dikomersialkan dgn tambahan unsur2 yg tiada kaitan dgn kaamatan. Apa yg berlaku sekarang ini ialah ia lebih kpd poilitik, keuntungan kewangan dsb... dan semua ini hasil drpd pemikiran orang2 yg kita gelar pemimpin kita...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 5:17 pm

yup. Kaamatan yang ada pada masa kini memang ada beberapa ragamnya dan di lakukan oleh pihak yang berbeza:

- Kaamatan Orthodoks adalah di sambut oleh penganut agama Labus. Perayaan ini adalah satu kesyukuran, sambutan tahun baru mereka dan seperti yg saya senaraikan diatas sebelumnya oleh penganut agama labus. mereka ini adalah asal mulanya tradisi ini. Dari mereka inilah KDM moden mendapat idea ttg sambutan kaamatan ini. Kaamatan Orthodoks ini adalah dari persepektif keagamaan dan penyembahan upacara semata-mata menurut mereka.

- Kaamatan Gereja adalah satu kesyukuran buat KDM beragama Kristian di mana ramai dari mereka ini yang sudah jadi kristian maka cara sambutannya tetap mengekalkan motif utama kaamatan dari segi KESYUKURAN tetapi dalam konteks kesyukuran kristian. Ini adalah sesuai dengan cara gereja menggalakkan penganutnya bersyukur akan hasilan hidup mereka.

- kaamatan Politik adalah acara korporat yang lebih kepada sosial semata-mata dan tidak ada identiti yang detail. Kalau nak cakap kesyukuran saya rasa tidak juga, kalau nak cakap kesatuan mungkin ada benarnya lah kesatuan sosial dan suku-suku mungkin masih dapat di terima tetapi dalam konteks Politik.

selebihnya adalah kaamatan cara sendiri. ini pun wujud juga ni. tidak di ketahui dengn pasti macam mana dilakukan tetapi ini dapatlah di lihat dengan kelihatan ada orang2 yang mengampai maka inilah kaamatan cara sendiri.. he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 8:55 pm

hihihihii..... jalas butul panarangan kao ni bush..... dan sia satuju..... tp yg kaamatam sara sendiri tu lusu..... hihihiiiii..... masam tarasa pula sia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 10:41 pm

Patutlah saya lalu sana kabun gatah timpuh hari saya tinguk ada urang ampai2.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 10:50 pm

hihihiiii..... tp jan silap gaman, itu time rileks baitu lapas memutung, tidur2 menunggu susu......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 10:58 pm

Oh saya ingat nokogutang.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Wed Sep 17, 2008 11:46 pm

ha ha ha sedang ampai-ampai sana kabun gata kah? lawak betul pertama kali saya dengar sebutan "nokogutang"..hu hu hu
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Thu Sep 18, 2008 2:48 am

heheh..si gamang moginung sampai nokogutang! Very Happy . hihihi.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Thu Sep 18, 2008 11:50 am

pukutarap wrote:
hihihiiii..... tp jan silap gaman, itu time rileks baitu lapas memutung, tidur2 menunggu susu......

rileks rileks pun kalau sana puku gata tu suda tersadai itu tumpung,itu bukan susu gata lagi itu,nampak saja macam susu gata tapi tumpung!
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 9:12 pm

meck_talika wrote:
pukutarap wrote:
hihihiiii..... tp jan silap gaman, itu time rileks baitu lapas memutung, tidur2 menunggu susu......

rileks rileks pun kalau sana puku gata tu suda tersadai itu tumpung,itu bukan susu gata lagi itu,nampak saja macam susu gata tapi tumpung!
hihihihihii..... misti pandai enjoy saturang2 bah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 9:14 pm

Kedapatan sudah si gaman.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 9:46 pm

bah,janganlah bah kawan mau lalu pun disembunyi itu tumpung,kawan mau lalu pun minta-minta kana panggil juga bah,mana bulih saturang2...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 9:59 pm

meck_talika wrote:
bah,janganlah bah kawan mau lalu pun disembunyi itu tumpung,kawan mau lalu pun minta-minta kana panggil juga bah,mana bulih saturang2...

ha ha ha rupanya sengaja lalu bah kan.. itu namanya PANSINGAN si Om itu ha ha ha
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 10:07 pm

bushido wrote:
meck_talika wrote:
bah,janganlah bah kawan mau lalu pun disembunyi itu tumpung,kawan mau lalu pun minta-minta kana panggil juga bah,mana bulih saturang2...

ha ha ha rupanya sengaja lalu bah kan.. itu namanya PANSINGAN si Om itu ha ha ha

kita sudah biasa aktiviti si gaman,mesti kita buat sesuatu pansingan supaya si gaman tidak keseorangan bah.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Fri Sep 19, 2008 11:03 pm

meck_talika wrote:
bushido wrote:
meck_talika wrote:
bah,janganlah bah kawan mau lalu pun disembunyi itu tumpung,kawan mau lalu pun minta-minta kana panggil juga bah,mana bulih saturang2...

ha ha ha rupanya sengaja lalu bah kan.. itu namanya PANSINGAN si Om itu ha ha ha

kita sudah biasa aktiviti si gaman,mesti kita buat sesuatu pansingan supaya si gaman tidak keseorangan bah.

si gamang memang sukar kena umpang pansingan gitu... dia biasa surang-surang saja...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Tue Sep 23, 2008 8:30 pm

ada juga cara dia itu..pura-puraaa kunun lalu sana bawa tumpung juga,tarus si gaman tidak sanang duduk itu...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Tue Sep 23, 2008 10:12 pm

hihihihihihiii..... itu tumpung kalou kao kana yg sadap, aduinaaaaaaa sadap butul time rihat2 lapas memutung..... bukan minum sampai mabuklah..... tarasa butul dpt kasi puas itu haus, masam ko minum 100plus lapas bejuging..... nah, lari sdh tupik kita, marahlah si gaman ni....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?   Today at 4:36 pm

Back to top Go down
 
Pesta Menuai, Wajarkah di rayakan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Religion-
Jump to: