To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 tambunan tiada apa2

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Wed Feb 11, 2009 11:27 pm

he he kesetiang begitu padu.. hurmat terus padu.. keadaan dari dulu tetap padu... apa lagi yang tidak padu?

kesukarang urusang pun sukup padu pak... kena pergi jauh2 sana kondingau..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Wed Feb 11, 2009 11:35 pm

Rakyat jg yg putih mata krn tdk dpt apa dan akhirnya putih tulang kerana masuk kubur tanpa pembangunan yg diharap dr pemimpin dan pemerintah.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Wed Feb 11, 2009 11:45 pm

bagaimanapun syukurlah... ada urang tambunan yang jadi huguan siou yang di berikan mandat untuk memijak gong.

gong adalah alat yg tidak boleh di pijak dalam adat kami, kecuali seseorang itu adalah mencapai tahap rovusan @ lzovusan

tetapi tidak gampang bilang tu indon, seseorang tahap lzovusan utk ingin memijak gong. gong adalah simbol momogun utk mewakilkan suara hati yang tidak mampu di katakan lagi oleh mulut.

Jadi cara mereka menyatakan sesuatu kehendak dan harapan kepada Lzumaag @ Sunduvan do Kinoringan ialah dengan membaca ayat-ayat rinait atau juga poguhok lalu dengan cara yang penuh dengan puitis dan seni gong akan di palu utk memohon berkat dan belas kasihan dari Sunduvan do Kinoringan @ Lzumaag.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 12:16 am

Ini adat resam momogun dr tribe rungus...tdk pasti kalu dusun macam dorg c ongkili itu. Yg menyedihkan kalu huguan macam dorg jahil ttg adat resam...maka kepemimpinan dorg boleh dipertikai.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 12:24 am

entahlah tapi saya rasa bukan semua bobohizan di tambunan ada di tanya bah kali tu..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 7:35 am

Sia rasa ritual Lzabus ini...lama kelamaan akan pupus diluka bumi dr segi amalannya. Mungkin ini tdk dpt dielak kerana penganut kepercayaan ini sudah berkurangan...mungkin hanya tggl warga emas. Dan apabila mereka sudah pergi buat selamanya, maka amalan ini turut pergi. Apa yang lbh penting ialah ritual sebegini dpt didokumentasikan sbg bahan rujukan dan kajian di masa akan datang.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 6:31 pm

saya pun memang tertanya2 juga mengapa tambunan kekurangan dlm serba serbi sdgkan pairin sdh berpuluh tahun sbg pemimpin mereka di sana, sbg huguan siou lg konon tu... daerah2 lain meningkat maju, tambunan agak ketinggalan dlm semua hal.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 9:18 pm

ketika saya mula-mula sampai tambunan,saya ingatkan pekan dia basar...memang basar,banyak paking korita tapi kalau saya amati butul-butul,itu bulum sukup untuk manjadi sobuah bandar apatah lagi dangan bangunan-bangunan dia yang kontot-kontot.
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Thu Feb 12, 2009 9:33 pm

ya, tambunan dekat dgn keningau... tambunan memang tiada apa2.. tdk tau apa si pairin buat, sdh lama jd menteri, pernah jd KM 10 tahun.. masih tiada apa2.. sepatutnya org2 tambunan sepakat tukar ketua durang.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 13, 2009 7:30 am

gontulak wrote:
ya, tambunan dekat dgn keningau... tambunan memang tiada apa2.. tdk tau apa si pairin buat, sdh lama jd menteri, pernah jd KM 10 tahun.. masih tiada apa2.. sepatutnya org2 tambunan sepakat tukar ketua durang.

samangat.... samangat. dulu ada sorang yg sa ingat mcm mo lawan tu huguan siou, siap batanding lagi, banyak juga undi dia dapat... tapi mcm dia ikut si pairin suda pula akhir2 ni... Mad
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 13, 2009 1:12 pm

Tambunan tiada apa...ini bermakna kegagalan besar pairin. Bila pilihanraya, pairin tetap menang...maknanya org masih mengharapkan sesuatu dr pairin. Bagaimanapun, itu tdk disedari oleh pairin dan hanya berharap terus menang agar titlenya tdk hilang tanpa memberi apa2 sumbangan utk tambunan, daerah kelahirannya. Sia rasa, org tambunan terperangkap...antara sayang dgn huguan tdk siou ini atau mau prubahan demi kesejahteraan hidup mereka. Harap org muda yg berkelibar dan prihatin serta benar2 berjiwa rakyat.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 13, 2009 9:14 pm

ya, dia memang huguan tak siou... saya terfikir2 apa sebenarnya ke'siou'annya sehingga org2 tambunan betul2 berpuas hati dgn ketua durang... mungkin mereka berfikiran bhw kalau pairin dijatuhkan, maka hilanglah perhatian rakyat kdm seluruh sabah terhdp tambunan.. jd walaupun tiada pembangunan, sekurang2nya perhatian kdm masih pd tambunan kerana 'huguan talou' ada di sana...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 13, 2009 11:19 pm

sia paham apa maksud kao gontulak..... ya masam ada ini 1 bansa bah, walou apapun ketua diurang buat, waloupun salah, diurang tatap sukung karana itulah katua diurang, sabap kalou katua ini jatu, maka jatulah juga ke'boss'an diurang.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 14, 2009 1:06 am

Fahaman yg emosional begini lbh banyak mendatangkan kerugian kpd rakyat sendiri. Dgn sokongan yg berterusan dan tdk berbelah bagi, ini membuatkan pemimpin terus dibuai fantasi tanpa menoleh lagi akan kesusahan rakyat krn mereka tlh selesa di singgahsana.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 14, 2009 9:38 pm

tp kaloulah urang2 tambunan masi lg mo si pairin jd katua diurang, apa buli buatlah..... tp harap2 inda lamalah, nt kalou sdh urang ganti, harap itu urang kasi majulah tambunan sapat2 pasal tambunan 1 daerah bah, patut masam daerah2 lain sdh..... dan sia juga harap si pairin sukarila turun takta, inda paya kana suru2, kasi ganti urang lain yg lebi komitmen & agresip kasi maju tambunan..... masi ada lgkah itu prujik bambu si pairin tu? masi buat sundip/copstik? atau suda kondem....? Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 14, 2009 11:05 pm

Hanya org tambunan yg lbh memahami masalah dorg...tp terlampau taksub dgn seseorgpun, tdk harus mengepikan soal kemajuan kawasan itu. Pairinpun sudah terlalu lama, rasanya inilah masa dia berundur dan memberi peluang kepada pemimpin muda.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
ditabasan
Prebet
Prebet


Number of posts : 58
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 14, 2009 11:26 pm

memang lama, harap dia membangunkan tambunan sebelum berundur, kalau tdk dpt bagi pembangunan, bagus berundurlah, bagi peluang pd org lain yg lebih komited.
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sun Feb 15, 2009 9:20 am

Kadang2 org2 yg berpengaruh dan ada nama besar sprt pairin ini..boleh meletakkan kita dalam keadaan dilema..sokong terus atau tukar? Dann kadang2 jg mereka ini boleh menjadi penghalang pula kpd proses perubahan atau transformasi. Patut, dorg kena pikir soal org lain jg, bukan semata2 survival mereka. Sudah tau diri semakin lemah, bagilah pd org lain yg masih bertenaga dan dinamik.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sun Feb 15, 2009 4:21 pm

ya, bila dia sibuk pasal survival sendiri, dia lupa yg dia inda relevan sdh pd rayat..... dan patut berundur, masalahnya dia sadarka inda tu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 20, 2009 5:07 pm

Kalu dia tdk sedar akan perkara ini, maknanya dia bukan sorang yg peka dgn permasalahan rakyat. Patut dia rasa malu dgn org luar apabila melihat tambunan tempat kelahiran pemimpin agung tp tdk mampu memajukan walupun hanya yempat sendiri.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Fri Feb 20, 2009 9:11 pm

mungkin dia mabuk baitu kana panggil huguan siou...... dia tarasa yg dialah kunun katua sagala katua ini urang2 kdm momogun..... puiiiii..... sala kita juga kasi grand butul itu title..... suba masam si lajim, kana galar janang gayuh uli bansa dia bisaya, inda barapa kana kasi grand, tingu dia inda tarasa masam raja..... tp si pairin, aduinaaaaa...... nasip baik dia inda minta dayang2, gundik2...... hihihihihiiiiii......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 21, 2009 10:47 pm

Ya itulah penyakitnya tu krang..masam dia sumayau sendiri ba ini ...masam sudah tahap happy go lucky ba dia ni kan..seolah2 tiada lg tugas dan tggjawab yg perlu dia lakukan.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 28, 2009 2:29 pm

maju suda gia tambunan sekarang... si pairin suda buat tugu si gombunan sana dkt tamu... tu ja yg bikin menarik d tambunan.... hahahahahahaha....
si pairin kasi buat rumah kepada rakyat yg miskin.... PPRT org bilang tu.... banyak ni kana buat... jambatan gantung pn ada... klu p kebun2 sekarang pn aspal owh..... sebenarnya bkn tdk buli maju ba tambunan ni.... tp apa yg sy belajarkan.... utk membangunankan sesuatu dearah atau tempat... populasi penduduk tu penting.... apa yg sy mo ckp adalah... kadar populasi penduduk tambunan belum mencukupi lagi utk menambahkan pembangunan pada tambunan... apa guna banyak bangunan klu kosong.... sedangkan urang bisness mee soup ja pn hampir2 tdk buli bayar sewa kadai.... masalah penduduknya kurang..... pasal tu bank alience ja ada d tambunan teda apa2 ba tu...... klu mo buat bank banyak2 pn bukan ada urang jg tu mo p.... sedangkan alience bank ja pn ari 4 ja penuh urang... pasal urang mo p ambil duit mo p tamu.... apa yg sy nampak d tambunan ni... kerajaan cuba utk beri kemudahan pada penduduk tambunan... kerajaan buat jalan p kampung... buat rumah org miskin kasi buat jalan p tabasan... kasi sedia jambatan gantung utk penduduk melintasi sungai mo p kabun.... cuba mo komersalkan pertaanian dan macam2 lagi dan masalahnya yg 1 lagi org2 tambunan ni sendiri punya masalah..... kadang2 bila mo buat kemudahan seperti jalan p tanah sawah pn mo membantah... siapa yang bersalah dlm situasi ini... klu kita bandingkan keningau... memang rami org setiap masa.... tp tu pilak2 yg ramai... cuba klu tu pilak hilang... majlis dearah pn sekali seminggu ja p pungut sampah tu..... hehhehehehe
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 28, 2009 3:38 pm

Ok fonsus..mimang kita tdk mgharap pembangunan di satu2 kawasan melebihi drp keperluan krn itu pembaziran namanya. Tp kita masih berkisar soal kemudahan asas sprt jln raya, bekalan air bersih dan bekalan eletrik. Selain itu, satu lg perkara yg maha penting ialah Pendidikan..adakah semua sekolah2 di pedalaman telah dilengkapi dgn kemudahan asas atau setidaknya para pelajar dpt belajar dgn selesa dan dpt pula kemudahan yg diperlukan sprt di sekolah2 di kawasan bandar. Itu yg patut jd bench mark kemajuan sesuatu kawasan.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Sat Feb 28, 2009 6:16 pm

saya lihat pembangunan mimang ada kana mangana dgn bilangan penduduk... tapi kan si pairin tu "bagas ketua menteri" untuk 2 penggal! Apa yg dia mo kasi tau sama orang lain...? ada ka dia ni bilang yg dia begitu berjiwa rendah diri sehingga mo kasi maju tempat orag lain tapi tempat sendiri inda mo kasi maju? tingu ketua-ketua menteri sebelum dan selepas dia... siiikit masa yg dorang ada tapi skjap saja malatup dorang punya daerah..! tambunan berpotensi dlm banyak hal ba... tpi yg saya dengar si pairin sakap masa dia ketua menteri dulu ialah "kasi maju tanam dan jual tuhau"... tu saja. Inda la tau kalau dia peranah umum apa-apa yg lain tapi skarang ni inda kenampakan apa2 lagi...

a. letrik..??? masih sangkut2 walaupun di bandar tambunan
b. gunung emas... ? makin panas dan makin inda menarik
c. jalanraya...? sampai skarang indada perubahan

d. air bersih utk bekalan domestik..? inda ketahuan apa perancangan tapi mimang org kg merana sentiasa

e. kedai2....? tiada tarikan mo p kadai sebab org kampung indada pendapatan yg di"olah" oleh si pairin utk menjana pendapatan! ... lebih baik tanam padi scra sendiri2 sja lepas tu bikin tapai dan minum...

f. pendapatan utama org tambunan...? tiada yg spesifik... jual sigup mangkali...

ini semua adalah kait mengait dgn akal/kreativiti mo transformasi bangsa sendiri dari mundur kepada yg maju. Ini adalah TUGAS PEMIMPIN utk menyuntik idea-idea utk pembangunan.

APa si P buat...????? senyum saja... Mad
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: tambunan tiada apa2   Today at 2:21 am

Back to top Go down
 
tambunan tiada apa2
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Districts in Sabah :: Tambunan-
Jump to: