To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 gatah vs kalapa sawit

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 9:48 pm

bah, mana kamu rasa ok? ok dlm samua hal..... mana yg kamu lebi basar hati mo usaha? ..... suba kita binsang2......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 10:57 pm

bagi sy tdk tau la mana yang saya besar hati mo usahakan....
tp banyak org ckp tu gatah bagus...
pasal tu gatah dia membesar pn d batang dia ja tpt buat duit...
tdk paya guna penjuluk mo petik buah...
abis tu duit belakat sana batang dia ja...

klu kelapa sawit sy tdk tau la.....
tp ada ba yang ketua kampung kami pernah ckp sama sy ni...
tu kelapa sawit tdk sesuai tanam d tambunan debilang...
tp keningau banyak tanam kelapa sawit....
apa bezanya tambunan dan keningau kan...
bukan jauh pn...
jan2 tu ketua kampung kami menembirang saja sma sy tu...

macam2 ja kan......
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 10:59 pm

Kalau kita dpt bincang perkara ini dgn lbh detail, sudah tentu ini berguna kpd planter..tp palnter yg online lah. Kedua2 jenis tanaman ini adalah komoditi negara dan mempunyai nilai komersial yg mampu memberi pendapatan kpd negara. Ttp pd konteks smallholders, mgkn berlainan sedikit..yg sebanranya, kalau kita mempunyai tanah yg luas, lbh baik kita tanam kedua2 tanaman ini atas faktor turun naik harga. Penurunan atau kenaikan kedua2 tanaman ini jarang berlaku serentak. Jd adalah lbh baik kita tanam kedua2nya krn dua tanaman ini boleh saling backup. Namun jika saiz tanah adalah kecil, ia lbh baik ditanam dgn getah. Faktor berikut jg perlu diambil kira:-
1.Getah lbh senang diurus dan dipasarkan berbanding sawit
2.Pendapatan getah setiap ekar/hektar lbh baik dari sawit.
3.Getah boleh dibiarkan tanpa ditoreh dlm jangkamasa yg lama krn tdk rosak berbanding sawit yg akan jd busuk sekiranya tdk dituai.
4.Pengendaliannya jg agak mudah bg getah dr segi pengangkutan berbanding sawit yg agak berat.
5.Getah lbh sesuai dr segi kelas tanah meliputi siri, Ph, topografi dan taburan hujan.
Lain2..sambung..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 11:26 pm

saya sukung tu rungkud.....
tp sy suka ni hidup penoreh getah... sadap makan d sulap d tengah2 kebun getah...
sambil buat sungul... buli dapat tupai... buat sayur
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 11:39 pm

tp bukankah di kebun kelapa sawit lg banyak tupai? tikus? ular sawa? pasang sungul yg besar2, manatau ular sawa masuk... hehehe...

bg saya, mungkin saya lebih suka getah, mudah diurus..
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 11:46 pm

memang la d kebun kelapa sawit lagi banyak binatang....
tp life d kebun getah tu ba... syok sangat.....
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Thu Feb 26, 2009 11:49 pm

ya, luas pandangan, redup... kalau sawit, panas..
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Feb 27, 2009 12:56 am

tp apa pn kita sokong la pertanian....
tdk kisah kelapa sawit ka, puku gatah ka..... puku gudang garam ka... puku sardin ka...
yang penting semuanya halal....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Feb 27, 2009 11:36 pm

kalou sia, sia mo tanam puku gata pasal.....
1. sanang jaga, kalou sawit serewet butul
2. inda putung pun inda jusak masam kalapa sawit
3. kalou sdh tua pun masi buli memutung, kaloo sawit perlu urang kuat2 sj menumbak
4. bini suda tua pun buli putung
5. dan kalou kana gout pun, bini masi buli pigi putung, hihihihiiiii......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Feb 27, 2009 11:42 pm

Macam kemas perancangan masa depan ni tuan FM pukutarap..hihiii...
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Feb 27, 2009 11:57 pm

malumlah, witoron sudah tp masi membujang pula..... lgpun, bila pikir2, sana indon lg basar kawasan sawit bah, diurang tu indada masalah tanaga karaja, betimbun, bapangalaman lg pasal suda ekpirien sini malasia, sukai pun inda tinggi, so nagara2 lain akan membeli sana indon sj pasal murah..... jd bila murah, malasia pun tarpaksa kasi murah..... bila murah, pandapatan patani kisil inda lumayan, nah manangislah si pananam sawit..... kalou gata, indada kerita pun tiada masalah, bila mo kasi jual gata, panggil pembeli sj, dtglah itu urang membeli......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Feb 28, 2009 12:26 am

bagus juga tu hujah ko tu pukutarap..... sy sukung tu... nama pun puku tarap d kabun gatah.... rajin juga tu budak2 ikut p memutung....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Feb 28, 2009 8:52 am

lgpun puku gata bepulu2 taun masi buli putung, baratus taun pun buli, kalou sawit, jangka hayat 25 taun, tp jgn bilang 25, mngkin baru 15 taun, aduinaaaaa manangis2 sdh kao mamanjat, kalou inda panjat, tarpaksa guna penjuluk panjang, tp kalou sdh tua, buli angkatkah itu penjuluk? bukan sanang mo kasi naik tagak penjuluk yg panjang, kalou dpt angkatpun, sukupkah tanaga manarik itu pangait supaya itu buah sawit jatuh? antah2 sakali tarik, kao pula yg tejuntai inda dpt tarik, hhihihihiihihiiii...... kalou gata, kita tua sdh pun masi buli buat aksi, abis2 pitam dan rabah sj pasal talampau bepusing2 memutung..... tp indapa, suda ilang pitam, nah bangun balik sambung memutung......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Apr 10, 2009 8:07 pm

sia sambung balik.....


gatah
kalapa sawit
manang
1
bepulu pulu pulu pulu taun pun masi buli putung
lebi kurang 25 taun, itupun tinggi butul sdh
gatah
2
inda kahabisan kayu api
buli buat kayu api? buli parah kasi jd bahan api?
gatah
3
inda baja pun buli
sibuk kao mambaja
gatah
4
inda putung pun inda rusak
inda pigi patik, buah buli rusak
gatah
5
inda perlu pakarja banyak2
tarpaksa kao mangambil pti pasal urang sendiri inda 'sudi'
gatah
6
kalou laki kana gaut, bini masi buli putung
takan kao harap bini pigi menumbak buah..... nt kana lagi kuntik pti yg kao piara.....
gatah
7
pandapatan basar tp sikit2 ambil
pandapatan basar dan sakali ambil trus.....
sawit
8
kalou upah urang putung, pandapatan bagi 2
bulat2 kao punya
sawit
9
karaja satanga hari
sapanjang ari
gatah
10
ada tupai burung sj
ular sawa, babi utan pun ada
sawit
11
gata inda jual sapat pun inda rusak
kao inda jual? takan kao mau guring jd kurupuk.....
gatah
12
sdh tua pun buli memutung
hihihihiiiii.... lusu sia imagine urang tua tejuntai2 inda dpt manarik tumbak kasi jatuh buah sawit.....
gatah
13
bikin paning kapala bila talampau pusing2 memutung
sakit lihir pasal talampau mendungak tingu atas
draw
14
telipon sj lambaga, trus dtg membeli
indada kerita, tarpaksa bayar kerita, bayar rm50 utk hantar sana kilang
gatah
15
indada bayaran utk memutung
kao upah pti, diurang minta rm50 utk tumbak 1 tan
sawit
16
sikit guna duit
upah pti rm50 1 tan, siwa kerita rm50
gatah
17
1 kg rm2.20 sikarang ini
1 tan kira2 rm250.... 1 tan=1000 kg, jd 1 kg=25 sen Laughing
gatah
18
kalou ada moginum, sanggup kao inda pigi memutung
moginum pun tarpaksa kao stop pigi angkat buah, kalou inda buah rusak
sawit
19
bulat2 memutung gata sj
salain sawit, buli juga kao bisnes babi utan
sawit
20
tarpaksa membeli pusas kalou moginum
indada masalah pusas, ular sawa ada, hihihiiiii......
sawit
21
pukugata buli jual jd parabut
puku sawit? ada membeli ka? mo buat apa? Very Happy
gatah
22
galap2 sdh kao bangun
tunggu siang pun buli
sawit
23
kalou mo beli bajapun, beli sikit2 sj
tarpaksa kao membeli baja curi
gatah
24
indada bilang banjir gatah
banjir buah itu biasa, kadang2 kilang inda mo beli pasal talampau banyak
gatah
25
indada sukai karajaan
sini sabah kana sukai 2 kali lg, palui punya karajaan
gatah
26
hihihihiiiii..... malu pula sia badan bau busuk gata
abis2 bau paluh sj
sawit
27
time rihat, siuk kao manarik2 pulut gata yg malakat di jari
buring butul, tarasa butul panat & panas pasal indada buat apa2.....
gatah
28
tarasa glemer pakai lampu toslait yg taruh di kapala tu, tarasa masam propesional, hihihiiiii......
inda kao rasa apa2 glemer
gatah
29
susa ko luka
aduinaaaa banyak duri baitu sawit, tajam butul lg tu.....
gatah
30
banyak masa kao buat aktibiti lain, masam pigi sungai..... ari2 pun buli
sibuk kao memungut biji yg bataburan..... gatah
31
urang inda nampak kao banyak duit
urang tingu kao kaya
sawit

oklah, sukuplah kali ini..... Laughing
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Apr 10, 2009 11:14 pm

Bagus butul analisis tuan tarap ini. terima kasih tuan.. Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Apr 10, 2009 11:27 pm

Ya bagus analisis tuan FM pukutarap nie..cuma point no.21..sia rasa draw sj kptusnnya
krn batang sawit jg boleg di buat pulpa utk bahan membuat kertas.
Pasaran:- tempatan: Lahad Datu ada pembeli dan
Antarabangsa: China pembeli utama.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
ditabasan
Prebet
Prebet


Number of posts : 58
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Fri Apr 10, 2009 11:30 pm

bagus analisis tuan pukutarap ni.. bah, siapa2 yg ada hati utk menceburi mana2 bidang ni, boleh fikir2 guna analsisi tuan pukutarap, hehe...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:08 am

Rungkud wrote:
Ya bagus analisis tuan FM pukutarap nie..cuma point no.21..sia rasa draw sj kptusnnya
krn batang sawit jg boleg di buat pulpa utk bahan membuat kertas.
Pasaran:- tempatan: Lahad Datu ada pembeli dan
Antarabangsa: China pembeli utama.

Nah teliti butul pemerhatian tuan rungkud ini..mana sudah c gaman membagi penjelasan ini.. Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:26 am

alphawaves wrote:
Rungkud wrote:
Ya bagus analisis tuan FM pukutarap nie..cuma point no.21..sia rasa draw sj kptusnnya
krn batang sawit jg boleg di buat pulpa utk bahan membuat kertas.
Pasaran:- tempatan: Lahad Datu ada pembeli dan
Antarabangsa: China pembeli utama.

Nah teliti butul pemerhatian tuan rungkud ini..mana sudah c gaman membagi penjelasan ini.. Very Happy

Hehehe..kalu dia terima maklumat tambahan ini..dia kena edit post dia.. Smile
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
ditabasan
Prebet
Prebet


Number of posts : 58
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:31 am

ya, mana tuan pukutarap ni.. Very Happy
Back to top Go down
guntur
Prebet
Prebet


Number of posts : 16
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:35 am

saya kenal tuan pukutarap ni.. mana dia... Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:43 am

guntur wrote:
saya kenal tuan pukutarap ni.. mana dia... Very Happy

Sia ko tak kenal ka tuan guntur?.. Laughing
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 12:47 am

Nah bagus kamu bekenal2 dulu..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 1:18 am

analisa pukutarap sungguh detail.. terima kasih.
sebagai pekebun kecil getah dan sawit, saya sungguh memahami soal2 ini. Jadi bagi saya, tanam gata atau sawit bergantung kepada 3 faktor utama.
1. keluasan tanah. kalau keluasan tanah cuma kira2 3 - 5 ekar lebih baik tanam getah.
2. tofograpi. Kalaupun tanah luas tapi curam, jauh dari jalanraya, lebih baik tanam getah.
3. Jarak dari kilang (kalau tanaman sawit la..). tidak berbaloi kalau kita ada 5 tan sawit tapi jarak dari kilang atau pemborong sawit ialah 50 km. Pigi balik 100 km. kalau guna pickup hilux saja terpaksa 3 kali hantar (perjalanan sudah menjangkau 300 km...

kebaikan tanaman getah sudah tompinai pukutarap huraikan dan saya sangat setuju.
Kebaikan tanaman sawit yang saya nampak cuma tiga.
1. kerja bukan sepanjang hari dan bukan setiap hari (kecuali mereka yang talampau rajin pigi manabas-nabas tiap hari).
2. boleh buat kerja sampingan selepas siap menuai kelapa sawit. Saya boleh anggarkan hanya 15 hari saja kerja di kabun sawit dlm sebulan. (menuai dan menabas-nabas, pruning atau membaja). Jadi dalam 15 hari lagi kita boleh buat kerja lain seperti, pigi laut memukat, pigi memburu, mimpairit (hantar2 orang pigi tamu/pekan), tanam2 sayur di kawasan rumah, dsb.
3. musim hujanpun boleh kerja. (Jalan becak boleh di atur).
Jika anda di pantai barat sabah..tanaman sawit lebih baik,tapi masih bergantung kepada keluasan tanah la..

kalau saya boleh komen sikit pukutarap... nombor 30 tu tidak barapa butul pasal tuaian sawit boleh dilakukan 2 kali sebulan. jadi, biji2 tidak banyak dipungut. No. 29 pun jarang sekali berlaku tapi kalau berlaku memang bisa juga duri sawit ini. No. 13 pun tidak barapa betul pasal orang bilang ala bisa tegal biasa.. tiada orang kumplen sakit lihir pasal talampau tumingaha di atas kecuali urang yang baru cuba2 pigi menyabit sawit...tiada juga orang kumplen paning2 pasal banyak keliling2 puku gata bah, kan?... hihihi komen saya ini sekadar memeriahkan ilsf ini..huhuhuuu...
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Sat Apr 11, 2009 1:24 am

hehe... syoklah ilsf ni ada perbincangan2 begini... dan member2 yg hebat2..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: gatah vs kalapa sawit   Today at 8:13 am

Back to top Go down
 
gatah vs kalapa sawit
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: