To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kerenah anak-anak...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Kerenah anak-anak...   Sat Feb 28, 2009 11:02 pm

just want to share with u all, tidak kisah samada yg sudah berkeluarga atau pun tidak tapi perkongsian ini mungkin berguna, setidak-tidaknya untuk saya.

saya sudah berbagai-bagai cara untuk mendidik anak-anak terutama tentang manners di rumah, namun mereka masih tidak berbuat seperti yang saya harapkan... contohnya

a. pinggan mangkuk selepas makan tidak dicuci... asyik mengharapkan orang orang lain
b. membuat sesuatu dan tidak pernah kemas balik...

dan banyak lagi. anyway... minta kamu punya pendapat dulu la. mungkin saya boleh cerita kemudian.
Back to top Go down
meck_talika
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 914
Location : kb-km
Humor : otonob po maa ilo tadau nga waro no BINABANG ku
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Mar 01, 2009 7:47 pm

barapa umur itu budak-budak?
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Mar 01, 2009 8:10 pm

umur budak-budak dalam 7 - 16 tahun

sambung lagi
... menanamkan perangai bertanggungjawab amatlah susah kepada anak-anak, entah bagaimana lagi untuk membuat mereka faham,

a. lampu dibiarkan marak dan terus marak tanpa ada perasaan berjimat cermat
b. bila memberus gigi... "colgate" di picit sekali gus sahaja seolah-olah tidak perlu ubat gigi lagi pada esok hari
c. kelmarin... saya meminta mereka untuk memadamkan api utk "sup" yg sdg dipanaskan.. apa yg berlaku, hampir terbakar dapur ...
d. bila disuruh sesuatu, kaki berjalan, tangan bergerak tapi jika disuruh mengambil sudu, yang dihantar adalah "berus"... sebab mata dan hati di TV...

ohhh... adakah saya ini terlalu "lenient" ataupun kurang cara untuk mendidik mereka!

ada juga ibubapa yang saya lihat hanya membiarkan anak2 mereka tetapi ok juga anak-anak tu...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Mar 01, 2009 8:34 pm

indada idea sya ni barang. mo tingu yg lain komen dulu... nanti tesalah komen/nasihat, takut lain jadi pula anak orang ni nanti.......
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Mar 01, 2009 10:50 pm

ok juga tu, yg penting mimang kao iklas & buat butul2..... mgkin sikarang inda nampak itu kasan tp bila diurang mambasar, nah nampaklah kaotu hasil pangajaran kao...... awal2 sikarang mugnkin bikin garam, tp ok juga tu nt..... inda patut kalou kao sdh buat bagus2, tiba2 lain pula yg manjadi..... kao tanam kasang, tumbuh pula rambutan..... kesualilah kao mimang tanam rambutan, kalou sdh begitu, kao barabis mau kasang yg munsul pn mimang inda munsul2...... jd moral serita, tanamlah kasang kalou kao mimang mau kasang yg munsul..... sabap kalou inda, antah2 rumput pula yg tumbuh......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
theRYaaND
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 29
Age : 31
Location : macam di CC ni
Humor : hihihi...
Registration date : 2009-04-10

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Apr 12, 2009 4:13 am

adeh... saya berasakan hal ini masih telampau umum lagi..... walaumasamanapun saya respon pendapat dari saurang anak-anak pula ah....
Kadangkala kalau ibubapa sendiri tidak menunjukkan contoh yang baik di rumah ataupun luar rumah melalui perbuatan atau persakapan harian ini akan mempengaruhi si anak tadi untuk mengikut jejak yang sama... ibubapa mesti tegas mendidik anak2 maksud saya ibubapa mesti mau kasih perhatian yang sukup sama diurang barulah diurang terasa yang durang ni dihargai..... Kalu ada kelebihan atau wang lebih sikit jangan lupa bawa anak jalan2 pigi tamukah atau shopping kompliks kasih hepi2 durang sikit kerana kesan jangka masa panjangnya adalah durang akan teringat jua suatu hari nanti...

sampai sini dulu nanti kalau ada pos terbaru saya respon lagi......
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Apr 12, 2009 9:56 am

tersenyum saya baca post si taksub mengenai kerenah anak2, pasal anak2 sayapun begitu..

Saya pikir ini bukan salah didikan cuma diurang ini (anak2) ada dunia diurang sendiri.
si theRYaaND bilang, ibubapa harus menjadi contoh yang baik.. ya saya setuju itu. tapi seperti kata si taksub, anak2 ini tidak berbuat seperti yang diharapkan.
Kita sudah bagi contoh yang baik, misalnya kita bukan pemboros, bukan pengotor, bukan pemalas, tapi tetap saja anak-anak tidak ikut cara kita.

Taksub... kita "lenient" kah, tegas ka.. sama saja di mata anak-anak. Ingat, diurang sudah bersama-sama kita sejak dari mereka bayi lagi. diurang sudah masak dengan leteran kita. so.. walau kita cakap begini begitu untuk kasi tau diurang, diurang cooool saja. biasanya diurang buat kerja bila di bawah pengawasan tapi bila tidak disuruh, diurang make dunno saja walaupun dalam rumah berselerak.

taksub wrote: ada juga ibubapa yang saya lihat hanya membiarkan anak2 mereka tetapi ok juga anak-anak tu...

Nampak mcam ok saja tu tapi kalau ko tinggal serumah dengan mereka, sebenarnya tidak konsisten begitu.
anak2 saya dipuji-puji orang pasal rajin kunun.. menumbak sawit sampai menghantar pigi kilang pun diurang.. dipandang rajinlah kunu tu. Tapi diurang tidak tau apa perangai anak2 saya dirumah. Tidak kemas bilik, tidak basuh selimut sampai bau hapak, kumpul kain basuhan hingga tiada yang nak dipakai baru kalangkabut pigi cuci, lalai tidak kasi mati kipas bila tidak diguna, dll.
bagi pandapat saya, anak2 yang sudah dididik dengan baik ini bukan tidak baik perangai tapi cuma tidak konsisten seperti yang kita harapkan. kita sebagai ibubapa (bagi yang sudah berumah tangga) harus akui bahawa kita sendiripun bukan talampau konsisten. adakalanya kita bertangguh.
Bagi anak2 yang talampau tidak buat kerja rumah dan yang talampau lalai.. sayapun tidak tau apa nak cakap la... masuk kategori perangai buruk sudah kalau begitu... Very Happy
Back to top Go down
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun Apr 12, 2009 2:41 pm

apepun, pd saye, mcmane perangai anak, begitu le perangai ibubape... memang le kalau kite didik anak, tak semestinye anak2 akan jd baik, tp sekurang2nye ande dah cube utk mendidik mreke... drpd dibiarkan begitu je...
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Mon Apr 13, 2009 2:04 pm

thanks to all especially Yourt_orut...

bil letrik kami sebulan ialah sekitar RM200... sekali tidak bayar... tertunggak menjangkau RM400, kemudian saya tidak bayar lagi, menjangkau RM600, akhirnya surat merah daripada SESB mengunjungi kami dengan bunyi keras untuk melakukan pemotongan bekalan letrik. Saya tunjukkan kepada anak2, mereka melihat dan membaca... lalu berkata kepada yang lain..

"gelap la kita nanti"
yang satu menjawab "alamak... tidak dapat tengok TV la ni nanti"...
satu lagi berkata "macamana la mau mandi air sejuk ni...?"
yg satu lagi berkata juga..."daddy... internet guna karan letrik ka?"

ha,ha,ha...saya tergelak sendirian, mereka risau apa yang patut mereka risaukan... kalau sbg ibubapa, risaunya lain pula, i.e. icebox tidak sejuk, washing machine tidak berfungsi, rice cooker tidak dpt digunakan dll... mereka pula sibuk pasal tidak dapat tengok TV...

betul la mereka ini mempunyai dunia yg lain daripada kita ibubapa (I refer to ibubapa la..., yg belum berkahwin dan beranak pinak, sabar saja... giliran anda melayan kerenah anak-anak akan tiba juga nanti)
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Mon Apr 13, 2009 6:25 pm

wah!... taksub, rupa2nya kau ini golongan pertengahan, bill letrik saja sudah RM200 sebulan. Bill letrik saya cuma 1 per 10 dari bill letrik kamu. ini menggambarkan golongan mana saya ini.. Very Happy

kerenah anak-anak ini dibentuk oleh contoh yang ditunjukkan oleh ibubapa, tapi jangan kita lupa bahawa tahap ekonomi keluarga juga memainkan peranan yang penting. Misalnya.. anak-anak yang lahir2 saja sudah dibalut dengan kemewahan, sikap mereka agak jauh beza dengan anak2 yang biasa dengan kemiskinan. Anak orang berada akan mengomel kalau sekadar makan telur goreng dengan kicap. Tapi anak orang miskin sudah berselera walau berlaukkan telur goreng saja. Anak orang miskin boleh terima hp biasa (asal boleh sms). anak orang berada akan kata, "bagus tiada hp kalau jenis itu, bikin malu saja".
Tapi... kita tidak boleh buat2 miskin untuk mendidik anak2. Nanti anak2 pandang kita mcm tuan haji bakhil pula... Laughing
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Tue Apr 14, 2009 10:37 am

ba yorut, kasi nasihat la si taksub tu, kalau dia gulungan pertengahan, kita ni gulungan persiringan ka ? hih ihii.

Kalau karan letrik mencecah 200 sebulan, inda berani sia kasi nasihat ooo... pendapat buli la kali... tapi pendapat sia ialah... mulakan dgn jimat letrik...
Laughing
Back to top Go down
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun May 31, 2009 3:33 am

komputer sia ada 4 dan hampir 4 komputer ni on 24 jam + astro pun x sampai rm150 sebulan o.. walau apa pun jangan sampai anak kita nanti x kenal sama duit syling 10sen... nanti bila jumpa 10sen tu anak buang sebab x pernah nampak.. selalu nampak pun duit karatas saja...
sia sukung c yorut 100% sebab sia rasa kenyataan dia melalui pengalaman sendiri... dan sia percaya semua org yang berkahwin akan mengalami perkara yang sama tapi tidak serupa...

jadi yang belum kawin.... bersedia la menghadapi kerenah anakČ nanti...
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Sun May 31, 2009 11:22 am

cantik ideamu tuan mook... betul tu, mesti jimat... mesti kena tunjuk juga anak2 duit 10sen supaya durang kenal, hehe... bahaya tu kalau tdk kenal...
Back to top Go down
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Mon Jun 01, 2009 12:30 am

tu 10sen kalau x pernah nampak mungkin ok lagi sikit... tapi kalau duit rm10 pun x pernah nampak tu telampau ok sudah haha
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
Rambabi
Prebet
Prebet


Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Mon Jun 01, 2009 12:34 am

kalau anak2 org kaye, tak tengok duit 10sen tu... bg kat org gaji je utk telefon...
Back to top Go down
jerryg
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 268
Location : KK bah
Humor : Damn Right!
Registration date : 2009-10-10

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Thu Nov 12, 2009 7:06 pm

taksub wrote:
ohhh... adakah saya ini terlalu "lenient" ataupun kurang cara untuk mendidik mereka!
sebenarnya, cara tuan mendidik anak2 tuan itu memang betul, seperti tuan mengarahkan mereka cuci piring masing2 selepas makan, etc etc. tujuan utama tuan berbuat sedemikian itu adalah kerana tuan mahu mereka pandai berdikari semenjak dari kecil lagi (kecil maksud saya, yang berumur 7thn keatas).
walaupun saya belum berkhawin apatah lagi mempunyai anak, saya rasa, saya patut kongsi sedikit kehidupan saya di sini, bukan utk "minta puji", tetapi sekadar untuk iktibar. semenjak saya berumur 10 tahun, saya telhapun kehilangan kedua orang tua saya, hanya kakak saya saja yang mendidik saya, selebihnya saya yang mendidik diri saya sendiri. kakak saya sgt tegas, bila lepas makan, dia suruh saya cuci piring saya sendiri. dia suruh saya cuci kain/pakain saya sendiri. kadang2 saya rasa, dia tidak sayang sama saya, tapi sebenarnya dia berbuat begitu supaya saya lebih kuat menghadapi cabaran kehidupan yang bakal tiba di masa2 akan dtg dalam kehidupan saya.
Back to top Go down
http://tinyurl.com/2ezjp87
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Fri Nov 13, 2009 6:19 pm

aduinaaaa, kesian kaoni tuan....... inda barani sdh sia meluyar sini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Kerenah anak-anak...   Today at 9:55 am

Back to top Go down
 
Kerenah anak-anak...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Personal Problem & Support-
Jump to: