To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 selain jambatan, apa lagi?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ditabasan
Prebet
Prebet


Number of posts : 58
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: selain jambatan, apa lagi?   Thu Mar 05, 2009 8:10 pm

tamparuli famous dgn lgu Jambatan Tamparuli.. apa lg yg menjadi tarikan sana?
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Fri Mar 06, 2009 10:29 am

tamu ari 4....
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Sat Mar 07, 2009 10:57 am

tamu tamparuli............

sumandak tamparuli..............

Laughing
Back to top Go down
Gindapow
Prebet
Prebet


Number of posts : 3
Registration date : 2012-01-16

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Mon Jan 16, 2012 6:47 pm

ko ni siok sondiri oh.sapa bilang tamu temperuli ari 4.ari 3 baitu.ko ini...itu saaana pekan nabalu klu ari 4.
Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Mon Jan 16, 2012 7:14 pm

suup tamparuli barangkali.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Mon Jan 16, 2012 11:01 pm

hihihihiiii..... kamu jan lupa kalou main buliat sini tamparuli, lama mau abis pasal bula mirah ada 10 biji, puas main..... tampat lain 6 biji sj, sikijap sj abis.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Tue Jan 17, 2012 3:39 pm

hahaha...bila ko sakap pasal buliat...teingat saya zaman 70-an .. saya salalu pigi tingu tu urang main buliat sana kadai tmparuli yg kadai papan dulu2.. ini saturang mimang taie buliat..tiap kali saya pigi tingu ...muka diaaaaaaaaa saja hahaha... gumuk2 urangnya.. kadang2 dia balawan main buliat sama si zain rampas bakas do ... hehehe...

Ya..buli masuk senarai tarikan juga tu tuan pukutarap bagi kamurang yg taie buliat hahaha... saya nda pandai main itu bah.. selalu miskiu.. hehehe...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Tue Jan 17, 2012 7:16 pm

pasal main buliat , saya angkat tangan akun kalah ! seumur hidup saya belum sampai 3 kali saya main buliat ...tengok orang main buliat itu selalu , sendiri main tdk pernah , bukan apa , memang saya tdk pandai !

Tamparuli ada daya tarikan tersendiri , cuma kurang dimajukan dan mungkin tdk disedari , atau mungkin daya tarikan Tamparuli itu sdh kena tarik ke Kiulu sana [ kem malangang]

tiap tahun sana Malangang ada 3 m , ....Menangkus , merakit , merampanau , mula dari padang kem Malangang , lari ikut jalaraya sampai Pukak , dari Pukak dorang masuk sungai naik rakit balik Malangang , sampai Malangang naik darat guna rampanau pulak ke garisan penamat , acara tahunan ini biasanya dianjurkan oleh kementerian si Maisidi , Dusun Ranau tu ..

Tamparuli ada kejohanan payung terjun , mcm itu para gliding , dorang start dari sana atas bukit Ruhiang , landing zone ialah dekat Tamu Tamparuli sana , hari tu ada penerjun perempuan dari Russia atau France , masuk zon air pocket , pusing2 terus jatuh sana sawah dekat gereja , nasib baik dia tdk panik boleh kontrol , kalau ikut lojik dia akan jatuh atas kabel elektrik , kalau sangkut sana kemudian tdk cepat kasi putus tali , kompom rentung punya kana karan ...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Tue Jan 17, 2012 8:56 pm

itulah tu..... tp lama butul sdh sia inda pigi main buliat, mangkali sdh lebi 10 taun..... mangkali sadar diri sari duit lg bagus, memutung gatalah sia..... Very Happy

suma yg inda bagus sini tamparuli, itu stesen minyak dia bah, adakah tanga2 kadai butul, sampit bah..... patut diurang kasi pindah tampat lain sana siring2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Wed Jan 18, 2012 2:35 pm

itu yg paling sya heran , mcmana stesen minyak bulih ada tengah2 kedai Tamparuli ?

sedangkan kalau ikut undang2 pembinaan stesen minyak , antaranya harus pada jarak lebihkurang 200 meter dari perumahan awam , bangunan sekolah atau bangunan kedai atau pejabat kerajaan , paling dekat 200 meter !

tujuannya ialah jika berlaku apa2 kecuaian , atau jika berlaku apa2 kebakaran atau letupan , samda dari tangki takungan minyak bawah tanah , atau dari lori yang hantar minyak atau dari kenderaan pelanggan , letupan tidak akan beri kesan buruk melampau pada sekeliling , tdk akan bakar rumah , kedai , sekolah dan sebagainya ...

mungkin ada cerita antara MU dan Chelsea ... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Wed Jan 18, 2012 5:51 pm

ya bah.... kalou malatup tu tangki minyah bawah tanah, abis samua tu kadai2 sana dakat2..... butul2 indada kasalamatan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sampalau-Sap-Sai
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 1
Age : 30
Location : mantad kk
Humor : yokuuu boiti..
Registration date : 2012-01-19

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Thu Jan 19, 2012 10:22 pm

ikut sorita kamurang ahh... Very Happy

saya rasa selain jambatan tamparuli kan yg pemes sana tamparuli mungkin jambatan jalan raya tamparuli yg di jalan lama tu, yg randah tu. ikut cerita-cerita sana kan (yg sia ada pasang2 telinga yg duluuuuu la) itu jambatan balik-balik rubuh bha disebabkan oleh banjir basar. jadi, susah ni org kampung dulu-dulu mau p tamu. last2 ada ni ppuan dia sacrifice sana tu jambatan supaya tu jambatan inda rubuh. ada buat ritual lagi dorg bilang. too intrested jg ni cerita tapi sia inda dapat 'copy' semua tu crita coz lama uda gia. hehehe. mungkin ada org tamparuli sini yg tau, buli jg share2 kan. hehehe.
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Fri Jan 20, 2012 2:14 pm

ya, sia ada juga dingar ni serita... mangkali pasal itulah inda rusak waloupun kana banjir...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
liwanranau
Prebet
Prebet


Number of posts : 39
Registration date : 2012-09-20

PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Fri Sep 21, 2012 1:31 pm

si solungoi gia nama yang di korbankan itu... ni nenek saya yg crita pasal jambatan gantung. ingat2 lupa sudah sebab nenek sia kasi curita dgn sia umur 7 tahun gitu... jd klo salah minta maaf sija lah

di temporuli kunu dulu2 selalu saja apayus tu jambatan klo banjir. jd org kg buat kali kedua, kapayus lagi. org kg pn hairan kanapa balik2 apayus. jd buat lagi guna bahan2 tahan lama... sekali banjir apayus lagi... jd kunu meeting lah dorang mcm mn mau buat itu gambatan supaya inda apayus lagi penat mau buat balik2 apayus... jd ada satu org ni kira buli2 juga dlm paranormal. "mokiakan moti kaka id saralom diri" mcm tu lah kunu nenek sia bilang. jd mcm mn lah kunu mau buat itu bilang tu satu org. nenek itu ckp kasi korban gadis sunti (masih perawan) jd dorang cari lah perawan gadis sunti (inda tau gadis di kg tersebut atau kg lain) maka bermula lah episod pengorbanan, sebenarnya dua org kunu sebelah menyebelah. di masukkan dlm butul kaca y besar ( inda part yg saya hairan mn dorg dpt tu kasa, sampai sia tanya nenek saya tp nenek sia pun inda tau mn dorang dpt kasa... hahah) jd si solungoi kunu merayu-rayu untuk dilepaskan sampai menangis minta dilepaskan kunu, penjaga di sebelahnya pun luluh hati (kira pekerja atau pun penjaga) tp dia pn inda dpt buat apa2. ikut arahan urang bilang. sampai dia menyanyi lagi, sungguh merdu dan sayu... semua org ada di sana menangis teresak2. Nenek sia melagukan juga lagu tp sia inda ingat sudah, sia dgn sepupu2 sia dgr pun boleh mihad ooooo. (padahal baru ja 7 tahun, sampai skrg masi terngia-ngia di telinga) oh sebelum terlupa di atas tu kasa ada kayu dua pemeluk (kamu pernah nampak ka klo buat bangunan dorang kasi sungkad itu besi masuk dlm tanah... aaahhhh tulah kunu tujuan dia.) satu...... dua....... tiga bilang tu membuat gambatan terus kayu/batang dua pemeluk sebelah menyebelah menungkad kedua-dua kasa masuk dlm sungai/tanah. sungai tu jd merah kunu. saat kunu itu, inda sudah apayus itu gambatan walau pun banjir basar. itu la kunu corita dia tu... gambatan tomporuli... bila fikir2 kan mcm mn corita ini sampai pi ranau...sedangkan tamporuli jauh ooo dr ranau...klo dr ranau pi tomporuli jalan kaki dulu2 1 minggu pulang balik (sumondot bilang nenek sia) untuk jual sigup tukar dgn bilis. jd itulah corita dia kunu... inda tau kebenaran dia dan mungkin ada tokok tambah kamu tau lah kan kadang2 corita ini bertujuan untuk menghibur atau mau kasi hilang itu gutilan. kami dulu gia gutilan tomod... haha
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: selain jambatan, apa lagi?   Today at 3:45 am

Back to top Go down
 
selain jambatan, apa lagi?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Districts in Sabah :: Tamparuli-
Jump to: