To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Yesterday at 11:44 pm

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Yesterday at 7:24 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
April 2017
MonTueWedThuFriSatSun
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
CalendarCalendar

Share | 
 

 bakakuk akan jd sinapang sah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
Rambabi
Prebet
Prebet
avatar

Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sat Apr 04, 2009 1:05 pm

betui ke snapang nie? i tengok mcm paip bomba je... Laughing bakakuk tak silap saye mcm snapang betui... tp tak pernah nampak le...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sat Apr 04, 2009 1:09 pm

hehehee..saya pun enda dapat pastikan tuan rambabi..samada ini butul ke tidak..harap2 bukan macam ni lah..psl kalau ni betul lah bakakuk..takut pula saya nanti banyak betul payau2 sana hutan besigup2an tinguk kita pigang 'bakakuks' ni.. Very Happy
Back to top Go down
Rambabi
Prebet
Prebet
avatar

Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sat Apr 04, 2009 1:19 pm

hehehe... aku faham... nt dorang tak takutpun ade bakakuk begitu, hehe... betenggek semua atas batang pokok tumbang berborak...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sat Apr 04, 2009 10:05 pm

Mungkin tindakan polis utk melesenkan babakuk ini, tdk bgtu wajar pd sudut trtentu..ttp mgkn krn track record pemegangnya ( majority momogun) adalah brsih dr segi prlakuan jenayah..maka kebimbangan pihak pemerintah brkemungkinan bakakuks ini disalahgunakan agak trjamin..maka mereka tdk berapa ambil pusing ttg hal ini. Dan setakat ini senjata buatan brteknologi kampung ini dibetulgunakan..jd tiadalah maslah.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
niche
Special Rank
avatar

Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 1:59 am

meminta org2 kg utk hantar senapang bakakuk ke balai polis mungkin tdk praktikal sb bila difikir baik2, kecenderungan utk serah bakakuk kpd pihak berkuasa mungkin terlalu tipis atau mungkin tiada langsung... isu ini seolah2 mencerminkan kegagalan pihak polis mengatasi masalah bakakuk ini sehingga terpaksa menggunakan idea tdk praktikal spt begini...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 11:37 am

Idea yg nampak kurang bijak atau agak bodoh. Tindakan yg lbh relevan ialah memantau pggunaan senjata itu. Kalaupun dibenarkanpun, tdk payah secara hitam putih ttp cukup sekadar lisan atas dasar budibicara. Sia rasa idea ni, bukan dtgnya dr KDN ttp idea polis setempat.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Rambabi
Prebet
Prebet
avatar

Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 2:05 pm

itu le... agak lucu idea begini... jd bahan ketawe pulak, apa taknye, mgkin polis buat lawak bodoh, hehehe...
Back to top Go down
guntur
Prebet
Prebet
avatar

Number of posts : 16
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 3:10 pm

bakakuk? mungkin sabah top seluruh malaysia.. semua top, pti, pembalakan,...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master
avatar

Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 4:37 pm

Antara lain harus di buat kajian selain seperti menyalahkan org yg mempunyai bakakuks ini ialah, kenapa mereka memerlukan bakakuks? dan kenapa tidak memilih senapang yang sah lesennya?
adakah ini kerana kawalan ketat keatas pemiliknya?
harga bayaran yang mahal?

atau lain2 perkara...?

Sila2 rakan semua menambah2 kulintung2 kita semua ni..hihihi..
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan
avatar

Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 4:47 pm

kenapa org kg memilih bakakuk?

1. tdk leceh & cerewet, ada duit gerenti dpt
2. tdk terikat, kalau hilang beli lain lagi... kalau senapang kerajaan, mesti jaga spt jaga nyawa sendiri, kalau hilang, habis kau... kalau terlalu panik, boleh sampai gantung diri.
3. boleh diwarisi, kalau senapang kerajaan, kalau pemilik asal mati, senapang dihantar ke balai polis utk disimpan dan konon waris boleh memohon utk memegang senapang tersebut... sedar2 sdh berpuluh tahun senapang masih di balai polis.
4. barrel boleh ubahsuai, mau pendek atau panjang, ikut suka senidri...
5. bakakuk milik sendiri selamanya... senapang kerajaan milik kerajaan selamanya... padahal beli guna duit kita.
Back to top Go down
orud
Paranormal Master
avatar

Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 4:52 pm

aiii bah..pertama sekali saya mengucapkan terima kasih ensik simbalabad..info ini cukup membantu..

masam ada babakukuks saja ni..hahaha.
Back to top Go down
niche
Special Rank
avatar

Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 5:16 pm

sentuh pun saya belum bakakuk ni... hehe...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 5:43 pm

simbabalad wrote:
kenapa org kg memilih bakakuk?

1. tdk leceh & cerewet, ada duit gerenti dpt
2. tdk terikat, kalau hilang beli lain lagi... kalau senapang kerajaan, mesti jaga spt jaga nyawa sendiri, kalau hilang, habis kau... kalau terlalu panik, boleh sampai gantung diri.
3. boleh diwarisi, kalau senapang kerajaan, kalau pemilik asal mati, senapang dihantar ke balai polis utk disimpan dan konon waris boleh memohon utk memegang senapang tersebut... sedar2 sdh berpuluh tahun senapang masih di balai polis.
4. barrel boleh ubahsuai, mau pendek atau panjang, ikut suka senidri...
5. bakakuk milik sendiri selamanya... senapang kerajaan milik kerajaan selamanya... padahal beli guna duit kita.
6. bakakuk inda paya lisin
7. bakakuk, buli main tapuk2, sinapang karajaan jalan tarang2 di jalanraya, tp bakakuk kao main tapuk2 sana utan, hihihiiiii.....
8. bakakuk kao barani kasi jd kayu api..... sinapang karajaan, barani kao?
9. bakakuk buli kasi decorate, ukir nama pun buli..... sat metalik pun buli..... Laughing
10. bakakuk buli main pinjam2, sinapang karajaan inda barani kao kasi pinjam..... sumbung inda mo kasi pinjam pasal sinapang karajaan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
fonsus
Koperal
Koperal
avatar

Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 5:44 pm

simbabalad wrote:
kenapa org kg memilih bakakuk?

1. tdk leceh & cerewet, ada duit gerenti dpt
2. tdk terikat, kalau hilang beli lain lagi... kalau senapang kerajaan, mesti jaga spt jaga nyawa sendiri, kalau hilang, habis kau... kalau terlalu panik, boleh sampai gantung diri.
3. boleh diwarisi, kalau senapang kerajaan, kalau pemilik asal mati, senapang dihantar ke balai polis utk disimpan dan konon waris boleh memohon utk memegang senapang tersebut... sedar2 sdh berpuluh tahun senapang masih di balai polis.
4. barrel boleh ubahsuai, mau pendek atau panjang, ikut suka senidri...
5. bakakuk milik sendiri selamanya... senapang kerajaan milik kerajaan selamanya... padahal beli guna duit kita.

betul itu... sy sokong ni hujah ko ni...
Back to top Go down
jef@perantau
Prebet
Prebet


Number of posts : 6
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 6:27 pm

kepada pembuat bakakuk: buat cangih2 baru bagi pihak berkuasa tengok mana tau mereka berminat untuk comercializekan idea anda..atau dapat pujian kalau tak pun remanlah x....amacam bayani kah..
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 8:27 pm

Kalau sia sakap sia ada bakakuks..nanti kedapatan sia..hihii..tp mmg betul, sabah mmg trkenal dgn bakakuk..kalau di kudat dipanggil bakakung. Ramai juga yg tlh kena tangkap, tapi hukumannya cukup ringan iaitu cuma 3-6 bln jail saja.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal
avatar

Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 10:34 pm

Secara telus..kenapa bakakuks ni perlu di haramkan oleh kerajaan?

kalau di kata merbahaya kerana mendatangkan kematian..bagaimana dengan parang, cangkul, pisau dsbgi nya?
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II
avatar

Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Sun Apr 05, 2009 10:52 pm

hehehe... sb parang, sangkul, pisau ko kana pigi dakat baru boleh membunuh... senapang ko dr jauh2 pun bleh timbak..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II
avatar

Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   Mon Apr 06, 2009 7:52 pm

si langkawit hantar bakakuk di balai pulis, hehe...

Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: bakakuk akan jd sinapang sah?   

Back to top Go down
 
bakakuk akan jd sinapang sah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: