To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 7 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 7 Guests

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 1:50 am

PBS: We are not 'other races'

Published on: Thursday, April 09, 2009
Kota Kinabalu:
Parti Bersatu Sabah (PBS) wants the ethnic races of Sabah to be known as Bumiputera Sabah and not as "other races" (dan lain lain) in Federal Government affairs and forms. Its Chief Information Officer, Johnny Mositun, said this was in line with the "1Malaysia" concept introduced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak which emphasised on fair and impartial treatment of all ethnic races. He said the categories of races in most forms listed major races as the Malays, Chinese, Indians and other races. "As such, the ethnic groups
of Sabah and Sarawak fall under the 'other races' category. It is high time that Bumiputeras in Sabah as well as in Sarawak are recognised as clusters of major races in Malaysia. "There are more than 30 ethnic races in Sabah. This include Kadazandusun, Murut, Bajau and Rungus but it is suffice if the cluster is known as Bumiputera Sabah and not as other races," he said here Wednesday.

Mositun, who is also Sabah State Assembly Deputy Speaker, said all quarters should show their sincerity and forthrightness in making the 1Malaysia concept a reality. "Actually this is a sore point for the people of Sabah, who long for fairness and impartiality in the country's administration. Hopefully, with the change in the country's leadership, the situation will be corrected," he said.

In another development, PBS Youth chief Datuk Jahid Jahim described the burning of Sabah flags in Lahad Datu on Saturday as a contemptible act and called for a legal action against those responsible. Jahid, who is also Sabah Assistant Youth and Sports Minister, said the younger generation should deplore the despicable act. In the 8.40am incident, 12 people including one claiming to be a descendent of the Sultan of Sulu, were arrested for burning six Sabah flags in front of the Lahad Datu market and a supermarket.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 1:56 am

apa komen kamu?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 2:06 am

saya kurang setuju dengan "bumiputera sabah". Kenapa tidak letak saja bangsa dusun, kadazan. murut, dsb? bergantung kepada berapa ramai etnik sabah yang sudah dikenali. Tingu juga lah mana2 etnik yang ramai di sabah. Kalau etnik yang kecil2 tu bolehlah dikategorikan "lain-lain"
TETAPI walaupun kemungkinan besar PTI sudah menjadi etnik yang paling ramai di sabah.. mereka sekali-kali tidak boleh dimasukkan sebagai bumiputera sabah yang bergelar melayu, bajau, suluk, dll....
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 9:40 am

walaupun malaysia sdh terbentuk sejak 1963 lagi, isu2 begini masih lg belum dpt diselesaikan. Pd pendpt saya sebenarnya 'boleh' tp sayapun tiada idea kenapa kerajaan tdk mau slesaiannya.. mgkin policy maker ada alasannya sendiri..
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
theRYaaND
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 29
Age : 31
Location : macam di CC ni
Humor : hihihi...
Registration date : 2009-04-10

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 10:14 am

Saya baru terperasan ini barang.... Buli jualah kalau 'bumiputera Sabah' ok jua sedap di dengar daripada yang 'lain-lain terlampau umum. Walaubagaimanapun perkara ini masih boleh diperhalusi lagi melalui kaedah stastik terkini etnik terbesar di sabah dan seterusnya mengiktirafnya untuk meletakkan secara solo dalam perkara2 berkaitan dengannya..... peace....
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 2:20 pm

Lebih spesific lebih baik sprt dusun, rungus, tobilung, tatana, dsbnya ( inilah masalah isu KDM-Momogun pun belum selesai)..kalu tdk utk kdm boleh sudah letak momogun. Ttp sukubangsa "bumiputera sabah" lbh baik dr "lain-lain" sj krn istilah "lain-lain" tdk menggambarkan entiti sesebuah kaum itu dianggap penting dlm populasi peringkat nasional.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 5:48 pm

adakah pbs terlebih dahulu sudah menghimpunkan pendapat etnik2 di sabah sebelum mengemukakan cadangan tersebut? Jgn pula seperti ketika mencadangkan KDM dulu, sehingga hari ini masih diperbualkan.
Term KDM sejak dulu lagi saya kurang (sebenarnya sama sekali tidak) setuju kerana.
1. Kadazan dan dusun adalah etnik yang sama , cuma dibezakan sediiikit oleh dialek. kenapa dipisahkan menjadi kadazan & dusun? Pemisahan itu pula masih tidak tuntas kerana boleh juga kunun dicantumkan menjadi kadazandusun! Kalau nak sangat bezakan dusun dan kadazan, ok boleh tapi jangan ada lagi pula kadazandusun. Etnik apa pula kadazandusun ini? separuh dusun, separuh kadazan kah?
2. Term KDM seolah-olah menidakkan etnik lain seperti, rungus, sungai, tobilung, tatana, dsb.

Sebelum term "Bumiputera Sabah" diterima pakai secara rasmi, lebih baik kita perkenalkan term yang lain, yang benar-benar ada identiti kedusunan, kemurutan, kerungusan, ketatanaan, kesungaian, kelotudan, dan ke..yang lain. Untuk itu, saya pikir Momogun lebih sesuai kerana bahasa ini dikongsi oleh kebanyakan etnik. Pada fahaman saya Momogun bersinonim dengan Bumiputera, cuma bumiputera adalah bahasa melayu. Tuan rungkud... tolong betulkan jika fahaman saya ini salah...
Jika etnik lain seperti bajau dan etnik2 di pantai barat sabah tidak selesa dengan term momogun, biarkan mereka mencari term yang boleh mengumpulkan etnik mereka dalam satu rumpun.
Mungkin salah satu sebab kenapa etnik di sabah dikategorikan sebagai 'lain-lain' ialah kerana terlalu banyak etnik. (mungkin la..).

BTW, sampai bilakah borang permohonan di malaysia mengkategorikan bangsa dan agama? Apa tujuan berbuat demikian? Sepatutnya kelayakan medapat sesuatu pekerjaan dsb adalah berdasarkan kelulusan akedemik, pengalaman, dan pengkhususan. Tiada sangkut paut dengan agama dan bangsa...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 8:10 pm

yg lusu, hal ini sdh balarutan bepulu2 taun, dan sampai sikarang pemimpin2 kdm bulum ada apa2 lg tindakan...... dan sakali sakala diurang merungut kunun pasal kdm masuk dlm katiguri 'lain2 bansa'...... dan ini akan balaku lagi..... lagi..... lagi..... lagi..... indada apa2pun diurang buat.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 9:38 pm

Saya setuju, Momogun itu menyamai alam melayu yg trdiri dpd beberapa sukukaum bergabung dlm satu bangsa dikenali sbg melayu. Sia tdk tau sejarahnya, bgmana melayu ini dibentuk, dan apakah mereka jg menghadapi komplikasi untuk membentuknya sprt yg kita hadapi sekarang. Sya sangat yakin, sekiranya kalau Momogun dpt menggantikan KDM, maka perpaduan kita bertambah jitu krn rumpun kita tdk ada yg merasa disisihkan..

Walupun istilah "bumiputera sabah" lbh baik dr "lain2"..ttp itu masih tdk dpt menggambarkan atau kelihatan tdk mempunyai elemen keMOMOGUNan. Ini perlu diperjuangkan andai kita mahu mengimpikan rumpun kita tersenarai dlm kemajmukan masyarakat Malaysia dgn spesifik dan identiti tersendiri.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
theRYaaND
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 29
Age : 31
Location : macam di CC ni
Humor : hihihi...
Registration date : 2009-04-10

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 9:45 pm

KDM dan Momogun ini tidak samakah...?
Saya tidak pernah mengikuti perbincangan barang2 begini dan saya terkeliru sedikit pasal maksud kedua-duanya.... Ada sesiapa buli tulung bagitaukah...?huhuhu... kesianya saya ini....
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 10:21 pm

Secara ringkas mengikut pengetahuan saya lah..momogun ini adalah bahasa lama mengenai bangsa2 kadazan, dusun dan sewaktu dengannya. momogun ini juga berkaitan dgn nunukragang.

Sementara Istilah KDM ini pula adalah satu bahasa yang baru lahir. bererti kadazan-dusun-murut.

Perkara ini kalau mau penjelasan lebih lanjut tanya saja samada tuan bushido atau tuan rungkud.
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sat Apr 11, 2009 10:25 pm

KDM=Kadazandusun Murut..kelihatan hanya menggambar hanya 3 suku iaitu Kadazan, dusun dan murut saja. Manakala suku lain sprt rungus, lotud, tobilung, kimaragang, tombonuo, tatana, pitanic, sungai dan lain2, seolah2 tdk dimasukkan dlm rumpun apa yg dipanggil KDM. Dan utk istilah "kadazan" sebenarnya ini bukan satu suku bangsa yg ujud sebelum dicipta oleh Tun Fuad pd tahun 70an yg mana istilah ini hanyalah antonim kpd perkataan dusun yg bermaksud kebun dan diantonimkan dgn perkataan kadazan yg bermaksud pekan atau deretan kedai. Manakala Momogun pula, semua suku2 yg disebutkan di atas telah memperakui bahawa mereka adalah momogun yg bermaksud "yg bermastautin" atau "yang menghuni" satu2 tempat. Momogun jg bermakna "yang tinggal ditempat itu" krn tempat atau kampung atau dunia dlm bahasa momogun ialah Pomogunan.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sun Apr 12, 2009 12:11 am

cantik bahasamu tuan rungkud... saya suka dgn perkataan 'keMOMOGUNAN' yg digunakan... ia melambangkan segala apa yg kita buat adalah berdasarkan ciri2 momogun... cara hidup, berbahasa, berkomunikasi, bersosial... segala2nya momogun... betul tu, jika momogunlah yg digunakan utk mengistilahkan kita semua, semua merujuk kpd semua bangsa2 asal spt dusun, rungus, murut & yg sewaktu dgnnya... kadazan ini sebenarnya adalah perkataan baru yg diwujudkan masa tun fuad stephen...
Back to top Go down
theRYaaND
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 29
Age : 31
Location : macam di CC ni
Humor : hihihi...
Registration date : 2009-04-10

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sun Apr 12, 2009 3:18 am

Terima kasih tuan2 sekalian... saya baru tahu ini barang dari sini... Sebelum ini saya jarang berporum yang menyentuh pasal ini jadi pengetahuan pasal ini barang adalah kurang sedikit..... Very Happy
Back to top Go down
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Sun Apr 12, 2009 2:34 pm

masalah ni sebenornye berpunce dr pemimpin2 kamu sendri... mereka yg ntah ape tujuan, buat semue istilah2 yg ade skarang... kerajaan ikut je... lepas tu, dah puluhan tahun masih lg bising2... sibuk sangat... skrg ni nak persalahkan kerajaan pulak, kamu bincang2 dulu le, suruh yb2 kamu yg kuat plitik tu atur bagus2 dulu, lepas tu baru bgtau kerajaan... mcmane kerajaan nak atur kalau kamu sendri tak boleh muafakat... betul tak?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Tue Apr 14, 2009 1:39 am

Betul lah tu mojibap... semua berpunca dari pemimpin. Biasanya pemimpin ini bertindak atas capacity dia sebagai pemimpin. Mantang2 dia pemimpin, dia pikir semua yang dia buat rakyat setuju 100%. Samalah dengan yb lumpat katak, dia pikir rakyat setuju dengan perbuatan dia tu padahal lebih ramai yang meluat daripada menyokong.

BTW, siapa pemimpin ko ni sdra mojibap? Musa aman atau najib? Kalau ko orang sabah, apa kunun etnik yang ko taruh kalau isi borang? Melayu kah? Melayu-sabah adakah etnik ini??.. Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?   Today at 9:50 pm

Back to top Go down
 
KDM dlm kategori lain2 bangsa (other races)?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: