To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Apa suda jd pd dunia?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Apa suda jd pd dunia?   Sun Apr 12, 2009 5:00 pm

gambar di bawah bukan hotel, tp rumah si Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, bakas presiden United Arab Emirates & pemerinta Abu-Dhabi...





santikkan, hibat butul.....



aduinaaaaa banyaknyaaaa kerita, sia ada pikap vigo tua sj, kalou kao pukul dinding dia, bajatuhan trus..... Smile



yg ini, kerita Audi A8, santikkan..... itu bukan warna pirak (silver) tp mimang kana buat drpd pirak...... indatau barapa harga dia......

suba tingu yg ini pula.....



indada makan, sampai meminta2 makanan sama urang..... tingu gambar di bawah, sanggup kamu?





kurus karing masam tengkurak indada makan.....



sanggup minum dr mana2 sumber sj...... mo buat masamana, inda minum, mati......



dan yg di bawah ini lg sedih, ini gambar diambil ulih jurugambar Kevin Carter pd taun 1994 di Sudan, gambar ini mamanangi anugarah Pulitzer Prize..... gambar menunjukkan saturang budak2 marangkak inda buli jalan pigi kem UN kira2 1km jauh utk dptkan makanan. Itu burung pambangkai sadang menunggu itu budak mati supaya dia buli makan.



3 bulan kemudian, si Kevin Carter bunuh diri karana takanan parasaan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Sun Apr 12, 2009 8:43 pm

Ini satu perbezaan yang sangat tajam perihal perjalanan kehidupan manusia di muka bumi di antara yang paling kaya dan paling miskin. Apakah kesusahan seperti ini tidak terpandang oleh dua biji mata oleh si kaya? Apakah mereka tidak langsung merasa simpati untuk menghulurkan bantuan?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Sun Apr 12, 2009 8:56 pm

sayapun tida tau apa mau kumin manganai sifat manusia ini...
Apa yang saya pikir ialah.. orang2 jutawan berasa malu kalau bersedekah sikit2. tapi nak bersedekah banyak sayangkan duit pula.
Biasanya diurang bersedekah juta-juta juga tetapi mau kena canang seluruh dunia dulu, dan ia berlaku jarang-jaaaarang. Kemudian sedekah itu pula tidak sampai ke sasaran. Biasanya digunakan untuk membangunkan infrastuktur kunun tapi tidak taulah jika duit itu betul2 dibelanjakan secara telus. Tiada jutawan kita dengar pigi agih2kan duit atau makanan kepada orang yang tunggu mati saja pasal tiada makan.
Kalau ada negara kana gampa bumi ka atau tsunami... mencurah-curah kunun bantuan datang tapi orang yang sekarat tiada makan kerana kemiskinan dan dihimpit perang tidak diberi perhatian pula...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Sun Apr 12, 2009 8:58 pm

Ini satu perbezaan yang sangat tajam perihal perjalanan kehidupan manusia di muka bumi di antara yang paling kaya dan paling miskin. Apakah kesusahan seperti ini tidak terpandang oleh dua biji mata oleh si kaya? Apakah mereka tidak langsung merasa simpati untuk menghulurkan bantuan?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Sun Apr 12, 2009 9:51 pm

kadangkala serba salah juga utk tuduh siapa...

yg kaya
-hasil usaha durang kerja
-pemimpin bagus & pandai
-negara subur
-negara ada sumber asli
-aman

yg miskin
-mgkin tdk berusaha
-pemimpin semata2 berpolitik, cari kekayaan sendiri sj, tamak kuasa
-negara tdk subur
-negara tiada sumber asli
-perang, kucar-kacir

negara yg kaya...
-bergantung kpd kemurahan hati mereka menderma & memberi bantuan.
-jika durang mau dicanangkan, apa boleh buat.
-jika durang tdk mau memberi bantuan, apa boleh buat juga, after all keadaan durang sekrng adalah hasil usaha durang.

negara yg miskin...
-sepatutnya berusaha lg terutama keamanan negara
-jgn hanya sepanjang hayat menagih simpati, org lainpun ada had juga memberi bantuan

kalau kita tengok negara2 miskin, biasanya keadaan mereka kucar-kacir, sibuk berperang saudara dan macam2 lagi... sepatutnya PBB tangkap pemimpin2 yg korup ini dan minta rakyat gantikan dgn pemimpin yg betul2 memperjuangkan nasib rakyatnya. Sbg contoh, jika bantuan dr negara lain dihantar ke negara durang sekalipun, bantuan tdk sampai kerana habis diambil oleh pegawai2 atasan & org2 politik.

Amalan memberi bantuan mmg mulia & dituntut agama, tp sbg manusia biasa, tentu kita mempunyai had.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Mon Apr 13, 2009 6:52 am

betul sakapan ko ni garadu.. itulah bah yang aya mau sakap kamarin.. Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Mon Apr 13, 2009 9:52 pm

Kalau macam kita yg tdk kaya ini jd kaya..apa pula prinsip kita masa itu? Itu persolannya..ttp kalu ikut apa yg saya rasa di masa ini..kalu saya kaya, saya akan sentiasa menderma setakat yg dirasakan brpatutan. Tp org kaya biasanya, tdk pernah melihat masalah ini sbg sesuatu masalah yg mnjadi keharusan mereka utk brderma. Mereka tdk pernah tau masalah ini..org miskin dan yg menderita kebuluran, mereka anggap sbg sampah dunia. Mereka lupa..di sisi Tuhan..manusia sama sj.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
datu
Prebet
Prebet


Number of posts : 18
Registration date : 2009-04-13

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Mon Apr 13, 2009 10:38 pm

bila baca semua post2 kamu barulah saya faham apa yg berlau...katalah anda seorag yg kaya, tahun ini menderma... dan menderma... tahun depan menderma lagi... sdgkan anda tahu betul bhw derma sumbangan yg anda bg itu tdk sampai pun kpd rakyat yg memerlukan... ini sdh pasti... dan negara yg minta bantuan menggunakan isu2 kesengsaraan manusia di negara durang utk menarik simpati org2 spt anda... tp anda juga pasti derma bantuan anda langsung tdk sampai kpd individu yg memerlukan... org2 politik & pegawai semakin mewah tp rakat tambah kebulur... di negara anda sendiri, kumpulan2 agama meminta anda menderma dgn menggunakan isu konon2 kita sesama manusia, wajib saling membantu... jika membantu dpt berkat pahala, tdk membantu akan dpt dosa... sdgkan kita pasti betul bantuan tdk akan sampai kpd rakyat yg memerlukan...

yg sedihnya, kalau kita menderma, kita dianggap baik dan mulia, dipuji2... jika tdk menderma pula, kita dianggap sombong dan kedekut... sdgkan durang tau kita bebas memilih apa kita mau buat, mo derma atau tdk, semua itu hak asasi kita...mau derma baguslah, jika tdk, kenapa org2 sekeliling kita tdk dpt menerimanya?

pegawai2 & org2 politik di negara durang hanya sibuk kumpul bantuan luar negara utk diri dan keluarga durang.. tp sibuk konon minta derma dr negar2 lain...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Tue Apr 14, 2009 4:10 pm

itulah bah parangai manusia tuan datu..... ingat lg kamu sunami sana aceh dulu? si maikol sumaker kasi darma usd10 juta, arab juga kasi darma usd10 juta..... ngam kaitu? indivdu dgn nagara, jumlah darma sama iaitu usd10j? tp lapas tu, bila parasan darma diurang kisil sj, turus arab kasi naik pigi usd30j.....

dipihak yg minta darma pula, diurang masam indada usaha apa2, terutama ketua2 diurang, asik minta darmaaaaaaa sj, lapas tu baparanglah, itulah, inilah..... lapas tu kirim surat lg minta darma..... tp yg bikin heran, rayat masiiiiiiii lg undi kasi jd katua urang yg inda berkalibar ini..... yg idup dr banduan darma nagara2 lain sj.....

mandarma tu bagus, tp yg minta darma tu sampai bila? 100 taun? 1 ribu taun? salama2? idup karana darma urang? kalou urang inda darma, masamana? matilah?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Tue Apr 14, 2009 10:16 pm

Kalu anak2 PTI jalanan..di mana2 bandar,sia tdk mo bagi derma.
Trlampau senang pula dorg dpt duit..kita yg mati2 krja,
dia pula senang2 minta duit..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Bazooka
Prebet
Prebet


Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-29

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 10:52 am

tp ada pula pihak yg akan menyuruh kita menderma tu... sbg kemanusiaan
konon... durang yg tiada usaha tu, harap bantuan sj, itu sikap
kemanusiaankah?
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 3:25 pm

sedih pula sia nampak tu gambar2 org yg kelaparan... kebanyakkannya kanak2... yg inda tau apa2 tapi kerana angkara yg dewasa, dorang menderita... Mad
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 4:17 pm

Kadang2 saya berfikir lain bah, kenapa kita aman dan dia orang ni sebaliknya? mau mengatakan tempat mereka ni tiada tumbuhan yang hidup tidak boleh juga. saya tinguk apa tumbuhan yang ada di negara dia orang ada juga di tempat lain.


Saya teringat satu kawan saya org somalia di suatu waktu dulu. dia ini adalah berketurunan 'HAWEER' kasta tertinggi di sana..ketika kami sedang duduk2..tiba2 seorang negro yang lalu..mereka berpeluk2an dan sejurus selepas itu negro ini pun berlalu lah.

Tidak lama selepas itu, dia cakap " awak tau kah kawan, org ni kalau di negara kami adalah kasta terendah, org kami tidak boleh memakan makanan serta berkahwin dgn perempuan mereka, sama juga kalau perempuan kami berkawan dgn lelaki mereka, kami lebih sanggup membunuh perempuan tersebut daripada memalukan kami. "

bila saya tanya kenapa kau macam nampak baik saja sama dia? dia cakap "biasalah di tempat org, tapi kalau di negara kami..org tadi kalau lalau di kampung saya..sudah kena bunuh!"

Itu belum bab lagi mereka teramat suka memandang rendah pada bangsa2 lain spt china, eropah dan amerika sedangkan sebaliknya bangsa mereka lah sepatutnya bangsa mereka yang patut di rendah2kan oleh orang lain.

Jadi saya terfikir kesusahan sesebuah masyarakat itu berpunca dari siapa? orang lainkah? diri sendiri? atau tuhan sudah mentakdirkan mereka ni walau macam mana pun memang hidupnya susah?

satu yang saya suka ambil contoh sendiri ialah negara indonesia, india dan polipin, kenapa mereka ni amat susah sekali penghidupannya? terpaksa merantau ke tempat org utk menjadi aman, di tempat diri sendiri bukan main lagi kacau bilaunya.

Paling dekat sebagai contoh ialah indonesia..tidak logik sungguh mereka ini susah, Iklim negaranya, geograpinya, tumbuh2an nya saling seperti di malaysia juga, tapi kenapa malaysia senang sedikit tapi mereka ni ' kelaparan' butul.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 7:09 pm

SiokSondri wrote:
sedih pula sia nampak tu gambar2 org yg kelaparan... kebanyakkannya kanak2... yg inda tau apa2 tapi kerana angkara yg dewasa, dorang menderita... Mad
sioksondri, sdh sia klik thanks sama kao..... bagus sakapan kao..... butul, samua ini angkara urang diwasa, yg budak2 kesian inda tau apa2 pula yg terima akibat..... silaka butul.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 7:15 pm

alphawaves wrote:
Kadang2 saya berfikir lain bah, kenapa kita aman dan dia orang ni sebaliknya? mau mengatakan tempat mereka ni tiada tumbuhan yang hidup tidak boleh juga. saya tinguk apa tumbuhan yang ada di negara dia orang ada juga di tempat lain.


Saya teringat satu kawan saya org somalia di suatu waktu dulu. dia ini adalah berketurunan 'HAWEER' kasta tertinggi di sana..ketika kami sedang duduk2..tiba2 seorang negro yang lalu..mereka berpeluk2an dan sejurus selepas itu negro ini pun berlalu lah.

Tidak lama selepas itu, dia cakap " awak tau kah kawan, org ni kalau di negara kami adalah kasta terendah, org kami tidak boleh memakan makanan serta berkahwin dgn perempuan mereka, sama juga kalau perempuan kami berkawan dgn lelaki mereka, kami lebih sanggup membunuh perempuan tersebut daripada memalukan kami. "

bila saya tanya kenapa kau macam nampak baik saja sama dia? dia cakap "biasalah di tempat org, tapi kalau di negara kami..org tadi kalau lalau di kampung saya..sudah kena bunuh!"

Itu belum bab lagi mereka teramat suka memandang rendah pada bangsa2 lain spt china, eropah dan amerika sedangkan sebaliknya bangsa mereka lah sepatutnya bangsa mereka yang patut di rendah2kan oleh orang lain.

Jadi saya terfikir kesusahan sesebuah masyarakat itu berpunca dari siapa? orang lainkah? diri sendiri? atau tuhan sudah mentakdirkan mereka ni walau macam mana pun memang hidupnya susah?

satu yang saya suka ambil contoh sendiri ialah negara indonesia, india dan polipin, kenapa mereka ni amat susah sekali penghidupannya? terpaksa merantau ke tempat org utk menjadi aman, di tempat diri sendiri bukan main lagi kacau bilaunya.

Paling dekat sebagai contoh ialah indonesia..tidak logik sungguh mereka ini susah, Iklim negaranya, geograpinya, tumbuh2an nya saling seperti di malaysia juga, tapi kenapa malaysia senang sedikit tapi mereka ni ' kelaparan' butul.
santik BUTUL sakapan kaoni gaman, tp apakan daya sdh sia klik post si sioksondri, ida buli pula klik 2 kali, indapa sia klik itu tanda + sjalah, bg kao 1 markah...... manasal pula sia klik si sioksondri, hhihihihiiiii Laughing indabah, main2 sj..... tp butul sakapan kao gaman..... mmang layak kao jd tuan moderator kami.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 9:19 pm

pukutarap wrote:
alphawaves wrote:
Kadang2 saya berfikir lain bah, kenapa kita aman dan dia orang ni sebaliknya? mau mengatakan tempat mereka ni tiada tumbuhan yang hidup tidak boleh juga. saya tinguk apa tumbuhan yang ada di negara dia orang ada juga di tempat lain.


Saya teringat satu kawan saya org somalia di suatu waktu dulu. dia ini adalah berketurunan 'HAWEER' kasta tertinggi di sana..ketika kami sedang duduk2..tiba2 seorang negro yang lalu..mereka berpeluk2an dan sejurus selepas itu negro ini pun berlalu lah.

Tidak lama selepas itu, dia cakap " awak tau kah kawan, org ni kalau di negara kami adalah kasta terendah, org kami tidak boleh memakan makanan serta berkahwin dgn perempuan mereka, sama juga kalau perempuan kami berkawan dgn lelaki mereka, kami lebih sanggup membunuh perempuan tersebut daripada memalukan kami. "

bila saya tanya kenapa kau macam nampak baik saja sama dia? dia cakap "biasalah di tempat org, tapi kalau di negara kami..org tadi kalau lalau di kampung saya..sudah kena bunuh!"

Itu belum bab lagi mereka teramat suka memandang rendah pada bangsa2 lain spt china, eropah dan amerika sedangkan sebaliknya bangsa mereka lah sepatutnya bangsa mereka yang patut di rendah2kan oleh orang lain.

Jadi saya terfikir kesusahan sesebuah masyarakat itu berpunca dari siapa? orang lainkah? diri sendiri? atau tuhan sudah mentakdirkan mereka ni walau macam mana pun memang hidupnya susah?

satu yang saya suka ambil contoh sendiri ialah negara indonesia, india dan polipin, kenapa mereka ni amat susah sekali penghidupannya? terpaksa merantau ke tempat org utk menjadi aman, di tempat diri sendiri bukan main lagi kacau bilaunya.

Paling dekat sebagai contoh ialah indonesia..tidak logik sungguh mereka ini susah, Iklim negaranya, geograpinya, tumbuh2an nya saling seperti di malaysia juga, tapi kenapa malaysia senang sedikit tapi mereka ni ' kelaparan' butul.
santik BUTUL sakapan kaoni gaman, tp apakan daya sdh sia klik post si sioksondri, ida buli pula klik 2 kali, indapa sia klik itu tanda + sjalah, bg kao 1 markah...... manasal pula sia klik si sioksondri, hhihihihiiiii Laughing indabah, main2 sj..... tp butul sakapan kao gaman..... mmang layak kao jd tuan moderator kami.....


Kempunan saya gaman itu point ooh. hihihi
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Thu Apr 16, 2009 11:30 pm

ok bah tu tuan, ko tdk dpt point pun tetap moderator ilsf juga... mcm kami yg tiada pangkat, hehe...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa suda jd pd dunia?   Today at 10:50 am

Back to top Go down
 
Apa suda jd pd dunia?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Global Issues-
Jump to: