To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 JKKK / Ketua Kampung makan duit?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Apr 16, 2009 11:37 pm

hihihihi..entah adik si orut kah atau dia sendiri yang kena sembunyi muturnya ni..hihihi
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Apr 16, 2009 11:48 pm

hihihihiii..... panik si orut ilang mutu..... ilang samangat dia mo mengurat, hihihihiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Apr 16, 2009 11:55 pm

tambah2 lagi ketua kampung pula masam semburu2 sedikit..mangkali si ketua kampung pun minat sumandak yang sama juga..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Apr 17, 2009 12:25 am

hihihihiiiii..... mo tarus tarang larang, inda ngam, jd dia tepikir, dia suru urang kasi tapuk mutu..... tp si tuan orut inda kisah, dia tatap turuskan niat murninya..... kalou suda sinta, mo buat masamanakan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Apr 17, 2009 10:44 am

aduina... kamu ini kan salalu pandang sirung sama saya..
bila saya tanya mana dapat piluru, kamu bilang saya pulis..
bila saya bilang gobuk saya sudah baranak.. sitarap bilang binatang 'liar' yg kasi bunting..
bila saya bilang adik saya, kamu bilang si orut sendiri...

mana buli tahan.. semua kana pada saya... Very Happy
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Apr 17, 2009 11:04 am

hehehe... durang ni memang nakal tuan orut... kalau calang2 boleh menangis, hehe...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Apr 17, 2009 11:14 am

inda apa gontulak... sebenarnya kenakalan beginilah yang kita cari2 supaya forum ini menghiburkan... cheers
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Sun Apr 19, 2009 1:43 am

Yorut_orut wrote:
inda apa gontulak... sebenarnya kenakalan beginilah yang kita cari2 supaya forum ini menghiburkan... cheers
mo manangis sia tabasa sakapan si tuan orut yg lembut...... Sad
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
tangkalamai
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 79
Location : Sandakan
Registration date : 2009-08-11

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Aug 20, 2009 3:57 pm

buka mulut untuk sesuatu kes pun perlu bayar????? lapur terus sama pengerusi hal ehwal anak negeri sabah, kena gulung tikar itu k/kg.
Shocked
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Aug 20, 2009 8:50 pm

Garadu wrote:
ya, betul tu.. saya pun ada dengar ni juga, dan pernah alami. Dulu saya ikut rombongan pg meminang sebelah telupid sana, terpaksa keluarkan duit dulu rm50 dan bg ketua kg utk mulakan majlis. Terasa lucu juga masa tu kerana first time nampak. Pd saya, ia bukanlah tradisi tp ketamakan k/kg di sana dan konon2 sdh adat di kg itu. Adatkah begitu? terang2 tamaha, bikin malu sj. Senyum2 lg tu k/kg tdk mau mula majlis sampai kami tertanya2 bila mo mula, hari makin mau petang, rupa2nya dia minta duit 'pembuka mulut' dulu, hehe... itupun keluarga yg dipinang yg bgtau kami... kalau tdk dibgtau, sampai malam pun belum start lg..

syapun takajut dgr ada adat mcm ini o. dorg ambil ksempatan sma org yg jauh2 dari sana ba tu.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Aug 21, 2009 6:59 pm

hihihihiiiii mimang sia raa lusu ini serita..... apalah punya 'adat' kg kunun......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
gaman202
Prebet
Prebet


Number of posts : 1
Registration date : 2010-02-18

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 4:27 pm

sy plg allergic dgar kk&jkkk ni mkn duit kg..orang kampung pcaya ngan drg tpi senang2 je drg pijak kepala org kampung,x sedar bahawa org kg la yg pilih drg utk jdi pemimpin..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 8:06 pm

itulah bikin malu sj, pikiran kuno baitu, masi pikiran dulu2..... masi primitip.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 8:18 pm

bagi saya , bagi duit sebagai pembuka mulut bukanlah satu adat , ini satu perkara dahulunya tiada tapi kini 'diadakan' ...

itu hanyalah atas perangai ketua itu kampung sendiri yang tamak dan mata duitan , mungkin rm 50 itu besar nilainya bagi dia ..
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 9:02 pm

kalau buka cerita dikatakan adat... ni inda betul... mcm lain pula! duulu mana ada kasi duit tuk buka cerita.. inda betul ni. Mo kana kasi warning semua tu KK tu... CUMA.. KK skarng ni bukan dilantik oleh rayat.. skali sedar, suuuda kana lantik, org kg pun inda tau bila pemilihan. Kena lantik oleh KAN @ Hal Ehwal anak Negeri

tapi ada satu adat yg kita tidak tau atau tidak berapa bagi perhatian sejak duuulu...

ok begini, katalah kita pergi memburu dan ada la juga satu team lagi yg pergi memburu, kita tidak dapat apa2.. tapi team yg satu lagi dapat PAYAU... so waktu dorang minralag / ptong2 tu payau.. ktia pun limpas la di tempat dorang pasal kita mau pulang, kita nampak dorang dapat payau, kita inda limpas saja tapi mimang rehat sekejap, cerita2 sekejap sambil dorang tu minralag tu payau... last2 kita te-bau dan terpegang ba tu payau! takkan kita pulang rumah begitu saja.. ikut adat.. dorang mesti bagi dalam sekilo dua... tuk taapun saja! kalau dorang inda bagi.. buli kana sogit tu sabab kita suda tebau, tetolong siiikit... dan terrcerita lagi...!

jadi... sinilah yg KK dan Pengerusi JKKK mungkin amalkan... cuma mimang telebih la...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 9:11 pm

mintaliti 1 kg baitu, kalou mo buka serita kana bg rm50 dulu, aduinaaaa..... rusak sdh itu kg..... buli balaku begitu pasal sdh 1 kampung iktirap baitu..... jd mimang sala kg juga..... sia pikir2, takan itu kk/pengurusi jkkk muka tabal butul inda pandai malu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 9:37 pm

merujuk crita tuan taksub pasal payau , tertolong ..terbau dan tercerita , jadi mesti kena bagi sekilo dua kalau tidak kena sogit ..

kalau tidak silap , mengikut apa yg pernah saya dengar , ia bukan akan dikenakan 'sogit' kalau tidak bagi pun , pemberian itu CUMA sebagai tanda terimaksih , tanda persaudaraan dan saling kenal , tanda kita tidak 'menghampakan' , tanda 'sikit sama dirasa' ,tidak bagus biarkan orang pergi gitu ja sedangkan sudah tengok , sudahg tolong , sudah terpegang ..terbau

orang kita terkenal sikap menjaga hati kawan , saudara , rakan taulan ..tidak mahu menyakiti , pemurah , sanggup berkorban demi menjaga hati kawan , kerana orang dusun khususnya , selalu diingatkan jangan kedekut , jangan biarkan kawan kempunan ..

dari sini timbulnya perkara ' mesti kena bagi sekilo dua ' , sogit pula ialah denda , denda atas sesuatu kesilapan atau kesalahan dimata adat , tidak memberi sekilo dua bukan satu kesalahan , cuma kita akan disebut2 sebagai si kedekut , sampai bila2 orang tidak akan tolong kita lagi ..
Back to top Go down
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Thu Feb 18, 2010 9:43 pm

betul tu tuan... kalau "sogit" tu mimang extreem siiikit jadi nya... tapi apa yg saya maksudkan ialah... dalam istilah org KDM... asal ada kejadian begini, mimang pasti dapat sekilo dua, kalau tidak trus kana cakap2 sampai tiga generasi... jadi kana cakap2 sampai tiga generasi tu mcm disogit juga...

kalau ada kejadian mcm ini... bagus kasi dua tiga kilo daripada kana cakap2 sampai dua tiga puluh tahun!
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Feb 19, 2010 7:58 am

ha ha , kita samalah tuan , daripada kena cakap kedekut sampai 3 keturunan ...bagus bagi ja , apalah sangat sekilo dua , kalau ngikut adat berbudi orang kita , memang harus kita membagi ...

pun demikian , kisah benar ..berlaku pada diri saya sendiri bersama abang , kami pergi memburu ..seharian berjalan dalam hutan tiada jumpa apa2 , masa balik kami buat 'panggilan' [ yg tiup pakai daun tu ...] abang yg meniup saya perhati sekeliling , tidak lama datang seekor payau , abang tembak tapi tidak terus mati , dia lari entah p mana ...kami kejar ikut kesan darah , tidak lama dengar bunyi tembakan ..dekat ja , apabila kami cari rupanya payau yg abang saya tembak tidak mati itu itu ditembak pula oleh pemburu lain , kami tengok ja harap2 dorang akan perasan sebab ada kesan tembakan dan darah masih menitis [sebab masih baru ..]
tapi , hampassss ....dorang buat tidak tau ja , abang saya cakap kami yg tembak tadi pun dorang buat tidak dengar ja , malu juga ...marah pun ada , last2 kami balik gitu ja , taaapun ....sikit pun tiada dibagi ,


sampai sekarang saya ingat tu peristiwa ...dan saya ingat orang itu juga , kedekut taik idung masin
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Feb 19, 2010 7:17 pm

serita jkkk/kk makan duit masuk serita payau kana timbak sdh.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Fri Feb 19, 2010 10:59 pm

ya kan , ha ha ..rusak rusak Very Happy
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Sat Feb 20, 2010 11:06 pm

ha ha.. kamu ni... lusu juga la...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Sun Feb 21, 2010 1:10 am

mimang lusu diurang ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Wed Feb 24, 2010 8:28 pm

nilah yg sya suka member˛ ILSF ni sumapun lusu˛, hahaaa...

yg baru˛ ketua kg d kg kmi kena jmput pigi kasih tunang org ba. yg lucunya, itu ktua kg sempat lagi brloyar, dia bilang "bah, marilah kita kasih mula ini acara. tdk payah ikut˛ adat d tmpt lain yg kana bagi duit pmbuka mulut dulu baru buli mula. kalo adat yg sdh lama tdk diamalkan, tdk patut dikasih ada˛", dia bilang. orgpun ktwa dgr dia ckp mcm tu. trus sya tringat ini ILSF. nasib baik sya ada trbaca ni case sini ILSF sbelum tu, kalo tdk, mnalah sya fhm apa dorg ckp.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Wed Feb 24, 2010 10:31 pm

ngam la tu , buat majlis jangan menyusahkan orang ..ketua kampung patut memudahkan urusan , benda pelik2 mengarut biarkan ja , selamat bertunang laa ...kasi cepat2 majlis jangan bertunang lama2 , jangan lupa jemput kami aaa ..ha ha
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: JKKK / Ketua Kampung makan duit?   Today at 4:37 pm

Back to top Go down
 
JKKK / Ketua Kampung makan duit?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Districts in Sabah :: Keningau-
Jump to: