To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Tagal ikan utk siapa?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Tagal ikan utk siapa?   Sun Apr 12, 2009 10:55 pm

taukah itu aktiviti tagal ikan? atau 'panagalan'? mgkin tempat lain, lain pula istilah yg digunakan... maksudnya larangan dibuat terhdp aktiviti menangkap ikan (memancing, menjala, memukat, membom, memanah, menuba) di sungai2... biasanya larangan ini berkuatkuasa mgkin 6 bulan atau kadang2 1 tahun, barulah org2 kg secara beramai2 menangkap ikan... hasil tangkapan di bahagi2 di kalangan org2 kg...

seorang kawan saya bgtau yg di kg durang pun ada juga panagalan.. cuma apa yg org kg tdk puas hati ialah apabila sampai masa utk 'menuai' (menangkap ikan), YB dijemput... dipendekkan cerita, YB pula yg tiada kena mengena boleh kenyang makan ikan dan bawa pulang manakala org2 kg pula kempunan. Sepatutnya YB tdk perlu dijemput kerana tiada apa2 sumbangan pun YB berkenaan dlm aktiviti tagal... sepatutnya org2 kglah yg berpesta makan ikan dan bukanya YB.. tp semua ini berlaku kerana JKKK atau ketua kg yg gila pangkat dan mo dpt nama...

1 lg, ada org2 yg bising2 pasal menagal ni tp pd sebelah malamnya mereka jugalah yg ke sungai tangkap ikan. Kawan saya cakap dia kenal semua org2 tersebut.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Mon Apr 13, 2009 7:09 am

Uina JKKK begitu betul2 mengampu YB oh.. Adakah patut ikan yang tak seberapa tu kena bagi YB pula? Dan mungkin YB tu bukan seorang saja, barangkali ada lagi bodigad dan kawan2 ikut. Itupun kena bagi ikan juga barangkali tu.
Dan orang yang curi2 pigi tangkap ikan itu sepatutnya kena denda itu. Buli tangkap gambar diurang untuk dijadikan bukti.

tagal ikan untuk siapa? Siapa lagi kalau bukan untuk orang kampung di kawasan itu. Orang kampung yang tidak termasuk dalam kawasan itu (walaupun dekat) tidak boleh ambil bahagian.
YB pula? Apa lagi yb laaaaaagi lah inda patut, pasal dia banyak duit beli ikan... Very Happy
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Mon Apr 13, 2009 8:50 pm

hahaha... ini pn sy pernah jumpa... di kampung kami juga.... adeh... yang menagal sungai 1 kampung tp yg jadi pemilik keluarga ketua kampung... sebenarnya tu menagal adalah 1 kebaikan... tp harus di ingatkan.... bagaimana pula dgn tradisi turun menurun kita yang mencari pendapatan di sungai... klu benda ni tdk di fikirkan.... suatu masa nanti membuat rambat atau jala dan peralatan tradisional yg di gunakan utk menangkap ikan di sungai akan hilang...

pasal YB2 yang di jemput tu mungkin adalah 1 kesilapan juga.... mungkin tdk di senangi oleh org kampung... tp biasanya yang sy faham dan dengar.. tujuan pengerusi dan ketua kampung tu utk memangil YB datang bukan setakat kasi kenyang ikan... tp sebenarnya adalah simbolik di sebalik jemputan...

mungkin klu yg pengerusi dan ketua kampung yg tdk pandai buat kerja... dorang pangil YB tu setakat utk makan2 dan minum2 saja... tp klu pengerusi dan ketua kampung yang pandai buat kerja... tu adalh peluang utk bercerita dan membuka mata YB tu supaya merek terfikir apa yg di perlukan oleh kampung itu... sebenarnya benda ini.. lain org lain pendapat... tp apa yg di kampung kami buat sy nampak.. benda ni sebenarnya berkesan.. setiap kali ada aktiviti di kampung jkkk akan pangil YB atau pengarah2 kerajaan... drpd itu semua akan membawa duit masuk itu kampung...
Back to top Go down
datu
Prebet
Prebet


Number of posts : 18
Registration date : 2009-04-13

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Mon Apr 13, 2009 10:00 pm

ya betul tu tuan fonsus.. tp itu kalau jkkk/ketua kg yg betul2 buat kerja...
bgmnana kalau durang tu semata2 mo dpt nama?

saya ada pengalaman,
sungai di kg kami memang di tagal, siapa2 tdk boleh pg tangkap ikan,
tdk kiralah memanah, memukat, menjala, memancing, menuba, mengaran...
semua tdk boleh. Apa yg saya & org2 kg tau, ramai yg pg memanah
malam sana hulu sungai dan dpt banyak ikan yg besar2... yg lucu, org2
ini ada kaitan keluarga dgn jkkk atau k/kg.... dan perkara ini
diketahui oleh org kg termasuklah jkkk dan /kg, tp tiada apa2 juga
tindakan diambil...

sampai masa tangkap ikan, semua org kg dtg tangkap ikan... dan spt
biasa, panggil jugalah konon yb, tdk tau kenapa panggil yb dtg, padahal
yb tiada langsung sumbang apa2... sumbang perut sjlah... org2 kg yg
terer2 merambat tangkap ikanlah dr hilir ke hulu... semua ikan yg
tertangkap dikumpul, konon2 utk dibagi nt... sebelah petang, ikan2 yg
besar2 dipotong & dimasak utk tetamu termasuklah yb... sambil minum
tapailah... siap dgn bg tapau ikan yg besar2 utk yb... sialan betul,
itu yb pun tdk pandai malu, sedar diri tiada sumbangan apa2 tp mau
menapau ikan juga... akhiirnya, 90% org kg tdk merasa pun makan ikan,
tiada seekor pun utk 1 keluarga... sialan punya jkkk/ ketua kg...
betul2 sialan... sialan juga pd yb2 yg makan ikan itu...

dan tahun ini, sg di tagal lagi... sekarang ini berlumba2 mo bg makan ikan dgn baja, mcmlah itulah konon lesen durang utk ada hak utk ikan tersebut.. bukan ada siapa2 yg suruh, siapa sudi kasi beli baja ikan, baguslah tp kena ingat, itu bukan lesen utk hak durang dpt ikan... ada beberapa org yg berlagak menjaga ikan konon tp durang jugalah yg pg memanah ikan malam...
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Mon Apr 13, 2009 10:14 pm

kalau mcm tu... bagus p tumpang sekaki p merambat mlm... supaya bila tu YB kana jemput p makan ikan nanti tdk payah lagi mengharap bahagian.... hahahaha... di samping tu dpt juga rasa sup ikan polian... hahaha... d kampung kami pn mcm tu juga.... bilang mo tagal... tp klu 100 org yg menagal tdk semestinya 100 org tu tdk mo p curi tu ikan... mesti ada juga 10 org yang tukang kasi habis tu ikan sana ulu.... tp ini la lumrah kehidupan... tdk semestinya kita cakap A semua budak2 ikut cakap A... apa lagi klu kita cakap R.... klu yg tdk berapa lurus tu sebutan... lain suda bunyi dia tu...
Back to top Go down
datu
Prebet
Prebet


Number of posts : 18
Registration date : 2009-04-13

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Mon Apr 13, 2009 10:17 pm

boleh juga begitu... tp yg tdk siok, sungai yg ditagal mcm keluarga durang punya pula... padahal semua org kg...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Tue Apr 14, 2009 3:57 pm

banyak butul kes2 begini sia dingar...... kalou lapur bpr tu, sia parsaya indada sdh urang kg yg barani buat hal......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Fri Apr 17, 2009 11:11 am

aktiviti tagal ni mcm glemer sj bah tp entah berapa buah kg sj yg buat betul2... yg lain, nama sj tagal tp malam2 pg mencuri juga.. termasuklah anak2 cucu cicit jkkk/kg.kampung yg pg mencuri malam.. saya kenal bebrapa org yg suka mencuri ikan tagal..
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Sat Apr 18, 2009 12:47 pm

tagal ni sebenarnya cuma adat kampung saja.... ia tiada makna apa2 sebenarnya sebab

a. tagal hanya untuk "org kampung itu saja" kerana adat g dipakai ialah adat anak negeri
b. adat anak negeri cuma utk org anak negeri saja dan ia sebenarnya hanya utk org kampung itu saja
c. kalau pulis, DO dll yg dipainggil waktu perasmian tagal tu, itu cuma mo kasi kuat sja kunun tu sistem tagal, padahal indada apa2
d. kalau org sendiri (kg sendiri tangkap ikan, mimang kana sogit laaa... tiada hukuman penjara)
f. jadi kepada yg lain2 yg bukan dari kg itu, buli pura2 inda tau dan buli tangkap ikan... tiada undang2 yg melarang
g. apa lagi kalau ada darah sina, pilak, pilipin, bangali ka... apa-apa ka... ia lagi la buli tangkap ikan kerana ia tidak tertakluk kepada undang2 anak negeri..

jadi... kita ada pilihan la ni, mau ikut atau tidak... tapi suku sakat tu JKKK mimang bijak, dorang pilih inda ikut ini undang2 anak negeri... dorang istihar tapi dorang juga inda ikut, pasal sogit tu buli inda bayar juga...

pikir2 kan kio... kalau saya org kg kau datu, lama suda saya p menangkap ikan tu... Twisted Evil
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Sun Apr 19, 2009 1:33 am

datu wrote:
boleh juga begitu... tp yg tdk siok, sungai yg ditagal mcm keluarga durang punya pula... padahal semua org kg...
kau pigi tangkap ikan sj bah datu..... sana ulu2 ka yg indada urang..... jan takut, bulumpun ada masuk newspaper urang yg tangkap ikan di sungai tagal..... kao sj yg takut2 tu, banyak sdh urang yg lebi awal dr kao pigi tangkap ikan....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
simonsinopsis
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 37
Age : 36
Location : Keningau
Registration date : 2010-11-19

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Fri Nov 19, 2010 9:41 am

simbabalad wrote:
taukah itu aktiviti tagal ikan? atau 'panagalan'? mgkin tempat lain, lain pula istilah yg digunakan... maksudnya larangan dibuat terhdp aktiviti menangkap ikan (memancing, menjala, memukat, membom, memanah, menuba) di sungai2... biasanya larangan ini berkuatkuasa mgkin 6 bulan atau kadang2 1 tahun, barulah org2 kg secara beramai2 menangkap ikan... hasil tangkapan di bahagi2 di kalangan org2 kg...

seorang kawan saya bgtau yg di kg durang pun ada juga panagalan.. cuma apa yg org kg tdk puas hati ialah apabila sampai masa utk 'menuai' (menangkap ikan), YB dijemput... dipendekkan cerita, YB pula yg tiada kena mengena boleh kenyang makan ikan dan bawa pulang manakala org2 kg pula kempunan. Sepatutnya YB tdk perlu dijemput kerana tiada apa2 sumbangan pun YB berkenaan dlm aktiviti tagal... sepatutnya org2 kglah yg berpesta makan ikan dan bukanya YB.. tp semua ini berlaku kerana JKKK atau ketua kg yg gila pangkat dan mo dpt nama...

1 lg, ada org2 yg bising2 pasal menagal ni tp pd sebelah malamnya mereka jugalah yg ke sungai tangkap ikan. Kawan saya cakap dia kenal semua org2 tersebut.

IKAN TAKUL

sia setuju dengan kamu oleh kerana sungai yang ditagal ni hanya orang-orang yang tertentu sahaja yang mendapat keuntungannya. Sepatutnya kita bagi kelonggaran kepada orang kampung yang tidak berpendapatan tetap untuk pergi memancing mengikut masa yang ditetapkan. JKKK konon yang menjaga maka mereka lah buaya numbur satu. Kakitangan kerajaan jangan campur tangan oleh kerana simpanan ikan nie untuk orang kampung walau diurang tinggal di kamung itu. Bagi-bagilah harta didunia nie bukan YB je yang dapat menafaatnya.....
Back to top Go down
simonsinopsis
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 37
Age : 36
Location : Keningau
Registration date : 2010-11-19

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Fri Nov 19, 2010 9:52 am


SialTagal

Sungai ditagal nie hanya menguntukan kakitangan kerajaan, YB, JKKK dan orang-orang yang berkenaan tetapi orang kampung hanya tinguk je bila samapi masa untk menangkap. Semua nie Tagal jadi mainan politik bukan lagi jadi adat kampung..... sampai bila sungai nie mahu diatagal.....

Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Fri Nov 19, 2010 1:45 pm

ya bah, patut yb main jauh2 jan tesengih2 dtg mau makan ikan tagal..... bunsit sdh parut tu makan duit rayat......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Sat Nov 20, 2010 10:43 am

makan ikan tagal lagi bagus dari makan duit..nanti birak...duit kluar..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Sat Nov 20, 2010 8:09 pm

tp baguslah sana tampat kamu sungai kana tagal..... tampat kami bulum lg..... antah bila..... abis sdh ikan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Tagal ikan utk siapa?   Today at 3:46 am

Back to top Go down
 
Tagal ikan utk siapa?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Districts in Sabah :: Keningau-
Jump to: