To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 6:48 pm

Ini Belum kamurang ulas..

Apakah benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan? Misalnya kalau saya guru basar, najib kasi turun pangkat saya jadi guru biasa bila najib tidak suka saya? Buli kah begitu? Dan kalau dalam jabatan negeri pula, katakanlah saya seorang pegawai dalam jabatan pertanian, but then musa aman tidak suka sama saya atau dia nak orang dia yang ganti tampat saya.. maka diapun kasi turun pangkat saya jadi kerani? Buli kah begitu? Mengikut pandapatan saya.. macam inda buli bah. Itulah pasal saya tasasul sakap, menteri inda buli campurtangan dalam urusan pentadbiran jabatan karajaan. Saya rasa2 .. menteri boleh gusuk habis pengarah jabatan, bahkan buli pecat jika sekiranya pengarah jabatan gagal memimpin jabatan itu dengan baik, atau jika dia terima rasuah, salah guna kuasa dsb. Tapi urusan mentiri kah itu untuk mencampuri pengurusan dalam jabatan kerajaan? Bukankah pengarah jabatan sudah ditugaskan untuk mengendalikan jabatan?

tulungggggg la.. saya benar2 inda tau pasal pertindihan kuasa dlm pentadbiran karajaan. Laughing


Last edited by Yorut_orut on Sun Apr 12, 2009 7:59 pm; edited 3 times in total
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 7:35 pm

alphawaves wrote:
Yorut_orut wrote:
santik2 semua pujian kamu sama ilsf ini.. patut diadakan partandingan slogan .. saya suka ilsf karana...inda labih dari 15 pata parkataan....hihihihi...

kalau saya lah, kan .. saya suka kana hantam oleh babarapa urang pasal saya rasa labih ransak dan memuaskan... tongue
sekiranya saya melakukan kesilapan, saya tidak malu mangaku kesilapan pasal saya mimang inda tinggi sikul. sbg suntuh, saya kana hantam di sf sabap saya tersasul mangatakan, "Karajaan tiada kuasa untuk mencampuri urusan pentadbiran jabatan2 kerajaan". Uina habis saya kana ulu uli si kutu-air...hahahaha.. padan muka saya!!

saya pun terkena juga tu..dia macam mau mamansing2 bah..tapi saya ignore saja.. macam saya kenal bah tu kutu air tu..tiun sakapan tu macam enda lari orang lama lama dulu...

Kutu_Air tu seorg perempuan dr Kota belud..tdk taulah suku apa. Dia bekerja dgn firma yg ada kaitan dgn air...mgkn diving instructor. Hujah dia mmg bagus dan siap dgn point2nya sekali. Dia dlm usia awal 30an sia rasa dn masih bujang..sapa mo sama dia?hihii..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 7:53 pm

Yorut_orut wrote:
Ini Belum kamurang ulas..
tulungggggg la.. saya benar2 inda tau pasal pertindihan kuasa dlm pentadbiran karajaan.

saya mangambil kasampatan di sini untuk minta info dari kalian.. Apakah benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan? Misalnya kalau saya guru basar, najib kasi turun pangkat saya jadi guru biasa bila najib tidak suka saya? Buli kah begitu? Dan kalau dalam jabatan negeri pula, katakanlah saya seorang pegawai dalam jabatan pertanian, but then musa aman tidak suka sama saya atau dia nak orang dia yang ganti tampat saya.. maka diapun kasi turun pangkat saya jadi kerani? Buli kah begitu? Mengikut pandapatan saya.. macam inda buli bah. Itulah pasal saya tasasul sakap, menteri inda buli campurtangan dalam urusan pentadbiran jabatan karajaan. Saya rasa2 .. menteri boleh gusuk habis pengarah jabatan bahkan buli pecat, jika sekiranya pengarah jabatan gagal memimpin jabatan itu dengan baik atau jika dia rasuah. Tapi urusan mentiri kah itu untuk mencampuri pengurusan dalam jabatan kerajaan? Bukankah pengarah jabatan sudah ditugaskan untuk mengendalikan jabatan?

Ini pendapat dan teori saya berdasarkan pola peraturan setiap Jabatan atau agensi. Setiap tindakan yang diambil itu adalah berdasarkan kepada pelanggaran disiplin dan peraturan kerja. Dan sudah tentu, kakitangan yang diambilkan tindakan itu adalah kakitangan yang telah melakukan kesalahan mengikut tata etika perkhidmatan. Dan sekali lagi, penafsiran kesalahan2 inilah yang biasanya digunakan oleh VIP untuk mengambil tindakan ke atas seseorang kakitangan apabila ianya tidak disukai kerana berkemungkinan tidak mengikut telunjuk mereka. Tindakan "mengujudkan" kesalahan seseorang perlu dibuat untuk membolehkan sesuatu tindakan boleh diambil.

Walau setinggi manapun pangkat dan pengaruh seseorang, ia masih tidak boleh dengan sewenang-wenangnya mengambil tindakan ke atas seseorang kecuali seseorang itu benar-benar melakukan kesalahan. Dalam mengambil tindakan ke atas seseorangpun, ada fasa-fasanya berdasarkan darjah kesalahan kakitangan itu; contoh, peringkat cawangan, zone, negeri dan akhirnya nasional jika sekiranya kesalahan itu begitu komplikasi. Masa inilah menteri bertanggungjawab diperlukan untuk masuk campur, itupun sepatutnya untuk menyelesaikan perkara itu dengan baik agar ia tidak berulang di masa akan datang serta meninggalkan kesan pengajaran yang baik terhadap si pelaku. Di sini jelas, hanya apabila sesuatu isu itu terlalu rumit untuk diselesai barulah VIP dituntut untuk menyelesaikannya. Segala apa yang kita telah lalui, dengar dan alami sebenarnya masih merupakan elemen2 SALAHGUNA KUASA.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 8:02 pm

terima kasih ulasan ko LK rungkud...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 9:42 pm

Ini nampaknya seperti off topik sudah ini, tapi macam yang saya cakap sebelum ini..islf adalah satu forum yang fleksible..mod dan adminnya adalah dua org yang senang di runding..hihihi..mana kamu cari mod dan admin macam ni?

Ok harap forumer lain memberi input kepada pernyataan tuan orut. antam saja jangan saja cakap yang kutur2, lucah2..sementara anti pti amat di galakan sekali!!! hahaha..
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 10:00 pm

Tp yg brutal dan rock adala Modnya..hihii..estidi kau tuan mod alpha..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Sun Apr 12, 2009 10:05 pm

menteri TIADA kuasa memecat seseorg penjawat awam... kuasa memecat terletak pd SPA atau JPA dan bukannya menteri. Tp, biasanya org2 yg menjadi menteri ni adalah org2 yg aktif berpolitik, dan biasanya org2 yg aktif berpolitik ini terutamanya pihak2 atasan, durang merasakan (durang tdk sedar tp melalui tingkahlaku & perbuatan durang) yg negara ini bapa mama durang yg punya... dan kena2 lg dgn pandangan rkayat yg melihat yb2 sbg 'yg berkuasa' & bukannya kuli, maka durang yb2 ini dgn mudah mempengaruhi siapa2 yg berkenaan utk 'memberi masalah' atau menghalang seseorang tu drpd berkembang. Utk terang2an memecat mmg tdk dptlah sb ketara durang yg salah tp itulah saya katakan, sbg org politik, mereka berkemahiran mempengaruhi mana2 pihak tertentu utk memberi masalah kdp seseorg individu. Jd utk memecat anda mmg dr segi lojik tdk boleh, tp utk mempengaruhi (memberi arahan) kpd pihak tertentu utk memindahkan kau jauh di sudut dunia tu... sangatlah mudah... akibat tekanan berada jauh drpd keluarga, anda sendiri yg resign dan bukannya dipecat...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Mon Apr 13, 2009 7:30 pm

terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kepada tuan admin kerana membawa topik ini utk perbincangn lanjut.

garadu... penarangan kau saya rasa mimang betul. tapi saya tak pikir seorang menteri berselera menurunkan pangkat penjawat awam yang tak seberapa tinggi pangkat dia. Menteri hanya berselera untuk "menganggu" pegawai yang perpangkat pengarah atau timbalan pengarah (atau yang setaraf dengannya). Itulah sebabnya saya tanya si kutu-air, apa pangkat bapanya yang dia dakwa diturunkan pangkat oleh si pairin zaman pbs dulu.

Kalaupun seorang menteri boleh mempengaruhi pegarah jabatan untuk menurunkan pangkat seorang pegawai yg berpangkat tinggi, ini bukan mudah dilakukan. Kalau kita pikir secara rasional, seorang pegawai perpangkat tinggi sudah pasti berpendidikan dan bukan mudah "membuli" beliau. Dia tau haknya, dia tau saluran yang betul untuk mempertahankan haknya, dia pandai bersuara, dia kenal mana satu tindakan yang salahguna kuasa. So.. dia akan bertindak mempertahankan diri.
walau bagaimanapun, kalau dia seorang pengawai kerajaan yang dilantik oleh menteri, biasanya pegawai yang dilantik ini ada terms nya. Jika terms nya berakhir, dia tidak boleh mencabar menteri walaupun dia tidak dilantik semula menjawat jawatan itu..

Sekali lagi saya mengakui, saya cuma mengaga-aga saja.. saya tidak arif dengan hal2 spt ini. jadi, silakan tuan2 beri ulasan yang betul tentang apa yang saya perkatakan tadi...
Back to top Go down
datu
Prebet
Prebet


Number of posts : 18
Registration date : 2009-04-13

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Mon Apr 13, 2009 10:16 pm

maaflah menyampuk cerita kamu... kita jgn lupa, mgkin tiada selera utk menurunkan pangkat penjawat jawatan rendah.. tp bgmana kalau menteri sebenarnya tdk berminat, cuma dia buat utk memenuhi permintaan 'rakan'nya dlm politik yg mahu individu tetrsbut diturunkan pangkat? atau mgkin disingkir terus? bermakna dia lakukan bukan utk dia tp utk kawan... atau utk kuncu2...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Mon Apr 13, 2009 11:36 pm

datu wrote:
maaflah menyampuk cerita kamu... kita jgn lupa, mgkin tiada selera utk menurunkan pangkat penjawat jawatan rendah.. tp bgmana kalau menteri sebenarnya tdk berminat, cuma dia buat utk memenuhi permintaan 'rakan'nya dlm politik yg mahu individu tetrsbut diturunkan pangkat? atau mgkin disingkir terus? bermakna dia lakukan bukan utk dia tp utk kawan... atau utk kuncu2...
memang itulah bah tujuan mau pecat atau kasi turun pangkat pegawai yang tidak disenangi, supaya kuncu2 dia boleh ambil alih... memang bukan untuk diri dia sendiri. Tapi itu bukan mudah mau kasi jatuh orang yang berpendidikan tinggi kecuali memang ada sesuatu perbuatan salahlaku yg dibuat oleh pegawai tsbt...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 12:03 am

Atas kemahuan mnteri sndir, kawan atu kuncu2nya..tiada bezanya. Bila seseorang itu dipecat tanpa kesalahan ttp hanya tdk disukai, maka itu masih penyalahgunaan kuasa sebenarnya. Sepatutnya, amalan ini tdk ada lg di Malaysia krn kita knonnya sedang menuju ke taraf negara maju. Sebab di negara maju, amalan2 sprt ini amat jarang brlaku krn mereka penilaian prestasi mereka dibuat brdasarkan merit dan sumbangan. Bg sesuatu kesalahan yg dilakukan pula, ianya diadili seadil-adilnya, supaya tdk ada orang yang teraniaya.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 12:13 am

Jadi apa jawapan topik ini sebenarnya? Boleh atau tidak boleh? daripada feedback yang saya nampak, memang tidak boleh seorang menteri memecat atau menurunkan pangkat seorang penjawat awam dalam spa, kecuali menteri itu menyalahgunakan kuasanya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 10:52 am

Yorut... turun naik pangkat ni agak subjektif ba dlm perhidmatan awam... pasal naik pangkat dan turun pangkat ni tidak kelihatan sangat kecualilah turun skel dll

yang SELALU sya nampak ialah...

a. ada tu pengetua Maktab perguruan, sekarang institut) daripada ketua satu maktab perguruan, tiba2 kana hantar di pejabat jadi pegawai biasa, skel tidak turun tapi mcm turun pangkat

a. ada tu DO, besar betul dia di daerah... tapi kerana tidak ngam dgn menteri, kana pigi ibu pejabat, kana kasi satu meja dan kerusi (bilik pun indada oooo...), skel inda turun tapi mcm turun pangkat juga sebab indada kuasa suda..

c. ada juga Pegawai pertanian... kuasa satu daerah, atas kuasa menteri, tiba kana hantar pigi mengajar pertanian jadi lecturer biasa, malah pigi bhg pembangunan sumber manusia lagi tu utk kasi ceramah, nampak mcm turun pangkat tapi sebab masuk ice box dorang bilang, tapi skel inda turun...

jadi barangkali yg dorang cakap turun pangkat tu sebenarnya bukan turun pangkat tapi "masuk icebox"... kerja cuma pungut2 data saja... dari ada kuasa jadi indada kuasa, skel dan gaji masih sama,

sebab kalau mau kasi turun pangkat, bukan senang prosedurnya... ikut perintah AM Negeri Sabah/Persekutuan... perlu surat amaran, perlu surat tunjuk sebab, perlu tribunal, perlu potong gaji, perlu turun skel gaji... perlu ceramah motivasi, perlu kaunselling dan sebagainya, kalau semua sudah buat tapi inda juga makan saman maka barulah turun pangkat... iaitu kedua dasyat sebelum di PECAT


amacam ...ok ka?
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 12:58 pm

jelas penerangan tuan sioksondri..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 2:57 pm

Cantik penarangan kau sioksendiri...

saya timbulkan persoalan ini untuk mencabar si kutu-air (di sf) yang mengatakan bahawa zaman pbs dulu bapanya dikasi turun pangkat oleh si pairin.
of course saya salah juga bila, saya bilang menteri tidak boleh campurtangan dalam urusan pentadbiran jabatan kerajaan. Tapi saya pikir 50-50 bah ini, iaitu boleh dan tidak boleh. Ada sebab kenapa boleh dan ada sebab mengapa tidak boleh. Harap akan banyak lagi yang beri penjelasan di sini.

BTW, kalau kamulah yang dicabut kuasa tapi masih menerima gaji yang sama... apa kamu buat? Dan saya mula terpikir, jika seorang pegawai dicabut kuasa, tentu ada sebabnya. Antara sebabnya ialah, supaya dia tiada kuasa lagi untuk meluluskan sesuatu yang dia mempunyai kepentingan, seperti meluluskan tender yang sudah diatur dsb.....
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 3:11 pm

"ice-box ini ialah constructive dissmisal iaitu pemberhentian secara terancang yg bertujuan memberi tekanan kpd mangsa tersebut dan akhirnya akan berhenti sendiri. Ini strategi mereka supaya tdk jg dpt dikesan rancangan jahat mereka.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 3:24 pm

Adakah "ice box" ini biasanya atas tekanan seorang menteri?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Tue Apr 14, 2009 3:51 pm

biasanya indalah, tp mentiri dingan sanang buli buat begitu..... mo pasat inda buli, nt kana bawa pigi jabatan buruh..... samua ini pasal lain pahaman pulitik, kana2 lg banyak butul kunsu2 yg mo dibagi makan..... ini biasa balaku bila time betukar karajaan....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Wed Apr 15, 2009 8:54 am

Biasanya apabila kerajaan bertukar cuma kapala atau pangarah jabatan saja yang diurang tukar. sabap2 diurang tukar kita tidak tau la.. Tapi ini tidak menggambarkan seseorang menteri boleh mencampuri pentadbiran jabatan itu. Sebab dalam pikiran saya, jika seorang menteri pigi campur pentadbiran sesuatu jabatan, maka berlakulah pertindihan kuasa.
Saya ambil satu contoh... ketika si abdullah ambil alih kerusi pm dari mahathir, dia turus buat lawatan mengejut di JPN. tujuannya cuma memberi 'signal' kepada pengarah jabatan supaya melakukan kerja dengan lebih effesien lagi. Terpulanglah kepada ketua jabatan JPN bagaimana menyusun pentadbiran supaya semua urusan berjalan lebih lancar.

So pada pemahaman saya... menteri berkuasa atas pengarah jabatan, dan pengarah jabatan pula berkuasa atas staff dia. Jadi.. kalau seorang staff kurang effesien, maka tugas pengarah jabatan untuk kasi tukar dia ke bidang lain (gaji masih sama). Tidak mungkin seorang menteri bertindak terhadap staff yang kurang effesien itu.

Ba.. tulung kamurang jawap...

1. Siapa yang boleh 'uruskan' ketua jabatan yang kurang effesien?
2. Siapa yang boleh 'uruskan' staff yang kurang effesien?
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Wed Apr 15, 2009 6:48 pm

Kbanyakan staff tdk garment atau private, tau akan peraturan kerja. Sb itu, org yg jd kambing itam atau jd mangsa diskriminasi atau mangsa penyingkiran, akan "diciptakan" kesalahan dulu baru diambil tindakan..lbh2lah seorang menteri. Disini, suara rakyat jg brpranan, kalu kta tdk brsuara, prcayalah, pihak trtentu yg brkuasa akan buat sesuka hati.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Bazooka
Prebet
Prebet


Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-29

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Thu Apr 16, 2009 10:49 am

menteri tiada kuasa memecat mana2 staf kerajaan... jika berlaku, mesti betul2 ikut prosedur & bukti, sb jika tdk, terpaksalah bayar ratusan ribu rm nt...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Thu Apr 16, 2009 10:57 am

terima kasih atas jawapan ko bazooka...
Atas penghargaan saya terhadap jawapan tuan maka saya klik tu thanks buat pertama kali. Just try2 klik bah... rupanya jadi hijau pula background post ko.. melonjak setapak sudah reputasi ko barangkali... Very Happy
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Thu Apr 16, 2009 3:16 pm

kanapa kau inda klik saya ni orut.....??? merajuk la sia ni tau... (off topic sikit)

ba, bazooka bilang indada kuasa mau pecat, tapi kuasa mau masuk sampur ada tu...

ketua satu2 kemementerian ialah Setiausaha Tetap. Dia la yg running ni kementerian... yg berlaku spt nampak menteri yg besar ialah kerana menteri ni lantikan politik, dorang datang dan pergi so dorang akan ambil segala usaha utk masuk sampur supaya ada habuan.... jadi mana2 yg inda ngam, dorang kasi pengaruh yg lebih berkuasa (SKN la ba... sbab SKN ni selalu dgn menteri2 dan YB2...) supaya si SUT atau mana2 pegawai yg dorang inda suka dan inda ngam di masukkan dlm icebox....
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Thu Apr 16, 2009 3:20 pm

ada sepa2 ka yg pernah masuk icebox sini...? Laughing
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Thu Apr 16, 2009 4:20 pm

Biar orang lain lah yang klik ko siok sendiri.. Very Happy

apa-apa pun terima kasih atas info2 kamurang yang memberi pengetahuna kepada saya.. cheers
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?   Today at 7:37 pm

Back to top Go down
 
benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: