To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 8 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 8 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 2:37 pm
Latest topics
» Rf 13 TB By Mj111996.zip
by toniahawle Today at 4:29 am

» Rf 13 TB By Mj111996.zip
by toniahawle Today at 4:28 am

» Rf 13 TB By Mj111996.zip
by toniahawle Today at 4:27 am

» Rf 13 TB By Mj111996.zip
by toniahawle Today at 4:27 am

» Pilihan kepentingan tayar utk korang
by blaalaaa Yesterday at 8:12 pm

» Dt07.img Fix For Pes 2013
by toniahawle Yesterday at 5:02 am

» Engineering Thermodynamics By P K Nag
by toniahawle Yesterday at 4:03 am

» Engineering Thermodynamics By P K Nag
by toniahawle Yesterday at 4:01 am

» Engineering Thermodynamics By P K Nag
by toniahawle Yesterday at 4:00 am

» Gudang Bokep Smu Gratis Download-adds
by toniahawle Yesterday at 2:34 am

» Huawei E353 Driver
by toniahawle Sun Oct 19, 2014 8:42 am

» Beadworkers Guild Introduction To Beadwork: Bracelets
by toniahawle Sat Oct 18, 2014 7:45 pm

» Cara Membuat Pola Baju Kurung Pesak Gantung Lengkap
by SchulzCube Sat Oct 18, 2014 7:12 pm

» Azada Free Full Version Game-adds
by toniahawle Sat Oct 18, 2014 12:39 pm

» Tau ape tu Michelin Pilot Sport Cup 2 ?
by romietan Fri Oct 17, 2014 5:04 pm

» Native Instruments Traktor Pro 1.2.4 (PC - MAC).zip
by toniahawle Fri Oct 17, 2014 5:54 am

» Dav Pilkey.epub
by toniahawle Thu Oct 16, 2014 6:45 pm

» Katrina Kaif Ki Chudai Wallpapers
by toniahawle Thu Oct 16, 2014 2:33 pm

» Katrina Kaif Ki Chudai Wallpapers
by toniahawle Thu Oct 16, 2014 2:30 pm

» Katrina Kaif Ki Chudai Wallpapers
by toniahawle Thu Oct 16, 2014 2:29 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
October 2014
MonTueWedThuFriSatSun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
CalendarCalendar
Share | 
 

 Matrikulasi atau STPM

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
drakl0r
Prebet
Prebet


Male Number of posts: 26
Age: 25
Registration date: 2009-03-18

PostSubject: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 2:39 pm

Kamurang rasa mana yang bagus? Urang cakap pelajar STPM lebih matang dari matrikulasi. Kesian juga pelajar matrik selalu kena pandang rendah di IPTA. Sia pun ex-matrik juga dulu...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts: 5044
Location: sini sabah
Humor: ambikmu.....!
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 3:02 pm

mimang urang nampak begitu, kalou stpm sdh 2 taun di tktan 6 bah..... tp kalou matrik fresh from spm..... sabap tu kalou matrik urang nampak bulum matang..... tp itu tingu gaya juga bah, tp kalou gaya mimang masam budak2, mo buat masamana, mimang urang sakap bulum matang..... kasi tunjuk style witoron sikiit bah, hihihihiiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
drakl0r
Prebet
Prebet


Male Number of posts: 26
Age: 25
Registration date: 2009-03-18

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 3:46 pm

Haha ya bah kan.. sia masuk matrik dulu pun baru 17 tahun... muda lagi hehe. Tapi d sini memang macam tu lah...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts: 1799
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 5:39 pm

Saya pernah ternampak satu peluang kerja dalam satu surat khabar hari tu. kekosongan bahagian pengurusan, syarat kelayakannya:

1. Mempunyai Diploma dari UiTM atau..
2. Mempunyai STPM.

Bermakna STPM adalah setaraf dengan diploma dari mana2 kolej.

Kelebihan STPM ini adalah, selepas habis belajar boleh terus bekerja kalau mau, sementara pelajar matrikulasi pula terpaksa jalan terus, enda bulih berhenti atau gustan.

Mengenai pelajar matrix di pandang rendah di kolej, maktab atau universiti, saya rasa perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana sukatan pelajaran dalam matrikulasi adalah setaraf juga dengan STPM.


Last edited by alphawaves on Mon Apr 20, 2009 6:15 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts: 4976
Location: Sandakan
Humor: begitu laitu...
Registration date: 2008-09-16

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 6:00 pm

kalau ada hati mau masuk U, bagus martik sebab kalau sudah masuk matrik, sudah gerenti dpt masuk U (sekiranya lulus la). Klu STPM mau kena pohon masuk U lagi.
Back to top Go down
drakl0r
Prebet
Prebet


Male Number of posts: 26
Age: 25
Registration date: 2009-03-18

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Mon Apr 20, 2009 11:00 pm

Oh sia saja tanya..abis baru2 ni adik sia yg 2 tahun muda dari sia pun dapat matrik juga. Tp memang betul lah kalo matrik result ok memang dapat masuk u..
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts: 1799
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Fri Jun 19, 2009 9:21 pm

Ada siapa2 lagi kah yg telah mengambil STPM atau Matrikulasi?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts: 5044
Location: sini sabah
Humor: ambikmu.....!
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 10:37 am

kalou banding matrikluasi dgn stpm, stpm lagi laku sari karaja..... matrikluasi ni masam kalas paralihan antara taun 6 dingan tingkatan 1 bah..... sabap tu, kalou kana tanya, apa kalayakan kao? takan kita jawap, "oh sia ni lulusan kalas paralihan.....". Smile suma bijanya, kalou paralihan, kao kompom akan naik pigi tingkatan 1, tp kalou matrikluasi, kalou result inda bagus, balik kampunglah..... kalou bagus mimang akan masuk U lah..... jd, sabap tu yg tingkatan 6 lagi rasa berntung drpd yg matrikulasi, suma yg matrikulasi tu lagi basar lubang idunglah..... pasal rasa glemer.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts: 1799
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 11:42 am

Kalau macam tu lebih bagus masuk tingkatan 6. tapi tidak tau lah komen member yg lain. mungkin dia urg ada poin lain kali tu.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts: 5044
Location: sini sabah
Humor: ambikmu.....!
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 11:51 am

lapas spm, masuk form 6 dua taun... matrikulasi pun lebi kurang begitu sebulum masuk u..... lapas stpm, inda masuk u pun sdh ada sijil buli pakai sari karaja.... kalou matrikluasi inda dpt guna sari karaja..... kalou bilang paluang masuk u, dua2 basar paluang..... suma itu sjlah, kalou form 6 susah sikit mo lulus baik dlm stpm..... tp kalou dlm matrikulasi guna style universiti sdh..... balajar semester ini, exam utk semester ini juga..... semester dapan lain serita sdh...... kalou form 6, barajal 2 taun, turus exam stpm utk palajaran 2 taun punya, mimang susah sikitlah..... dan pigi sikul pakai unipom lah, hihiihiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts: 1799
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 12:08 pm

mentang2 lah si tuan gaman ada stpm... Smile
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts: 5044
Location: sini sabah
Humor: ambikmu.....!
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 12:23 pm

hihihihiiiii.... kaoni gaman..... mantang2lah kaoni sigu..... Smile sia ni kalou sijil putung gata adalah...... antah2 sia punya sakapan salah pun kao kasi biar sj..... Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts: 1799
Registration date: 2008-09-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 12:53 pm

mana kah telawan sama guru basar gaman.. Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts: 2055
Location: LDU-KUDAT
Humor: Senang runding punya...
Registration date: 2008-11-30

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Sun Jun 21, 2009 8:56 pm

Pandangan sia, kedua2nya baik samada stpm atau matrikulasi..sb itu kerjaan belum mansuh itu stpm wlupun ada suda matrix short cut pg U. Yg paling ptg lg pd zaman ini ialah kemahiran teknikal..itu yg paling cepat dpt krja sb mahir. Kalu ada sijil, diplma atau degree, tp teda krja..maknanya kta cuma mo mnambah blangan graduate yg jobless.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
tiebisnes
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts: 112
Registration date: 2009-06-07

PostSubject: Re: Matrikulasi atau STPM   Wed Jun 24, 2009 6:49 pm

stpm dan matrik dua2 saya ada rasa, mcm stpm lagi ok pula sb matrik kalau "kong" trus pulang ruma lugai! Tpi tingu tahap konpiden juga pula, kalau konpiden pass.. masuk la matrik, kalau inda berapa konpiden... ambil stpm pasal paling teruk pun dapat juga sijil penuh tu! Laughing
Back to top Go down
 

Matrikulasi atau STPM

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 5Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah ::  :: -