To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kanapa urang suka makan bosou?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 1:28 am

Ada cara kah mengkomersialkan bosou ini di peringkat antarabangsa ya? mana tau..suatu hari nanti bosou antara hidangan yg akan di sajikan di hotel2 5 bintang seperti jw marriot, nikko. sangrila dan sebagainya..

Dan mana tau suatu hari nanti ada urang2 putih yang datang ke sabah semata2 utk membeli uriginol punya bosou..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 10:52 am

atau... mgkin hanya kita sj bah yg suka makan bosou ni, bangsa2 lain tdk minat... mcm durian, pd kita sedap betul, tp pd negara2 lain ia sejnis buah yg mengeluarkan bau busuk & tdk menyenangkan...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 8:40 pm

garadu, jan kau tingu produk kita sebelah mata wooo... dulu bgitu ramai yg inda suka makan tuhau, sekarang ni makin bertambah... inda mustahil lama kelamaan tambah pula tiba2 kajian ada khasiat pula produk2 kita ni.. yg pait pun kana sari ooo...

saya rasa bosou buli kasi komersil sebab ia "tahan lama"...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 8:44 pm

bosou ni banyak teknik utk mempelbagaikan rasa tapi rasa masam memang la dia punya originol test...

a. ada yg inda sampur apa-apa.. trus buat saja dgn sampur garam dam kasi perap... trus masam dan siok makan... Razz

b. ada yg kasi sampur sama pangi... ini mo kasi wangi dan kasi "keras" siikit yg dibosou tu.. supaya buli lagi kunu guring sebelum makan sambil sampur sama buah lada putih .. ada yg pedas, ada yg inda pedas... sheeee... Laughing

c. ada pula yg sampur sama nasi sejuk.... tujuan nya mo kasi lebut tu yg dibosou... selalunya ikan turongou atau talapia... ada sampur dgn nasi juga ataupun sampur sagu... ni kalau kena ni.. melilih juga wooo.. Razz

hihhh... inda tahan lagi pula ni... mo kobihis suda sia... Laughing
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 8:46 pm

ada juga bosou sayuran spt nangka (rebus dulu la...), rebung... ,ihihi inda katahanan ni... Razz
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 8:49 pm

Sia rasa usaha mgkomersialkn bosou boleh dicuba..asas pemasaran ialah 5P iaitu produk, pricing, promosi, placement dan pickaging. Yg paling perlu di sini ialah promotion sb produk baru. Ia pasti prlu brmula dgn planggan dlman sblum ke luar. Sapa yg business minded tu..buli cuba.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 8:56 pm

tu la.. bosou ni mimang menarik sebenarnya, apa lagi kalau dikasi "healthy" siiikit cara pembikinannya. Ramai yg inda makan bosou pasal dorang ingat benda ni kutur ba.. tapi klu dapt kasi hilang perasaan kekuturan dorng ni, pasti makanan ni laku....
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 9:42 pm

Wah semua pandangan org mengenai bosou ni memang bernas dan berinformasi..terima kasih kawang2 semua..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 10:47 pm

masam mangalir sdh bihis sia, silaka...... tp masamana tu ah, sia ada dingar dulu bah, urang kita ramai kana kanser pasal makan banda yg kana kasi buruk masam bosou bah..... apa kumin kamu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 10:49 pm

Butul kaini gaman? ainah menakutkan pula makan bosou ni..tapi urang2 tua kita dulu ok saja saya tinguk..ada yang umurnya sampai 100 tahun pun masih hidup lagi..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Wed May 13, 2009 11:14 pm

inda taulah gaman, tp itulah yg sia dingar..... inda ingat sdh dr siapa sia dingar.... atau mgkin basa dr buku..... lupa sdh sia..... sampai ari ini, bila2 sia makan bosou, nah ingatlah sia itu hal..... bila pikir2, mimang itu bosou kana kasi buruk bah..... Laughing
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Thu May 14, 2009 12:30 am

Mmg tdk dpt dinafikan pnyakit2 yg dihidapi kbanyakan org adalah disebakn oleh pemakanan, ini disokong pula oleh kajian klinikal. Tp yg heran, masa dulu pnjagaan kesihatan melalui pemakanan tdklah diberi prhatian sangat..airpun tdk dimasak dulu, tp umur pnduduk masa itu dlm purata 80 thn tdk sprt skrg yg dlm lgkungan 70an sj.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Thu May 14, 2009 1:14 am

mgkin dr dulu mimang banyak kis kanser juga balaku, suma urg inda tau itu kanser..... sampai sikarang masi juga banyak kanser, malah batamba lg karana banyak makanan barasaskan kimia..... sabap itu umur jd pindik, bukan sj kana kanser uli makanan, kana juga kanser drpd bahan2 lain spt asbestos, asap kerita, ruku, sigup..... urang dulu2 panjang umur pasal dpt panyakit drpd 'bahan2 asli' sj masam gigitan namuk, luka, makan makanan 'buruk' masam bosou, hihihihiiii..... mangkalilah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Thu May 14, 2009 12:27 pm

banyak jenis makanan yg kalau diambil secra berlebihan akan memudaratkan kesihatan. jadi saya pikir bosoupun sama juga. kalau makan bosou 1 kali dlm seminggu, saya pikir tidak memudaratkan kesihatan..
mimang bosou itu dikasi buruk (mcm tapai jg).. tapi saya pikir cara pemburukan (pemerapan) dia selamat dari kuman kerana dia ditutup rapat. lagipun kemungkinan besar pangi itu meneturalize kan yeast yg membahayakan...hehehe.... pandapat sj bah... Wink
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Thu May 14, 2009 5:57 pm

Mmg ada bakteria yg tdk memudratkn..sprt yeast dsbnya. Mgkn bakteria yg mnjadi agen pemasaman bosou adalah jg bakteria yg tdk mrbahaya kpd manusia...jd, jangan was2..makanlah bosou..hihii
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Thu May 14, 2009 10:07 pm

saya mgkin setuju dgn kenyataan tuan pukutarap sb saya ada juga mendenganya... pembikinan tapai & bosou pd saya mmg berlainan... tapai menggunakan ragi/yeast, manakala bosou tdk... gunakan garam sj... tapai yg di'burukkan' ialah nasi, manakala bosou yg diburukkan ialah ikan... atau daging... ia dibusukkan... kenapa dbusukkan? sb kita mau ia menjd buruk... siapa yg memburukkan? bakteria/kuman... mgkin rasa bangkai yg kita nampak di tepi2 jalan dilanggar kereta juuga mempunyai perasa bosou... kalau ambil semangkuk, bubuh lada, letak limau, sorong masa aramaiti... habis juga.. bosou 1st class durang bilang... kena2 lg masa aramaiti... Very Happy
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Fri May 15, 2009 12:21 pm

ada ba pengalaman sy ni pasal bosou....

ni d nabawan ni... tpt mentua uncle sy....
time tu kami moginum tapai ubi... pas tu.. ada kwn yg 1 org ni.. memang jajal ni org...
dia tanya ni pasal bosou time moginum... pas tu mentua uncle sy ckp ada tp belum masak... baru 3 hari.. tp bosou kelawar... apa lagi ni kwn ni... dia suruh ja kasi keluar... pas tu dia pilih daging yg kecil.... trus dia makan... pas tu dia kasi makan kami semua ni....

mentah lagi ba tu daging kelawar... masi berdarah lagi... mau tdk mo pn terpaksa jg makan ... pasal terpaksa menghormati tuan rumah..... abis tu tuan rumah senyum2 jg makan.... takut jg kana ckp sumbung...... takuta lagi kana kasi lontong.... pasal d sana dulu tu pemes ba kunun lontong........ tdk lama sy berdiri p buang air kunun d luar padahal mo muntah... apa tdknya... masi berdarh lagi tu kelawar... ada bulu lagi tu......
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Fri May 15, 2009 2:41 pm

hihihihiiii bagus pangalaman kaoni tuan ponsus..... sia tepikir yg si ontulak sakap, itu bangkai binatang yg ampai2 sana siring2 jalan, mgkin rasa bosou jugakah itu ah? Very Happy
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Fri May 15, 2009 7:55 pm

saya pikir bangkai yg ampai2 sana siring jalan tidak rasa macam bosou pasal dia tidak diawet dengan garam dan cara pemburukan dia terdedah kepada baketeria.
saya pikir garam dan pangi memainkan peranan yang penting dalam pembikinan bosou.
Tapi kan... kalau bangkai itu di ambil dan ditaru garam, lapas tu kasi surung sama urang moginum yg sudah paning2 lalat...pasti diurang sangka bosou butul...hehehe.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Sat May 16, 2009 10:33 am

hihihihihiiiii dlm pikiran diurang, "aduinaaaa...... punyaaaaa sadap ini bosou....., siapa yg bikin ini ahh?....." bisuk diurang limpas sana jalanan yg ada bangkai, butul2 diurang tutup idung, talampau busuk..... sampai kerual2 airmata manahan napas......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Mon May 18, 2009 4:17 am

tp kan ada urang2 tua cakap.. tu bosou lebih sedap klu tdk berapa kena ambil tau pasal kebersihan... abis biasanya dorang ni kalangan yg sampin2 membosou... tp yg pandai jaga kebersihan tdk berapa sadap bosou dorang... mungkin kesedapan tu ada effect dr tangan si pembuat.. mana la tau mungkin dia p tandas lupa basuh tangan.. pastu tecampur2 tu barang dr tandas dalam tu bosou... tambah lagi aroma tu bosou...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Mon May 18, 2009 7:50 am

Ini yg mrosakkan selera mo makan bosou ni..masa makan bosou trbayang pula si pembuat baru keluar dr tandas tp lupa susi tangan...uina...bikin penyakit ni..hehe.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Mon May 18, 2009 9:28 am

tp kan tuan... perlu di ingatkan ..... ada org kan cakap mcm ni.... 'suda masak ka tu bosou".... dia bilang suda masak kunun... padahal klu di fikirkan balik kan.... reput suda ba tu bosou tu kan.... sepatutnya dia cakap mcm ni.... "suda reput ka tu bosou".... hahahahaha
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Sat May 23, 2009 9:53 pm

hahahahaa... ya betul, itu bosou bukan masak, tp sdh buruk/reputkah... Very Happy saya bila makan/membeli bosou, saya tengok dulu, ngam di hati saya kebersihannya atau tdk... kalau tdk, saya pasti tdk akan beli, kenapalah keinginan utk mkn bosou membuak2...
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Sun May 24, 2009 3:35 am

bosou ni bg sia mcm lada bha...klu kita mkn tanpa lada nga mcm nda sedap...cuba klu ada lada atuk oi...2 3 piring buli habis...mcm tue juga bosou.apa lagi klu kna campuran dia nga adadada....sedap hingga menjilat jari... Smile
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kanapa urang suka makan bosou?   Today at 1:57 am

Back to top Go down
 
Kanapa urang suka makan bosou?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Food & Cooking-
Jump to: