To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Apakah 1 malaysia menurut kamu?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 8:43 am

noname wrote:
korang sure ke satu malaysia tu salah?hak sama rata?pe guna raja berpelembagaan..kalo korang cantas raja berpelembagaan sape nak cover hak org melayu?kalo korang nak hapuskan hak org melayu korang perlukan semua tandatngan raja melayu bru bleh.1 malaysia bkan menyamakan hak tapi menyatukan kaum...k?

Apa guna slogan 1 malaysia kalau sekadar menyatukan kaum? Apakah selama ini kaum2 di malaysia berhentam seperti bangsa yg tidak bertamadun?
Hak orang melayu dan hak bumiputera sabah memang perlu dipertahankan. TETAPI janganlah hak itu melebih-lebih sehingga 90% kakitangan jabatan kerajaan adalah org melayu.

1 malaysia sepatutnya:

1. Kebebasan beragama yg mutlak.
2. Penjawat awam mesti ikut komposisi kaum.
3. Tiada diskriminasi apapun.
4. Kemasukan dlm IPTA mesti seimbangkan merit dengan quota. jgn pula SPM cuma 4a 5b pun dpt msauk IPTA utk melengkapkan quota semata-mata, sedangkan ramai lagi kaum lain yg dpt 9a tapi tidak dpt masuk IPTA.
5. Bukan melayu pun boleh jd PM, governor bank, ketua polis, dsb ...
6. Dan banyak lagi........................

1 malaysia bukannya sekadar boleh duduk semeja. BTW, apa difinisi menyatukan kaum menurut tuan2/puan2/cik? Sebab 1 malaysia menurut si noname adalah menyatukan kaum...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 11:37 am

slogan 1malaysia ...tidak bermakna kita harus merombak perlembagaan atau menuntut sesuatu yang telah termaktub juga dipersetujui bersama sekian lama , menuntut sesuatu yang ' tidak layak dituntut ' boleh mengundang situasi lain dalam masyarakat ,

1] kebebasan beragama yg 'mutlak' ..definisi mutlak ialah tanpa had , tanpa sebarang biar secalit pun halangan dan rintangan , ini boleh merosakkan bukan membaikkan keadaan , ambil saja contoh di Indonesia ..mak Islam bapa kristian , atau si lelaki kristian dan si perempuan Islam , boleh kawin tinggal sama2 ..mereka bebas beragama ikut pilihan masing2 , apa jadi dengan anak2 ? jadi athies ? ke gereja pun tidak ..ke masjid pun tidak , atau dua2 tempat dorang pergi sembahyang .. untuk jangkamasa panjang ini pasti akan menimbulkan keserabutan dalam family , dalam masyarakat ..

masyarakat malaysia cuma di ikat 'perpaduanya' atas nama negara , tapi secara realitinya antara kaum masih ada sikap saling mencurigai , pilih kasih , ..saling mengutamakan bangsa sendiri dalam apapun , semua bangsa di malaysia merasakan bangsanya di tindas , di belakangkan , di sisih dan mundur ,

apabila perasaan itu wujud , secara tidak langsung akan mewujudkan sikap untuk bersaing ..apabila berlaku persaingan akan melahirkan sikap dan gaya kreatif lain sebagai usaha atau untuk menarik perhatian , gaya dan sikap kreatif itu adakalanya tidak terkawal dan menyinggung pihak lain , apabila sudah tersinggung akan berlaku tindak balas , rantaian kelakuan itu akan berterusan ..lalu dimanakah kita untuk berdiri ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 1:19 pm

saudara romeo.. bila saya mengatakan kebebasan mutlak, bukan bererti suami isteri boleh berlainan agama. Itu boleh menghancurkan keluarga. Pun begitu ada juga hal seperti ini berlaku di sabah. si suami Islam isteri kristian. Masing2 menegakkan kebenaran agama masing2. Anak2 diurang ikut agama bapalah. Ia berlanjutan sehingga lebih 10 tahun... tapi akhirnya si suami terbuka hati utk memeluk agama si isteri. Anak2pun ikut juga. Memanglah ini menjadi kebencian di kalangan umat islam. Tapi apakah harus demikian? Di mana kebebasan?

hehehe..mcm keluar tajuk bah pula ini...Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 4:24 pm

selagi kita didunia , tiada satu pun perbuatan atau perkara yang ' benar2 bebas mutlak ' , segalanya ada peraturan dan kongkongan2 tertentu ..

sebab itu ada agama , sebab itu adat , sebab itu ada undang2 ...ianya dicipta dan tercipta kerana fitrah manusia memang begitu , tidak mahu dikongkong , manusia sentiasa ingin membuat apa dia suka ,

manusia ini kalau tidak ada peraturan dan sekatan , akan lebih ganas dan bahaya daripada segala makhluk yg ada dimukabumi ..akal yg ada pada manusia sering ditengelamkan oleh nafsu dan kehendak2 yg pelbagai dan sentiasa mendesak ,

kembali pada slogan 1malaysia , masyarakat memang sentiasa kreatif menyesuaikan slogan ini dengan kehendak masing2 , dan mentotalkan pendapatnya betul belaka ..sendiri fikir dan sendiri jadi hakim ,

sekiranya kita ingin mencari kebebasan total dalam slogan ini , bermakna kita menuntut hak pihak lain ..tetapi bersediakah kita kalau pihak juga menuntut hak kita atas dasar kebebasan ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 6:45 pm

Betul..kebebasan @demokrasi mesti ada batas..saya faham itu. Cuma dalam hal kebebasan beragama di malaysia secara mutlak, kita tidak sependapat. Smile
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 12, 2010 8:07 pm

ibarat dua sungai yg mengalir , masing2 ada nama ...kita tidak akan mampu memangilnya dalam satu nama kecuali apabila sungai itu sudah sampai dikuala dan bercantum , ketika itu ia tidak boleh lagi dipanggil sungai tapi laut ..

begitulah keadaan dan suasana makna kebebasan , lebih2 lagi apabila ia bersangkutan dengan isu2 sensitif ...segala keputusan tidak akan mampu memuaskan hati setiap kita , mencari kesepakatan sangat mustahil kerana ianya menuntut pengorbanan dan harus ada perkara yg dikorbankan , berkorban tanpa rela ...korban terpaksa , dan ini bukan mudah untuk dilakukan ,
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 19, 2010 10:28 pm

sya faham simple saja kwn2....korang buang huruf 'sia' d blkngnya budak tadika pung gerenti paham Twisted Evil Twisted Evil
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 19, 2010 10:31 pm

kreatip oo kao paragasu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 19, 2010 10:40 pm

agak racist juga ni kwn.....tpi trpulang la menilainya k Rolling Eyes
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 19, 2010 10:51 pm

hhihihihiiiii...... nt adalah yg mangulas kaotu.....

tp, pd pamahaman pemutung gata masam sia ni, 1malasia bukan sj satakat lain2 bansa buli duduk 1 mija minum2 kupi..... tp ia lebi kapada parpaduan..... parpaduan pula bukan satakat malalui sakapan2 sj tp malalui parbuatan..... nah, ini parbuatanlah yg susa sikit mo laksana, tarutama uli karajaan...... bila kunsip 1malasia ni mo ditarima ramai, misti malibatkan samua hal..... suratkabar, parayaan, pendidikan, karaja2, sikap, paluanag2, ikunumi, perhidmatan..... dan banyak lagi...... jd bagantung sama samua pihak tarutama yg pamimpin2, mo rayat tarima ini kunsip satakat di mulut sj atau butul2 tarima...... kalou satakat di mulut sj, sikarang pun buli sdh bilang rayat sdh tarima...... tp kalou mau butul2 tarima, nah kasi taraplah dan butul2 laksanakanlah dlm samua hal sampai samua pihak tarasa butul2 1malasia..... kalou inda, masi lg masam sebulum ini..... 4malasia......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed May 19, 2010 11:17 pm

sya setuju dgn ko PT.....tpi kita prnh ka tingu prbzaan d smnjug dgn sbh srwak...brpa byk pya prbzzaan dah....kg sya pya jlnrya gravel lgi kwn....tangki air jgn cerita la kwn..... Evil or Very Mad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Thu May 20, 2010 1:17 am

setuju dengan pendapat tuan PT ...

memang sukar memahamkan bagi mereka yang tidak mau faham , masing2 ada pemahaman dan tanggapan sendiri , ..sendiri jadi pendengar , sendiri jadi hakim ,
Back to top Go down
simonsinopsis
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 37
Age : 36
Location : Keningau
Registration date : 2010-11-19

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Tue Nov 23, 2010 2:02 pm


1 Malaysia hanya mainan politik... mahukan populiriti kunun. Konsep 1 malaysia akan memakan sabah oleh kerana tu 20 perkara akan diubah perlahan-lahan. dia pikir dia bulih tipu orang sabah... tanah pun dia ambil ndak lama sungai kita pun dia ambil... mana udah tu minyak, gas sabah punya ...
Back to top Go down
jerryg
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 268
Location : KK bah
Humor : Damn Right!
Registration date : 2009-10-10

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Tue Nov 23, 2010 5:11 pm

1Malaysia hanya mainan UMNO semata mata dan hanya untuk semenanjung saja. 1Malaysia membuatkan orang Sabah hilang hak perlahan lahan. Itu pendapat saya saja bah ...
Back to top Go down
http://tinyurl.com/2ezjp87
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed Nov 24, 2010 6:04 am

sebelum slogan 1malaysiapun 20 perkara sudah dirogol bah. apa lagi yg tinggal dalam 20 perkara? hanya nama sabah saja...
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Wed Nov 24, 2010 9:43 am

kamu taukah apa samua 20 puin? suba sek balik masi adakah yg tinggal...... tp sakapan si najip timpu ari di rediu, masam diurang jaga butul kunun ni 20 puin......

1 malasia ni sabanarnya lebi kpd parpaduan & panarimaan sacara adil bah antara bangsa2 & ugama...... tp masi juga katara ada bangsa yg inda dpt manarima kasamarataan & suba utk manghalang......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Sat Nov 27, 2010 7:11 pm

1malaysia bagi amuno cuma utk perpaduan kaum semata-mata.. tp itupun masih gagal.. Apa lagi kesamarataan..jauh sekali..Apa yg kaum lain/agama lain dapat cuma toleransi semata-mata. Nasip2lah boritish suruh malayu terima sina dan india sabagai sarat kemerdikaan, kalau tidak suda pasti amuno mau bolot semua... hihihihi..melebi-lebi pula si orut..jangan mara..


Last edited by Yorut_orut on Mon Nov 29, 2010 8:38 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Sun Nov 28, 2010 9:54 am

kunsip 1 malasia tu bagus, suma majuriti diurang inda dpt terima, diurang indamau sama rata sj semua urang, nt indada yg duminasi..... jd dlm babarapa taun, ini kunsip sj akan kedingaran digambar gambur tp palaksanaan inda sabarapa pasal majuriti diurang sendiri yg indamau...... yg lusu diurang dtg sini sabah sarawak kunun kasi parkanal & ajar itu 1malasia sama kita, hihihihihiiiii..... lusu diurang ni......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Apakah 1 malaysia menurut kamu?   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Apakah 1 malaysia menurut kamu?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Politics-
Jump to: