To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Kisah misteri alam roh

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Kisah misteri alam roh   Sun Sep 14, 2008 12:21 am

"Bayangkan, sepanjang tempoh saya berada dalam keadaan koma, saya 'dijaga' oleh arwah ayah yang duduk di sebelah katil saya. Kalangan 'pelawat' yang datang pula terdiri daripada anggota keluarga saya yang semuanya sudah meninggal dunia," ceritanya.

Beliau tidak pasti sama ada ia satu mimpi, mainan dalam kepala atau itulah berlaku pada seseorang yang berada dalam keadaan 'antara hidup dan mati' - koma. Hatta, hanya orang yang duduk dalam alam roh saja boleh bertemu roh (orang yang sudah meninggal dunia).

Sambungnya lagi: "Apabila saya mengerang kesakitan, arwah bapa saya akan mengurut belakang saya, sambil memberi kata-kata semangat berbunyi: 'Tak apa, ayah ada untuk bantu', 'sabar, lepas ini baiklah tu'. Akhirnya, arwah bapa mengajak saya mengikutnya pulang."
Menurut rakan itu lagi, beberapa minggu selepas keluar dari IJN, beliau balik ke kampungnya dan kebetulan seorang ustaz yang juga pernah menjadi gurunya datang menziarah.

"Ustaz itu tanya, sama ada saya ada mengalami sesuatu (macam mimpi) ketika menjalani pembedahan dan dalam keadaan koma. Maka, saya ceritalah pengalaman saya itu tetapi beliau tidak terkejut. Malah kata beliau, jika saya ikut kehendak arwah bapa yang mengajak saya pulang bersamanya, ia bermakna saya akan 'mengikutnya ke dunia lain' juga (meninggal dunia). Namun, takdir belum menetapkan ajal saya," katanya.

Ada yang kata, sebab itu apabila seseorang baru sedar daripada koma atau pengsan, dia akan meracau dan pelbagai kata-kata terkeluar daripada mulut dan sesetengahnya lucu atau tidak masuk akal termasuk menyebut perkara yang bukan-bukan seperti memanggil nama orang yang sudah meninggal dunia.

Tun Dr Mahathir Mohamad selepas 24 jam selesai menjalani pembedahan pintasan jantung kali kedua di IJN genap setahun lalu, pernah mengeluarkan kata-kata lucu kepada isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohamed Ali.
"Selepas sedarkan diri, beliau (Dr Mahathir) sempat berjenaka dan menanyakan beberapa perkara lucu kepada ibu (Dr Siti Hasmah)," kata anaknya, Mokhzani ketika itu tetapi tidak menjelas lanjut perkara lucu yang dimaksudkan.

Ada satu lagi misteri, yang biasanya berlaku dalam masyarakat Melayu ialah seseorang yang akan meninggal dunia, menyebut nama-nama mereka yang sudah lama meninggal dunia. Biasanya kejadian seumpama ini hanya disedari selepas seseorang itu meninggal dunia.

Cerita pula seorang rakan bernama Osman: "Arwah bapa mentua saya, kerap kali menyebut nama ahli keluarga lain yang sudah lama meninggal dunia. 'Si anu' mengajak saya mengikutnya..... Itu berlaku kira-kira enam bulan sebelum dia meninggal dunia. Ada juga antara kami menganggap kenyataan itu sebagai nyanyuk."

Malah ada juga cerita menyatakan orang yang baru meninggal dunia, masih berupaya untuk mengenali siapa yang datang menziarahi dan begitu juga apabila arwah sudah berada di liang lahad.

Bagaimanapun, pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Zahazan Mohamed ketika diminta pandangannya mengenai pendapat bahawa jenazah (orang sudah mati) boleh melihat mereka yang datang menziarah, berkata al-Qurtubi dalam At-Tazkirah menjelaskan, orang mati nampak orang yang melaluinya.

"Orang dah mati diberi peluang oleh Allah untuk tengok orang yang hidup," katanya dan menyatakan firman Allah yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad). Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara ghaib dan yang nyata, kemudian Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu kerjakan." (Surah at-Tawbah, ayat 105).

Malah katanya, orang yang sudah mati diceritakan berdoa kepada Allah apabila ada di dunia ini yang hendak mati, meminta supaya jangan dicabut dulu nyawa orang itu kerana dia belum sedia hendak mati disebabkan amal yang kurang.

"Roh ini ada tiga keadaan dan satu daripadanya ialah roh berhubung sesama mereka tanpa had, maknanya antara roh sesama roh boleh berhubung. Contoh macam kita mimpi berjumpa roh lain atau pergi ke satu tempat.

"Begitu juga apabila kita berjumpa dengan seseorang, rasa macam mudah hendak kenal dan selesa. Maknanya, roh pun buat kajian mengenai orang yang selari dengan dia dan mudah bertolak ansur. Ini serupa dengan keadaan di mana ada orang yang kita jumpa tetapi tidak boleh 'ngam'. Orang nak meninggal ini Allah bagi kelebihan. Sebab itu ada yang sedang nazak kita dengar dia sebut nama orang yang sudah meninggal dunia," jelasnya.

Ibn al-Qayyim dalam Kitab ar-Ruh menyatakan: Apabila seseorang menziarah kubur, orang dalam kubur mengenali orang yang datang dan mendengar suara mereka. Mereka menjadi gembira dan membalas salam orang yang datang. Ini bukan untuk orang yang mati syahid saja, malah untuk semua orang mati dan tidak terhad waktunya.

Ada juga pendapat menyatakan bahawa kebiasaannya orang tua akan menyebut nama ahli keluarga lain yang sudah meninggal dunia, semata-mata kerana sudah nyanyuk, apabila memorinya sudah tidak seimbang.

Penulis teringat tulisan Nuraina Samad dalam blognya Julai tahun lalu mengenai bapanya, Tan Sri Abdul Samad Ismail atau Pak Samad yang meninggal dunia, Khamis lalu.

Nuraina, bekas wartawan New Straits Times (NST) berkata, mereka sekeluarga sudah biasa dengan bapa mereka yang kerap terlupa dan ada ketikanya mereka berasakan yang Pak Samad bagaikan berpura-pura lupa nama dan peristiwa tertentu.

"Ada ketikanya, kita rasa hairan dengan sikap bapak. Bapak bertanya mengenai Kak Eda. 'Lama Kak Eda tak datang', kata bapak kepada saya. Saya bagi tahu bapak, Kak Eda dah meninggal dan bapak terkejut dengan menyatakan 'tiada siapa bagi tahu saya.'

"Saya kata, bapak.... kan bapak dah tahu Kak Eda dah meninggal dunia kerana kanser, cuma bapak tidak ingatnya sekarang, kata saya perlahan. Bapak terdiam agak lama," kata Nuraina. Kad Eda atau Noraida Samad, 51, meninggal dunia pada 8 Mac tahun lalu kerana kanser.

Kira-kira sebulan sebelum sambutan 50 tahun Berita Harian Julai tahun lalu, penulis menghubungi Nuraina untuk membuat temu bual khas dengan Pak Samad, sempena sambutan itu untuk disiarkan dalam keluaran khas.

"Tak ada masalah, tetapi yang jadi masalahnya ialah kadangkala bapak antara sedar dan tak sedar. Ok, macam ini, you e-mel saja semua soalan pada saya. Apabila bapak berada dalam keadaan sedar, saya sendiri akan bertanya dan catatkan. Bila siap akan e-mel you semula," kata Nuraina. Ternyata Nuraina tidak menghampakan.

Segala coretan dalam kolum ini, adalah sebagai pengajaran akan kebesaran Allah dan betapa dunia ini hanya pinjaman semata-mata. Wang berjuta, timbunan harta dan deretan gelaran, semuanya untuk kesenangan dunia yang tidak akan dibawa bersama-sama ke dunia lain, apabila tiba masanya nanti. Fikir-fikirkanlah sempena bulan yang mulia ini.

Penulis ialah Pengarang Rencana dan Laporan Khas, Berita Harian.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Rencana/20080909232654/Article/

Ulasan dari pakar


SAYA tertarik membaca rencana bertajuk 'Misteri alam roh beri pengajaran berguna' tulisan Kadir Dikoh yang disiarkan akhbar ini, kelmarin. Saya dapati artikel itu sangat menarik dan merangsang saya untuk membaca sedikit pembacaan dan berusaha untuk menerangkan apa yang berlaku dari sudut psikologi.

Cerita sebegini boleh dijadikan kajian kes dalam kelas psikologi dan kaunseling dan penerangan dilakukan melalui kaedah ilmiah seperti penerangan konsep teori terhadap cerita disampaikan. Begitu juga, ia boleh memberi pengajaran berguna iaitu segala kesenangan di dunia tidak akan dibawa bersama ke akhirat.

Penulis artikel ada menyebutkan mengenai situasi rakan beliau yang koma didatangi orang yang sudah lama meninggal dunia. Bukan saja beliau didatangi mereka, malah bapa rakan penulis menjaganya ketika koma.
Sememangnya, kita tidak pasti apakah sebenarnya yang berlaku seperti yang dikatakan artikel itu. Sama ada ia hanya satu mimpi, mainan dalam kepala ataupun ia benar-benar berlaku, hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Saya ingin mengaitkan peristiwa itu dari sudut psikologi. Apa yang berlaku mungkin ada kaitannya dengan dunia alam tidak sedar manusia. Mengikut teori psikoanalitik yang dipelopori Sigmund Freud, akal manusia dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu 'alam sedar', 'prasedar' dan 'tidak sedar'.

Dalam dunia 'alam sedar', manusia sememangnya menyedari dan mengetahui peristiwa yang berlaku di persekitarannya. Alam prasedar pula adalah tahap antara alam sedar dengan alam tidak sedar. Dalam alam tidak sedar, individu sememangnya tidak sedar langsung apa yang berlaku di sekelilingnya.
Mengikut Freud, apabila manusia berada dalam koma, pemikirannya berada dalam keadaan alam tidak sedar. Individu yang berada dalam keadaan koma masih hidup, tetapi tidak boleh memberi tindak balas kepada persekitarannya. Pemikiran masih berfungsi. Keadaan ini berbeza dengan orang yang mengalami kematian otak.

Bagaimanapun, konsep 'alam tidak sedar' Freud ini mendapat banyak kritikan kerana ini tidak dapat dibuktikan melalui kajian yang berbentuk saintifik.

Mengikut teori psikoanalitik lagi, manusia juga sering menyimpan perasaan atau pengalaman hidup yang tidak mahu diluahkan dalam dirinya. Ia dipanggil repres, iaitu mekanisme bela diri yang asas dalam diri seseorang.

Ia berlaku secara tidak sedar iaitu menyingkirkan semua pengalaman dan perasaan tidak menyenangkan, menyakitkan atau menakutkan agar pengalaman dan perasaan tadi tidak akan menimbulkan kebimbangan pada diri individu itu.
Perkara atau peristiwa ini ada kalanya timbul semula dalam bentuk tingkah laku seperti dalam tidur, igauan, ketika sakit, koma dan sebagainya. Besar kemungkinan 'kehadiran' orang yang lama meninggal dunia seperti dialami rakan penulis ketika koma adalah apa yang berlaku dalam pemikiran alam tidak sedarnya.

Sebelum ini, rakan penulis menyimpan segala kenangan atau perasaan terhadap orang yang lama meninggal dunia dalam dirinya. Hanya apabila dirinya koma, perasaan itu akan wujud.

Apa yang dibincangkan adalah usaha saya untuk menerangkan apa yang berlaku dari sudut psikologi. Apa yang sebenarnya berlaku seperti yang dikatakan sebelum ini tiada siapa yang tahu kecuali Allah SWT.

Cerita sebegini boleh juga dianalisis dari pelbagai sudut untuk perbincangan.

DR SAPORA SIPON,
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai,
Negeri Sembilan.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Surat/20080911231516/Article/
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Sun Sep 14, 2008 12:24 am

Dr Sapora Sidon cakap
Quote :
Cerita sebegini boleh juga dianalisis dari pelbagai sudut untuk perbincangan.

Ok. Anda ada pandangan atau ulasan selain dari ulasan Dr. Sapora Sidon?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Thu Oct 02, 2008 9:27 pm

bilang itu tokoh psikologi, Sigmund Freud, akal manusia dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu :

- 'alam sedar'
- 'prasedar'
- 'tidak sedar'

ini 3 hal ini yang saya ingin mau belajar macam mana rupa bentuknya?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Fri Oct 03, 2008 9:09 pm

Alam Sedar: Berada pada tahap BETA waves, pokok pangkalnya kalau mengikut sakapan de'silva method, ialah apabila kita fokus terhadap sesuatu perkara. bererti kita sedar betul apa yg kita buat.

PraSedar: keadaan kesedaran Separuh sedar, iaitu alpha Waves dan theta waves, org yg berada dalam gelombang alpha ini adalah org yg boleh dikatakan sentiasa dlm keadaan fantasi, imaginasi dan angan2.antara lain lagi ialah ketika kita dalam keadaan mabuk itu juga seperti prasedar.baru bangun dari tidur pun dlm keadaan alpha waves juga. ada beberapa manusia yg di katakan sebagai pemikir alpha tabii. salah seorangnya adalah albert einstein.

sementara theta waves ini adalah satu keadaan kesedaran yg amat rendah frekuensinya melebihi alpha waves, dan di katakan adalah satu tahapan minda paling sesuai utk melaksanakan sebarang operasi psikik. ada bomoh2 yg seperti kerasukan (trance) adalah contoh2 theta waves ini. sebagai contoh beberapa ahli psikik seperti uri gellar ketika beliau melakukan aksi membengkokkan sudu, mesin eeg telah di pasang tuk menganalisis tahap gelombang otak beliau. para saintis semasa belaiu membengkokan sudu, gelombang dia bermula dari alpha kemudian theta..tuuppp!! sudu bengkok!

Ps: Kalau kita mahir menukar tahap gelombang minda kita, maka segala jinis ilmu pugai, sindaat, santau dan etc..sudah tidak di perlukan lagi. cukup tukar frekuensi dan niatkan apa kita mau! mesti jadi.

Tidak sedar = Alam mimpi.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Fri Oct 03, 2008 10:37 pm

dasat serita2 kamu ni, putung gata masam sia indada idea.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Pak Belalang
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 338
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Fri Oct 03, 2008 11:02 pm

alpha.wave wrote:
Alam Sedar: Berada pada tahap BETA waves, pokok pangkalnya kalau mengikut sakapan de'silva method, ialah apabila kita fokus terhadap sesuatu perkara. bererti kita sedar betul apa yg kita buat.

PraSedar: keadaan kesedaran Separuh sedar, iaitu alpha Waves dan theta waves, org yg berada dalam gelombang alpha ini adalah org yg boleh dikatakan sentiasa dlm keadaan fantasi, imaginasi dan angan2.antara lain lagi ialah ketika kita dalam keadaan mabuk itu juga seperti prasedar.baru bangun dari tidur pun dlm keadaan alpha waves juga. ada beberapa manusia yg di katakan sebagai pemikir alpha tabii. salah seorangnya adalah albert einstein.

sementara theta waves ini adalah satu keadaan kesedaran yg amat rendah frekuensinya melebihi alpha waves, dan di katakan adalah satu tahapan minda paling sesuai utk melaksanakan sebarang operasi psikik. ada bomoh2 yg seperti kerasukan (trance) adalah contoh2 theta waves ini. sebagai contoh beberapa ahli psikik seperti uri gellar ketika beliau melakukan aksi membengkokkan sudu, mesin eeg telah di pasang tuk menganalisis tahap gelombang otak beliau. para saintis semasa belaiu membengkokan sudu, gelombang dia bermula dari alpha kemudian theta..tuuppp!! sudu bengkok!

Ps: Kalau kita mahir menukar tahap gelombang minda kita, maka segala jinis ilmu pugai, sindaat, santau dan etc..sudah tidak di perlukan lagi. cukup tukar frekuensi dan niatkan apa kita mau! mesti jadi.

Tidak sedar = Alam mimpi.
The Mind
The mind has conceived millions of thoughts and ideas which have shaped our world; hence
mind power is a form of strength. Once you learn how to unleash the power of your thoughts, you will detect subtle but wonderful changes in your life.Enhancing your thought energy is accomplished by one main skill-- becoming conscious. You
must be aware of your true self, and your surroundings. Consciousness is of penultimate importance for psychicallyinduced
mental influence. Throughout this, you will develop your powers of
concentration and visualization. These skills are the foundation of mind power control. Having
accomplished the basic skills, you will learn how to activate and heighten your other senses of
hearing, touch and smell to further intensify the control you possess over your hidden powers....hihihi Smile
Back to top Go down
Pak Belalang
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 338
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Fri Oct 03, 2008 11:12 pm

Hidden Frequencies
It is important that you understand that there is more that goes on around you than you are aware
of.
An illustration, for clarity: You carry within your belief system certain things that you cannot see
with your eyes. You donít think about these things; nevertheless, you affirm its existence. For
instance, you detect aromas but you cannot generally see the odor as it wafts in the air. You
snuggle in front of television, but you cannot see the radio waves coming into your antenna. You
can hear music sounds from a hi-fi but you canít generally see those sound vibrations with your
eyes.
You cannot see these things with your physical eyes in everyday living but a part of you is
conscious of these seemingly invisible things.
Is it not intriguing that you are not able to see many things around you; nevertheless you are
conscious or aware of the fact that they do exist. These invisible entities are not a bizarre concept
to you even though you might not fully understand the science behind them. You absorb it within
and take it as a reality. When it transforms into your reality, you usually donít give it conscious
thought.
With all the invisible frequencies, radio waves, and plasma emanations that pass through us from
our environment, why do we overlook that there is human invisible frequency that passes
through us? The knowledge that your mind has the ability to affect the events and world around
has been toyed around for eons. It has been ascribed various labels, such as
positive thinking
,
goal discernment
and even white magic. The mind has tremendous power. And truly, it can
create reality out of the immaterial. Seduction and mental influence is just a small fraction of the
applications of mind power.
It is necessary to learn about the unseen things around you. This invisible world around you will
become your reality as you begin to practice mind power techniques. Through discipline, you
can reign in your untapped powers and focus it upon results.
Unlike chaotic invisible particles zooming around your meatloaf in a microwave, the invisible
energy realms around you can be harnessed and taken control of. You may never actually see
these invisible realms with your physical vision, but this will never stop you from wielding these
unseen forces to realize your wishes. As you begin to do this, this new awareness will become
your reality, and then emanations coming from your brain to the brain of others will become as
easy as activating your TV set. By harnessing such thought waves, you induce a strong

psychicrapport which serves to attract others irresistibly to you.
The ultimate aim of this tome is to allow you to influence others without ever uttering a word or
making explicit gestures. It is solely through your mind that you will control, seduce and
manipulate the will of others. Understand that you are going to be learning how to influence
others through covert tactics. A bonus is that the system can be extended to suit your other needs.


panjang libar juga panarangan...hihihi Smile


Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Sat Oct 04, 2008 12:38 am

alpha.wave wrote:
Alam Sedar: Berada pada tahap BETA waves, pokok pangkalnya kalau mengikut sakapan de'silva method, ialah apabila kita fokus terhadap sesuatu perkara. bererti kita sedar betul apa yg kita buat.

PraSedar: keadaan kesedaran Separuh sedar, iaitu alpha Waves dan theta waves, org yg berada dalam gelombang alpha ini adalah org yg boleh dikatakan sentiasa dlm keadaan fantasi, imaginasi dan angan2.antara lain lagi ialah ketika kita dalam keadaan mabuk itu juga seperti prasedar.baru bangun dari tidur pun dlm keadaan alpha waves juga. ada beberapa manusia yg di katakan sebagai pemikir alpha tabii. salah seorangnya adalah albert einstein.

sementara theta waves ini adalah satu keadaan kesedaran yg amat rendah frekuensinya melebihi alpha waves, dan di katakan adalah satu tahapan minda paling sesuai utk melaksanakan sebarang operasi psikik. ada bomoh2 yg seperti kerasukan (trance) adalah contoh2 theta waves ini. sebagai contoh beberapa ahli psikik seperti uri gellar ketika beliau melakukan aksi membengkokkan sudu, mesin eeg telah di pasang tuk menganalisis tahap gelombang otak beliau. para saintis semasa belaiu membengkokan sudu, gelombang dia bermula dari alpha kemudian theta..tuuppp!! sudu bengkok!

Ps: Kalau kita mahir menukar tahap gelombang minda kita, maka segala jinis ilmu pugai, sindaat, santau dan etc..sudah tidak di perlukan lagi. cukup tukar frekuensi dan niatkan apa kita mau! mesti jadi.

Tidak sedar = Alam mimpi.

Saya rasa Prasedar ini di sebut sebagai "Lzovusan" dalam bahasa kami. Orang yang di panggil Lzovusan ini sedar seluruh keadaan baik tidur mahupun tidak tidur. contohnya kalau orang mengendap di belakang pun dia sedar semua kewujudan mereka. Malah kalau mereka tidur pun mereka tetap sedar keadaan persekitaran mereka.

Golongan Lzovusan inilah yang menyelamatkan Tanah nenek moyang kita dari serangan, rompakan dan sebagainya pada zaman dulu.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Sponsored content




PostSubject: Re: Kisah misteri alam roh   Today at 11:53 am

Back to top Go down
 
Kisah misteri alam roh
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: