To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Pesta Menuai org brunei punya?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Pesta Menuai org brunei punya?   Thu May 21, 2009 10:35 pm

[img][/img]
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Fri May 22, 2009 12:51 pm

Susah mo ulas dgn panjang brserta dgn fakta ini tuan alpha sb pointnya trlalu sedikit iaitu "suku kaum brunei lebih ramai yg menanam padi dlm kuantiti yang banyak".

Fakta inipun masih boleh disanggah krn sukukaum Irranun dan Bajau di Kota Belud pun ramai jg yg menanam padi secara komersial. Malah sukukaum Momogun pun ramai jg menanam padi secara komersial sprt di Kota Marudu dan Sekuati Kudat. Dari sudut koposisi kaum di Sabah pun mmg Momogun yg lbh besar, dan peratus mereka yg terlibat dlm industri tanam padi pun besar jg. Ini dr sudut statistik.

Kalau kita pergi ke sudut budaya, kaum Momogun mmg tdk dpt dipisahkan dgn padi dan peryaan Kaamatannya, bukan baru bermula bbrapa dekad lepas tapi sejak nenek moyang lagi walaupun cara sambutannya tdk semeriah sekrg atau tdk semahsyur skrg.

Dari sudut hak, Momogun tdk pernah meminta sambutan Pesta Kaamatan ini adalah hak tunggal mereka dan belum ada akta yg diwartakan bagi tujuan itu. Pd saya, kaum brunei jg boleh mengambil bahagian mana2 sambutan Kaamatan mengikut versi mereka agar sambutan pesta ini dpt diperkayakan lg dn matlamat trsirat pesta ini iaitu mengeratkan perpaduan di kalangan Sabahan dpt diperkukuhkan lg. Saya tdk bersetuju kalau ada yg mengatakan sambutan Pesta Menuai ini lbh sesuai dan signifikan utk suku Brunei shj krn fakta2 di atas dan pandangan ini boleh ditafsirkan sbg satu pandangan yg ditinjau dari sudut yang sempit.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Fri May 22, 2009 8:24 pm

suba tanya diurang..... antah2 diurang sendiri malu mangaku hal ini..... pd sia, hak manyambut pista manuai ada pd samua urang yg mananam padi, bukannya satu2 pihak sj..... jd claim mangatakan yg bansa inilah yg paling sasuai marayakan pista menuai adalah 1 kanyataan yg inda bagus & setek utak..... kalou ada 1 kampung sana punsak bukit yg sikit urang, karaja diurang mananam padi, bila sdh abis menuai, diurang pun ada hak marayakan pista menuai..... inda kisahlah apa bansa diurang...... kalou itu munyit2 sana hutan pandai mananam padi, diurang pun buli marayakan pista menuai..... sabap pista menuai ni pd dasarnya bermaksud bergumbira karana sdh siap menuai & hasil padi yg bagus..... suma bila sdh moden ni, nah masuklah pulitik dlm pista menuai..... dan tiba2 pula timbul bansa yg kunun2 diuranglah yg paling sesuai marayakan psita menuai..... mgkin sdh rusak utak gara2 pulitik..... Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
newpips
Prebet
Prebet


Number of posts : 61
Location : Kota Belud
Registration date : 2009-03-18

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sat May 23, 2009 10:45 am

pesta gawai di sawawak?
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sat May 23, 2009 9:56 pm

mungkin sana pun org brunei juga yg paling sesuai merayakannya, hehehe... Very Happy
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 11:43 am

ya... sia rasa pun org brunei juga yg banyak tanam padi di sarawak! Razz
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 11:44 am

newpips wrote:
pesta gawai di sawawak?

gawai ni sama seperti kaamatan ba...., cuma bukan org dusun yg merayakanya, jadila ia gawai...!
Back to top Go down
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 1:19 pm

i fikir pesta menuai ni org kadazan je...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 3:12 pm

Kita buli sambut brsama2, tdk perlu persoal siapa lbh berhak, siapa lbh sesuai menyambutnya..ini polarisasi namanya.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Rambabi
Prebet
Prebet


Number of posts : 55
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 5:51 pm

sejak dulu, ape yg i tau, pesta menuai ni adelah pesta org kadazan kalau di sabah, betul tak? kalau di sarawak pulak utk dirayekan oleh org dayak...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Sun May 24, 2009 8:33 pm

Urang bugis sama bajau pun buli jg sambut ba kalu diurang mau..apa masalah nya?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 8:37 pm

ci jamaluding ini cakapangnya bukang dari sudut budaya itu kawang..
ckapangnya ini dari sudut siapa yang tanam padi dalam kuantiti yang banyak..

tetapi pun masih tetap tidak tepat cakapangnya kerana kalau di tambah penanam padi komersial Momogun dengan penanam padi persendirian Momogun belum tentu siapa yang banyak padi...

mungkin semua orang sudah lupa semasa harga beras naik tahun lalu... semua orang susah hati pasal kenaikan harga beras tetapi di kampung kami dan di kampung2 di kudat tidak merasa kenaikan harga beras kerana 70% daripada penduduk adalah mempunyai sawah dan padi bukit sendiri walaupun mereka ada kerja sebagai cikgu, majlis daerah, jkr dan sebagainya tetap saja mereka mempunyai tanaman padi sendiri... ini baru dari segi siapa yang banyak menanam padi... saya baru meninjau situasi ini pada masa saya balik kampung pada hujung tahun lalu..

bagaimana pun kalau tetap mau kira siapa yang paling banyak kuantiti beras... serahkan kepada cina lah... mereka lah yang supply beras di kedai2 he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 9:48 pm

hehe saya rasa, drpd semua penanam2 padi di dunia, di mana sj negara, org bruneilah yg paling layak merayakan pesta menuai, hehehe... Laughing dan saya percaya si jamaluddin tu org brunei yg paling berjaya... bukan sj pd bangsa dia, tp mengatasi juga bangsa2 lain, hehehe...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 10:44 pm

itulah si jamaluding ini ndak parasang bah urang ni... palui bah itu
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 10:53 pm

tdk tau mcmana dia dpt fakta... mgkin dia tingu2 di kg dia luas sawah terbentang, terus dia terfikir.. "memang bangsakulah yg layak merayakan pesta menuai... bukannya kadazan... sb tengoklah sawah di kgku yg luas ini... mgkin juga yg terluas di dunia..."
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 10:56 pm

mungkin di sedang mabuk linutau masa tulis di nespaper bah... he he jadi tersasul-sasul saja dia tulis.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 11:05 pm

mabuk sambil melihat sawahnya yg luas terbentang... terus dia rasa dialah yg terbesar di dunia... Laughing

heran juga bgmana dia timbul fikiran yg duranglah yg paling sesuai merayakan pesta menuai... tinggi cita2 org ni... Laughing
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 11:23 pm

yang pastinya sejak purba kala melalui ritual2 yang dapat kita rujuk maka dengan sahnya kaamatan dan gawai adalah lambang bangsa momogun dan dayak.

bagi kami secara tradisinya kaamatan adalah pembukaan tahun baru dalam kalender kepercayaan agama labus.

jadi yang brunei ni apa kaitangnya??
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Mon May 25, 2009 11:25 pm

mungkin dia gila bah tu, sb tu perasan paling sesuai konon... hehehe... org2 kdm pun tdk pula terlintas di fikiran begitu...
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Tue May 26, 2009 10:45 am

bushido wrote:
ci jamaluding ini cakapangnya bukang dari sudut budaya itu kawang..
ckapangnya ini dari sudut siapa yang tanam padi dalam kuantiti yang banyak..

tetapi pun masih tetap tidak tepat cakapangnya kerana kalau di tambah penanam padi komersial Momogun dengan penanam padi persendirian Momogun belum tentu siapa yang banyak padi...

mungkin semua orang sudah lupa semasa harga beras naik tahun lalu... semua orang susah hati pasal kenaikan harga beras tetapi di kampung kami dan di kampung2 di kudat tidak merasa kenaikan harga beras kerana 70% daripada penduduk adalah mempunyai sawah dan padi bukit sendiri walaupun mereka ada kerja sebagai cikgu, majlis daerah, jkr dan sebagainya tetap saja mereka mempunyai tanaman padi sendiri... ini baru dari segi siapa yang banyak menanam padi... saya baru meninjau situasi ini pada masa saya balik kampung pada hujung tahun lalu..

bagaimana pun kalau tetap mau kira siapa yang paling banyak kuantiti beras... serahkan kepada cina lah... mereka lah yang supply beras di kedai2 he he

ya... kenaikan beras tu hanya d rasakan oleh pembeli2 beras.... sy d negeri 9 pun rasa betul tu kenaikan beras.... tp bila sy balik kampung.. tu beras kena tabur utk kasi makan ayam... hehehehe... pasal klu d kampung kami 90% adalah penanam padi.. so pasal harga beras tu teda masalah... tp klu kenaikan harga mengiling padi... 10sen ja pun bisisng suda tu org tua2... hehehehe
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Tue May 26, 2009 3:07 pm

Nampaknya rata2 kita sebenarnya terasa terusik..geli hati dan dan seperti sinis apabila ada pihak2 yg pandai2 meng'claim' tradisi yg yg di muliakan selama beberapa generasi oleh org KDM sekarang ni seperti mula di ambil perhatian oleh org lain dan pada masa yg sama ada pula pihak2 seperti membuat tuntutan bahawah perasayaan tersebut mereka punya..

Kemungkinan di masa akan datang org2 KDM harus mem'paten'kan perayaan ini sebagai hak milik mereka sebelum org lain menyambarnya..

kalau tidak takut pula seperti kes tongkat ali yg berasal dari asia bagaimana pun sudah di patenkan oleh amerika..bermakna org lain sudah tidak boleh sewenang2nya membuat sesuka hati berkaitan tongkat ali ini.

Takut nanti satu hari..org KDm sudah tidak boleh merayakan perayaan pesta menuai kerana takut kena saman oleh pihak org lain..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Pesta Menuai org brunei punya?   Today at 10:15 pm

Back to top Go down
 
Pesta Menuai org brunei punya?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: