To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 tapai buli hilangkah?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: tapai buli hilangkah?   Tue Jun 02, 2009 10:56 am

sia tepikir2..... ada kemungkinanka ini tapai dlm tajau lain kali akan ilang di dunia?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Tue Jun 02, 2009 2:29 pm

tidak mustahil ni tapai buli hilang... dunia semakin moden bah.. macam tu padi dulu kasi lubang kayu terus susuk pakai kayu mau buka kulit padi.. sekarang macam tiada sudah orang guna tu benda semua pakai mesin sudah... ni tapai pun dulu bukan beras tapi ubi kayu.. sekarang kebanyakan pakai beras sudah kecuali ada beberapa buah kampung lagi sia nampak guna ubi kayu.. mungkin nanti bukan tajau lagi diorang pakai.. tidak mustahil semua pakai mesin sudah akan datang...
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Wed Jun 03, 2009 12:14 am

sia rasa pun begitu..... lama kalamaan diurang inda minat guna tajau sdh, mgkin guna baldi sudah..... atau karan inda dpt lawan yg dlm tin2, maka tinggalamlah butul2 ini tapai tajau..... tp, sia rasa dlm timpu 20 taun masi ada.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Wed Jun 03, 2009 2:37 pm

selagi saya dan keturunan saya ada... selagi tapai dalam tajau inda hilang...!!!!
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Wed Jun 03, 2009 5:56 pm

hihihihiiiii ini barulah patirutik..... Laughing
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Wed Jun 03, 2009 6:10 pm

kalau kamu parana pigi tempat urang putih minum2... champagne tu rasa2 dia macam tapai juag tapi "tawar" indada umph...! Rasanya lebih kepada mcm "tinagayi" yg suda masam dan mcm natapasan suda..... hidup tapai! hidup tapai!
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 2:45 am

hehehe SiokSondiri..saya kagum oh dengan semangat tapai yang agak membara dalam hatinya..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 11:15 am

saya fikir pun tapai tdk akan hilang... & saya tdk mahu berhenti minum tapai, hehe...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 12:27 pm

Kalau kita rasa sesuatu itu prlu dikekalkan krn brkait dgn budaya kita, walupun ia menuju ke arah kepupusan, maka prlulah ada usaha utk mengekalkannya. Di era dunia modern ini, prkara2 seumpama ini prlu di upgrade tu bg membolehkan generasi akan dtg terus mewarisinya. Pd versi modern, barangkali ia bukan lg sbg minuman semata2 ttp mgkn akan jd tarikan pelancung luar sekiranya kita pandai mengeksploitasinya...macam cerita bosou jg ni..hihii..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 12:31 pm

mgkin lain kali saya akan jd aset pelancongan negeri sabah, banyak poskad2 saya diambil ketika moginum, hehehe... banyak dikirim sampai negara2 lain, org putih... Smile
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 12:41 pm

Cuma peng'upgred'an ini kalau boleh..salah satunya ialah dengan memastikan tahap kebersihan minuman tersebut. Saya rasa tapai ini kita harus patenkan awal2 utk mengelakan menopoli hak oleh org lain yg tidak berkaitan.

Amacam kawan2? Very Happy
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 12:57 pm

Up-grade dgn kebersihan trjamin..Bila menyebut soal kebersihan, sapa yg cek? Mau ka itu SIRIM pg cek ini tapai? Evil or Very Mad Rolling Eyes
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 1:03 pm

betul tu, maklumlah sekarang ni 'banyak' betul yg ingin merampas 'hak' org lain...
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 1:04 pm

Rungkud wrote:
Up-grade dgn kebersihan trjamin..Bila menyebut soal kebersihan, sapa yg cek? Mau ka itu SIRIM pg cek ini tapai? Evil or Very Mad Rolling Eyes
hehe kalau sdh dipatent tu, dtg juga durang tu pg cek kerana memang kerja durang sdh...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 1:20 pm

Cuba buat trial...buat satu pilot projek yg mengambil kira soal kebersihan. Buat flow chart proses nya yg menunjukkan bgmana ia disediakan supya pngguna yakin dgn produk tapai tempayan/tajau ini.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 1:37 pm

1. guna beras berkualiti baik
2. alat memasak bersih
3. pekerja ada sijil kesihatan
4. tajau standard, disteril
5. dapur bersih diperiksa pegawai kesihatan
6. tempat menyimpan bebas dr tikus, lipas, lalat
7. straw di steril
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Fri Jun 05, 2009 3:02 pm

Ini dia ciri2 yg boleh mnjamin kebersihan terutama straw..ini ganti2 lg, kalu ada yg brpenyakit tb..kana jangkit kta. Itu straw mo yg bersih punya, sumbilingpun ok jg tp kana bersihlah dulu. Tangkai daun kapayas tidak buli pakailah kan.. Surprised
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sat Jun 06, 2009 7:47 pm

kalau tpt orang puti, ada lagi petandingan mo mengenal wine dorang tahun berapa? malah ada pakar merasa wine lagi... jadi pada pikiran saya, tapai ni pun mesti kasi promosi dan kasi paten... sya sebenarnya bangga dgn produk kita ni... sudah lama sia rasa bangga dgn kehibatan tapai... byk suda minuman alkohol yg sia minum dari dulu sampai sekarang.... blum ada yg setanding kehibatan tapai dlm tajau!
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sun Jun 07, 2009 12:11 am

pernah duuuuluuu msa sia budak lg, kg sia buat pesta kaamatan la..trus durg buat pertandingan minum tapai...trus adalah saturang gaman ni p ikut, capat btul dia kc abis tu tapai...abis seja dia minum trus dia bediri angkat tangan bha...smua urg tepuk tangan la tapi ntah apa masalah c gaman tue tiba2 dia jatuh...urg ingat dia telampau mabuk...sekali nda bangun2 suda...mula dari ari tue trus pertandingan minum tapai diharamkan terus....
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sun Jun 07, 2009 3:28 am

Jd, apa jadi sama gaman itu? hanya tdk bangun pasal mabuk ka atau mati mabuk?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sun Jun 07, 2009 12:05 pm

mgkin tdk bangun2lah tu, hehe... ya, sayapun setuju, kebersihan perlu ditekankan dlm aktiviti tapai ini..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sun Jun 07, 2009 7:03 pm

tapai kalou inda bersih, sia inda pigi minum...... sia tingu juga siapa yg minum sebulum sia..... dan sebulum sia minum, sia susi butul2 itu straw.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Sun Jun 07, 2009 7:52 pm

tapai pasti tidak akan hilang sebab itu adalah warisan tradisi kita. mungkin pada masa akan datang tapai akan lebih komersial nilainya.

yang perlu hilang adalah "hapuskan mabuk2 yang tidak ada faedahnya"..
kalau mau minum apa salahnya kalau hanya minum sikit1 saja...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Mon Jun 08, 2009 9:25 am

susah juga ba mau minum sikit˛ kalau tejumpa kawan.... mau balik pun kena tarik˛ lagi kunun tangan nda mau suruh balik... ni kawan pun nda pandai paham, kalau sudah mau balik memang sudah sampai limit bah minum tu.. ini mau juga tahan˛ nda suruh balik. last˛ bila balik rumah eksidon telampau mabuk.. kalau setakat nagarit garitan saja nda apa la.. kalau kojol terus??
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
Peluru_Sasat
Prebet
Prebet


Number of posts : 41
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Mon Jun 08, 2009 10:19 am

Kalu mau minum brabis, di rumah la yang paling ngam supaya buli mengampai trus...kalu di luar susah2 lagi mo drive/jalan pulang...bahaya ba...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: tapai buli hilangkah?   Today at 8:12 am

Back to top Go down
 
tapai buli hilangkah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: