To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Sogit 1 ekor kerbau

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Sogit 1 ekor kerbau   Sun Jun 14, 2009 10:22 am

Minggu lalu saya ikut rombongan meminang sana kg.terawi penampang, semua berjalan lancar. 1 sj yg lucu & saya rasa tdk betul/tdk sesuai dlm perundingan peminangan tersebut ialah ttg sogit 1 ekor kerbau yg dikenakan oleh ketua kampung sana kpd pihak lelaki. Alasannya, ketua kampung tu cakap yg kita ni adalah keturunan Adam & Hawa, jd mcm 1 keluargalah, maka perlu bayar sogit... heheheheheheeee... 1 ekor kerbau lg tu... saya terfikir, kalau org eskimo dari kutub dtg meminang perempuan kg.terawi pun itu ketua kampung suruh bayar sogit kerbau, alasannya kerana 1 keluarga keturunan nabi Adam, heheheheee... mungkin kalau dari planet lain barulah tdk kena bayar sogit... Laughing Dia bilang itu adat sana kg durang.. so kami setuju bayar sjlah... terasa mo berdebat juga tp, ah biarlah...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Sun Jun 14, 2009 8:01 pm

Ensik simbalabad:

Walaupun apa yg ko alami ini bukanlah sesuatu yg ko rasa mo bantah dgn keras cuma trniat mo brdebat ttp pd sya ada dua prkara yg perlu diberi prhatian iaitu ttg jumlah berian yg nampak smakin melebih2 dan kedua ialah ttg tindakan ketua kampung.

Sejak kebelakangan ini, para ibubapa yg mempunyai anak perempuan walupun tdklah cantik mana dan tdk ada akademik & pekerjaan, ttp seolah brlumba2 mengenakan "harga" tggi kpd pihak lelaki. Di kg sya, rekod trtggi berian ialah rm22,000.00. Sya terus terang sia katakan sia tdk sanggup dgn jumlah yg sebesar itu.

Perkara kedua yg sia nampak ialah ttg tindakn ketua kg..nampaknya mengenakan sogit sesuka hati kpd pihak lelaki. Alasan bahwa kita adalah keturunan ssama iaitu keturunan Adam, adalah alasan yg bgtu bodoh, tdk masuk akal dan tdk boleh diterima. Saya jg meragui kemahiran ketua kg ttg adat resam dlm menentukan sesuatu kutusan, mereka tdk pernah memikirkan soal bebanan yg ditanggung oleh pihak lelaki. Perkara ini perlu diperbetulkan agar generasi muda tdk trkeliru antara adat dan kebiasaan. Permintaan sogit & berian yg terlalu tggi perlu dikaji semula dan perlu dihentikan segera sblum ia menyebabkan ramai lelaki akan jd bujang lapuk krn kekurangan duit.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 1:02 am

hihihihihiiiiihihihihihihihiiiiii...... nah tingu panjang butul katawa sia......

pirst time sia dingar kis begini...... kalou butullah, taniah kpd org2 kg tarawi pasal memili ketua kampung palui begitu......

masalah urang ialah bila dia dpt idea sj, dan dia rasa ngam butul, inda sudah pigi tanya2 urang ngam ka nda...... turus dia on sj idea dia tu...... atau mgkin dia ada tanya urang lain, dan itu urang yg kana tanya pun sama2 palui juga, hihihihiiiiii...... paluinya itu ketua kampung kalou butullah itu alasan dia minta sogit...... kepingin sia mo tanya dia, urang mana yg inda kana bayar sogit???? urang dr planet lain? bulan? hihihihihiiiiii...... siok ini serita oh kasi masuk tv3...... butul2 setek utak itu ketua kampung..... butul2 kompungan...... hihihihihiiiii...... tahniah urang tarawi.....

butul tu tuan rungkud, urang2 skarang masam balawan2 siapa paling mahal berian anak...... inda itu bapa pikir yg bukan itu lalaki saturang yg akan sari duit bikin bayar, itu anak parampuan pun kungsi2 baitu mambayar...... ok, katalah dpt bayar, lapas kawin ada duit lagi? manada lagi, sdh habis bikin bayar berian..... yg susa siapa? anak sendiri juga...... rm22k????? kalou sia, masa itu juga sia kensel tunang, inda jadi tunang, suru itu bapa sari urang kaya yg banyak duit tampat 'jual' anak...... bagus lalaki2 samua sari urang sarawak, indada berian ribu2 begitu, yg penting kasi makan urang kampung sj...... rm22k..... kalou 5 urang anak parampuan, aduinaaaaa sdh ada rm100k...... aku kayaaaaaaa......! aku kayaaaaaaa.......!
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 11:00 am

MMg mahal ba berian skrg, kalu kira sogit lg, mo 25k. Pndapatan perkapita belum mncapai tahap mewah, tp berian sudah naik trlampau tggi. Kita boikot org yg mengenakan berian tggi..biar anaknya jd andartu atau ikan basung.. Razz
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 2:33 pm

Rungkud wrote:
MMg mahal ba berian skrg, kalu kira sogit lg, mo 25k. Pndapatan perkapita belum mncapai tahap mewah, tp berian sudah naik trlampau tggi. Kita boikot org yg mengenakan berian tggi..biar anaknya jd andartu atau ikan basung.. Razz

hi hiii lama sia nda dangar ini perkataan ooo... Laughing
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 9:37 pm

hahaha ya biar jd ikan basung...
mungkin kerana harga minyak naik, berian pun naik, hehehe... apa lg kalau adik beradik sb keturunan nabi Adam... Smile tambah mahallah sb campur sogit kerbau... 'hebat' tu ketua kampung... tdk tau mana dia dpt itu idea...
Back to top Go down
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 10:13 pm

masa saya kurusus kawin baru² ada la ni pasangan sama² kurusus, pompuan dari tenom lelaki dari ranau.. masa tu lelaki pegi meminang, tu keluarga perempuan minta berian sampai 32 ribu belum termasuk belanja dapur atau bayaran yang lain.. tetapi bila runding punya runding harga complete 32 ribu.. tu keluarga pun akun saja sama tu harga.. kalaulah saya di bahagian lelaki, tidak paya sudah runding harga.. cakap saja terima kasih terus cakap bye bye sama tu pompuan..
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Mon Jun 15, 2009 10:22 pm

32k???? gilaaaa... itu lelaki pun bodoh juga akun sj... apalah, sdh terang2 'jual' anak, mo beli lagi... dua2 pihak sama sj...
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 12:05 am

Rungkud wrote:
Ensik simbalabad:

Walaupun apa yg ko alami ini bukanlah sesuatu yg ko rasa mo bantah dgn keras cuma trniat mo brdebat ttp pd sya ada dua prkara yg perlu diberi prhatian iaitu ttg jumlah berian yg nampak smakin melebih2 dan kedua ialah ttg tindakan ketua kampung.

Sejak kebelakangan ini, para ibubapa yg mempunyai anak perempuan walupun tdklah cantik mana dan tdk ada akademik & pekerjaan, ttp seolah brlumba2 mengenakan "harga" tggi kpd pihak lelaki. Di kg sya, rekod trtggi berian ialah rm22,000.00. Sya terus terang sia katakan sia tdk sanggup dgn jumlah yg sebesar itu.

Perkara kedua yg sia nampak ialah ttg tindakn ketua kg..nampaknya mengenakan sogit sesuka hati kpd pihak lelaki. Alasan bahwa kita adalah keturunan ssama iaitu keturunan Adam, adalah alasan yg bgtu bodoh, tdk masuk akal dan tdk boleh diterima. Saya jg meragui kemahiran ketua kg ttg adat resam dlm menentukan sesuatu kutusan, mereka tdk pernah memikirkan soal bebanan yg ditanggung oleh pihak lelaki. Perkara ini perlu diperbetulkan agar generasi muda tdk trkeliru antara adat dan kebiasaan. Permintaan sogit & berian yg terlalu tggi perlu dikaji semula dan perlu dihentikan segera sblum ia menyebabkan ramai lelaki akan jd bujang lapuk krn kekurangan duit.

Satu pandangan yg bagus ni tuan rungkud.
Back to top Go down
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 12:12 am

nampaknya berian di sabah ni sudah melampau2 bah. 22,23,25k? kalau kahwin artis lain cerita lah. dalam hal ni saya cukup bersetuju dengan tuan rungkud..kadang2 anak perempuan ni bukan lawa mana pun lepas tu bukan educated pun..tapi mcm seolah2 sudah jadi trend mo kasih mahal2 berian sama si lelaki.

saya bukan org kaya..bajet saya dalam rm10 ribu saja..selebihnya saya tinguk ni perempuan kalau ada peranakan urang putih mungkin saya akan usahakan juga mensari lah.

Terbaru saya mengikut seorang kawan berbangsa melayu rombongan meminang ke johor..wang hantaran 4 ribu saja.. saya tinguk perempuan tu memang lawa. tinggi dan body pun solid. ada degree pula tu.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 12:30 am

butul tu gaman..... heran juga, kita sini pula yg melebi2 mahal berian, barabis pula masam manjual anak..... tampat lain inda pula...... kalou sana sarawak lg bagus..... takan kita begitu spesel.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 10:40 am

alphawaves wrote:
nampaknya berian di sabah ni sudah melampau2 bah. 22,23,25k? kalau kahwin artis lain cerita lah. dalam hal ni saya cukup bersetuju dengan tuan rungkud..kadang2 anak perempuan ni bukan lawa mana pun lepas tu bukan educated pun..tapi mcm seolah2 sudah jadi trend mo kasih mahal2 berian sama si lelaki.

saya bukan org kaya..bajet saya dalam rm10 ribu saja..selebihnya saya tinguk ni perempuan kalau ada peranakan urang putih mungkin saya akan usahakan juga mensari lah.

Terbaru saya mengikut seorang kawan berbangsa melayu rombongan meminang ke johor..wang hantaran 4 ribu saja.. saya tinguk perempuan tu memang lawa. tinggi dan body pun solid. ada degree pula tu.

Kalu di sabah trlalu mahal, cari sj di johor atau mana2 negeri d SM atau di sarawak. Prkara ini patut
diberi prhatian yg wajar..perlu ada garis panduan dr pihak brwajib atau pihak yg brkaitan sprt
pihak mahkamah anak negeri atau mana2 pihak yg difikirkan ada kapasiti utk
membetulkan keadaan ini.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 2:06 pm

sanang saja bah itu........ time batunang akun saja samua. kalau suda batunang... suka sama suka gohet saja lah. bila dah ada 'isi' mau tida mau tarpaksa kawin juga. yang baki 5, 6 ribu janji kasi ccm saja.. tak kan diurang 'tarik ccm kut'....hehehe........
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 2:56 pm

Buli jg buat mcm tu orut..dan ada jg kes yg sampai brcucu itu pasangan tdk abis2 utang berian dia sma mntua..itu kalu kena sama org yg baik. Tp ada kes di kg kami ( kudat )..dia pg khwin itu org penampang, rm8,000.berian dia. Itu bapa prmpuan tdk mo utang2, mesti cash. Jd itu lelaki kra mo gustan ba, tp itu bapa pmpuan mo saman itu lelaki kalu tdk jd itu prkahwinan. Kesian jg itu lelaki sb keluarga ini, bukan org senang punya org. Jd, dlm kes bgini, apa yg perlu dibuat? Utang tdk buli, undur kena saman.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 3:07 pm

Nampaknya perkahwinan di sabah antara kaum KDM ni kelihatan seperti sesuatu yg bukan menyenangkan semua pihak tapi menyusahkan adalah. mungkin ini juga salah satu punca kenapa pti makin bertambah2 di sabah..kita kahwin susah, maka kebarangkalian ramai atau lambat kahwin tu ada.

Sementara pti ni kahwin simple2 saja..maka anak2 yg lahir pun macam air terjun saja lajunya atau macam sendawan saja suburnya selepas hujan..

Saya bersetuju dgn tuan rungkud perkara ini sebaik2nya ada garis panduan jelas supaya perkara kahwin ini senang..pada saya perkara kahwin haruslah di mudahkan kerana dengan perkahwinan sajalah jalan terakhir menahan godaan hantu dan syaitan..hehehe.

Bila para ibu bapa mengenakan bayaran sampai 20-30k, bermakna mereka secara tersirat sebenarnya seperti cuba menghalang perkahwinan anak2 mereka..dan ini juga bersamaan mereka seperti bersekongkol dgn para hantu dan syaitan supaya menyesatkan lagi anak mereka..
Back to top Go down
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 3:09 pm

Yorut_orut wrote:
sanang saja bah itu........ time batunang akun saja samua. kalau suda batunang... suka sama suka gohet saja lah. bila dah ada 'isi' mau tida mau tarpaksa kawin juga. yang baki 5, 6 ribu janji kasi ccm saja.. tak kan diurang 'tarik ccm kut'....hehehe........

Ya kadang2 kana ikut macam sakapan tuan orut ni juga lah. siapa suruh minat berian mahal2.
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 4:57 pm

sebenarnya banyak kejadian begini terutama di kg2... akibat berian yg mahal, sikit sj keluarga perempuan dpt... mgkin niat awal si bapa tu ialah bg mahal supaya tdk jd kawin, tp 'terkahwin' juga sb terpaksa... Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 7:35 pm

Skiranya sia brkesempatan nanti, sia akan brjumpa dgn KAN/ketua daerah tmpat sia dan akan cuba membawa usul ini. Sia rasa, tanpa ada usaha menegah senario ini, ia mgkn akan membawa implikasi yg besar dlm komuniti pd masa depan. Sia mgkn akan mngemukakan isu ini scra tdk formal trlbh dahulu dn dibincang scara trbuka di venue yg trtutup sb pd prgkat mula ini, ia hanya berupa tinjauan pndapat dr bbrapa sudut dan faktor trmasuk dr sudut adat resam.
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 8:01 pm

saya setuju betul sama kau ni tuan rungkud... apa point org2 kita minta berian mahal? perempuan kita lebih bagus drpd perempuan lain? 'sama' sj tu... mgkin ini antara punca kenapa ramai lelaki kita kawin pti... sbnya... free... hal ini patut dihentikan sb pd penghujung hari, perempuan2 kita yg akan dpt masalah balik... bayangkan kalau ramai yg tdk dpt kawin kerana bapa durang minta berian mahal... lelaki tiada masalah tau, kawin sj sama siapa2, jandakah, ptikah... perempuan yg masalah sb bukan timba yg mencari perigi... bayangkan sampai rm20k... rm30k... apa yg mahal sangat begitu? bangsa2 lain tdk pula begitu... cina jgn cakaplah... durang ni bernyawakan duit... Smile
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Tue Jun 16, 2009 10:26 pm

satu ikur karabau susa ooo mau sari skrang ni. Bukan pasal duit tapi pasal karabau tu sendiri suda inda ramai yg piara... mcmamana la mo kawin ni aaa... Mad
Back to top Go down
MooK
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 161
Age : 33
Location : pin up pin
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Thu Jun 18, 2009 1:36 am

Rungkud wrote:
Buli jg buat mcm tu orut..dan ada jg kes yg sampai brcucu itu pasangan tdk abis2 utang berian dia sma mntua..itu kalu kena sama org yg baik. Tp ada kes di kg kami ( kudat )..dia pg khwin itu org penampang, rm8,000.berian dia. Itu bapa prmpuan tdk mo utang2, mesti cash. Jd itu lelaki kra mo gustan ba, tp itu bapa pmpuan mo saman itu lelaki kalu tdk jd itu prkahwinan. Kesian jg itu lelaki sb keluarga ini, bukan org senang punya org. Jd, dlm kes bgini, apa yg perlu dibuat? Utang tdk buli, undur kena saman.
ini ada terjadi sama kawan 1 kg sia.. lelaki dari kg sia pompuan dari penampang... tu pompuan memang selalu sia nampak sama tu kawan d kg.. tu keluarga pompuan beberapa kali sudah jemput dia d kg kami bawa pulang.. tapi sama juga tu pompuan keras kepala mau juga p tempat tu lelaki... terus tu keluarga pompuan tulis la surat sama ketua kampung suruh diorang betunang kalau x, kena saman.. tapi yg keluarga pompuan minta 17k cash.. tu kawan 1 kg mana ada duit begitu banyak.. x lama kemudian tu lelaki dapat surat saman dari keluarga pompuan.. tapi tu lelaki lari pegi semenanjung sampai sekarang x balik2... dengar2 cerita tu pompuan pun ikut dia lari pegi semenanjung.. siapa yg rugi? siapa yg bodoh?
Back to top Go down
http://www.keningaukini.com
tiebisnes
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 112
Registration date : 2009-06-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Thu Jun 18, 2009 10:23 pm

MooK wrote:
Rungkud wrote:
Buli jg buat mcm tu orut..dan ada jg kes yg sampai brcucu itu pasangan tdk abis2 utang berian dia sma mntua..itu kalu kena sama org yg baik. Tp ada kes di kg kami ( kudat )..dia pg khwin itu org penampang, rm8,000.berian dia. Itu bapa prmpuan tdk mo utang2, mesti cash. Jd itu lelaki kra mo gustan ba, tp itu bapa pmpuan mo saman itu lelaki kalu tdk jd itu prkahwinan. Kesian jg itu lelaki sb keluarga ini, bukan org senang punya org. Jd, dlm kes bgini, apa yg perlu dibuat? Utang tdk buli, undur kena saman.
ini ada terjadi sama kawan 1 kg sia.. lelaki dari kg sia pompuan dari penampang... tu pompuan memang selalu sia nampak sama tu kawan d kg.. tu keluarga pompuan beberapa kali sudah jemput dia d kg kami bawa pulang.. tapi sama juga tu pompuan keras kepala mau juga p tempat tu lelaki... terus tu keluarga pompuan tulis la surat sama ketua kampung suruh diorang betunang kalau x, kena saman.. tapi yg keluarga pompuan minta 17k cash.. tu kawan 1 kg mana ada duit begitu banyak.. x lama kemudian tu lelaki dapat surat saman dari keluarga pompuan.. tapi tu lelaki lari pegi semenanjung sampai sekarang x balik2... dengar2 cerita tu pompuan pun ikut dia lari pegi semenanjung.. siapa yg rugi? siapa yg bodoh?

nampaknya org2 kampng pun suda kana penyakit mata duitan........
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Thu Jun 18, 2009 10:52 pm

ya, durangpun sdh tiebisnes, hehehe... pandai sdh durang bisnes anak... sumber duit yg mudah bah... kan...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Thu Jun 18, 2009 10:55 pm

ya... mcm perkara ini diluar kawalan pula! ada cara ka untuk kita memberikan pendapat dan seterusnya ada yang mendengar mengenai perkara ini?
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Thu Jun 18, 2009 11:04 pm

mgkin kalau kita bising2 sini, dan cakap di mana2, lambat laun ada kesan juga tu bila cerita sdh tersebar... mcm kes kereta slow siput babi sini highway apin2-keningau, selepas kita bising2 sini, sekarang saya rasa ok sdh, selalu siok sj driving, cuma masih juga adalah kereta2 yg saya rasa driver dia mmg ayam mati... jd cerita sogit & beria kawin yg mahal gila babi tu, kita terus bising2 & bincang2... mesti ada kesan tu nt...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Sogit 1 ekor kerbau   Today at 7:58 am

Back to top Go down
 
Sogit 1 ekor kerbau
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: