To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Pemusik dari sabah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Pemusik dari sabah   Mon Sep 15, 2008 9:39 pm

Adakah pemusik dari sabah yg telah pun pun internationally recognised?

Saya tengok sungguhpun org sabah ini rmaia yg berbakat, amat malang sekali musik di malaysia kebanyakan di monopoli oleh org semenanjung.


Last edited by alpha.wave on Wed Sep 24, 2008 3:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Mon Sep 15, 2008 10:13 pm

macam ndak ada bah bosku...
satu cara saja ni kecuali lah kalau sabah perlu buat standard sendiri yang terasing dan tersendiri..contohnya para artis disabah hasilkan kumpulan profesional sendiri tanpa mengikatkan diri dengan semenanjung...

kalau ada hollywood, bollywood mungkin sabah bolehlah buat Flywood kah Plywood kah he he contohlah.. gitu..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Wed Sep 24, 2008 12:43 am

hihihiiiiii sanyum sia nampak itu plywood..... yakan buli juga tu...... plywood pun plywoodlah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Pak Belalang
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 338
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Sep 28, 2008 1:03 am

Pak B rasa kumpulan Estrange macam buli pigi jauh lagi,durang macam ada buat promo album durang di luar nagara...

ada juga bah pemuzik dari sabah yang buli-buli juga,apa lagi panyanyi dari sabah macam ramai sudah yang top-top di malaysia...
cuma masalah sakarang ni ada panyanyi sabah yang kurang ditonjolkan oleh pihak-pihak yang barkanaan,Pak B pun dulu-dulu angan-angan juga mau jadi pemuzik tapi tida kasampaian,mungkin kamahiran masih kurang itulah pasal masih paringkat kampung-kampung lagi...hihihi Smile
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Sep 28, 2008 2:17 am

pd pandpt sia, pemujik dr sabah susa mo menunjul pasal......
1. indada yg mo bimbing sampai peringkat atas
2. kurang serius, pasal mentaliti yg kita kunun inda bulilah sampai peringkat tinggi2...
3. setakat suka2 sj, indada pikiran yg kita sabanarnya buli sampai peringkat tinggi
4. urang sabah yg sdh maju biasanya inda mo bagi san sama urang baru pasal inda mo kana rabut rejeki
5. masi kurang kualiti, so mungkin tdk akan manjadi pilihan masarakat majuriti, so album partama sj munsul, lapas tu tanggalam.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Mon Sep 29, 2008 8:56 pm

Saya tambah sikit, utk maju ke peringkat antarabangsa pemusik kita mesti bermula dulu dari sabah, selepas itu barulah melebarkan sayap ke SM. Seperti mana yg kita tau SM seolah2 satu daripada pusat musik dimalaysia. selepas mencipta nama di sabah barulah mencipta nama pula di SM utk melebarkan sayap ke ke peringkat lebih tinggi.

Masalah yg saya tinguk disini, Org SM sendiri susah memberi peluang kepada org bukan melayu dlm hal2 musik, kerana terdapat tanggapan bahawa makanan melayu (musik) hanya sesuai di masak oleh org melayu biarpun sesedap mana lagu itu. John Gaisah sendiri pernah memenangi tempat ketiga Bintang RTM, dan sama juga dgn felix naib johan AF. bagaimana pun mendiang john gaisah selepas itu hanya kekal sebagai penyanyi lagu2 kadazan dusun biar pun mendiang mempunyai bakat dan suara yg luar biasa. ini berikutan offer yg kurang dari SM sendiri.

Utk felix contohnya..masih tidak dapat dibuat konklusi berikutan beliau masih baru, bagaimana pun sinar beliau dalam arena musik seperti yg di ramal. harap beliau (felix) terus bersaing dan tabah dgn dugaan2 sebagai seorang penyanyi.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Mon Sep 29, 2008 9:35 pm

ya, saya tingu susa butul urang sabah jd pemujik tarkanal sini malasia, bilang indada bakat, buli tahan juga.... atau mungkin diurang inda serius, mungkin puas hati satakat kg2..... indataulah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
kunut
Prebet
Prebet


Number of posts : 33
Registration date : 2008-10-04

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 10:23 pm

ada itu satu urg sabah yg sampin main drum di semenanjung.lupa sy nama dia ni,dia main drum untuk expdc,umpire
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 10:35 pm

uinaaaaa..... hibat dia tu kalou begitu, siapa dia tu ah?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
kunut
Prebet
Prebet


Number of posts : 33
Registration date : 2008-10-04

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 10:45 pm

ada itu,nanti sy cari sy lampirkan link you tube dia.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 10:47 pm

ok, ngam tu tuan......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
kunut
Prebet
Prebet


Number of posts : 33
Registration date : 2008-10-04

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 10:49 pm

tuan lagi,ko ni masam kanal sy ja.eii jangan la hehe
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 11:08 pm

ooo oooh, suri tuan, aduinaaa tasasul lg.... oklah gaman..... indalah, mana sia kanal kao...... hihihihiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sat Oct 04, 2008 11:59 pm

Orang Sabah tidak perlu terikat dari segi standard dengan SM. Borneo harus naik ke atas dengan satu gagasan sendiri yang setaraf dengan SM. Kita haruslah berfikiran Kelas Pertama tanpa menjadi kelas bawahan dari SM.

Oleh sebab itu Sabah & Sarawakian perlu menciptakan dunia muzik tersendiri berkelas Dunia dengan ciri-ciri Borneo. Tidak terikat dengan mana-mana karakter dengan SM.

Identiti yang berlainan dan berdaya saing..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Oct 05, 2008 1:11 am

butul tu tuang, sepatutnya begitu..... masalah yg sia nampak ialah
urang2 sabah masam puas ati satakat peringkat negeri sj..... kana2 lg
masam samua barabis mo tutup paluang urang lain supaya diri sendiri sj
maju. Siapa2 yg sdh maju biasanya inda mo bimbing urang baru pasal inda mo ada saingan lain kali.
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
theRYaaND
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 29
Age : 31
Location : macam di CC ni
Humor : hihihi...
Registration date : 2009-04-10

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Apr 12, 2009 4:36 am

Asmin Mudin (Umbut) adalah antara penulis lirik yang membawa nama sabah ke peringkat tinggi. Lagu yang saya maksudkan adalah lagu yang dinyanyikan oleh Jacklyn Victor berjudul gemilang yang mana banyak memenangi anugerah muzik di SM.... Lagu ini juga telah dipertaruhkan dalam Asia Idol cuma nasib inda menyelebahi saja untuk menjadi juaranya.... buli tahan juga bah urang kita ini cipta lirik...
Back to top Go down
Mojibap
Prebet
Prebet


Number of posts : 59
Registration date : 2009-01-31

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Apr 12, 2009 2:38 pm

sabah sebenornye ade potensi besar dlm muzik.. banyak bakat besar kat sane.. saye tengok, ramai jugak yg nyanyi dgn cantik... tp pihak2 tertentu kat sane yg tak bg peluang, mereke nak naikkan name konco2 je... suare mcm katak nak mengawan pun boleh jugak naik.. ape ke bendenye...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Sun Apr 12, 2009 8:00 pm

theRYaaND wrote:
Asmin Mudin (Umbut) adalah antara penulis lirik yang membawa nama sabah ke peringkat tinggi. Lagu yang saya maksudkan adalah lagu yang dinyanyikan oleh Jacklyn Victor berjudul gemilang yang mana banyak memenangi anugerah muzik di SM.... Lagu ini juga telah dipertaruhkan dalam Asia Idol cuma nasib inda menyelebahi saja untuk menjadi juaranya.... buli tahan juga bah urang kita ini cipta lirik...

Ya..ini sesuatu yg boleh dibanggakan...lirik2 yg ditulis, dinyanyikan oleh penyanyi trkenal dan menang pula dlm prtandingan, cuma di peringkat lbh tggi tlh sangkut. Sebenarnya, kebolehan seseorang pd sya tdk berasaskn latarbelakang keturunan dan wilayah di mana ia berasal. Tggl lg kita di Sabah ini, terus trpinggir krn projek penindasan masih menebal. Jd, kita tlh membazirkan bakat2 yg ada pd kita. Tak perlu jauh2 dulu..dlm ILSF inipun ada penulis2 lirik yg dikira ok..cuba ko pg tred "dilema lagu dusun" kau tdk silap..hihihiiii..
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Peluru_Sasat
Prebet
Prebet


Number of posts : 41
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Thu Jun 04, 2009 10:48 am

Amacam dengan pihak yang sponsor itu penyanyi?? Ada ka?? Napa perlu mo limpas dulu SM baru buli pigi international?? ndak buli skip sija ka itu SM trus pigi Hollywood?? Direct flight trus... Laughing
Back to top Go down
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Thu Jun 04, 2009 11:14 am

inilah masalah kita... sebenarnya boleh direct terus, tp pihak sana sm telah berjaya mewujudkan keadaan di mana kita terpaksa bergantung pd durang dulu sebelum ke tempat lain... dan ini pd fikiran saya 'dimanjakan' atau akibat drpd pemuzik2 kita sendiri...
Back to top Go down
Peluru_Sasat
Prebet
Prebet


Number of posts : 41
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Thu Jun 04, 2009 11:40 am

itu la yang ketara btul kan...takkan kita femes di Sabah ja...mangkali kalu ada pihak2 yang kaya buli sponsor pemuzik kita, buli juga tu...yang mo sponsor tu ba yang sia tinguk macam tiada...atau mangkali tiada yang berani..kecuali kalu ko menang dulu apa2 pertandingan/realiti program mangkali baru ada sponsor...macam sia ni mana tahan nyanyi di karaoke sija... albino
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Fri Jun 05, 2009 11:26 am

klu menang apa˛ pertandingan pun artis tu akan terikat dgn syarikat tersebut mcm AF...durg ada kontrak dgn syrkt maestro...mcm mana mo disponsor...lgpun bajet mo sponsor artis ni bukan ratus˛ ringgit seja....mo berpuluh˛ K.ini la yg susah sebenarnya...pastu klu ada yg mo sponsor pun bukan nya ikhlas betul tue...kita tgk azharina azhar...dia ada bakat...buli maju tapi last˛ dia p kawin dengan datuk...jadi isteri no 2 atau 3 klu sia nda silap tue...tapi lepas setahun dua cerai juga...ini la semua yg jd halangan artis sabah ni mo maju.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Fri Jun 05, 2009 11:31 am

sponsor mgkin ramai juga, cuma lagu2 kita bolehkah dikomersialkan? menguntungkankah? untung berapa? kalau setakat sabah sj mgkin bolehlah... biasa kalau kaset, bilangan kaset dikeluarkan kira2 1500, belanja rekoding rm5000, jual rm15 satu kaset tiada yg mo beli, terpaksa jual rm10, jd dpt duit rm15,000, itupun kalau semua habis jual... berapa bulan mo habis? jd bayangkanlah, sb itu bukan senang cari sponsor... kena2 lg lagu2 pun biasa2 sj...
Back to top Go down
Rungkud
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2055
Location : LDU-KUDAT
Humor : Senang runding punya...
Registration date : 2008-11-30

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Fri Jun 05, 2009 9:13 pm

Pemusik dr sabah stkat ini, belum ada yg maju betul sprt pnyanyi dr sm. Mana silapnya dan apakah yg perlu dilakukan utk mengembangkan bakat pemuzik sabah?
Back to top Go down
http://runguskudatblog.extrablog.net
Peluru_Sasat
Prebet
Prebet


Number of posts : 41
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Mon Jun 08, 2009 10:23 am

kalu tinguk iklan2 di TV, tiada la yang promosi untuk Penyanyi Sabah (promosi dari syarikat2 besar)...kalu ada pun, buli kira brapa kali sija...jalan alternatif, pakai duit sendiri...huhu
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Pemusik dari sabah   Today at 8:12 am

Back to top Go down
 
Pemusik dari sabah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Music & Entertainment-
Jump to: