To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 11, 2009 2:16 pm

Cuba kita bincang2 bah..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 11, 2009 5:17 pm

sdh terang2 salah, terima sjlaha hukuman... lainlah kalau lelaki yg dirogol..
Back to top Go down
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 11, 2009 9:11 pm

Iya betul tuan garadu..

Ok sekarang saya perluaskan sikit cerita ini. maksud saya ialah, patut kah kesalahan rogol itu diletakkan 100% di bahu lelaki sedangkan pada masa yg sama..sewaktu membuatnya kedua2 pelaku tadi telah bekerjasama.

Bagaimana pun mungkin atas desakan keluarga, rakan dan sbginya..maka laporan polis telah di buat.

Contoh saja lah.
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 11, 2009 11:20 pm

pd pendpt saya, ia bergantung bgmana itu kejadian rogol.. kalau si
lelaki yg memaksa, maka rogollah & wajarlah kena hukum.. kalau
rela, rela mcmana...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Wed Aug 12, 2009 3:09 pm

mcm masih tergantung ayat dia ni mr. x-spy. cuba kasih clear lagi siiikit.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Wed Aug 12, 2009 9:27 pm

naa tuan xspy..... apa lg, kasi jalas2 bah, tingu beminat sdh si laa..... Smile
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
taksub
Lans Koperal
Lans Koperal


Male Number of posts : 101
Age : 41
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Wed Aug 12, 2009 11:11 pm

ya ba... saya pun tidak faham... Laughing
Back to top Go down
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Thu Aug 13, 2009 1:15 am

Maksud saya senang saja bah tuan2 dan puan2..

Perempuan berpakaian seksi..dedah sini dedah sana..bukan kah ini memancing nafsu lelaki itu sendiri. bagaimana pun bila sudah terjadi kes rogol..wanita tidak sedikit pun terbabit malahan menjadi seseorang yg seratus peratus innocent kunu. dan lelaki pula mendapat hukuman keseluruhan dari kejadian ini.

Lelaki mendapat hukuman ini memang lah sesuatu yang adil. bagaimana pun kenapa tidak perempuan ini juga di berikan sedikit denda, pengajaran atau hukuman ringan.

Saya tau banyak fakta2 yg kamurang bulih kasih sini utk menolak hujah saya ini tapi pendapat saya memang macam itu lah. sepatutnya kedua2 pelaku ini harus mendapat hukuman masing2. bukan lelaki saja. sudah lah si lelaki tadi penat buat kerja, kena sabat lagi pula tu.

Ini pula saya dapat dari satu forum lain mengenai rogol ini:

Quote :

Apakah sebab berlakunya kes rogol di Malaysia? Apakah sebab peningkatan kes tersebut? Cuba kita perhatikan di sekeliling anda yang dipenuhi dengan
masalah sosial. Dari manakah mereka boleh mendapat "idea" untuk melakukan ROGOL? Sudah pasti ia didedahkan secara umum. Bukankah anda
boleh lihat sendiri di seluruh pelusuk negara "yang tercinta" ini, anda akan mendapati bahawa "idea-idea" untuk mendorong seseorang melakukan
ROGOL, tersebar dengan meluas dan mudah didapati.

Mana tidaknya, pergi ke kedai kopi, di hadapan kedai sudah terpampang gambar perempuan yang berbogel mengempen kopi. Apabila televisyen dibuka,
model-model yang menjadi pemberita atau pengulas. Apabila membaca akhbar, "pelacur-pelacur" menjadi bahan pengiklanan. Apabila melayari
internet, gambar-gambar pelakon seksi memenuhi ruang web. Kalau berjalan2 pun..sana sini..perempuan bogel ada..manakan tidak..pakai tudung tapi baju ketat hingga menampakkan sesusuk tubuh..yg tidak bertudung pun sama gak la..manusia apakah ini??solat buat tapi cara berpakaian amat menjijikkan..Di institusi pengajian awam/swasta pun sama..berpakaian ketat..

Cuba perhatikan sendiri, di sekeliling anda penuh dengan galakan kepada peningkatan kes rogol. Bilakah ia mampu diselesaikan sekiranya
"senjata-senjata" ini masih dibiarkan bertebaran di media massa dan akhbar! Adakah mereka menjadi duta untuk merosakkan rakyat sendiri?!! Bayangkan sendiri, tidak mustahil satu hari nanti pemberita pula akan berpakaian seksi! BODOHNYA!!

Tempat Di manakah tempat-tempat yang menyebabkan peningkatan kes-kes rogol? Saya pasti anda akan mengatakan Lorong Haji Taib, Chow Kit dan sebagainya. Mengapa perlu berfikiran sempit? Adakah anda dan keluarga anda sudah terselamat daripada kes rogol sekiranya jauh dari lorong-lorong tadi?
Tengoklah sendiri kes bapa merogol anak sendiri. Bodohnya kalau hanya mengatakan bahawa disko, kelab pelacuran dan sebagainya sebagai tempat pemangkin kes-kes pelacuran. Mengapa tidak dilihat dari sudut yang lebih meluas? Adakah bapa yang merogol anak sendiri, melakukannya di Lorong Haji Taib? Kes ini sangat berkait rapat dengan sebab.

Anak mendedahkan aurat "yang tidak boleh dilihat" oleh si bapa dengan "selamba" sahaja. Sudahlah si bapa jenis tidak boleh pakai, dilihat anaknya pula seksi tak tentu pasal, sudah pasti Haruan membaham anak sendiri!! Perkara ini tidak perlu dibincangkan dengan labih mendalam kerana tempat-tempat
yang menjadi tumpuan "kes-kes rogol" semakin dikembangpesatkan di seluruh Malaysia. Di sinilah "pusat-pusat latihan" bagi seseorang untuk
menjalani beberapa latihan untuk menjadi PEROGOL PROFESSIONAL!!!
Back to top Go down
tangkalamai
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 79
Location : Sandakan
Registration date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Thu Aug 13, 2009 7:23 pm

tuan x spy, pada pendapat saya pula hukuman memang wajar dan patut.kenapa? si perogol sdh tahu merogol adalah satu kesalahan kenapa dia buat? saya akui saya punya mata pun bukan buli tutup juga kalau tenampak yg seksi seksi...huh pantang tak tengok.tetapi tau lah juga menilai aturan hehe...bukan sembarang boh gia...kalau sudah jadi proposional mana org dapat jadikan kes kan..saya tdk menyalahkan kaum perempuan tayang keseksian mereka
sb itu merupakan perkembangan tamadun.realiti ini perlu kita akui.berbalik kpd soal hukuman tadi, saya ttp setuju.sb tanpa hukuman kejadian rogol akan berleluasa.
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Thu Aug 13, 2009 9:14 pm

Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?

tq Mr. tangkalamai. hehe... sya da agak da apa yg ingin dismpaikan oleh Mr. x-spy. sbnarnya syapun sudah masak dgn hujah2 sebegini. apabila timbulnya kes2 rogol, mesti dikaitkan dgn ppuan yg tidak sopan cara brpakaian.

kdg2 sya juga brfikir, knapa perogol tu tidak rogol ja org yg pkai seksi2 tu? baru padan muka dorg. ni, kdg2 mgsa yg tiada kaitan pula yg mau dirogol sperti contoh budak brumur 12 tahun ke bawah.

memglah trend brpkaian skrg bnyak yg terikut2 dgn style2 barat. tapi knapa d sbelah barat tiada pula sya dgr ada kes2 rogol yg membimbangkan mcm d m'sia ni? mgkin kaum lelaki kena terima hakikat yg memg kaum wanita ni mempunyai daya tarikan yg luar biasa. itulah kaum hawa ciptaan tuhan. kalo mau disalahkan wanita yg kurang sopan cara brpkaian punca timbulnya kes2 rogol, napa tidak semua lelaki2 tu jadi progol? ni sbnarnya brgntung tu lelaki sejauh mana kmampuan lelaki tu mgawal nafsu dia. Wink
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 1:11 am

panas...... panas...... Mad

kamu kana ingat, manusia ni masam anjing juga bah..... suma kunun kita ni ada utak..... kalou kamu tingu itu anjing, kalou ada sj yg betina, nah sana sdh tu jantan2 pigi sium2 itu anu..... kalou time mangawan lg, aduinaaaaa beduyun2 itu anjing2 jantan dtg dr jauh2..... jd, itu anjing yg kita bilang indada akal..... jd diurang buat sj tarang2 indada tapuk2...... kita pula kunun2 ada utak, kalou inda mau dumpit kana suri, nah simpan bagus2 dlm pakitkah, begkah..... bukan semestinya inda kana suri, tp sekurang2nya itu pensuri tepikir susah sikit mau mensuri, last2 mungkin dia kensel inda mo suri dumpit kao..... kalou kao tunjuk2 kasi ayun2 dumpit kao, masam mau mamansing2 baitu pensuri dtg..... kalou pun kao bilang itu hak kao kasi ayun2 dumpit, ikut suka sialah
mau mangayun dumpit..... butul, mimang butul hak masing2, tp masi lg masam mamansing2 baitu..... jd, patut simpanlah bagus2 dumpit..... sdh mangaku ada utak, nah gunalah itu utak simpan bagus2 dumpit...... kalou inda mau simpan bagus2, bah terima sjlah dumpit kana suri...... jan lg manangis..... pikir 1 sj, itu anjing betina, kalou dia limpas, itu anjing2 jantan paling tingu bhg mana? idung? ikur? nenen? atau bulu mata? atau di mana? lapas tu apa itu anjing jantan buat? relax sj indada apa2? sia ni nasip baik ada utak & guna akal, jd indalah sia turus pigi sium sana sini kalou ada sumandak santik melimpas...... tp manjaling jugalah, hihihihiiiiii...... kana2 lg yg santik + seksi...... itu nasip baik kana lalaki yg guna utak, kalou kana lalaki yg inda guna utak? abis kao...... kalou inda kana pigi 'sium' pun, sekurang2nya 'malayang' pikiran dia...... lama2, nekad sdh..... mau tangkap yg santik, basar & seksi, susah pula, pandai malawan, kuat merunta2..... paling sanang tangkap yg inda dpt malawan..... yg budak2......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 2:09 am

wahhhh bagus butul hujah dari tuan gaman ni...lojik dan bernas.. Very Happy

Bagaimana pun tunggu dulu gaman, mana tau ada pula puin2 diurang lagi ni.
Back to top Go down
tangkalamai
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 79
Location : Sandakan
Registration date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 2:32 pm

tuan pukutarap, satu saja aku inda setuju ... mana kan pula kita manusia disama kan dgn haiwan ( anjing ) inda acih bah tu Laughing jatuh la martabat insan hahaha...
Back to top Go down
tangkalamai
Prebet
Prebet


Male Number of posts : 79
Location : Sandakan
Registration date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 2:37 pm

bah yg butul punya bagi pendapat saya....manusia normal masih dpt bepikir dan dpt mengawal diri, itu jangan kasi sama haiwan la kan.
mungkin manusia yg sdh mabuk ganja,mabuk dadah,mabuk gam dan mabuk montoku itu lah yg sdh hilang akal....bah baru sama dgn haiwan.butul kah pukutarap Twisted Evil
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 4:02 pm

pukutarap wrote:
panas...... panas...... Mad

kamu kana ingat, manusia ni masam anjing juga bah..... suma kunun kita ni ada utak..... kalou kamu tingu itu anjing, kalou ada sj yg betina, nah sana sdh tu jantan2 pigi sium2 itu anu..... kalou time mangawan lg, aduinaaaaa beduyun2 itu anjing2 jantan dtg dr jauh2..... jd, itu anjing yg kita bilang indada akal..... jd diurang buat sj tarang2 indada tapuk2...... kita pula kunun2 ada utak, kalou inda mau dumpit kana suri, nah simpan bagus2 dlm pakitkah, begkah..... bukan semestinya inda kana suri, tp sekurang2nya itu pensuri tepikir susah sikit mau mensuri, last2 mungkin dia kensel inda mo suri dumpit kao..... kalou kao tunjuk2 kasi ayun2 dumpit kao, masam mau mamansing2 baitu pensuri dtg..... kalou pun kao bilang itu hak kao kasi ayun2 dumpit, ikut suka sialah
mau mangayun dumpit..... butul, mimang butul hak masing2, tp masi lg masam mamansing2 baitu..... jd, patut simpanlah bagus2 dumpit..... sdh mangaku ada utak, nah gunalah itu utak simpan bagus2 dumpit...... kalou inda mau simpan bagus2, bah terima sjlah dumpit kana suri...... jan lg manangis..... pikir 1 sj, itu anjing betina, kalou dia limpas, itu anjing2 jantan paling tingu bhg mana? idung? ikur? nenen? atau bulu mata? atau di mana? lapas tu apa itu anjing jantan buat? relax sj indada apa2? sia ni nasip baik ada utak & guna akal, jd indalah sia turus pigi sium sana sini kalou ada sumandak santik melimpas...... tp manjaling jugalah, hihihihiiiiii...... kana2 lg yg santik + seksi...... itu nasip baik kana lalaki yg guna utak, kalou kana lalaki yg inda guna utak? abis kao...... kalou inda kana pigi 'sium' pun, sekurang2nya 'malayang' pikiran dia...... lama2, nekad sdh..... mau tangkap yg santik, basar & seksi, susah pula, pandai malawan, kuat merunta2..... paling sanang tangkap yg inda dpt malawan..... yg budak2......


tq gaman pukutarap dgn ulasan2 yg buli2..... juga panas dia. hehe... ada bagus juga c gaman ckp mcm tu, skurang2nya, tersindir juga yg brkenaan tu.

btul tu, memg hak ppuan mo mcmna saja cara brpakaian. c gaman juga yg ckp manusia ni pnuh dgn sikap 'versatile'. jadi... lelaki kena terima hakikat yg ppuan da memg mcm tu. mcmna skalipun kita berceramah mo galakkan ppuan2 ni supaya tidak brseksi, memg tiada kesan juga. itulah ba lumrah hidup dlm dunia ni. bukan dunia namanya kalo tiada cubaan & godaan. semuanya trpulg dgn indvidu tu mcmna dia mo handle cubaan & godaan tu.

tapi, ada ba ari tu, sya nmpak ppuan tu tidak seksi lgsung. siap pakai baju kurung lagi ba. masa ppuan tu limpas depan rmai lelaki, sya buli tdrdengar juga 1org lelaki ckp mcm ni "KALAU INI, BELUM KERING MAU LAGI". apa itu? kalo sudah mcm tu, knapa semua lelaki d dlm dunia ni tidak jadi perogol saja? jadi... ksimpulannya, semuanya brgntug dgn kmampuan se2org lelaki mgawal nafsu. itu saja ba itu. Smile
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 14, 2009 8:58 pm

bija kita dingan haiwan ialah kita ada akal bah..... jd karana kita ada akal, maka kita pandai pakai selipar, buat baju & santut kasi tutup itu ini, pandai tanam padi, putung gata..... dan buli imagine bukan2...... parampuan pun patut ada akal juga bgmana mo elak risiko kana suri dumpit..... inda semestinya salamat tp sekurang2nya ada usaha mo elak kana suri dumpit..... mimang parampuan ni sinonim dgn kasantikan, jd adakah karana itu maka parampuan jgn paduli pasal kesurian dumpit? dan pd masa yg sama mangharapkan lalaki agar manahan hati drpd pigi mensuri dumpit? inda buli sakap "lalaki patut buli mangawal napsu....." tp pd masa yg sama kelihatan masam mamansing2...... kita patut ingat perniagaan paling tua ialah peniagaan pasal dumpit..... kalou inda dpt sah, maka tarpaksa mensuri...... jd kana pikir, baik masamanapun, kawal masamanapun, pensurian dumpit tatap balaku..... jd karana ada akal, gunalah akal utk kurangkan risiko kana suri dumpit...... sabap bila kana suri dumpit, manangis masamanapun indada guna lagi..... kaloupun dpt balik itu dumpit, indada sdh isinya.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Sat Aug 15, 2009 9:05 pm

pukutarap wrote:
bija kita dingan haiwan ialah kita ada akal bah..... jd karana kita ada akal, maka kita pandai pakai selipar, buat baju & santut kasi tutup itu ini, pandai tanam padi, putung gata..... dan buli imagine bukan2...... parampuan pun patut ada akal juga bgmana mo elak risiko kana suri dumpit..... inda semestinya salamat tp sekurang2nya ada usaha mo elak kana suri dumpit..... mimang parampuan ni sinonim dgn kasantikan, jd adakah karana itu maka parampuan jgn paduli pasal kesurian dumpit? dan pd masa yg sama mangharapkan lalaki agar manahan hati drpd pigi mensuri dumpit? inda buli sakap "lalaki patut buli mangawal napsu....." tp pd masa yg sama kelihatan masam mamansing2...... kita patut ingat perniagaan paling tua ialah peniagaan pasal dumpit..... kalou inda dpt sah, maka tarpaksa mensuri...... jd kana pikir, baik masamanapun, kawal masamanapun, pensurian dumpit tatap balaku..... jd karana ada akal, gunalah akal utk kurangkan risiko kana suri dumpit...... sabap bila kana suri dumpit, manangis masamanapun indada guna lagi..... kaloupun dpt balik itu dumpit, indada sdh isinya.....

hehe... sya rsa kalo pensuri2 tu baca apa yg c gaman ckp ni mgkin dorg lgsung tak rasa brsalah malah brbgga krana rsa terbela. dan mgkin yg blum prnah trfkir mo jadi pensuri tupun terbuka sudah hati dan mula sudah buat prancgan. Razz

tapi bila sya fkir2kan, mcm kurang sesuilah kalo 'dumpit' tu dijadikan prumpamaan. sbab kalo dumpit, sepa yg kasih tayang2 slalunya dia yg kena suri. tapi kalo kes rogol ni, lain yg kasih tayang, lain yg kena suri. lepas tu, kdg2 sya rsa ada juga urang yg jln2 tidak bwa dumpit ba. mcmnalah dia brkaitan tu ar? dan ada juga dumpit tu kdg2 tiada isipun.

sya rsa org2 di sblah barat tu sumapun ada akal ba, tapi knpalah dorg tu kdg2 lagi teruk cara brpkaian dari ppuan2 d malaysia. smpai para designr malaysiapun gatal btul tgan meniru idea2 dorg. cuba knon kita pigi lastik dulu telinga tu para designr kita tu, jajal btul o. hehe... dari dorglah suma timbul kes2 rogol ni. napalah dorg tidak tiru tu style org2 yg d arab kan? tapi yg hairannya, d sblah arabpun buli ada kes rogol o. mcmna itu ar? yg sya tau, sna tu hmpir2 ksluruhan cara pkaian dorg ala2 purdah tu.

jadi... kalo sudah tidak dapt yg sah, trus pigi mensurilah kan? akal lelaki senang saja hilag o pula kan? buli2 prkara srius mcm tupun pndai hilang akal? kalopun manusia memg sma dgn anjing, skurg2ny manusia ada akal ba kan? jadi, bila sudah hilang akal, srupalah tu dgn anjing kan? jadi, kalo sudah jadi progol, anjinglah nama tu kan? aiyaaa... sukar ni... Smile
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Sat Aug 15, 2009 11:16 pm

tdk silap saya, 'dumpit'/dompet yg tuan pukutarap maksudkan itu ialah 'barang' perempuan...

Quote :
bija kita dingan haiwan ialah kita ada akal bah..... jd karana kita ada
akal, maka kita pandai pakai selipar, buat baju & santut kasi tutup
itu ini, pandai tanam padi, putung gata..... dan buli imagine
bukan2...... parampuan pun patut ada akal juga bgmana mo elak risiko
kana suri dumpit..... inda semestinya salamat tp sekurang2nya ada usaha
mo elak kana suri dumpit..... mimang parampuan ni sinonim dgn
kasantikan, jd adakah karana itu maka parampuan jgn paduli pasal
kesurian dumpit? dan pd masa yg sama mangharapkan lalaki agar manahan
hati drpd pigi mensuri dumpit? inda buli sakap "lalaki patut buli mangawal napsu....."
tp pd masa yg sama kelihatan masam mamansing2...... kita patut ingat
perniagaan paling tua ialah peniagaan pasal dumpit..... kalou inda dpt
sah, maka tarpaksa mensuri...... jd kana pikir, baik masamanapun, kawal
masamanapun, pensurian dumpit tatap balaku..... jd karana ada akal,
gunalah akal utk kurangkan risiko kana suri dumpit...... sabap bila
kana suri dumpit, manangis masamanapun indada guna lagi..... kaloupun
dpt balik itu dumpit, indada sdh isinya.....

bagus hujah tuan pukutarap ni, halus tp berisi... betul tu, bgmana sekalipun, kes2 rogol tetap akan berlaku.. jd memandangkan ia tetap akan berlaku, maka pihak perempuan haruslah berusaha mebgurangkan risiko dirogol kerana pihak perempuanlah yg menjadi mangsa dlm kes ini.. contohnya penagih dadah dgn pengedar dadah... siapa yg patut diberi nasihat? adakah kita menasihati pengedar dadah agar berhenti mengedar dadah atau menasihati penagih dadah supaya berhenti menagih dadah? perumpamaan ttg haiwan oleh tuan pukutarap ada betulnya.. pd pendpt saya, dlm hidup manusia, ada banyak kali manusia akan bersikap haiwan di mana ia melanggar prinsip/etika hidup... umpama larangan merogol, umum tahu perbuatan rogol adalah salah tp kenapa manusia tetap merogol? sb pd ketika kes rogol berlaku, si manusia/lelaki tdk menggunakan akalnya, bermakna pd ketika itu ia tdk ubah spt haiwan yg tdk berakal... ada akal tp tdk guna, samalah dgn tiada akal langsung..

pendpt saya sj...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Sun Aug 16, 2009 12:54 pm

Saya rasa perumpamaan haiwan ini jangan lah di ambil serus oleh kawan2..nama pun perumpamaan bukan bererti betul2. kita sudah dewasa dan berpelajaran menilai maksud sesuatu ungkapan itu.

Kita ambil positif dan jangan melihatnya dari sudut negatif.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 18, 2009 6:59 pm

ya, parumpamaan sj tu..... mimang ada arti sabaliknya.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Tue Aug 18, 2009 10:57 pm

perbincangan kamu benar2 membuka minda.. tahniah...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Wed Aug 19, 2009 8:52 pm

niche wrote:
perbincangan kamu benar2 membuka minda.. tahniah...

tq niche. mgkin ada apa2 yg niche mau tmbah? Smile
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Thu Aug 20, 2009 4:57 pm

sebenarnya rogol nie ada kategori dia bha...klu remaja perempuan yang mc under age, bila dia melakukan seks dengan pasangannya walaupun dengan kerelaannya itu tetap dianggap rogol...sia pun nda faham tetapi begitulah undang2 dia kunun...pasangan dia tetap akan dianggap merogol....
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Fri Aug 21, 2009 7:01 pm

inda silap sia 16 taun ka bawah..... kaloupun itu parampuan sukarila mau kana rugul, tatap salah juga itu lalaki kana tudu merugul..... jd, kalou mo bakawan sama sumandaks, sari yg atas 16 taun, supaya 'samuanya' salamat, hihihihiiiiii..... jgn sj mamaksa, yg penting sukarila......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Mon Aug 24, 2009 10:23 pm

saya sudah lupa buku kanun keseksaan saya gaman, salah satunya lagi yg saya ingat2 ialah, walaupun sumandak tadi sukup umur dan rela pada ketika perkara itu berlaku seterusnya merasakan yg dia di aniayai..kemudian dia membuat laporan polis..maka hukuman rogol tetap akan berlaku juga. kalau tidak silap perkara ini boleh dirujuk dalam seksyen 375 Kanun Keseksaan.
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?   Today at 8:14 am

Back to top Go down
 
Adil kah hukuman rogol kepada lelaki?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 8Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: