To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 butulkah ada pugai?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Sun Apr 25, 2010 8:02 pm

yang diutamakan ialah susuk sabab mau kalihatan muda..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Sun Apr 25, 2010 10:24 pm

yang setuju dengan penggunaan susuk , dorang ada alasan2 sendiri ...dan begitu juga dengan dorang yang tidak setuju dengan amalan susuk , juga ada alasan2 tersendiri ,

terpulang pada diri sendiri , mau pakai susuk atau tidak .., buruk baik belakang hari itu lain cerita , sendiri buat sendiri tanggung ..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Mon Apr 26, 2010 8:29 pm

jd kanapa mo guna susuk? butul2 tarasa buruk ka? mangkalilah, hihihihiiii..... sabap kalou dia rasa santik hensem, dia inda guna susuk.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Mon Apr 26, 2010 9:29 pm

samada tu orang tidak sedar bahawa dia sebenarnya hensem , atau mau kasi hensem lagi ...atau sang perempuan tidak tahu bahawa dia sebenarnya sudah cantik , mau kasi cantik lagi , ..biar menarik hati siapa yang memandang ,

yang mau susuk kuat , susuk kabal , susuk entah apapa ...macam2 konon barang susuk ni , dengar2 cerita begitulah ..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 4:45 pm

sia tidak parna pula dangar susuk kuat sama susuk kabal,,,,yang sia yahu susuk bikin kaci santik muka tu ja..
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 7:20 pm

sia dingar2 sj pasal susuk, di mana mo pasang sia pun inda tau..... apaitu susuk pun sia inda tau, hihihiiiii.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 7:24 pm

sayapun dingar2 saja pasal susuk tapi inda paranah tingu..paham pun tida.. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 7:26 pm

mana sdh si gaman orud ni..... mana mo taru itu susuk?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 7:30 pm

macam mana rupa tu susuk? tajam2 mcm paku kah?... scratch
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue Apr 27, 2010 7:39 pm

inda tau tuan orut.... si gaman orud tau ni.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Wed Apr 28, 2010 10:35 am

masa di sandakan dulu , pernah tu bapa angkat sia suruh pasang susuk ...dan dia memang tukang pasak susuk pun [bomoh] , ramai orang datang p rumah dia , tapi bila sia tanya bapa sia dikampung macamana , dia bilang jangan ..terus sia kinsil tu niat ,

tdk payah la pasang susuk ...sementara ja tu , tidak kekal , setiap susuk ada kelemahan dia , dan ada pantangan juga , belakang hari ada masalah terutama masa sakit sakitan , kalau tdk tau cara buka nanti susah ..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Wed Apr 28, 2010 3:14 pm

tapi susuk nie ada kesan sampingan juga baitu...kalo buat pembedahan tidak dapat pasal mau suntuk ubat bius, ada jarum ba dalam badan kalo buat juga. jawapan nya meninggal. sama kalo sudah pasang susuk p tempat kedai seni kecantikan wajah sbab mau santik lagi naaa....habis...ada sia dengar pasal nie wanita nie, dia ada pasang susuk di muka, pastu dia p kadai kaci cantik muka lagi, sakali p kaci anu muka nya letak itu letak ini ubat losyen muka tiba2 meninggal dunia d tempat tu...bahaya juga nie susuk ada juga kesan sampingan nya tu....hati2 kepada semua urang2 yang ada niat mau pasang susuk, sia nasihat ka supaya jagan memakai susuk kerana kesan nya akan menerikan perasaan pelik dan ngeri semasa hidup dan mati....ada lagi satu carita sia dangar, nie urang ada pasang susuk,..sekali tu masa nya uda sampai utuk pergi...bila mayat nya ditutup dengan kain putih, ramai urang datang melihat, mayat nya uda dua hari...satu masa nie, tiba2 dia bangkit semula macam pocong tapi macam hidup dia berkata lagi" eh kenapa kamu berkumpul ramai2 nie mengelilingi sia, ada kenduri ka" dia cakap macam tu...pa lagi semua urang pun takajut dan menjauhi urang tu...lepas kejadian tu dia masih hidup selama 1 bulan dia bekerja lagi, pastu lepas je satu bulan tiba2 secara mengejut dia meninggal baru betul2 dia uda meninggal...itu la maksud sia kepada sesiapa yang memakai susuk,,,akan ada kejadian pelik dalam hidup nya mahu pun hidup atau mati..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Wed Apr 28, 2010 4:01 pm

ada jg yg ok ja , tada apapa hal ...bergantung pada keadaan dan rezeki masing2 , mungkin tu orang sudah buka tu susuk dia , ..cuma kebiasaanya akan ada sesuatu yg bakal atau akan berlaku keatasnya pada suatu masa kelak ,

biasanya , orang yang pakai susuk untuk kecantikan ..kita akan nampak kulitnya sentiasa tegang dan menarik hati , tiada kendur , tiada garis2 halus melintang , walaupun sdh tua tapi dimata kita tetap masih kelihatan cantik ,lawa ,..

ada juga yg walau pun nampak kendur tapi semacam ada aura diwajah dia , ada seri tersendiri ...semacam ada daya penarik , kita suka memandang ,

tapi , apabila susuknya dibuka ...secara drastik wajahnya akan berubah , seri muka dia hilang dan kelihatan ketara ketuaan dia , kerepot sana sini , kedut atas bawah , memang akan nampak tua betul ... kita memandang pun rasa semacam , maaf cakap ...nampak hodoh , sebab kita sudah terbiasa melihat dia dalam keadaan yg baik , lawa , tegang dan kencang ,
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Thu Apr 29, 2010 5:23 pm

sya pula paling benci kalo dikait˛kan dgn hal˛ pugai˛ ni. since sya prnah brkenalan sma 1org lelaki org bisaya saaana b'fort, rmai kwn˛ sya ckp˛ yg sya ini knon trkena pugi. ada lagi beberpa org kwn sya ckp yg sya ini knon trkena paramanis tu lelaki knon. sdgkan keluarga sya sndiripun ckp sya mcm tu.

bagi sya, ini hal˛ paramanis ka, pugai ka, sya lgsung tdk prcaya ba. smpai kdg˛ suma tu sya aggap sbgai satu dongeng datuk nenek ja. tapi smakin hari smakin hebat pula tentangan dari kwn˛, adik bradik & kuarga sya. mula˛ tu sya lgsung tdk hiraukan suma cakapan˛ dorg, sya masih lagi prtahankan tu lelaki sbb sya trtnya˛ apa salah dia, sya kcianpun ada. pda pndgan sya, itu lelaki ok sja, ada rupa juga, cuma dia ni trlalu panas baran, itu sja. tapi bikin heran jugalah sya masih lagi buli brtahan sama dia, smpai 4thun juga. tapi sabar˛pun lama˛ meletup juga ba, last˛ sya kasih buang juga dia (tapi yg sbnrnya syapun tdk trkira sudah brpa kali sya kasih putus dia).

slepas beberpa lama sya break dgn tu lelaki, baru tu kwn˛ & adik bradik sya kasih tau yg dorg rsa pelik mcmna sya buli trsuka sama tu lelaki. dorg ckp tu lelaki tdk hensomepun, kayapun tdk. ntahlah, syapun tdk faham. yg sya tau, prtama kali sya nmpak dia sya nmpak hensome betul mcm itu plakon china yg nma dia c Jet Li, haha. tapi org lain ckp trutamanya kwn˛ & saudara˛ sya lelaki ckp muka tu lelaki bida btul knon. ada baru˛ sya trserempak dia d cntre point, btul juga o... sya nampakpun tdk sudah se'hensome' dulu yg sya mula˛ nmpak.

jadi, btul ka mula˛ tu dia guna paramanis? majority org brpndapat bgitu o... Evil or Very Mad
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Fri Apr 30, 2010 1:50 pm

betul ka tida tu pugai memugai saya inda kisah.. Cool
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Fri Apr 30, 2010 2:06 pm

syapun tdk kisah tu aman. cuma sya pling benci kalo sya slalu dikait˛kan dgn pugai˛ ini. mentang˛lah dorg tau yg lelaki kwn sya tu dari b'fort, org bisaya pula tu yg urang dusun˛ slalu cakap 'norodon dot gimat', senang˛ sja dorg ckp˛ sya kna pugai. bila sya mnjawap "apalah pugai˛ ni, sepa kna pugai? mna ada kena pugai..." trus dorg ckp "memang kalo org kena pugai mesti cakap mcm tu". aduuuhhhhh... naik rimas sya kna ckp mcm tu o... susah betul. smpai tu lelakipun sya trcerita mcm tu. last˛ dia memnesting power pula betul˛, tapi tu gara˛ dtg baran dia sudahlah... Mad
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Fri Apr 30, 2010 2:30 pm

pugai ini hal2 mistik bah..ada mimang ada tapi jarang-jaaaarang..mungkin 1 dlm sejuta tapi org cakap2 mcm 1 dlm seribu pula.. Shocked
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Fri Apr 30, 2010 3:28 pm

dalam satu kampung , mesti ada paling kurang seorang yang tahu dan arif tentang pugai ...paling tidak pun pernah belajar tentang pugai , ..cuma dorang yg pandai ini tidak menonjolkan diri , senyap dan diam ja ..

dalam masyarakat dusun sendiri ada pugai , hanya menggunakan barang2 yg ada dalam persekitaran harian ..
cuma ketika ini , orang tua2 menyembunyikan ilmu2 sebegini terhadap generasi baru ...dorang ada banyak alasan kenapa ? mungkin dorang tidak yakin atau khuatir melihat tingkahlaku dan sikap orang muda2 kini sehinggakan walau diminta atau dirayu untuk 'diturunkan' , pun dorang masih belum yakin .. dan tidak akan bagi ,

percayakah tuan2 , burung 'tutuguk' boleh dijadikan pugai ? ambil kuku burung tutuguk dan bakar hingga hitam hancur ...kemudian kikis kuku kita sendiri , campur dengan abu kuku tutuguk , sesiapa yg termakan atau terminum campuran ini , umpama hatinya dicengkam ..akan merindu , sayang terlalu , !!

tapi ....menurut orang tua2 , itu cuma resepinya saja , ada petua2 lain yg harus dilakukan semasa proses itu , ada pantang larangnya , dan ada penawarnya ,
kalau setakat lastik burung tutuguk ..ambil kuku dia bakar dan campur dengan kuku kita yg dikikis , bagi makan atau minum sama orang , ..tada apapa kesan tu , sia2 saja ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Fri Apr 30, 2010 7:46 pm

hehehe...pupuslah burung tutuguk kalau begini.. Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Sat May 01, 2010 12:04 am

macam tu pokook ..ada panggil tekee , ada panggil anggak , ..

pupus sdh mangkali tu , semua orang mau cari mau tangkap ...entah kenapa ,

tapi memang betul tu pugai tutuguk tuan Orut , tu baru satu ...banyak lagi pugai tradisional dusun yang disembunyikan dari pengetahuan kita , tanya orang tua2 ...dorang itu ibarat ensiklopedia hidup ,
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue May 04, 2010 12:53 am

harap2 adalah paluang sia tamakan karam tutuguk..... lama sdh bah sia sendiri2 sana kabun.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue May 04, 2010 1:43 am

perempuan pun bulih pugai lalaki bah gaman ...biasa melalui makanan atau minuman , kalau terkena ...kompom lupa sama kabun gatah ooo gaman Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue May 04, 2010 9:37 am

pukutarap. wrote:
harap2 adalah paluang sia tamakan karam tutuguk..... lama sdh bah sia sendiri2 sana kabun.....
kalau ko tamakan karam tutuguk oleh sumandak indapa juga..tapi kalau tamakan karam tutuguk oleh janda keriput apa macam?...hihihihi...
biasanya yg memugai ini ialah org yg inda laku bah. atau org yg dia suka tidak suka sama dia..
Back to top Go down
Catun
Sarjan
Sarjan


Male Number of posts : 358
Location : Kota Kinabalu
Registration date : 2010-04-02

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue May 04, 2010 12:00 pm

uuu...iya jarang uda on9 nie..kalo uda kena pugai, kawin ada anak..nanti urang yang kana pugai pun heran kanapa sia kawin dengan dia nie sedangkan sia tidak suka, kesan pugai pun bulih hilang ba...ada limit juga tu kali..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Tue May 04, 2010 12:37 pm

niat hendak memeluk gunung , apakan daya tangan tak sampai ...atau pipit yang berangan untuk terbang bersama merak kayangan , mau tidak mahu ...jalan terakhir pugai !!

memang , itu jalan terakhir oleh mereka yang terdesak ..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: butulkah ada pugai?   Today at 10:49 am

Back to top Go down
 
butulkah ada pugai?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 9 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Paranormal & Mystery-
Jump to: