To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Askar antara tujuh didakwa merempit

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Sat Sep 19, 2009 1:35 pm

maaf ..pendapat rakan diatas mengenai latihan asas komando tidak tepat , samada rakan kita ini hanya mendengar kisah2 latihan komando dari pihak ketiga atau memang tidak pernah melihat latihan mereka yang sebenar , apa yang pasti kenyataan saudara diatas itu telah terlebih2 dan ada yang di ada2kan ..banyak yang tidak betul ,

saya syorkan tuan2 beli dan baca majalah khas tentera TEMPUR dan PERAJURIT yang dikeluarkan setiap bulan , meskipun ada beberapa gambar dan info penting dalam majalah itu telah di edit oleh pihak KDN tapi scara umumnya segala yang ada dalam majalah itu boleh dipercayai ,

latihan komando bukan untuk menjadikan seseorang itu gila , bentuk latihan yang keras adalah memang layak dan khas untuk mereka yang ingin bergelar komando , unit elit yang khusus dan punya kelebihan , kepakaran dan ilmu peperangan yang tidak boleh dipertikaikan , komando adalah manusia yang punya semangat patriotik sangat tinggi , mereka manusia yang tidak mengejar wang ringgit dan anugerah , segalanya mereka lakukan demi Negara walau nyawa adalah taruhannya ..hidup dan mati mereka hanya untuk negara ,

komando adalah askar yang paling bijak , paling berani , paling setia , paling tabah , ..segalanya itu mereka perolehi hasil latihan dan deraan semasa latihan asas dahulu , usah kita terpedaya dengan tohmahan dan dakyah pihak2 tertentu yang memburuk2kan pihak keselamatan hanya dari sedutan rakaman beberapa saat latihan komando seperti yang berlaku baru2 ini ,
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Sat Sep 19, 2009 6:01 pm

ya betul romeo..artikel di atas itu hanya copy paste saya saja. btw semoga romeo ada satu artikel yang boleh menerangkan secara detail mengenai latihan komando ini..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Sun Sep 20, 2009 2:56 pm

ya tuan romeo, kasi serita2 pasal kumandu sini......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
x-spy
Lans Koperal
Lans Koperal


Number of posts : 183
Registration date : 2009-04-02

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Sun Sep 20, 2009 11:56 pm

romeo wrote:
maaf ..pendapat rakan diatas mengenai latihan asas komando tidak tepat , samada rakan kita ini hanya mendengar kisah2 latihan komando dari pihak ketiga atau memang tidak pernah melihat latihan mereka yang sebenar , apa yang pasti kenyataan saudara diatas itu telah terlebih2 dan ada yang di ada2kan ..banyak yang tidak betul,
jadi yg betulnya macam mana romeo? part mana yg tidak betul tu kasih lah. kasih share sikit sama kami..itupun kalau kau komando lah. dan kalau komando pun komando tahun berapa, ini kerana modul latihan komando ni pun bukan statik sepanjang masa juga. ada sabjek tertentu yg ditambah dan dikurangkan juga.

romeo wrote:
saya syorkan tuan2 beli dan baca majalah khas tentera TEMPUR dan PERAJURIT yang dikeluarkan setiap bulan , meskipun ada beberapa gambar dan info penting dalam majalah itu telah di edit oleh pihak KDN tapi scara umumnya segala yang ada dalam majalah itu boleh dipercayai ,

Pos mengenai GGK diatas itu adalah berasal dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Grup_Gerak_Khas. saya ada tinguk sana. bermakna kalau kenyataan diurang ni tidak betul ko bulih saman sama diurang tu.


romeo wrote:
latihan komando bukan untuk menjadikan seseorang itu gila , bentuk latihan yang keras adalah memang layak dan khas untuk mereka yang ingin bergelar komando , unit elit yang khusus dan punya kelebihan , kepakaran dan ilmu peperangan yang tidak boleh dipertikaikan , komando adalah manusia yang punya semangat patriotik sangat tinggi , mereka manusia yang tidak mengejar wang ringgit dan anugerah , segalanya mereka lakukan demi Negara walau nyawa adalah taruhannya ..hidup dan mati mereka hanya untuk negara ,

memanglah kami tidak pernah cakap pun latihan komando ni utk menggilakan orang..Pasal komando tidak mengejar wang tu susah juga mo cakap lah perkara ini bersikap subjectif sedikit..pertama sekali bila masuk komando sudah tentu ada increment dalam diurang punya salary. dan mengenai anugerah ini pun bersikap sabjektif juga..kalau betul tidak mo anugerah kenapa mo minta dipakaikan beret marron dan hijau selepas latihan juga..kalau betul tidak memandang hal itu kenapa tidak selepas saja latihan terus buat macam biasa dan buat spt tiada apa2 yang berlaku? demi negara bah buat apa increment dan anugerah serta penghargaan sekian dan sekian tu semua..

romeo wrote:
komando adalah askar yang paling bijak , paling berani , paling setia , paling tabah , ..segalanya itu mereka perolehi hasil latihan dan deraan semasa latihan asas dahulu , usah kita terpedaya dengan tohmahan dan dakyah pihak2 tertentu yang memburuk2kan pihak keselamatan hanya dari sedutan rakaman beberapa saat latihan komando seperti yang berlaku baru2 ini ,

mo dikatakan bijak mungkin ya lah juga. tapi mo dikata yg paling buduh pun mungkin juga. komando adalah manusia yg dalam fikiran nya yes tuan yes tuan saja..bayangkanlah dunia ini dihuni oleh kesemua org2 jenis ni saja..apa akan jadi? pada pandangan saya komando adalah manusia yg sudah tidak berfikir melainkan menurut arahan saja..komando itu sendiri adalah singkatan dari command and do. ertinya arah dan buat. mo bangkang2 endada masa, mo fikir2 pun enda sempat sudah. pihak2 tertentu yg dimaksudkan oleh tuan romeo ini adlaah pihak dari pembangkan lah baini. pasal baru2 ini saifuddin dari parti pas ada mengutarakan sebuah sedutan dari latihan komando ini di parlimen. mereka (pembangkang) bukan lah bermaksud memberi tomahan atau dakyah utk tujuan menyesatkan fikiran orang, melainkan simpati dengan keadaan tersebut. yang saya hairan kenapa kementerian pertahanan terlompat2 dalam menangani isu ini dengan orang ramai?

Oh ya anyway..tempat ni adalah forum. tempat kita saling memberi input satu antara yg lain dan tempat di mana pertembungan semua idea2, pendapat dan pandangan. samada betul atau tidak..saya rasa kesannya bukanlah besar sangat kerana kita semua sudah dewasa dan boleh memilih mana yg betul dan palsu.
Back to top Go down
simbabalad
Sarjan
Sarjan


Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 12:37 am

ya bah, bincang2 sj... mana tdk betul, kasi betul.. mana tdk cukup, kasi tambah... mana terlebih, kasi kurang, senang sj...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 3:07 pm

sya brsetuju sama post² c tompinai orud & c mr.x-spy. biarpun sya tdk prnah tengo btul² dgn mata sya sndiri mcmna sbnarnya dorg training, sya dpt rasa semua itu btul. sya sndiri ada brcerita sama salah sorg yg sdg dlm kursus akhir komando, dia sndiripun ckp kalo d sana, dorg cuma prtaruhkan antara hidup & mati smpai abis kursus. & memang jarang sgt org lulus, lihat saja mereka² yg baru abis training, mcm prangaipun kdg² tdk senonoh. solah² dunia ni hnya dorg saja yg tinggal. & kdg² org yg paling berani buat kes² jenayah ni adalah org² dari golongan mereka, trutama yg gagal dlm krsus ni.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 6:26 pm

kalou sia, kana haji basarpun inda mo jd kumandu, bagus sia putung gata, rm4.05 sekilu sikarang...... sansara baitu kumandu, gaji pula bukan basar sangat, elaun itu ini tp masi juga inda lumayan bah...... manang glemer sjlah..... dan sampin menikam pisaulah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 7:05 pm

hehehe... sampin menikam pisaupun trsnarai ar gaman. ya o... hrga getah skrg mo naik² sudah balik tu. bagus lagi momutung kalo ada kabun getah.

tapi kalo mereka yg memang suka cbaran mcm askar komando tu, bolehlah pigi ikut latihan askar komando @ yg biasa punya. skurg²nya dpt blajar mndisiplinkan diri, hehe. tapi jgn saja lepas kluar dari latihan semuapun brani dibuat. susah o... Smile
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 7:16 pm

kalou di kabun gata sia, sialah kumandu, itu kumandu askar pun inda dpt kasi kala sia, hihihihiiiii...... subalah...... bulum lg diurang nampak bakakuk sia..... kalou nampak, tebuka mulut inda tasakap apa2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Mon Sep 21, 2009 7:43 pm

fuyooo... hibat tu gaman kalo buli buat dorg trdiam tdk trsakap. bukan lagi hibat, tapi pakar sudah kan? pakar kagataan fsl hari² d kagataan, hehe.... Laughing
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Askar antara tujuh didakwa merempit   Today at 3:49 am

Back to top Go down
 
Askar antara tujuh didakwa merempit
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: