To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 6 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 6 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Tips Dan Teknik Pemasaran Tanpa Kos Yang Berkesan
by SchulzCube Thu Nov 16, 2017 6:07 pm

» Jualan HOT Produk Resell Rights Kombo 2017
by xbest Mon Nov 13, 2017 9:28 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Sun Oct 29, 2017 12:57 am

» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Thu Sep 07, 2017 8:07 am

» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:56 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Fatherís Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
November 2017
MonTueWedThuFriSatSun
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
CalendarCalendar

Share | 
 

 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
simbabalad
Sarjan
Sarjan
avatar

Number of posts : 374
Registration date : 2009-03-16

PostSubject: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Sun Oct 04, 2009 3:11 pm

newspaper hari ini... tiada sijil lahir kerana ibubapa pti...
Back to top Go down
tangkalamai
Prebet
Prebet
avatar

Male Number of posts : 79
Location : Sandakan
Registration date : 2009-08-11

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Sun Oct 04, 2009 3:38 pm

sepengetahuan saya, mmng ramai lagi anak anak tempatan yg berada jauh di pedalaman tdk ada sijil lahir.banyak kampung yg belum ada jalan raya,hanya menggunakan jalan sungai sebagai perhubungan utama seperti kg kumambu,sugut beluran.
setiap ada gerakan pendaftaran lewat itu lah masa org asing cuba nasip untuk ambil peluang.
taktik mereka sgt licik.ramai org tempatan yg termakan umpan seperti, duit,tenaga dan politik mereka.tak perlu lah saya hurai hal itu kerana isu sebenar ialah sijil lahir.
ketika saya online ini sy sdg di pedalaman sugut,newspaper pun tak pernah dpt.nasib baiklah ada enternet. mengenai isu tadi saya kira pihak yg berwajib hendaklah mengutamakan anak2 tempatan dgn berusaha mengesan mereka dipedalaman.
saya mau sentuh sikit pasal kecekapan pihak pendaftaran.pada 25hb okteber 09, hari jumaat dlm perjalanan dari keningau saya singgah dipejabat daerah telupid untuk mengambil kad pengenalan anak saya.pegawai yg mengendali urusan pengeluaran kad pengenalan bercuti.kabinet pun dikunci.pegawai yg ada tdk boleh buat apa2.permasalahannya ialah org yg bertugas jauh bukan mudah untuk berulang alik.sepatutnya ada pegawai yg diberi outority semasa ketiadaan pegawai berkenaan.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Mon Oct 05, 2009 9:01 pm

ya, sedi sia memikirkan masi ramai lg urang tampatan yg indada surat baranak atau kad pangenalan... inda spt urang2 asing yg dgn sanang buli dpt surat2 panganalan diri tarmasuklah mykad...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Tue Oct 06, 2009 12:52 pm

Tapi betul ka 52 ribu itu semua org tampatan? Kalau 2 per 3 adalah pandatang macam mana?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Tue Oct 06, 2009 7:46 pm

dalam paper cakap gitu , 52 ribu anak2 tempatan tiada IC ..

susah juga mo cakap ni , antara percaya dan tidak ...macam lojik macam tidak sebab mustahil ada sebanyak itu anak2 orang tempatan yang tidak ada IC ,

sekarang ini , suluk pun ngaku Bajau , tu Yakan dengan Tausug pun ngaku bajau , tu Bugis lagi teruk mengaku Dusun , mengaku kadazan ..nasib baik tidakmengaku cina ,

entah2 yang betul tulin dan asli tempatan dalam statistik tu sikt ja , yang kasi banyak tu orang pendatang yang mengaku tempatan ..

kena hati2 juga dengan laporan2 paper ni , kena tengok juga sapa wartawan yang tulis , ada seorang Wartawan tu nama dia Andi ...?? tu wartawan Bugis , pro pendatang , fanatik bugis , laporan dia semua ada muslihat
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Tue Oct 06, 2009 11:23 pm

Andi? newspaper mana tu romeo?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Wed Oct 07, 2009 7:54 am

Inda mustahil ada di antara 52 ribu tu pendatang. Classmate anak saya tgktn 4 suda tp indada ic pasal bapanya bugis yg dpt mykad tp bapa tu dah mati. Kalau betul2 bapa dia mendapat kerakyataan malaysia mengikut prosedur yg betul mustahil ba anaknya itu inda dpt ic wpun bapa dia dah mati.

Nama bapa tu mustain, pernah jadi penyabit sawit tmpt kami. Sia kanal butul dia, bugis dtg sini cari kerja. Camana dia dpt mykad? Sedangkan c rexcy jurulatih badmintom malaysia pun baru dberi PR tapi ini dpt ic bertaraf bumiputera. Silaka butul.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Wed Oct 07, 2009 12:12 pm

ba... mana si andi kunun ni.. kasi dia masuk sini forum la, byk mo tanya dia ni...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL
avatar

Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Wed Oct 07, 2009 1:27 pm

andi apa sia lupa sudah nama dia ..sekarang dia kadang2 ada kadang2 guna nama lain , tu orang memang Wartawan ..bangsa Bugis orang tawau ,

dulu , bab2 pendatang ni dia banyak kupas , biasanya dia akan membela Bugis2 ni , mati2 dia keluar fakta2 yang entah betul ka tidak ..kadang2 dia kupas isu jenayah , dalam jujur dia membelit , dalam angguk dia mematuk , maklumlah perangai Bugis memang begitu ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Thu Oct 08, 2009 7:25 pm

suba siapa2 suru dia masuk sini, kita susi bersi2.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Fri Oct 09, 2009 9:36 pm

pukutarap wrote:
suba siapa2 suru dia masuk sini, kita susi bersi2.....
hehe... susah sdh mao cuci kalo terlalu kutur tu gaman. mao pakai 'clorox' kasih putihpun x dpt sdh, mgkin akun koyak tu drpd jadi brsih. silap≤ nanti artikel dia pula jadi pemos gara≤ kena cuci.
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Fri Oct 09, 2009 9:37 pm

syapun tdk prcaya kalo kesemua 52ribu tu org original sabah. besar kmgkinan juga hnya 1 per 4 saja org tmpatan. itupun mgkin yg org≤ pedalaman yg masih tdk faham procedure jpn disbabkan kbnyakan beliau≤ yg buta huruf.
Back to top Go down
niche
Special Rank
avatar

Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   Fri Oct 09, 2009 10:20 pm

memang majoriti yg tiada sijil lahir tu bukan org tempatan... atau yg sdh di'tempatan'kan...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: 52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir   

Back to top Go down
 
52 ribu budak2 di sabah tiada sijil lahir
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Kedai Kopi Talk-
Jump to: