To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Keciciran yg tinggi

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
salmonella
Prebet
Prebet


Number of posts : 26
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 1:35 pm

Mungkin topik ini perlu dibincangkan.
Sekarang ini kalau dilihat, kadar keciciran murid2 sekolah terlalu tinggi hinggakan jika ditinjau, terlalu ramai yg masih muda tetapi tdk lagi bersekolah. Apa sebenarnya yg berlaku?
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 4:19 pm

makin tinggi sudah kah? siapa yang bertanggungjawab dalam hal ini? Pendidikan lah punya pasal kali ni.. Yuran sana-sini sehinggakan bagi penduduk pedalaman itu memaksakan mereka utk menghentikan anak-anak dari sekolah.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 4:42 pm

di kg2 saya tenogk, ramai betul budak2 yg tdk bersekolah. Saya berfikir apa puncanya...
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 5:39 pm

apa puncanya itu ya?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 8:02 pm

banyak faktor, mungkin dr ibubapa, sosio ekonomi, atau sistem pendidikan kita yg masih belum berapa berjaya menarik masyarakat utk lebih mementingkan pendidikan.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Tue Sep 16, 2008 9:02 pm

tahun lepas iaitu semasa cuti krismas saya balik ke paitan kampung kawan2 dan ada juga saudara. saya dapati sekolah mereka di tengah hutan. jalannya hanyalah denai-denai yang kecil macam jalan memburu.

cikgunya ada 2-4 orang. pelajar ada hampir 50-70 orang. dari tahun 1 hingga tahun 6. Macam mana tidak keciciran kalau tiada kemudahan. Hati saya terhiris-hiris di tengah hutan mengingatkan zaman kecil saya yang penuh kesukaran tetapi rupanya ada yang lebih sukar lagi..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
alphawaves
Moderator
Moderator


Number of posts : 1799
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Wed Sep 17, 2008 12:57 am

bushido wrote:
apa puncanya itu ya?

Pekerjaan yg sedia ada, contohnya di indonesia, anak2 muda di galakan bekerja dari belajar. kerana mengikut mereka belajar pun bukan tidak ada gunanya, bukan ada peluang kerja di jabatan kerajaan atau agensi2 tertentu (tiada kekosongan). sudah tu klu minta kerja pun misti kena bagi suap dulu itu pegawai2.
Back to top Go down
bushido
Kapten
Kapten


Male Number of posts : 920
Location : Sama Macam Dulu
Humor : Lord Marshal Post: 3000
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Fri Sep 19, 2008 8:50 pm

alpha.wave wrote:
bushido wrote:
apa puncanya itu ya?

Pekerjaan yg sedia ada, contohnya di indonesia, anak2 muda di galakan bekerja dari belajar. kerana mengikut mereka belajar pun bukan tidak ada gunanya, bukan ada peluang kerja di jabatan kerajaan atau agensi2 tertentu (tiada kekosongan). sudah tu klu minta kerja pun misti kena bagi suap dulu itu pegawai2.

di indonesia memang rasuaknya tinggi tu.. ada kurang sikit selepas susilo bambangan yang pegang negara tu..
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Kodop
Guest



PostSubject: Keciciran pelajar   Mon Mar 02, 2009 12:17 am

Isu keciciran pelajar ini berkait rapat dengan latar belakang dengan sosio ekonomi keluar. Di luar bandar, majoriti isi rumah masih mengamalkan sistem ekonomi tradisional iaitu ekonomi sara diri. Kalau ada lebihan pengeluaran baru lah dijual kepada pihak yang lain untuk mendapatkan wang tunai.

Saya ingin membawa senario ini untuk perbincangan semua. Isi rumah yang mengamalkan pertanian tradisional (contohnya, menamam padi huma, menangkap ikan, memburu binatang dan memungut hasil hutan) memerlukan tenaga buruh yang datang dari ahli keluarga itu sendiri. Apabila ibu dan bapa bekerja contohnya menanam padi, seseorang perlu berada di rumah untuk menguruskan hal-hal menjaga bayi, memasak dan sebagainya. Oleh itu, anak yang sulung biasanya akan dipertanggungjawabkan untuk menjaga adik-adik mereka yang masih kecil walhal dari segi usia mereka sepatutnya berada di sekolah. Ketua keluarga sememangnya tidak mampu mengupah orang gaji untuk menguruskan hal-hal di rumah. Ini sekaligus menyebabkan keciciran pelajar sekolah di luar bandar.

Untuk mengelakkan masalah keciciran pelajar sekolah ini, pihak berwajib haruslah membantu keluarga yang berada dalam kategori miskin meningkatkan pendapatan mereka. Pendapatan isi rumah dapat ditingkatkan dengan memberikan tanah, bantuan khidmat nasihat, merancang dan melaksanakan program meningkatkan taraf ekonomi sesuai dengan kehendak dan minat serta kemampuan masyarakat setempat. Generasi muda perlu diberikan pendidikan sewajarnya dan jika tidak pusingan ganas kemiskinan akan melanda generasi muda yang meningkat usia nanti dan ini akan membuang masa. Satu genarasi sama dengan 25 tahun. Kalau program meningkatkan sosio ekonomi rakyat tidak dijalankan secara aggresif sekarang bermakna secara tidak langsung masalah keciciran akan berlaku dalam masa 25 tahun lagi dari sekarang. Dan ini amat membimbangkan dan amat memalukan.
Back to top Go down
fonsus
Koperal
Koperal


Number of posts : 285
Registration date : 2009-02-22

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Mon Mar 02, 2009 1:05 am

masalah keciciran ni adakalanya tdk bleh menunding jari kemana2 pihak....
contonya d kampung kami....

banyak budak2 umur belasan tahun ni tdk sikulah suda... umur dorang sepatutnya p sikul sekolah menengah lagi tp apa yang jd... kebanyakannya sana sungai.... petang baru nampak muka2 d padang kampung p main bula.... tdk suda sikulah.... klu ckp org tua tdk mampu kasi sikulah... tp d kampung kami ada anak org yg betul2 miskin... tp sekarng adik beradik ada cigu, nurse dan sebagainya... walaupun bapa dan mama durang hari2 minum menteku... hutang keliling pingang tp atas usaha tu anak2 sendiri yg buat dorang berjaya...
dan 1 lagi... klu kata urang tua tdk dpt belanja tu anak.... tp tu urang tua durang malas ba sebenarnya... kana bawa p kerja pn tdk mo... org masing2 jalan p tabasan atau p mana2 yg buli mendapatkan hasil... ni durang duduk2 sana kaki lima isap kirai....
dan ni 1 lagi kes.... ni bukan urang lain tp ini adik sy sendiri... ni umur dia baru 15 tahun... sepatutnya sekarang d tingkatan 3... tp tdk sekolah suda... dlm kami adik beradik baru ni yg berenti sekolah awal.. adik-beradik yg lain semua tinggih sekolah... ada diploma... ada degree... ada kerja yg baik2....ni dia 1 org ja yg tdk sikul... bukan teda belanja... tp ni budak yg tdk mo belajar.... uraang tua sy suruh p sikul pn tdk mo... gansau ja selalu... tdr d sulap urang.. tdk mo pulang,... pulang pn p mencuri ja d rumah.... sampai sy pernah kejar lagi dia mo antar p sikul ... time tu sy bercuti d kg... adeh sy tdk dpt kajar ba... laju ba budak2 ni... klu p olimpik numbur 1 kali ba tu... 100 meter jarak kami... sy yg d belakang... dlm kes ni sepa yg salah.... budak tu sendiri yg salah... sekarang baru sy dgr cerita... menyasal tdk sikul ... siapa yg suruhkan....

hidup2... banyak betul cabaran dan dugaan...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Mon Mar 02, 2009 8:29 am

fonsus... ni bukan kes keciciran lagi ni.. ni kes blak sheep yg pernah dibincang juga dlm forum ini... mungkin kita kana lebihkan siiikit latihan supaya dapat bubut dornag ni... mana tau dorang minat lain pula spt pertukangan tangan ka, olimpik ka, buat sulap ka.. dll...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Wed Mar 04, 2009 4:37 am

butul tu, mungkin kesisiran balaku, tp buli suru diurang pigi bidang lain tu, takan dia idup sini dunia mimang indada apa2 lansung yg dia buli buat..... banyak sdh sia nampak anak2 muda yg inda bagus sikul pasal dulu2 malas pigi sikul, inda serius barajal..... suru pigi karaja mikanik, bagus ni kamahiran, sanang sari karaja, basar gaji lg..... apa lg kalou sdh jd cip mikanik, itu woksop masam bapa kao punya, hihiihihiiiii......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
kuntau
Prebet
Prebet


Number of posts : 89
Registration date : 2010-08-13

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Fri Aug 13, 2010 8:22 pm

tdk dinafikan mmg ramai budak2/remaja2 tercicir dlm pelajaran... lihat sekeliling, ramai individu yg tdk sekolah, muda2 lg sdh tdk sekolah... pasti generasi yg mereka hasilkan juga tdk jauh beza drpd mereka walaupun mgkin ada peningkatan sedikit, kasihan...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Fri Aug 13, 2010 10:41 pm

ni hal keciciran ni sebenarnya kes lama... tapi ia masih berlaku dlm masyarakat kita. heran juga.. laptop pun suda mo dikasi sama org2 paling miskin... org2 kerajaan pun suda keluar masuk padang mo kasi pengetahuan dan informasi, macam2 suda usaha kerajaan tuk kasi informasi dan kasi maju org2 mcm ni... tapi jan lari jauh... baru 10 km dari bandar besar pun ada yg berlaku mcm ni........

jadi, pada ikut hati nurani sia ni yg inda seberapa... inda la semua buli jadi doktor, loyer, inginior dan banyak lagi kerja2 yg canggih... dlm keadaan ini pasti ada juga yg minat mo jadi kontraktor, mo jadi tukang2 paitong, tukang pasang2 pagar, tukang putung rumput... tu la yg jadi begini! bukan takdir tapi pilihan... secara sedar atau inda sedar... dorang pilih cara hidup begini!

dalam karaoke pun... bukan semua jadi tokey.. ada jga GROnya.. jadi mcmana mo kontrol, mimang inda buli kontrol... mimang begitula pilihan dorang tanpa disedari... sebab perangai mimang mcm tu....... jadi kekuatannya pun gitu la juga!

cth ialah... kalau mula2 kuat merokok, gerenti inda jadi doktor... kalau awal2 babal buat kira2.. gerenti inda jadi inginior, kalau malas stangah mati.. awal2 suda kita tau dorang tu paling2 jadi jaga, kalau kuat cakap dan asyik tembirang..... ha ha ha... jadi politik kampung la jadinya!
Back to top Go down
paragasu
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral


Male Number of posts : 1457
Location : Dimana?
Registration date : 2010-05-09

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Sat Aug 14, 2010 3:16 am

Bagi pendapat sya....institusi kekeluargaan juga sangat memainkan peranan yang penting sekali dalam kes ini...sekiranya kedua-dua ibubapa dan adik beradik lain memainkan peranan yang sama maka peratusan kejadian sebegini adalah sangat rendah.Namun tidak dinafikan ada juga bah yang menjadi 'lakang' dalam sesebuah keluarga,apa pun cuba kita beri beliau sesuatu peluang yang boleh menjadikan 'lakang' tadi berguna.Masam sakapan c tuan PT...setiap urang mesti ada kelebihannya yang tersendiri....kita suba kurangkan pengadil dan banyakkan pemain dalam keluarga sebegini.... Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Sat Aug 14, 2010 8:43 am

Dalam dunia ini ada beberapa golongan manusia. antaranya, serius, kurang serius, dan tak peduli langsung.
Murid yg serius, dia ada matlamat dan berusaha mencapainya. Murid yg kurang serius, ada matlamat juga tapi tidak berusaha bersungguh-sungguh utk mencapainya (angan2 saja lebih). Muring yg tak peduli langsung, dia datang ke sekolah hanya kerana ikut kelaziman sj. Dia tiada visi tertentu. dalam hatinya, whatever lah dia bilang.
Jd murid yg tercicir ini ada dua kemungkinan saja. 1. tiada kemampuan ibu bapa, 2. Murid itu tiada visi. Bagi anak2 yg tercicir ketika masih sekolah rendah, ini ada kaitan dengan pemantauan ibu bapa yg terlalu longgar..

Pendapat merapu si orut saja... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap.
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 4779
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2009-08-29

PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Sat Aug 14, 2010 5:08 pm

SiokSondri wrote:
ni hal keciciran ni sebenarnya kes lama... tapi ia masih berlaku dlm masyarakat kita. heran juga.. laptop pun suda mo dikasi sama org2 paling miskin... org2 kerajaan pun suda keluar masuk padang mo kasi pengetahuan dan informasi, macam2 suda usaha kerajaan tuk kasi informasi dan kasi maju org2 mcm ni... tapi jan lari jauh... baru 10 km dari bandar besar pun ada yg berlaku mcm ni........

jadi, pada ikut hati nurani sia ni yg inda seberapa... inda la semua buli jadi doktor, loyer, inginior dan banyak lagi kerja2 yg canggih... dlm keadaan ini pasti ada juga yg minat mo jadi kontraktor, mo jadi tukang2 paitong, tukang pasang2 pagar, tukang putung rumput... tu la yg jadi begini! bukan takdir tapi pilihan... secara sedar atau inda sedar... dorang pilih cara hidup begini!

dalam karaoke pun... bukan semua jadi tokey.. ada jga GROnya.. jadi mcmana mo kontrol, mimang inda buli kontrol... mimang begitula pilihan dorang tanpa disedari... sebab perangai mimang mcm tu....... jadi kekuatannya pun gitu la juga!

cth ialah... kalau mula2 kuat merokok, gerenti inda jadi doktor... kalau awal2 babal buat kira2.. gerenti inda jadi inginior, kalau malas stangah mati.. awal2 suda kita tau dorang tu paling2 jadi jaga, kalau kuat cakap dan asyik tembirang..... ha ha ha... jadi politik kampung la jadinya!
hihihihiiiii butul..... butul..... sekurang2nya ada juga yg kana suru2 kasi bersi jamban, pungut sampa, susun bata, sikuriti gad..... indalah juga samua jd boss..... sdh diurang minat mo jd kuli, mo buat masamana.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: Keciciran yg tinggi   Today at 7:36 pm

Back to top Go down
 
Keciciran yg tinggi
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Education-
Jump to: