To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Apakah yang harus kita lakukan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Apakah yang harus kita lakukan?   Fri Nov 06, 2009 7:52 am

Kalau bukan kerana PTI dan kerakusan KL mengambil tanah kita (ukt dinmajukan kunun), kita tidak merasa terhimpit dalam negeri kita sendiri. Tapi keadaan sekarang agak mustahil untuk dipulihkan kepada PTI sifar, mustahil kerajaan ambil balik tanah yang beratus ribu hektar yg sudah diberikan kepada kompeni gergasi semananjung.

Sekarang kita terpaksa bersaing dengan PTI, walau untuk memohon kerja sebagai pemandu saja bas pun, jurujual di pasaraya, pekerja buru binaan, dsb.
Mau jadi peladang sawit, getah..? semua tanah sudah dimiliki oleh syrkt2 besar, selebihnya dikatakan hutan simpan kerajaan, yg akhirnya akan jatuh ke tangan “orang2 besar” juga.
Apakah yang harus kita lakukan? Apa pilihan yang kita ada?............
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Fri Nov 06, 2009 1:17 pm

kalo sya susah o aman... ini namanya government mimang licik ba, pintar ba dorg ini. mna dorg mao bagi peluang sama rakyat tu mao buat itu ini yg tdk mendtgkan faedah sama dorg. malah dorg sntiasa pantau kdudukan ekonomi & memstikan rakyat sntiasa patuh kpd undang². yg pastinya dorg hanya prlu jaga satu saja, iaitu keamanan & kesejahteraan rakyat. pedulilah kalo rakyat brcmpur dgn PTI skalipun, yg pnting tdk mndtgkan masalah yg boleh mncetuskan peperangan. government tau juga tu yg rakyat dia khususnya pnduduk sabah hidup brcmpur dgn PTI yg mana kian membimbangkan, tapi dorg buat² tdk tau saja. spatutnya masalah sbegini prlu ditangani oleh kmenterian yg brkaitan, tdk prlu ada pihak² yg buat bising baru brtindak. kalo sikap para pmimpin masih mcm ni, alamt smpai kiamatpun masalah PTI masih jadi bualan.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Fri Nov 06, 2009 1:28 pm

mimang susa oo miss laa..
satu2nya yang kita boleh buat ialah bersaing. odoi..nasip tulun sabah diti..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sat Nov 07, 2009 1:39 am

1] jangan beri muka Pati tinggal dikampung kita , beranak pinak bercucu cicit ..

2] jangan sesekali jual tanah pada Pati , tidak kira om ..bugis , suluk , dsb

3] elakkan anak cucu , abang kakak , kawin dengan pati ..

4] jangn terlalu lembut , sesekali kita kena tunjuk garang dengan dorang , tanah ini milik kita ..ini tempat kita , kampung kita

5] bersaing dengan berani dan gigih , kalau dorang tabah ..kita mesti dua kali ganda tabah , berani

banyak lagi la , tidak dapat dinafikan kita sendiri [orang tempatan] dalam diam menyumbang pada kebanjiran Pati , kita cuma mampu berteriak dalam hati , menyumpah dalam diam tapi sebenarnya kita juga punya salah silap ...


PATI sudah ada sejak zaman merdeka , dari zaman Usno ,Berjaya ..pbs dan Umno , adakah kita hanya mampu bertriak tanpa berani bertindak ?
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Mon Nov 09, 2009 8:32 pm

tp susa juga bah.....mimang itulah yg ada dlm kapala kita, tp kalou tiap ari kita nampak muka diurang, masamana? makin banyak lg tu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 5:12 pm

Pati ni bukan semata2 yang kita nampak sehari2 seperti pandatang dari Indon atau Filipina , kerana mengikut definisi seksyen 55E[7] , 1959/63 ] ialah ..mana2 orang selain daripada warganegara , yang menyalahi seksyen 5,6,8,9, dan akta imigresen atau peraturan2 39 ..

sebenarnya selain pendatang dari Indon , pilipin , ..ada juga [ramai] pendatang dari china masuk kemalaysia , cuma disebabkan iras muka dorang lebihkurang dengan cina malaysia maka kita sering terlepas pandang , cuba ..sesekali cakap melayu dengan pembantu kedai cina , kalau kita cakap melayu dia angguk2 atau senyum ja , haa ..dalam dua ja samada dia bisu atau memang tidak ngerti melayu , cina tulin dari China ..

berapa kos pengusiran seorang PATI ?

PATI yg ditangkap dan ditahan ke rumah merah , selama disana makan minumnya dtanggung oleh kerajaan ..lingkungan 10rm sehari , untuk seorang [paling minimum] belum dikira kos air , lampu utk kegunaan dorang ,
kos penghantaran seorng PATI Filipina , tambang bas kk-SDK rm26 utk dewasa , rm13 utk kanak2 , kemudian tambang Feri ke Filipina dari SDK rm180 utk dewasa , rm90 utk kanak2 ..
kos penghantaran PATI Indon , tambang bas dari KK-TWU rm47 utk dewasa , rm22 utk kanak2 , tambang Feri ke Indon pula rm25 utk dewasa , rm5 utk kanak2 ..bayangkan berapa ratus ribu terpaksa dibazirkan duit kerajaan utk menghantar mereka ini dalam sekali penghantaran ? kalau sebulan sekali atau 12 kali dalam setahun sudah berapa ?
Back to top Go down
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 5:24 pm

romeo, ko keja imigresen penguatkuasa ka?
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 5:40 pm

tuan rasa2 macamana ? imigresen ka bukan ....ha ha Very Happy
Back to top Go down
paraivagas
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 265
Age : 36
Location : Sabah
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 5:50 pm

imigresen ko ni bhgn penguatkuasa (mungkin bhgn pendakwaan) sbb ko tahu tu 55e(7)... merujuk "pendatang tanpa izin"
lagi 1 ko tahu kos mkn minum di rumah merah (pusat penampungan pati) What a Face
Back to top Go down
http://www.sabahforex.com
gontulak
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Number of posts : 465
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 5:55 pm

wah, tuan romeo mmg org imigresen ni... cayalah... lengkap dgn data & akta...
Back to top Go down
jerryg
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 268
Location : KK bah
Humor : Damn Right!
Registration date : 2009-10-10

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 8:00 pm

sia kadang2 kompius, kadang2 sia ingat tuan romeo ini sigu, tapi kadang2 sia ingat tuan romeo ini peguam, masam2 la yg sia ingat Laughing tapi apapun ... tuan romeo ini misteri masam c tuan pukutarap yg mengaku putung gata ja karaja dia ... adesss ... off topik pula sia Embarassed
Back to top Go down
http://tinyurl.com/2ezjp87
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Wed Nov 11, 2009 9:55 pm

inilah silaka nya mengurus pti ini..
waktu diurang datang, diurang urus sendiri tambang. Tapi bila kena suruh balik/halau..kita pula yang bayar tambang diurang..kita lagi yg kasi makan ketika mereka dalam tahanan. diurang siuk2 makan free, tampat tidur free, lampu air free, tambang free. tapi lepas dua tiga hari di kasi balik...diurang sudah dlm perjalanan balik sini lagi. (ini pengakuan mereka sendiri)..phui!....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Thu Nov 12, 2009 12:28 pm

jangan biarkan diri anda diselubungi misteri ..bilang tu TV3 , misteri Nusantara

bukan sigu , bukan kerja imigresen , bukan loyar ..langsung tiada kena mengena , tiada kaitan dengan dorang saya ni , cuma budak sekolah baru abis sikul , ha ha ..

masalah Pati dari Filipina , kerajaan Filipina tidak mahu buka kedutaan [konsul] disini , kalau ada ...senang kerja kita , dorang yang akan uruskan segalanya , dari perbelanjaan semasa dalam tahanan , ongkos penghantaran , segalanya ..kita sudah mohon berulang kali minta pilipin buka konsul disini tapi dorang tidak mahu , jahanam betull ..

Pati dari Indon , ongkosnya murah sedikit sebab separuh ditanggung oleh Konsul dorang ...

kes betul , betul2 berlaku ...semasa dalam pelayaran balik ke Pilipin [ semasa dihantar ] Pati ini bebas duduk dimana , maklumlah kapal tu kapal pilipina , cuma diawasi oleh beberapa krew dari sana , Pati ini terjun kelaut ..krew pula tidak buat apa2 untuk mencegah , kapal terus belayar , pati ini akan berenang balik kepantai ..

ada pula , saudara dorang akan menunggu ditengah laut dengan sampan ..dorang mengekori kapal itu dari awal , bila terjun ja sodara dorang akan ambil , bawa balik kepantai ..

macamana mau kasi selesai ni perkara ? bolehkah kita kasi bunuh ja dorang ni ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Thu Nov 12, 2009 12:42 pm

romeo wrote:
jangan biarkan diri anda diselubungi misteri ..bilang tu TV3 , misteri Nusantara

bukan sigu , bukan kerja imigresen , bukan loyar ..langsung tiada kena mengena , tiada kaitan dengan dorang saya ni , cuma budak sekolah baru abis sikul , ha ha ..

masalah Pati dari Filipina , kerajaan Filipina tidak mahu buka kedutaan [konsul] disini , kalau ada ...senang kerja kita , dorang yang akan uruskan segalanya , dari perbelanjaan semasa dalam tahanan , ongkos penghantaran , segalanya ..kita sudah mohon berulang kali minta pilipin buka konsul disini tapi dorang tidak mahu , jahanam betull ..

Pati dari Indon , ongkosnya murah sedikit sebab separuh ditanggung oleh Konsul dorang ...

kes betul , betul2 berlaku ...semasa dalam pelayaran balik ke Pilipin [ semasa dihantar ] Pati ini bebas duduk dimana , maklumlah kapal tu kapal pilipina , cuma diawasi oleh beberapa krew dari sana , Pati ini terjun kelaut ..krew pula tidak buat apa2 untuk mencegah , kapal terus belayar , pati ini akan berenang balik kepantai ..
ada pula , saudara dorang akan menunggu ditengah laut dengan sampan ..dorang mengekori kapal itu dari awal , bila terjun ja sodara dorang akan ambil , bawa balik kepantai ..

macamana mau kasi selesai ni perkara ? bolehkah kita kasi bunuh ja dorang ni ..

Betul romeo..diurang sendiri yg cakap begitu. Adi saya ada bergaul dgn polipin yg mendedahkan kes sebegitu.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Thu Nov 12, 2009 12:54 pm

memang bikin panas Tuan , tangkap ...dakwa dan hantar sana , selang 4 hari ada sudah dia siuk2 duduk minum kopi sana kedai kaling , ..

mati akal starring ...
Back to top Go down
jerryg
Koperal
Koperal


Male Number of posts : 268
Location : KK bah
Humor : Damn Right!
Registration date : 2009-10-10

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Thu Nov 12, 2009 7:32 pm

ada satu urg ini kan, salalu sia jumpa sana "open air seafood restaurant", kira kawan baik juga la, dia ini polipin, tapi legal la (pandai sakap kdm tau). dia bilang, silaka ini urang polipin yg suda kana antar balik pigi kami punya country, masi lagi tapuk2 balik sini sabah, lapas itu buat benda yg tidak sepatutnya. dia bilang lagi, kadang2 sia malu mengaku yg sia ini polipin ... banyak lagi la luahan perasaan dia. kadang2 sia kasian juga sama dia ...
Back to top Go down
http://tinyurl.com/2ezjp87
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Thu Nov 12, 2009 7:52 pm

Bukan semua polipin ini jahat perangai bah..ada juga yang bagus. apa lagi kalau kita sudah berkawan baik dengan mereka. Tapi pandatang tatap pandatang juga bah..inda buli juga kita back-up diurang walaupun kita ada rasa kasian sama diurang.
Mereka sepatutnya kembali ke negara asal mereka tanpa melawan atau memprovokasi kerajaan...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sat Nov 14, 2009 10:17 pm

pendatang tanpa izin ini memang satu masalah , mana2 negara membangun didunia pasti berhadapan dengan masalah sebegini , sabah khasnya punya banyak sebab kenapa terlalu mudah dimasuki Pati , samada dri Indon atau Filipina ..

1] faktor geografi , jarak negara mereka dengan kita terlalu dekat

2] faktor ekonomi , peluang pekerjaan , ruang mencari duit yang banyak disini menjadi satu tarikan mereka menyerbu kesini ,

3] faktor politik , keadaan politik semasa ditempat asal dan suasana politik ditempat kita juga jadi satu tarikan

4] faktor kekeluargaan , saudara mara mereka yang ada disini menggalakkan lebih ramai kaum kerabat mereka datang kesini ,

banyak lagi faktor2 lain sebenarnya , apapun kehadiran mereka kesini membawa seribu rahmat dan sejuta bencana , sekiranya kita sebagai penduduk tempatan , anak negeri asli ..tidak melakukan sebarang perubahan dalam diri , dalam pemikiran dan cara bertindak seharian , kalau kita masih lalai dan lena diulit mimpi ego sebagai orang tempatan , kita pasti akan tenggelam , karam dalam syurga dongeng ciptaan sendiri sebagaimana yang sedang berlaku dinegara lain seperti Fiji ..

malahan , sekarang ini pun tanda2 kekalahan kita sudah mula kelihatan ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sun Nov 15, 2009 6:45 pm

makin basar itu tanda kakalahan...... dlm prusis.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sun Nov 15, 2009 7:15 pm

Apa bah yang kita (secara individu) dapat lakukan untuk menghalang PTI? Saya betul2 mati akal oo... bagi saya, secara individu memang saya inda buli buat apa-apa. Hanya dengan bersatu melalui peti undi, kita dapat menyatakan protes kita dengan jelas.

Orang bilang kita boleh menyumbang secara individu mengurangkan kebanjiran pti dengan tidak membeli barangan mereka, tidak mengambil mereka sebagai pekerja, tidak menyewakan tanah kita kepada mereka, tidak mengawinkan orang kita kepada mereka. Tapi bagi saya..it just doesn't work. Kenapa? sebab mereka dah terlalu ramai. biarpun kita tidak beli barangan mereka..diurang sesama sendiripun boleh jadi pembeli barangan mereka. kalau kita tidak ambil mereka sebagai pekerja..adakah diurang akan lari dari sabah? tentu tidak kerana mereka lahir di sini..mereka claim mereka orang tempatan sudah (walaupun tiada sijil lahir) atas faktor kelahiran mereka di sini. we are not dealing with the new comers..bilangan diurang mungkin sedikit. masalah kita yang besar ialah dealing dengan mereka yang lahir di sabah sejak pti masuk sabah 1972. Mereka yg dilahirkan di sini sudah melahirkan generasi ketiga pti...apa kita nak buat?
Back to top Go down
karasumbang
Prebet
Prebet


Number of posts : 8
Registration date : 2009-11-15

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sun Nov 15, 2009 7:52 pm

saya setuju cakap tuan yorut ini... betul2 setuju..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Sun Nov 15, 2009 8:34 pm

proses undi ? mungkin ya ..namun masih boleh dicurigai ,

adakah pasti sekiranya kerajaan yang ada sekarang ditukar maka mereka akan halau/hantar pati ini kesemuanya , terus sabah 'bersih 'dari pati ? yang Indon balik indon , yang pilipin balik pilipin , yang cina balik cina ..

saya rasa , mereka [ kerajaan baru ] akan menggunakan pati ini pula untuk mengukuhkan kedudukan mereka agar terus kekal dalam kekuasaan , mereka akan meniru dan mengadaptasi taktik yang digunakan sekarang ...

Isu pati ini memang sangat menjelikkan , sangat keji menurut dari sudut mana kita melihat , secara peribadi saya melihat pati sebagai satu virus penceroboh yang sangat merbahaya , ia memakan sel2 badan kita secara perlahan ..umpama virus barah yang bikin mati ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Mon Nov 16, 2009 8:04 am

romeo wrote:
proses undi ? mungkin ya ..namun masih boleh dicurigai ,

adakah pasti sekiranya kerajaan yang ada sekarang ditukar maka mereka akan halau/hantar pati ini kesemuanya , terus sabah 'bersih 'dari pati ? yang Indon balik indon , yang pilipin balik pilipin , yang cina balik cina ..

saya rasa , mereka [ kerajaan baru ] akan menggunakan pati ini pula untuk mengukuhkan kedudukan mereka agar terus kekal dalam kekuasaan , mereka akan meniru dan mengadaptasi taktik yang digunakan sekarang ...

Isu pati ini memang sangat menjelikkan , sangat keji menurut dari sudut mana kita melihat , secara peribadi saya melihat pati sebagai satu virus penceroboh yang sangat merbahaya , ia memakan sel2 badan kita secara perlahan ..umpama virus barah yang bikin mati ,

Antara isu utama disuarakan oleh rakyat sabah (khususnya pihak pembangkang) ialah masalah pti. Jika parti pembangkang menang, itu bererti rakyat telah memberi mesej jelas bahawa mereka mahu masalah pti diselesaikan dengan tuntas.

Sama ada kerajaan baru akan mengekalkan pti demi kepentingan politik, itu kita tidak tau. Tapi setidak-tidaknya kita telah menyuarakan protes kita yang padu melalui peti undi.
Mungkin last resort kita ialah tunjuk perasaan..tapi ini bahaya kerana pihak yg sayang kepada pti dan pti sendiri akan menyahut cabaran kita dan akhirnya mencetuskan pergaduhan, malah perang.
Kita belum bersedia untuk membiarkan negeri kita dilanda perang dalaman. Tapi pasti ini akan berlaku suatu hari nanti jika masalah ini berterusan.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Mon Nov 16, 2009 8:28 am

Ya , setuju dengan tuan orut ...kita sudh mati akal apa hendak dibuat denga pati ini , pengusiran demi pengusiran nampaknya tidak membuahkan hasil , operasi yang dilakukan hanya menghabiskan wang rakyat , protes demi protes hanya mampu bergaung dalam gelas , bunyinya hebat tapi hasilnya kurang ...

memang kita tidak mampu untuk menghadapi perang dalaman , atau perang saudara , kerana itu bukan budaya kita malah kita tiada bakat untuk berperang , pun demikian tidak mustahil suatu hari kelak akan tercetus juga akhirnya ...

menurut beberapa orang , 'petapa ' , bahawa suatu hari nanti pasti akan berlaku suasana panas yang menumpahkan darah dibumi sabah , kononnya ia akan bermula dari seorang 'anak gunung' lalu merebak menjadi lebih besar , siapa anak gunung itu jadi satu persoalan , adakah ia merujuk pada satu etnik di sabah ? apapun samada ia benar atau tidak kita harus berhati2 dan lebih prihatin memantau suasana semasa , lebih sensitif dan dalam masa yang sama harus berusaha memajukan diri , elakkan percakaran dan pertelingkahan sesama sendiri , kita harus bersatu dan erat , dusun mesti tolong dusun dalam perkara2 kebaikan ,

maaf , meleret2 sudah saya cakap ni ..terlebih garisan sudah
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Mon Nov 16, 2009 8:45 am

Ok baitu romeo..belum keluar topik pun.

mungkin betul juga ramalan tu. suatu hari nanti tercetus juga keganasan di sabah.
Dalam pengamatan saya..bangsa dusun ini mimang suka memendam rasa..kalau dibuli tidak terus serang balik. tapi once dia meletup, dia tidak akan redah sampai pihak lawan mengalah atau dia sendiri tewas..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Apakah yang harus kita lakukan?   Today at 5:51 am

Back to top Go down
 
Apakah yang harus kita lakukan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: