To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Produk Resell Rights 2017 yg TerLajak LARIS!!
by xbest Thu Sep 07, 2017 8:07 am

» Wabak Software Hantu Semakin Mengganas
by xbest Sun Jul 23, 2017 4:56 am

» Formula Tarik Rezeki 2015
by xbest Wed Jul 12, 2017 6:36 am

» Need a help!
by limau123 Wed May 31, 2017 2:19 pm

» Gempak! Jutawan App Guna ROBOT Jana Income Bertubi-Tubi
by xbest Thu May 11, 2017 9:56 am

» Father’s Day ahead
by ahkeok Sun May 07, 2017 10:49 am

» Mother's day is just around the corner. What to buy???
by ahkeok Tue May 02, 2017 7:44 am

» Contoh Soalan Exam Online Pegawai Penerangan S41
by xbest Thu Apr 13, 2017 8:15 am

» Seminar Tajwid Luarbiasa Edisi Ramadhan 2017
by xbest Sat Apr 08, 2017 6:13 pm

» Panduan Google Adsense Pertama Malaysia 2017
by xbest Mon Mar 27, 2017 9:06 pm

» Tyre chitchat
by tungkelly Mon Mar 20, 2017 1:11 am

» Tips Dan Panduan Cari Kerja Kosong Di Singapura Yang Lengkap
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:41 am

» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Sun Mar 19, 2017 7:39 am

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Wed Mar 01, 2017 12:50 pm

» Cara Menjimatkan Membeli Dari Kedai Perabot Murah China
by SchulzCube Sat Feb 11, 2017 10:40 am

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sat Jan 14, 2017 4:42 pm

» Hard to reach out the text
by nurulazzin Fri Dec 30, 2016 4:43 pm

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
October 2017
MonTueWedThuFriSatSun
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
CalendarCalendar

Share | 
 

 Projek Payung... Perna ka kamu dengar?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sat Nov 07, 2009 6:44 pm

Perna ka kamu dengar ni projek payung? Saya selalu dengar tapi tidak berapa tahu apa tu sebenarnya...
Back to top Go down
jerryg
Koperal
Koperal
avatar

Male Number of posts : 268
Location : KK bah
Humor : Damn Right!
Registration date : 2009-10-10

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sat Nov 07, 2009 7:15 pm

apa boh gia itu projek payung. sia inda parnah dangar oh Embarassed
Back to top Go down
http://tinyurl.com/2ezjp87
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sat Nov 07, 2009 8:38 pm

Saya pun mcm parnah dengar tapi inda tu maksudnya.
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sat Nov 07, 2009 9:18 pm

saya bertanya sebab banyak ba cerita pasal ni projek payung... tapi cerita2nya lebih kurang saja, indada yg benar2 tahu ttg konsepnya, tp yg saya tau ialah begini...

kita tau di sabah ni banyak projek2 yg besar sdg dilakukan oleh federal, dan mau tidak mau sabah memang mahu projek2 begini spt baiki jalan2 kg, perbaiki sistem letrik seluruh sabah dan banyak lagi. Sekali tengok projek2 begini nampak inda berapa ketara tapi sebenarnya ia adalah projek mega!!!!

Katakan ada projek sampai ratus juta... jadi ada la kunun tu konsep payung, iaitu konsep ini pada dasarnya membantu para lesen F kontraktor bumiputera, jadi "atas kertas" ia adalah projek untuk bumi supya bumi buli maju dan ada pendapatan dalam kontrak mereka! Untuk tujuan ini lagi... satu konsortium di lantik oleh kerajaan untuk memantau, meng"award" dan menyiapkan projek2 ini.. iaitu, sbg contoh.. asal saja ada kerosakan jalanraya maka trus saja tu konsortium mengeluarkan tender untuk para lesen kelas F mendapatkan kerja tersebut.. jadi bulilah tu bumiputera bergembira kerana mereka didaftar dalam konsortium tersebut! Ertinya terjamin ada kerja sepanjang tahun...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sat Nov 07, 2009 9:19 pm

ni la yg saya dengar... inda tau betul ka tidak tapi "mcm betul"...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sun Nov 08, 2009 7:17 am

ya mcm betul tu SiokSondiri. federal yg pigang payung ... kontraktor kelas F hanya minta belas kasihan berteduh di bawah payung gergasi.

Biasanya kontraktor kelas F ini mendapat kontrak atas kontrak (sub-kontrak). Kenapa lah kalau kontraktor kelas F ini mendapat kontrak secara langsung, kan? Misalnya maintenance jalan. Kalau kontraktor kelas F boleh buat kerja tu..projek tu sepatutnya kasi trus sama mereka, tak perlulah di sub-kontrak sama kontraktor besar.

Mungkin sub-contract ini memudahkan kerja pengurusan.. tapi akibatnya kerja kurang berkualiti kerana sama-sama cari untung.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sun Nov 08, 2009 10:25 am

masam sia ada basa pasal ini dulu.....

tp masalah dia, bumiputra ni inda sukup katan bah, inda sukup kalangkapan, dan biasa kasi alibaba......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Sun Nov 08, 2009 11:42 am

kerajaan pun inda barapa tagas bah...berpuluh kali bilang mau tarik tu lisin mereka yg kasi alibaba projek..tapi masih juga sikap alibaba diurang ini berlanjutan..lisin inda kana tarik pun.
masalah inda suku kalangkapan ini pun satu masalah bumiputra. ini saya pikir ada kaitan dengan sikap bah. kalau itu sina aa..diurang pun banyak juga kontraktor kelas F tapi diurang ada peningkatan. suntu:..mula2 si tauke ini ada sebuah jengkaut saja..bolehlah dia dapat sub-kuntirik bikin parit, pasang2 kalbut..dsb. years later dia sudah ada beberapa buah jentera lain..kemampuan dia meningkat..
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Mon Nov 09, 2009 6:49 pm

SiokSondri wrote:
saya bertanya sebab banyak ba cerita pasal ni projek payung... tapi cerita2nya lebih kurang saja, indada yg benar2 tahu ttg konsepnya, tp yg saya tau ialah begini...

kita tau di sabah ni banyak projek2 yg besar sdg dilakukan oleh federal, dan mau tidak mau sabah memang mahu projek2 begini spt baiki jalan2 kg, perbaiki sistem letrik seluruh sabah dan banyak lagi. Sekali tengok projek2 begini nampak inda berapa ketara tapi sebenarnya ia adalah projek mega!!!!

Katakan ada projek sampai ratus juta... jadi ada la kunun tu konsep payung, iaitu konsep ini pada dasarnya membantu para lesen F kontraktor bumiputera, jadi "atas kertas" ia adalah projek untuk bumi supya bumi buli maju dan ada pendapatan dalam kontrak mereka! Untuk tujuan ini lagi... satu konsortium di lantik oleh kerajaan untuk memantau, meng"award" dan menyiapkan projek2 ini.. iaitu, sbg contoh.. asal saja ada kerosakan jalanraya maka trus saja tu konsortium mengeluarkan tender untuk para lesen kelas F mendapatkan kerja tersebut.. jadi bulilah tu bumiputera bergembira kerana mereka didaftar dalam konsortium tersebut! Ertinya terjamin ada kerja sepanjang tahun...

ooo... ada juga pula cerita mcm ni ar? sya tdk prnah pula dgr fsl konsep payung ni. terima kasih kwn sioksndiri ko punya prkongsian fsl ni. Smile
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Mon Nov 09, 2009 7:34 pm

itulah kao, sibuk begusip sj.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Mon Nov 09, 2009 8:43 pm

pukutarap wrote:
itulah kao, sibuk begusip sj.....

aiiikkkk... naaa... lain c gaman ini. Razz Laughing
apa itu gaman? gosip apa itu? hehe...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal
avatar

Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Mon Nov 09, 2009 9:00 pm

hihihihiiii jan marah2 bah laa..... main2 sj bah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
laa
Mejar
Mejar
avatar

Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Mon Nov 09, 2009 9:08 pm

hahaaa... lusu o kao ni gaman, teda˛pun sound mrh sana tu oi. bah, kao ada lagi cerita yg buli ditmbah fsl ni konsep payung ni ka gaman? kasih kongsi˛lah sikit. hehe...
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel
avatar

Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   Tue Nov 10, 2009 8:14 pm

projek payung ni sebenarnya pada asalnya mimang baik utk para bumiputera.. tapi spt kata si PUKU, kana kasi alibaba ba itu lesen...

ada satu projek payung yg saya dengar, tu kompeni besar dari samananjung dapat tu projek payung jadi tugas dorang ialah kasi agih2 tu projek kepada kelas F di sini sabah. Apa yg jadi.. dorang inda kasi tau apa2.. trus dorang offer tu lesen F utk sewa lesen dorang, dorang kasi RM800 setiap bulan kepada tuan punya lesen.. naa... siuk la tu tuan punya lesen, inda karaja pun dapat 800 tiap2 bulan...

mo dijadikan serita, bila suda hujung tahun maka datang la penyata akaun tu lesen F si gaman... he he.. takajut beruk ba dia.. sebab penyata lesen tu juta-juta-juta... tapi dia dapat suma RM800 sja tiap2 bulan! Jadi dia pun jadi pintar kunun, trus inda mo lesen dia kana pakai sebab statement juta-juta tapi masuk poket ratus shj... jadi dia pun tarik balik la lesen dia tu daripada turut serta dalam projek payung ni...

bila suda berlaku begini, tu lesen besar pun tulis la satu laporan p federal, dorang kasi tau.. dorang cuba kasi kerja kepada lesen F di sabah tapi tu lesen F inda mau kunun... na, last2 tu kerja dorang bolot abis... inda paya pakai lesen F lagi, apa pun inda dapat sudah tu lesen F (yg mcm kita la baini)..... silaka!
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Projek Payung... Perna ka kamu dengar?   

Back to top Go down
 
Projek Payung... Perna ka kamu dengar?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Business & Entrepreneurship-
Jump to: