To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 Cina Sabah VS Cina Semenanjung

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Fri Nov 27, 2009 10:10 pm

Siapakah yg lebih santik dan lebih hensem..

Apa pandangan kawan2?

Kalau saya, saya tinguk sina sabah cantik sikit..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Fri Nov 27, 2009 10:17 pm

cina semenanjung cantik banyakkah? lebih kurang sj saya nampak, hehehe...
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Fri Nov 27, 2009 10:23 pm

sina sabah santik bah gaman..salah satu sebabnya ialah perkahwinan campur sama urg2 kdm..sementara di SM itu kebanyakan mereka macam ori lagi tu..
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Fri Nov 27, 2009 10:29 pm

ori.. hehe.. mcm patungkan..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sat Nov 28, 2009 9:25 am

banyak saya jumpa dan dengar , orang cina sabah sendiri komen cina malaya ...dorang ada persamaan tapi juga banyak perbezaan , dari segi cantik dan tidak , cina sabah memang lagi lawa banding CM , mungkin sebab dorang sini CS banyak kawin campur dengan etnik asal sabah ..

lagi satu , CM sudah banyak mengalami/melalui peristiwa pahit manis disana ..kes 13 mei , darurat , komunis , penjajahan jepun ...berbanding CS kita tiada pernah melalui yang sebegitu , kalau adapun cuma musim jepun , pengalaman2 ini telah menjadikan mereka lebih kiasu , curiga dengan etnik lain , lebih perkauman , sensitif , argesif dsb ..

CS sendiri , bukannya suka dengan perangai sebahagian CM ni ...
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sat Nov 28, 2009 8:27 pm

emmm... bagi syapun, brbnding chinese smenanjung, memang chinese sabah yg nmpak santik or hensem siiikit. Very Happy
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sat Nov 28, 2009 10:51 pm

ini pengalaman saya seja lah..enda semestinya trjadi kpd semua org ya.

Berbanding cina SM pula..Cina SM lebih hormat sama org tempatan berbanding cina sabah.
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 9:40 am

mgkin pasal kalou sini sabah, diurang parasan masam urang pribumi sdh, hihihihiiii..... sabap tu kurang hurmat, itupun kalou diurang butul kurang hurmat sama urang tampatanlah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 9:26 pm

Mimang enda dan kurang hurmat diurang sama urg tempatan bah gaman..ini berdasarkan pengalaman saya kerja di restoran sina, woksop sina..aduiii butul2 diurang mau kasih kuli2 sama kita ooh.

Berbanding dulu2 saya pernah kerja sama sina pula di SM..diurang mimang hurmat butul sama org kita dan sama urang melayu.

Kena ingat gaman diorang pernah merasa 15 mei..itu satu pengajaran sama diurang tu di sana..berbanding sina di sabah ini diurang turus turusan macam maharaja sudah..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 10:12 pm

lagi perbezaan besar antara CS dengan CM [ cina malaya ]..pasal kawin dengan orang tempatan , disabah ..kalau lelaki cina kawin perempuan dusun , sepatutnya bangsa anak akan dinasabkan kepada bangsa bapa , sepatutnya dalam IC anak jadi bangsa cina , tapi yang berlaku adalah anak akan jadi bangsa dusun tapi nama cina !!

kalau lelaki cina kawin murut / rungus dsb ..anak jadi bangsa sebelah ibu tapi nama cina ? bukankah pelik tu ...nama cina tapi bangsa rungus ,

disemenanjung , kalau lelaki cina kawin melayu ..biasanya akan masuk islam , bangsa anak akan jadi melayu sebab nama bertukar jadi nama melayu , bapa dorang saja yang masih bangsa cina tapi nama melayu walaupun masih ada nama lama dalam IC ,

cina sabah , ini sudah lama diperkatakan ...sombong dan memperbudak2kan orang tempatan , demi mendapatkan keistimewaan bantuan biasiswa , kelayakan ASB , kelayakan memohon tanah dsb ..mereka menggunakan taktik kawin dengan orang tempatan , masih ingat tidak semasa zaman peter mojuntin , Jintol magunting , zaman mark koding dan ghani gilong dahulu isu SINO diperkatakan , bapa cina mak dusun ..anak jadi bangsa sino !! mana ada etnik sino di sabah , ianya cuma sebagai menutup isu bangsa cina yang dihilangkan apabila kawin dengan perempuan tempatan ,

masa kini , isu ini telah disenyapkan ..samada sengaja atau kebetulan , orang kita telah melupakan isu ini yang pernah hangat satu ketika dahulu ..mungkin isu ini harus disegarkan kembali , kerana ianya juga menyentuh hak2 pribumi secara tidak langsung ..
Back to top Go down
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 10:32 pm

buli2 juga romeo ni pasal seena ni..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 11:05 pm

mimang buli tahan si tuan romeo ini.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Sun Nov 29, 2009 11:37 pm

cuba tuan2 tanya dengan orang2 lama betulkah tidak isu ini ..untuk menutup isu ini dorang biasanya akan bagi alasan sensitif , tapi kerana kita dusun ini tidak berapa ambil peduli isu2 begini maka berterusanlah mereka membiak , bermaharajalela , JPN pun buat2 tidak tau ..bubuh nama bangsa sino dalam IC , ..

etnik sabah mengalami kepupusan ? atau pertambahan mendadak ketika ini sebab ...suluk mengaku bajau , ubian mengaku bajau , tausug pun ngaku bajau , semua bubuh nama bangsa bajau dalam Ic , cina ngaku dusun , pilipin kawin dusun ngaku dusun , om kawin dusun anak jadi dusun , bugis kawin dusun pun ngaku dusun ..
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Mon Nov 30, 2009 2:14 pm

sina sabah jauh lebih baik daripada sina semananjung la.. tapi yg tua2 la.. sina yg muda2 mcm ada suda tiun2 semananjung.... Mad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Tue Dec 01, 2009 3:54 am

apapun , asal nama cina ..dimana2 pun sama ja , dorang tidak mahu kalah dengan orang lain , dorang bijak mencongak macamana mahu hidup , tiada istilah batasan dalam mencari duit dan kekayaan ,

sebenarnya ada nilai2 pada bangsa cina yang patut kita belajar dan ambil teladan untuk kebaikan ...cuba kita lihat kiri kanan depan belakang , bangunan kedai siapa pemiliknya ? kemudian lihat pula orang kita etnik pribumi sendiri dimana berdirinya ..setakat ini saya belum lagi terjumpa satu kedai makan [ restoran ] milik bumiputera asli sabah , dusun bajau murut ..di bandaraya KK , begitu juga kedai textile , kedai buku , kedai gunting rambut pun tada ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Tue Dec 01, 2009 12:34 pm

santik sakapan kamu samua...... ya, butul bansa kita palan2 tanggalam.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
orud
Paranormal Master


Number of posts : 992
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Tue Dec 01, 2009 10:19 pm

Terfikir pula saya bhw..hasrat Semenanjung memporak poranda kan kaum KDM sebenarnya sudah berjaya..

kenapa cina boleh maju selain dari fakta2 yg romeo jelaskan? salah satunya ialah KDM ini tiada semangat kesukuan yg tebal..bermakna daripada melihat sesama KDM maju diuranng lebih siuk tinguk cina maju. ditambah pula dengan raut wajah yg seakan akan mirip..kita menganggap sina ini bukan sesuatu yg 'mencabar'..mereka (sina) bersilat di gelanggan, kita melihat saja..dengan harapan biar lah dia enda akan memukul saya pun. tanpa menyedari mereka sebenarnya memang tidak berani pukul secara depan2..tapi menunggu masa pukul dari belakang..

Sudah lah itu di tambah pula dengan kebanjiran pendatang2 dari indon dan polipin..maka leka lah kita melihat tangkasnya org2 cina berkung fu, polipin dengan kepakaran bom buatan sendirinya dan indonesia yg terkenal dengan ayam sabungnya..kita seakan akan terhibur..tanpa menyedari mereka semakin kaya kita semakin miskin..tanah mereka semakin luas tanah kita semakin sempit.

Sekian!
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Tue Dec 01, 2009 10:59 pm

teringat sia pasal tupik batapa versatile nya urang2 kita...... urang2 sina mo bekungpu, kitapun mo ikut bekungpu...... pelipin buat bom, kita pun buat juga...... sabung ayam? hihihihihihiiii urang2 kita pun inda kurang juga hibat pasal sabung ayam....... palan2 kita sabanarnya ikut si lunsai yg tarajun dgn labu2nya....... karaja kadai makan, siapa yg banyak? jual2 sayur & ikan di kaki2 5 siapa yg majuriti? jual sigup? batapa versatilenya kita......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Wed Dec 02, 2009 8:12 pm

lagi satu , orang kita Kdm cepat lupa diri ..tidak mahu tolong orang sendiri , malu atau malas

1 ] KDm yang berjaya , punya pangkat dan kuasa ..apabila ada pengambilan kakitangan , sepatutnya berilah advantage pada orang sendiri , considerlah sikit ..fikirlah dari segi perubahan dan faedah yang akan datang , orang bangsa mendatang ini belakang kira , kalau orang cina ..sorrylah dia pandang kita , apapun cina juga yang dapat ,

2 ] berniaga , sesekali kita pergi pasar beli sayur dsb ..pandang2lah orang kita KDM yang berniaga cuma beralaskan guni duduk tepi jalan , jualannya cuma sayur kampung , terung , ada , sigup , bambangan dsb ..kasihanilah dorang , biar sayur buruk berbanding orang lain , tak apa ..beli ja , kalau bukan kita yang beli siapa lagi ..

ada jabatan di sabah , mentang2 pegawai HRM nya Bugis ..hari itu ada pengambilan kerani , kontrak staff ja , dia ambil dari tawau , punyalah jauh order sedangkan beratus yang datang , tinggal sekitar kk ja ..geram saya tengok tu dusun jadi pengemis , ada yang datang dari jauh , kelulusan ada , rupa pun ada , last2 bugis yang cuma STP ja yang dapat ..

lihatlah kita bagaimana , adakah benar2 menolong bangsa sendiri atau bagaimana , lihatlah juga bangsa pendatang ini bagaimana berani dan nekad dorang menolong bangsa mereka , kita penakut ..hati kecik , cakap ja berapi2 tapi buktinya ?
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Cina Sabah VS Cina Semenanjung   Today at 4:30 pm

Back to top Go down
 
Cina Sabah VS Cina Semenanjung
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Sabah - People, Cultures, Nature & Environment-
Jump to: