To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 haraga gata makin mahal

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Wed Dec 09, 2009 1:49 pm

indapa bah..sesat di ujung jalan..palik kepangkal jalan.. Very Happy
Yg betulnya..kadang2 lari kumpas tu lah yang siuk...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Wed Dec 09, 2009 2:15 pm

tapi ini tidak masuk kategori makan jalan kan tuan ? mungkin kategori brek tidak makan ..atau silap masuk gear Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Wed Dec 09, 2009 2:36 pm

inda tau lah tuan.. apa kategori yg ngam.. Very Happy
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Wed Dec 09, 2009 9:16 pm

ya betullah, kawan saya bilang harga getah mahal sekarang... untung siapa2 ada kebun getah... mcm si tuan pukutarap... banyak sdh mangkali duit dia..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 4:09 pm

susah mau kekal dipangkal jalan bah tuan , pandai lari tiba2 kehujung jalan , entah napa suka belum ni jari pigi sana hujung jalan .. Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 5:09 pm

romeo wrote:
susah mau kekal dipangkal jalan bah tuan , pandai lari tiba2 kehujung jalan , entah napa suka belum ni jari pigi sana hujung jalan .. Very Happy
itu tandanya banyak idea baitu...banyak yg mau dicakap sampai tersasar bearing kompas... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 5:28 pm

hihihii.... butul, idea yg malimpah ruah baitu.....

bila pikir2, mgkin haraga gata akan naik lg pasal timpu ari karajaan ada bising2 pasal mo kasi salaras haraga dgn sana samananjung..... kalou naik lg sampai rm6 sekilu, aduinaaaaa.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 5:33 pm

kalau gata naik sampai rm10 sekilu...saya bimbang hutan2 di kampung2 yg menjadi tadahan air hujan akan lenyap .... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 5:53 pm

inda juga tu..... tp sia parsaya ada urang yg karaja ari2 pigi mensuri gata urang sj..... inda heran kalou sana kabun2 gata ada urang sdh manjaga kapingan gata diurang..... dulu time harga gata naikpun ada sdh yg karaja mensuri sj di kg sia..... apa lg kalu sdh sampai rm10 sekilu.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 7:08 pm

itu sudah pasti...suri mensuri kapingan akan menjadi-jadi...tipu menipu timbanganpun mungkin berlaku..
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 9:10 pm

semakin tersenyum org2 kg... bagus jugalah, sekurang2nya pendptan org2 kg bertambah... tuan pukutarap, lumayan jugakah?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Thu Dec 10, 2009 10:17 pm

saya tidak sabar melihat tu harga getah naik sampai rm7 atau lebih , tapi percayalah ....apabila harga getah naik melambung begitu tinggi , kes mencuri kepingan atau kes menipu timbangan akan menjadi2 ...

postifnya , orang kampung akan lebih rajin memotong , akan lebih menjaga aset yang ada , dan akan lebih banyak tanah baru akan dibuka sebagai ladang , manatahu budak2 sabah yang berkerja di malaya akan balik kekampung masing2 untuk memotong getah pula ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 7:15 am

inda buli juga talampau gairah sampai kasi tinggan pekerjaan yg sedia ada...harga gata ni tiada jaminan kekal tinggi. Kalau dia jatuh..trusss menjunam tu. sedangkan untuk naik.. aduina..mcm siput babiii...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 8:39 am

ya btul juga ..

tapi daripada budak2 sabah kerja di malaya , gaji berapa ja ..belanja makan , sewa rumah , itu ini ..memang tidak cukup , bagus dorang balik kampung sementara harga getah ni tinggi , banyak untung dorang oleh buat , kalau harga sudah turun besok baru balik Kl lagi ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 9:43 am

kalau diurang ada kabun gata memang bagus kalu diurang pulang kg. Tapi kan.. kebanyakan muda mudi ni tak suka tinggal di kg pasal hiburan limited bah..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 11:53 am

macam saya , kalau ada kabun pun tiada guna ..bukan pandai memotong pun , memang dari dulu kami ikut bapa pindah rendah ngikut kerja mana kena tukar , mana ada masa buat kebun getah , rugi juga kalau fikir balik tapi apa boleh buat ..sudah tua2 begini baru mau belajar , aiyaaa..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 1:51 pm

blajar memutung tu tak susah bah romeo...
dulu kamurang pindah randah pun salah satu kepelbagaian hidup bah. kalau semuaaaaa org tanam gata, gata tu jd murah semurah-murahnya.
kita bersyukur saja apa yg ada pd kita sekarang.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 2:19 pm

ada sodara yang baru tanam getah , sekarang boleh potong sudah ..saya ingat tidak sampai 10 tahun [ kalau tidak silap ] , masalahnya tanah pula sekarang susah mau dapat , kalau ada pun kecik ja ..berapa ekar yang ngam boleh tanam getah ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 2:31 pm

dulu saya tanam gata, gata sembarang saja ...cabut dari kabun org. ambil masa 7 thn baru boleh toreh. gata bule ditanam di tanah yg curam bah..jd kalau ada tanah curam yg terbiar bagus tanam gata sana. ada 1, 2 ekar pun bule lah..kalau ikut harga sekarang..bule dpt rm1000 hingga rm2000 seblan jg tu. kalau benih getah yg bagus lagi mungkin dapat rm3000 dlm sebulan.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 2:47 pm

7 tahun ja ? tidak lama tu tuan ...

ada benih yang dorang bilang jenis baru , entah ..jenis apa saya pun tidak tahu , dorang bilang lagi cepat boleh kena potong
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 2:57 pm

7 thn lama juga tu..itupun blum talampau matang. kalau ada yg lebih cepat lagi...laaagi lah bagus.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 6:23 pm

7 tahun , ngam2 habis bayar kereta ..ha ha , habis bayar hutang bank juga ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 6:48 pm

gata yg lambaga tanam sikarang inda lama buli putung sdh..... mgkin 5 taun buli putung sdh, paling ngam 6 taun..... ada tana bapa sia yg baru babarapa bulan kana tanam gata, prujik lambaga tabung gata..... kawasan suram juga tp kalou gata indada masalah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 6:54 pm

itulah saya bilang kangku..tanah curam 70 darjah pun buli tanam gata. saya parcaya banyak tanah curam yg datuk nini kita kasi limpas2 saja.. sekarang jgn limpas2 lgi..tanam gata bah.. tanm jgn tak tanammm... Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Fri Dec 11, 2009 7:07 pm

hihihihiiii..... 6 taun dr sikarang tambah sibuk sia.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: haraga gata makin mahal   Today at 12:13 am

Back to top Go down
 
haraga gata makin mahal
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: