To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 ayam kampung vs ayam bandar

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: ayam kampung vs ayam bandar   Mon Dec 07, 2009 1:19 pm

kebanyak orang cakap ayam kampung lebih baik berbanding ayam bandar. tapi bagi saya sama saja rasa dia.

Kamurang macam mana? ada perbezaan kah?
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Mon Dec 07, 2009 11:29 pm

ada...banyak perbezaan dia tue...rasa dia pun berbeza...klu ayam kampung kena buat sup atuk˛ sedap...klu ayam bandar lebih sesuai campur sayur jak atau guring...tapi yg penting ayam kampung lebih sedap la...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Mon Dec 07, 2009 11:43 pm

ayam kg urang bilang daging uriginol pasal makanan kg sj...... ayam karan makan kfc, jd banyak lamak.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 1:36 am

rasa ? sama ja ..rasa ayam , tapi sedap dia tidak sama

ayam kampung , dagingnya keras sikit , buat sup sedap ..lebih2 lagi kalau pakai kayu api , masak apa pun ngam , dagingnya tahan lama , kalau simpan dalam peti sejuk pun ok tidak lembik , lemaknya kurang

ayam karan , daging dia lembut , banyak lemak , kalau buat sup tidak sedap ..daging dia kalau simpan peti sejuk lama2 pandai bangas , bau busuk juga ,

antara dua ayam , ayam kampung jugalah pilihan hati ...
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 9:38 am

Ya ba ..memang ada beza sikit rasa sup ayam kampung berbanding ayam bandar. Ramai bah org muda sekarang inda makan ayam kampung kunun. diurang geli kunu pasal tu ayam makan sasing, lipan, dll.. Kalau bini saya masak ayam kampung..kami dua urang saja makan.

Kalau ayam kampung tu di pelihara seperti pelihara ayam bandar. Kasi kurung dan kasi makan makanan yg ayam bandar makan punya, akan berubahkah dia punya rasa tu?
Saya inda suka bah ayam berkeliaran..taie sana sini. Apa lagi kalau malam dia pigi tidur sana kaki lima..bila pagi taieeeeee saja ....
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 11:33 am

memang aym kg jauh lebih bagus dari ayam karan ba aman, hehe. duuulu tme kmi bnyak ayam kg, rmai org sggup jauh˛ dari kg sbelah pigi beli ayam kmi o. masa tu kmi trkenal butul mgkali bnyak piara ayam kg, hehe... lagipun dorg˛ ckp aym kg boleh bikin ubat juga dorg bilang, tpi tdk taulah mcmna dia kasih ubat & apa pnyakit (mo kena rujuk balik ni), hehe...

kalo ayam karan, sudahlah mahal mcm trlalu bnyak lemak lagi sya nmpak. lepas tu bahagian buntut dia tdk brapa bagus kalo selalu dimakan bilag tu doktor˛ hehe. bnyak bahan kimia knon. btul ka?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 5:38 pm

kalau begitu saya kena bela bagus2 ayam yang guntaie di kaki lima tu.. Very Happy
Banyak pula yang sukung ayam kampung lebih bagus dari ayam bandar.
Kanapa bah kamurang gelar ayam bandar tu "ayam karan?"....
Saya bilang ayam bandar pasal ayam inilah yang orang bandar makan...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 6:28 pm

hihihihiiii ayam karan pasal talur dia kasi manatas pakai karan bah..... kalou sia, karan ka kg, masam sama sj..... sia bulum parna menilai mana yg sadaplah.....

tasakap pasal ayam2 ini, baru sia tepikir lama sdh sia inda makan ayam masak lihing.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Tue Dec 08, 2009 7:51 pm

ayam masak lihing biasanya makanan ibu2 yg baru bersalin tu..
Apa kunun bagusnya kalau lelaki makan ayam masak lihing? Mau tau juga ini... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 2:48 am

masa zaman sekolah saya dengan kawan2 pernah curi nenek punya ayam , sebab dia kedekut tidak mau bagi kami minta ..apa lagi kami curilah , lepas buang bulu dan segala tali perut kami bungkus dengan daun pisang , lepas tu kami bungkus dengan tanah liat [ sebiji macam bola ] lepas itu buat unggun api , kami campak tu ayam dalam api , kami pura2 duduk sambil main gitar sedangkan sebenarnya kami tunggu ayam tu masak , dalm 30 minit lepas api tu padam kami kasi golek tu tanah liat , pakai parang kasi pecah ambil tu ayam , memang sedap ...macam kena masak dalam oven , harum ..sebab sudah dicampur macam2 dalam tu ,
kami kasi jugalah nenek sikit , yang kelakarnya nenek tanya siapa masak ni ? ada lagi ka dia bilang ..ha ha , sudah habis dia makan baru kami bagitau itu ayam dia kami curi , habis kami kena hambat dengan kayuapi ,

ayam kampung banyak cara tradisi dan moden boleh diguna untuk masak , rasanya memang lain dari ayam karan ..kalau masak dalam bambu pun best ,
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 9:06 am

Uina teringin pula sya ikut cara masak spt tu.. Mana mau cari tana liat ni....tampat saya indada tanah liat ...cipta tanah liat pakai tanah biasa yg dikasi basah buli kaitu ah...Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 11:59 am

gali lubang , jangan dalam sangat ..bungkus tu ayam dengan plastik aluminium atau daun , kasi masuk dalam lubang tu kemudian timbus , buat unggun api diatas dia ..bahang api tu boleh bikin masak tu ayam dalam tanah , ini cara komando/ tentera punya , kadang2 pengakap pun guna cara begini , biasanya kalau tiada apa2 bikin tempat masak dihutan baru dorang buat gini , bukan ayam ja ..apa pun boleh ,

dia punya rasa lain sikit , tapi masak jugalah ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 12:54 pm

Yorut_orut wrote:
ayam masak lihing biasanya makanan ibu2 yg baru bersalin tu..
Apa kunun bagusnya kalau lelaki makan ayam masak lihing? Mau tau juga ini... Very Happy
indada apa2 baitu, suma sadap makan sj......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:06 pm

issk ..si tuan pt ni mau tapuk2 lagi bah, mesti ada khasiat dia tu , sengaja dia tidak mau bagitau kita kan tuan orut , tidak apa .. Very Happy
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:07 pm

hihihhiiiii..... indataulah apa hasiat tp sia satakat suka2 makan sj bah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:11 pm

parnah juga saya makan ayam masak lihing tu duuuulu pasal bini inda dpt kasi abis bah.. tapi inda rasa apa-apa pun .. Tapi mungkinlah waktu muda2 dulu inda payah tonic2 pun kuat bah.. hahaha........
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:12 pm

itulah sia bilang, sia satakat suka2 makan sj bah..... apa2 hasiat inda penting....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:28 pm

ayam masak lihing ni resepi dari mana bah sebenarnya ? idea siapa mula2 ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:30 pm

antah..... tp mula2 tu durang main antam2 sj baitu, lapas tu tarasa ok pula, nah mulalah kasi pemes.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 1:55 pm

yg saya tau masak lihing ini tradisi cina bah.. tujuan dia melancarkan peredaran darah kunun.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 2:10 pm

nasib baik tu cina tidak claim tu masakan dia punya ..macam tu Indon claim tu masakan minang , tu batik dia punya , kalau tidak kena tuduh mencuri masakan sudah kita Very Happy
Back to top Go down
ally joe
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Female Number of posts : 498
Location : saaaaaaaaaana ranau
Humor : buli bha klu ko
Registration date : 2009-05-24

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 3:58 pm

sbnrnya ini masakan urg putih kna modifaid bha...kan urg putih masak campur wain...jd urg dusun kc modifaid la guna wain sabah tu lihing....hehe.
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Wed Dec 09, 2009 9:14 pm

hehe... cerita ayam lagi... kalau banding ayam kg dgn ayam karan, org bilang daging ayam kg lebih 'manis'.. cuma tdk komersial bah sb lambat membesar & tdk banyak isi..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Thu Dec 10, 2009 4:13 pm

nah kan , kreatif juga bah urang kita kadang2 ..mat salleh pakai wain , kita pakai lihing , power dia sama ja ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Thu Dec 10, 2009 5:30 pm

hihihihiiii..... kamarin sia sdh minta mama sia masak ayam+lihing, aduinaaaaa...... sadap sampai manjilat sudu..... sia suru dia kasi 'kau kau' lg itu sup lihing, hihihihiiiiii masam ada kik juga......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: ayam kampung vs ayam bandar   Today at 9:56 am

Back to top Go down
 
ayam kampung vs ayam bandar
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Any Other Topics-
Jump to: