To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 sekolah 1 malaysia

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
turokis
Prebet
Prebet


Number of posts : 7
Registration date : 2009-12-16

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Wed Dec 16, 2009 9:47 pm

kalo mo sekolah 1malaysia sia rasa kita kasi mesti 1. kasi tiada tu semua sekolah spt sekolah agama,sekolah cina, sekolah mission dan apa2 la sekolah tu yg ada diluar sana lapas tu buatlah sekolah semua dlm 1, maksudnya dlm tu ada kadus,murut,bajau,cina,kaling dan sebagainya kecuali pilipin,om,bugis,bangla sebab durang bukan penduduk asal ( sekolah 1asia kali hehe) barulah ngam. Tapi di sabah ni oklah kali sebab kita ni dari dulu lagi 1Malaysia,1Sabah,1Borneo. Buli ba kalo ko.Hehehe.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 17, 2009 10:07 am

semuanya bermula dari awal , sejak merdeka ..demi kebaikan kononnya , demi toleransi itu alasannya , maka dibuat SRJK[c] dan [T] , pada mulanya memang bagus , sangat berkesan memajukan bangsa masing2 , dengan modul pendidikan yang punya sedikit perbezaan ..

benda yang baik pada mulanya kini bertukar menjadi satu senjata memakan tuan , isu sekolah pun sudah jadi agenda politik pihak tertentu , isu ini dihangatkan lagi dengan berbagai perkara yang remeh ..

tiada sekolah cina dan tamil di filipina , tiada di Indonesia , tiada di Thailand , tiada di Australia , tiada di new Zealand , tiada di Britain , tiada di Amerika , tiada di jerman , tiada di jepun , tiada dikorea , tiada di sepanyol ...cuma Kita Malaysia yang memberikan peluang dan sistem sebegini , malahan di Singapura yang majoritinya bangsa Cina juga tiada sekolah cina , awal2 lagi sudah dihapuskan oleh Lee Kuan yew dahulu ..

masalahnya , apabila kita cuba menggabungkan sekolah cina , tamil dengan SK ..NGO cina melenting dan lantang mengatakan ' INI PERKAUMAN ' Rasis ..tidak adil , penghapusan identiti dan sebagainya , malahan mereka pula yang akan meminta supaya kuota bumiputera dihapuskan dalam segala bidang , mereka langsung tidak boleh disentuh tapi boleh menyentuh dan meminta hak orang lain ..

ini masalah kita sebenarnya , bagaimana untuk berjaya sedangkan satu pihak menentang keras dan satu pihak lagi bersetuju ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 17, 2009 4:04 pm

Itulah saya bilang...sekolah kebangsaan yang ada sekarang teruskan saja. Untuk apa wujudkan sekolaj 1 malaysia jika sekolah cina dan tamil masih wujud? Bukankah kedua bangsa ini menjadi target mewujudkan sekolah 1 malaysia?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 17, 2009 6:45 pm

setuju , buat apa susah2 mau buat sekolah 1malaysia ..bazir masa dan duit ja

tapi , masih ada persoalan ..kenapa pelajar2 sekolah cina [tamil tidak] hebat dalam matematik dan sains , adakah cara pembelajaran sains dan matematik dalam sekolah cina lain , berbeza dengan Sk ? kalau kita lihat keputusan pencapaian tahunan dalam matematik dan sains , pelajar sekolah cina memonopoli ..yang terbaik ,


disiplin juga ketara berbeza , pelajar sekolah cina lebih patuh dan rajin ..[tamil tidak pasti ] berbanding pelajar SK ..

kenapa ? adakah kerana pelajar sekolah cina majoriti dari keluarga yang mampu kewangan ..atau faktor kualiti guru , atau cara pelaksanaan brbeza , atau atau ...?
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Wed Dec 23, 2009 2:38 pm

fsl dorg sedar yg dorg tu bukan bumi putra ba. itulah sbb dorg sntiasa sedar yg dorg tiada klayakan special slagi dorg brpijak sini malaisia. so, apa yg dorg boleh buat ialah memajukan diri dlm bidang akedamik. dgn cara ini saja malaisia buka mata utk dorg.

kalo dibandingkan dgn org bumi putra, kbnyakan dorg trlalu manja dgn kerajaan. dorg lebih fkirkan yg dpt result cukup˛ mknpun masih dapat tempat d mna˛. so, tdk kisahlah tinggi markah ka, rendah markah ka, langsung tiada markah sains & matematik mereka yakin pasti boleh jln punya. mangkalilah... hehe.
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Wed Dec 23, 2009 3:21 pm

ada betul ko punya komen ini laa...
Kita tingu saja org pakistan jual kain perabot dll...mereka gigih betul kerana mereka tau tanpa usaha yg demikian mereka bukan siapa2 di sini. Jd begitu jugalah dengan cina yg tidak dpt keistimewaan spt bumiputera..tiada jalan lain kecuali bertungus lumus mencapai pencapaian akedemik yg terbaik.
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Wed Dec 23, 2009 3:29 pm

ya, ini sya nmpak sndiri tu kwn˛ sya ba. dorg bilang tiada cara lain mao maju slain fokuskan kpd akademik, dorg bilang. malah ibu bapa dorgpun tdk kisah habis duit bayar itu ini yg penting dorg mao barajal knon. kalo tdk dpt dlm jwtan awam, buli pakai buka bussines sndiri knon, itu yg penting dia bilang.
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 24, 2009 5:20 pm

memang , zaman sekarang ...masa mohon jawatan , mula2 dia mau tengok apa kelulusan , apa kelayakan , maknanya dia mau tengok tu sijil dulu , lepas itu baru tanya pengalaman ...advantage pada mereka yang akademiknya ok

selepas berjaya , maknanya sudah kerja ..sijil tidak kena pakai lagi , cepat atau lambat dia naik pada pangkat yang lebih tinggi bergantung pada banyak faktor , pertama disiplin kerja ..kemudian mutu kerja , kepakaran dan senioriti juga , apapun disiplin paling penting dalam dunia kerjaya , harus fokus pada tugas , cepat dan tangkas buat kerja , cermat dan harus bersedia berkerjasama dengan kakitangan yang lain , ringan tulang dan perhubungan awam juga harus pandai ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 24, 2009 8:40 pm

saya sukung kenyataan ko romeo...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Thu Dec 24, 2009 10:29 pm

tempat saya ramai budak baru yang begitu bah tuan , mula2 datang macam apa ja berlagak , mentang2 dia punya degree dari US , banggalah konon ...apa sangat degree dari UM dorang bilang , kami kasi biar ja sebab mengikut pengalaman orang yang begitu tidak akan kemana , sekejap ja tu ..

beberapa lama kerja , pandai sudah geleng kepala ....mau tidak mau cari orang yang dia ejek2 dulu minta tunjuk macamana mau buat , mau juga saya cakap ' kasi tunjuk lah ko punya degree dari UK ...' tapi tidak sampai hati juga ,

tidak kira degree dari mana , kalau buat kerja pun tidak pandai , cuma teori ja dia tau ..praktikal kosong, pun tidak guna juga ..

sekolah satu malaysia ini tidak pasti pula macamana dia punya style ..mungkin praktikal lebih dari teori
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Sat Dec 26, 2009 6:01 pm

sikulah 1 malasia ni inda tau yg masamana..... tp apa yg pasti, misti ada kasan sama sikulah2 yg bukan 1 malasia......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Sun Dec 27, 2009 8:14 pm

silap kita dari awal juga , mana ada negara didunia ini yang memberi SRJK khas untuk etnik tertentu ..sedangkan afrika sendiri tiada sekolah khas untuk etnik zulu , tutsi , hutu dan sebagainya ..

amerika , n zealand , singapura , indonesia , britain , jerman , russia , jepun , korea , filipina , perancis , semua dorang tiada buat sekolah khas cina ..kita ja ni yang buat , kesan buruk dia inilah apa yang kita rasa sekarang , dorang buat cuma satu ja jenis aliran sekolah kebangsaan ,

saya heran juga kenapa orang cina tiddak bising2 mau buat sekolah cina di US atau Uk , disini dorang terlalu fanatik ..asal sentuh nama atau sekolah cina dorang bilang perkauman , penghapusan identiti dsb ...

apakata kalau setiap etnik pula meminta benda yang sama , SRJk khas untuk dusun , bajau , murut , lundayeh , kelabit , iban ,kayan , kenyah ...
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Sun Dec 27, 2009 9:59 pm

biasanya bila kita mo mansapai sasuatu, tarpaksalah ada sasuatu yg lain pula yg tarpaksa dikurbankan...... masam ini 1 malasia, kita mo parpaduan malalui sikulah 1 malasia, yg kita tau banyak penggunaan bahasa malayu dan bahasa2 lain masam sina & india dikurangkan...... dlm jangka panjang, sdh tantu kita tau siapa yg akan dpt untung dan siapa yg rugi..... mungkin parpaduan akan batamba irat, tp masamana bansa & bahasa sendiri? katalah malasia ni majuriti bukan malayu tatapi india, maukah ini malayu ini kunsip sikulah 1 malasia (penggunaan bahasa india dibanyakkan) tanpa marasa risau akan masa dapan bansa & bahasa sendiri? jd, pd sia, ada rasional juga ini bansa2 lain marasa inda sanang dgn kunsip yg diwujudkan sikarang ini..... sabanarnya kalou kaadaan sikarang ini dituruskan pun tatap indada ansaman tarhadap bahasa malayu, kompom inda akan pupus punya...... tp dgn kunsip yg diparkanalkan dr masa ka masa, kita inda buli napikan pihak siapa yg taransam..... tp kita maklum juga siapa yg majuriti sini malasia..... dan siapa pemimpin2 majuriti sini malasia...... bgmanapun, masam sia sakap tadi, buli nampak rasional kanapa bansa2 lain marasa taransam......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Mon Dec 28, 2009 7:35 am

dari segi itu memang betul , apabila ada yang ingin dicapai akan ada pula yang terpaksa berkorban atau terkorban ..
cuma , faktor kepupusan sasuatu bahasa itu bukan hanya kerana faktor majoriti bahasa lain , bahasa dituturkan setiap hari pelbagai , dirumah kita mungkin bertutur bahasa lain , bersama kawan mungkin bahasa melayu juga disekolah ..

penjaga bahasa itu sebenarnya adalah bangsa pemilik bahasa itu sendiri , kerana apabila pemilik bahasa itu sendiri tidak mengamalkan , tidak belajar , tidak ambil hirau perihal bahasa etniknya ..maka faktor kepupusan itu pasti akan bertambah cepat , salah siapa ? bangsa sindiri ..diri sendiri , bukan bangsa lain ..

kita rujuk bangsa sendiri 'dusun' , kesilapan bermula dari awal pendidikan dan pergaulan , kenapa tidak bercakap bahasa dudun dirumah ? sebab mak bapak tidak cakap pun , dorang cakap melayu dengan anak2 ..siang malam pagi petang cakap melayu , sesekali mak bapak marah barulah terkeluar bahasa dusunnya ..orang melayu tidak suruh/paksa kita cakap melayu dirumah , kalau kita cakap dusun pun sepanjang hari dorang tidak akan marah , kecuali di sekolah memang wajib bercakap dalam bahasa melayu , bahasa kebangsaan ..

kecuali cina , bangsa lain [semua bangsa..] berhadapan dengan masalah semakin pudar kebolehan penguasaan bahasa sendiri , iban , kayan , dusun , kedayan , berunai , murut ..terutama generasi muda semakin kronik masalah ini , cina jumpa cina cakap cina , melayu jumpa melayu cakap melayu , dusun jumpa dusun cakap melayu !! murut jumpa murut pun cakap melayu
Back to top Go down
SiokSondri
Leftenan Kolonel


Male Number of posts : 1143
Location : KK
Humor : Siok ba tu...
Registration date : 2008-10-01

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Mon Dec 28, 2009 10:27 pm

sia mula2 dangar ni skolah 1malaysia... langusng sia inda tepikir mcmana mo laksana.. kami suda ada bayangan ka?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Tue Dec 29, 2009 12:21 pm

sekolah 1malaysia ..saya pun ada bayangan ooo , entah macamana bentuk dia tu..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: sekolah 1 malaysia   Today at 11:21 pm

Back to top Go down
 
sekolah 1 malaysia
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Education-
Jump to: