To Know is To Love Sabah
Selamat dtg ke ILSF... jgn segan & malu... sila login/daftar dan kongsikanlah idea2 & maklumat 'bernas' anda...

To Know is To Love Sabah

Anything about Sabah, the Land Below The Wind.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Harap anda semua sihat-walafiat, ceria, tenang & gembira ketika ini... selamat berforum... tq...
Hai...

*Never take life too serously... Nobody gets out alive anyway...
I Love Sabah Forum
Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 49 on Wed Jun 20, 2012 3:37 pm
Latest topics
» Teknik Forex Sebenar Dan Cara Belajar Forex Malaysia
by SchulzCube Thu Dec 01, 2016 6:45 am

» Panduan Exam Online Penolong Pegawai Tadbir N29
by xbest Tue Nov 29, 2016 3:36 pm

» Rahsia Cikgu Jana RM60K Dgn Smartfon Android
by xbest Sun Nov 06, 2016 2:15 pm

» any new plan for celcom postpaid?
by popolan Fri Nov 04, 2016 11:32 am

» let's talk about telco plan
by tungkelly Fri Oct 28, 2016 11:02 pm

» Celcom will launched Iphone7 but!!!!!!!!!!!!!!!
by popolan Fri Oct 21, 2016 11:19 am

» mana yg kamu urg suka, parampuan yg seksi ka atau parampuan yg purest?
by SchulzCube Wed Oct 19, 2016 7:16 am

» Lihat Bukti RM1200 Masuk Akaun CIMB
by xbest Wed Oct 12, 2016 8:42 am

» Rahsia Jana RM30,000 hanya dengan WeChat
by xbest Wed Oct 05, 2016 4:38 pm

» Rahsia Jana RM50K Seminggu Dgn FOREX
by xbest Mon Aug 15, 2016 10:41 am

» Teknik & Panduan Lulus Exam MUET
by xbest Thu Aug 04, 2016 4:50 pm

» Jana RM60,000 SEBULAN Dengan UBER
by xbest Fri Jul 15, 2016 7:11 pm

» Bha mana jak tuh mauk line yang okay di Sabah ni?
by hahalove Thu Jun 30, 2016 12:16 pm

» Tips Jika Kereta Anda Di Langgar Dari Belakang
by SchulzCube Sat Jun 25, 2016 10:46 am

» Seminar Google Adwords GStep UP 2016
by xbest Sat Jun 25, 2016 6:48 am

» Shopping at Courts Mammoth?
by nurulazzin Thu Jun 23, 2016 12:10 pm

» First Gold upgrade
by carriefire Fri Jun 10, 2016 2:47 pm

» Tanda Tanda Demam Denggi Dan Ubat Demam Denggi Yang Berkesan
by SchulzCube Sat Jun 04, 2016 6:39 pm

» Jadi Jutawan Dgn Forex Sebenar
by xbest Fri Jun 03, 2016 3:45 pm

» Ubat Sakit Gout-Kencing Manis Dan Pelbagai Jenis Kanser Lain
by SchulzCube Fri Jun 03, 2016 1:40 am

ILSF Shoutbox
I Love Sabah Forum
I Love Sabah time
ILSF Links
Top posters
pukutarap
 
Yorut_orut
 
pukutarap.
 
romeo
 
Rungkud
 
alphawaves
 
paragasu
 
SiokSondri
 
laa
 
orud
 
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar

Share | 
 

 isu tanah di sabah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 9:11 am

tanam dalam dalam pasu?? buli baitu...bijinya lah.. setelah tumbuh baru pi tanam saana tidong.. Very Happy
Masalah tana labaitu kan..? Inilah yang saya tida paham sama karajaan (karajaan dari duuuuuuuulu sampai sekarang). Org luar, touki basar dari malaya dikasi tanah sampai beratus ribu hektar utk ladang sawit..sampai hutan kinabatangan habitat hidupan liar pun abis diterokai..kesian si tambang, si kogiu, si palanuk dan rakan taulan yg lain... Tapi kalau urg kampung memohon tanah pertanian walau sebesar kangkang kara pun inda dilayan. sebaliknya ada beberapa kes tanaman org tempatan diradu oleh rantai ruda @bulldozer kerana dikatakan menceroboh tanah yg sudah dimiliki oleh syarikat besar. Tida buli kah kalau tanah touki basar tu diukur semula di balakang saaaaana untuk kasi cover tanah yg sudah diterokai oleh org kampung? ... geram betul saya ooo....Evil or Very Mad
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 10:08 am

inilah jabatan tanah punya pasal , senang cerita bah tu ..hulur ja banyak2 kompom dapat , dorang main duit bah , orang kampung mana ada duit ribu raban kasi sama dorang , ..

saya selalu dengar cakap kedai kopi , kalau orang atas jabatan tanah sudah kita pegang , alamat senang urus yang dibawah ..cara dorang adalah dari atas dahulu turun kebawah , kerani mau tidak mahu terpaksa kasi lulus kalau orang besar sana kk sudah sain , siap bagi note lagi ..'sila uruskan' , pun begitu untuk ambil hati si kerani kena hulur juga sikit ..

saya ada kawan bangsa dusun , tiada kerja tetap ..tapi hidup mewah , kereta bersusun di garaj , duit macam air ja , iparnya seorang menteri disabah , rupanya dalam diam dia jadi brooker tanah , begini ceritanya ...sipa2 yang ada pohon tanah , sudah belas2 tahun tapi masih belum ada geran , dia urus dalam masa 2 minggu kompom dapat geran punya , jumlah ongkos dia minta bergantung pada berapa besar tanah itu , pelanggan dia seluruh sabah tidak kira dusun , bajau , berunai ..[maknanya dia rapat dengan pengarah jabatan tanah ]

ada juga dia offer dengan saya urus tanah sebesar tapak tangan ja dikampung yang sehingga kini [sejak tahun 1978] tiada geran ..dia bilang dalam 2 minggu kompom dapat geran , masalahnya saya tiada duit bikin bayar dia , bukan sikit ..15 ribu dia minta !! tanah tu besar dia 30 ekar ..
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 10:24 am

semua main rasuah bah ...rasuahhhhhh!!

pejawat awam jadi musuh dalam selimut pada kerajaan , patutnya mana2 kakitangan yang rasuah tu kasi buang ja ..[b]
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 10:45 am

inilah silakanya orang di jabatan tanah. talampau rasuah. saya ada pengalaman antar duit rasuah sama setiausaha jabatan tanah di beluran. Ketika itu saya kerja sama taukeh cina. taukeh sya tu ada lesen membalak (skala kecil). TOL dia tamat temoh sudah..pastu dia minta TOL dia dilanjutkan. Tu setiausaha bilang ok bulih tapi kena ulur sikit lah... bos sya suruh antar tu duit 'kupi' tak banyak pun rm1000 sj. Pada mulanya saya tida tau kesemua duit tu wang kupi..saya pikir separuhnya adalah kos pembaharuan TOL On the way kereta komponi pansut ..kebetulan saya tiada duit..jadi saya pakai duit taukeh tu RM20 utk beli tube. Bila sampai beluran saya jumpa SU tu.. Saya perkenalkan diri.. dia bilang ya..ya.. saya sudah tau..mana duitnya? saya ulur rm1980.. saya bilang kana pakai rm 20 pasal pansut tayar kerita tanga jalan.. dia bilang inda apa... lepas tu dia suru saya jumpa kerani ambil resit. bila saya tingu resit tu..silaka cuma rm20...
Datang bisikan hantu di telinga saya.."kanapa kau inda ambil sja RM100..dia inda buli kata apa-apa juga itu pasal kes rasuah juga, bilang antu sama saya..." Very Happy

walaupun wang kupi tu cuma rm1000 tapi sudah cukup membuktikan bahawa org jabatan tanah ini rasuahhhhhhhhhh....
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 9:02 pm

aduina tuan , mana2 jabatan tanah pun begitu ...daerah kecik daerah besar sama ja , ada kes perebutan sempadan tanah , orang kampung yang tinggal sudah beratus tahun [ turun temurun ] sana pun ada jadi saksi sempadan dimana sejak dahulu , tapi oleh kerana orang kampung sebelah yang menuntut ada orang kuat dijabatan tanah maka dorang menang , kecewa orang kampung yang satu ..

lagi kes , tanah sudah dibeli tapi maklumlah zaman dahulu sistem barter , barang ditukar dengan barang , tanah tukar dengan kerbau sapi dsb ..saksi ada , cuma surat hitam putih tiada seperti zaman sekarang , tanah itu telah diusahakan bercucuk tanam puluhan tahun pun , tiba2 waris si penuntut datang balik cakap tu tanah belum dijual 'mana surat dia ..?' kebetulan semua saksi pun sudah tua2 , dulu masa jadi saksi dorang masih muda2 , dorang cakap pun gagap2 sudah , ingat2 lupa sudah , maklum umur sudah 80an , terus tidak diterima cakap dorang , jabatan tanah bilang tiada jual beli , KAN pun sokong ...setelah beberapa lama baru pecah rahsia rupanya salah seorang pegawai di jabatan tanah itu sepupu si penuntut tersebut , ketua anak negeri yang kasi bicara itu pula terima rasuah , [ diakui sendiri oleh KAN tersebut selepas dia pencen ..]

rupanya maruah manusia ini tidak kira siapa , samada polis , KAN , WKAN , bomba , dan sebagainya ...lebih2 lagi disaat dia memerlukan duit atau disogok dengan duit akan jadi gelap mata , lupa dosa lupa maruah lupa segalanya ..

betul2 lari sudah kompas ni tuan2 .. Very Happy
Back to top Go down
Admin
Admin


Number of posts : 435
Registration date : 2008-09-06

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Wed Dec 30, 2009 11:12 pm

maaf tuan2... memandangkan cerita ttg isu tanah semakin 'dibincangkan', maka saya telah memindahkan beberapa post dr haraga gata makin mahal ke topik ini isu tanah di sabah... biarlah di topik tersebut kita bercerita mengenai getah manakala isu tanah di topik ini... slmt berforum... tq atas idea2 tuan2 yg hebat & bernas...
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Thu Dec 31, 2009 9:05 am

Admin wrote:
maaf tuan2... memandangkan cerita ttg isu tanah semakin 'dibincangkan', maka saya telah memindahkan beberapa post dr haraga gata makin mahal ke topik ini isu tanah di sabah... biarlah di topik tersebut kita bercerita mengenai getah manakala isu tanah di topik ini... slmt berforum... tq atas idea2 tuan2 yg hebat & bernas...
Tida apa puan admin...itulah yang sepatutnya yg puan buat iaitu memperbetulkan kompas yg selalu lari bearing.... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Thu Dec 31, 2009 10:13 am

soal tanah [ permohonan , pemilikan ] di Sabah adalah antara salah satu perkara yang terkandung dalam 20 perkara , syarat asas dan awal kemasukan sabah dalam pembentukan malaysia , selain soal tanah , imigresen juga adalah salahsatunya ..

maknanya , isu pemilikan , permohonan tanah oleh seseorang diSabah diuruskan hanya dalam negeri , tidak perlu dan tidak harus kena mengena dengan pentadbiran pusat , kita yang urus sendiri , kita yang tadbir ..maknanya kerajaan tempatan yang bertanggungjawab , bukan kerajaan pusat ,

oleh itu , apapun yang berlaku samada penipuan atau kepincangan2 yang berlaku adalah dilakukan oleh orang kita sendiri , rasuah oleh orang kita , penipuan oleh orang kita , ketidakjujuran oleh orang kita , kita yang memusnahkan harapan bangsa sendiri , kita yang menghilangkan kepercayaan bangsa sindiri , segalanya dari dan kerana kita ..akhirnya kesan pada kita sendiri juga ,

yang cuai itu bangsa kita , yang lemah dan lemas dalam tuntutan keperluan hidup sehinggga lupa diri dan lupa masa depan bangsa sendiri sehingga sanggup menerima rasuah , menggadai harapan dan maruah bangsa ..

[bangsa kita ..adalah sesiapa etnik asli sabah yang berkenaan ]
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Thu Dec 31, 2009 11:51 am

Tapi kan....walaupun tuan D.O (district officer) dan setiausahanya rasuah...(Diurang bah ini yang kontrol/tapis permohonan tanah orang kampung, barangkali lah..yg sebenarnya saya inda tau..)...Namun kerajaan negeri juga yg berkuasa mengubah policy permohonan tanah.

Ini pikiran kampungan saya saja aa.. Tidak bolehkah kalau kelulusan tanah itu dipermudahkan tetapi pada masa yang sama mempunyai syarat yang sangat ketat supaya pemilik IC projek tidak dapat memohon?

off topic...
Kalau saya jd ketua mentiri ..kan.. Saya betul2 utamakan permohonan tanah org tempatan. Saya kasi gazet satu kawasan khas untuk org2 tempatan. 1 juta ekarpun inda apa, habis satu sabah .. Very Happy Kemudian saya wujudkan satu akta penipuan permohonan tanah yang membawa hukuman paling berat. Jadi siapa yang memohon tanah beratus-ratus ekar atas nama orang lain, akan mendapat hukuman paling berat. Saya bayar lagi pemberi maklumat sehingga tertangkapnya orang yg memolot tanah melalui penipuan. puyoooo... Laughing
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Thu Dec 31, 2009 4:34 pm

ada sdh ka kamu dingar staf jabatan tana kana tindakan undang2? masam indada kan..... newspaper babarapa bulan lalu ada kasi tau yg ada garan2 tanah yg betukar tandatangan padahal pemilik asal masi lg memigang garan asal sdh bepulu taun...... masamana tu?
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Fri Jan 01, 2010 9:10 pm

betul , hak dan kuasa pemilikan tanah sepenuhnya dibawah tadbiran kerajaan negeri , sekaligus merangkap kerajaan tempatan , dan mereka jugalah yang menggubah beberapa peraturan dan akta tanah negeri selepas dibincangkan dan dipersetujui oleh semua ADUN dalam sidang Dewan Rakyat , maknanya kelulusan itu bukan diputuskan oleh hanya seorang dua ..

siapa mereka ? mereka adalah orang yang kita lantik dan undi dalam PRU sebagai wakil kawasan kita , yang menabur segala janji manis membela dan mengubah situasi [ memang pun mereka ubah ..kasi mati kita ] , dorang itu orang kita , bangsa kita , lahir dinegeri kita ini dan mati pun akan dikuburkan dinegeri kita ini juga , perkerja jabatan tanah yang korup juga adalah orang kita yang yang hina !! terhina oleh perbuatan sendiri ..harga dirinya cuma seribu dua , kesan perbuatannya beribu tahun ,

selama ini kita sering dimomokkan Rasuah dikalangan anggota Polis , pihak PDRM sudah lama dipandang rendah oleh segelintir masyarakat hanya kerana perbuatan beberapa orang anggotanya , dalam pada itu kita sering [atau sengaja ] melupakan Rasuah lebih hebat dalam agensi lain , JKR ..Jpj , bomba [bangunan belum siap tapi OC sudah diluluskan ] , puspakom , Jabatan Tanah , Majlis Daerah , Jabatan guaman , Doktor [sijil MC tipu ] , Jabatan Laut , Pelabuhan , dan banyak lagi ..

Rasuah akan terus wujud selagi ada pemberi dan penerima , rasuah tidak berlaku hanya pada sebelah pihak , mesti ada dua pihak yang berurusan baru terjadi rasuah , ada pemberi tapi tiada penerima ..rasuah tidak akan berlaku , ada penerima tapi tiada pemberi ..pun rasuah tidak akan berlaku , yang salah bukan hanya penerima tapi juga pemberi ..dua2 ini patut kena hukum sama rata , sama rasa ..
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Fri Jan 01, 2010 9:52 pm

barmakna masalah2 yg melibatkan tanah akan turus balanjutan..... urang si sabalik tabir sanyum2 sj keriangan.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Fri Jan 01, 2010 10:10 pm

ya , selagi ada manusia yang sanggup memberi rasuah untuk mencapai matlamat dan manusia yang sanggup menerima rasuah , maknanya Rasuah akan tetap wujud ...

walau malaikat sekalipun yang jadi ketua menteri atau jadi ketua polis atau jadi perdana menteri , kalau mereka yang memberi dan menerima masih tidak sedar atau tiada kesedaran , tetap akan berlaku juga ...setiap diri rakyat harus ada kesedaran sendiri , jangan sesekali memberi dan jangan sesekali menerima ..

[ Rasuah bukan hanya berbentuk duit ..kenaikan pangkat yang di'samar'kan boleh jadi rasuah , pertukaran lokasi kerja juga boleh jadi rasuah , 'ang pow' pada hari2 perayaan juga boleh jadi rasuah , diskaun harga sesuatu barang juga boleh jadi satu rasuah , makan malam ..juga boleh jadi satu rasuah , tajaan penerbangan pun boleh jadi satu rasuah , pemberian jam tangan mahal atau aksesori kereta juga boleh jadi satu rasuah , sumbangan jersey pada team bola pun boleh jadi satu rasuah ] apa2 pemberian , apa2 sumbangan , apa2 tawaran atau perkhidmatan yang samar pada tujuan asal dan boleh menimbulkan dorongan untuk mendapatkan balasan adalah boleh didefinasikan rasuah ..rm 1 pun rasuah , rm 20 pun rasuah ..rm 300 pun rasuah juga
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sat Jan 02, 2010 9:08 am

hhihihihiiii..... kalou begitu, indada urang yg inda parna rasuahlah, samua parna rasuah...... indada saturangpun yg inda parna rasuah......
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sat Jan 02, 2010 11:28 am

tanpa kita sedari , sebenarnya unsur2 rasuah ini sudah bermula dari rumah lagi , si bapa belikan anaknya sesuatu barang untuk mengambil hati atau supaya anaknya jangan kasi bocor rahsia pada emaknya bukankah rasuah ? seorang abang bagi duit atau belikan kasut bola pada adiknya supaya jangan pecahkan rahsia dia pada bapa bukankah rasuah ?

seorang ketua kampung tutup mata ja dengan aduan sesetengah penduduk kampung pada seseorang [ pasal perangai jahatnya ..contoh ] sebab sudah banyak rasa terhutang budi [pinjam kerbau bikin bajak sawah ] itu adalah rasuah juga ..

saya , dan tuan2 juga tanpa sedar sebenarnya sudahpun menerima rasuah cuma dalam bentuk yang berbeza , samada jumlahnya besar atau kecil ianya tetap nama rasuah ...

apa2 barang atau pemberian yang dengannya boleh menimbulkan perasaan untuk mengubah niat , atau mengubah kebenaran asal , atau dengan pemberian tersebut menimbulkan rasa 'terimakasih' dalam hati , atau telah mewujudkan satu 'perasaan ' terhutang ..maka ianya juga rasuah
Back to top Go down
Garadu
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Number of posts : 593
Registration date : 2009-04-05

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sat Jan 02, 2010 5:35 pm

tdk berani melangkah kaki lg ni... takut rasuah, hehe...
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 12:01 am

semua orang dalam sedar atau tidak pernah menerima atau memberi rasuah dalam hidupnya , cuma taraf , kualiti dan mutu rasuah itu ja jadi beza , rasuah kolar putih dengan rasuah kolar biru ada perbezaan mutu kualiti dan sebagainya , kesan akibat permainan dorang itu juga tidak sama , ada istilah high class dan low class punya rasuah ...

dalam kita menentang dan mengutuk mereka yang rasuah [ yang dipaparkan dimuka depan akhbar ..] tanpa sedar kita juga bergelumang rasuah setiap hari dalam bentuk dan nilai yang kita anggap biasa , adat harian ...

lazimnya , rasuah bermula dari tawaran pemberian [ pemberi ] , pemberi adalah 'pendorong' manakala penerima itu 'yang terdorong'

asal usul Rasuah , sejarah Rasuah ? bagaimana ia bermula dan siapakah yang memulakanya dalam masyarakat ?
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 9:15 am

silaka betul bah kanun tanah di sabah... Kanapa? sebab geran NT (Native Title) tidak boleh di jual kepada orang asing kunun kerana melindungi tanah2 org kampung ini drpd jatuh ke tangan tauki2 kaya...Ok ini sudah cukup bagus. TAPI yang silakanya ialah kerajaan sendiri dengan mudah melepaskan beratus ribu hektar tanah sabah ke tangan orang asing. Adakah patut kawasan kampung pun kena teres tanam kalapa swit (mcm di kg kirokot tambunan)..aduh... macam manalah tadahan hujan utk pipe graviti diurang tu aa? Rakus juga tuan punya tanah tu...mana penguatkuasaan?
Back to top Go down
niche
Special Rank


Number of posts : 599
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 9:40 am

banyak isu2 tanah, yg dikatakan diambil atau dirampas syarikat2 besar atau indivdiu2 tertentu berlalu begitu sj tiada penyelesaian... kasihan org kg yg menunggu puluhan tahun permohonan tanah tp geran tdk sampai2... tiba2 pula kena ambil org lain... ingat lg kes sana tingkayu? yg sampai ada kes bunuh?
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 10:50 am

yang di kg kerokot tambunan tu pasal tuan punya tanah sendiri yang tanam , tanah dia ..

masalahnya , ia betul2 dilereng bukit jalan utama Tambunan -Ranau , kalau hujan kuat dan tanah runtuh gerenti putus tu jalan , kebun dia pun teruk juga ..

sekarang , undang2 tanah bilang kalau tanah yang dipohon tidak diusahakan dalam masa 2 tahun , akan di ambil balik dan diserahkan pada orang yang betul2 mahu dan mengusahakan tanah ..kepada tuan2 yang sudah dapat tanah tapi dibiarkann kosong gitu ja tiada usaha apa2 , bagus kasi gaji orang tebang kayu tanamlah apa2 pun , tanam kelapa ..pinang pun ok , janji ada bukti telah dibuka tanah itu ,

lagi satu , kalau dahulu kita boleh memohon tanah besar 30 ekar , sekarang tidak boleh sudah , paling besar pun dalam 15 ekar ja ..kalau tanah Waris yang dulu punya besar dalam 50 ekar , mesti pecah geran dulu , simpan 3,4 nama baru pohon balik kalau tidak akan dibatalkan permohonan kita ..
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 2:16 pm

kalau pun boleh pohon 15 ekar tapi kawasannya mana? semua sudah jadi ladang syarikat gergasi..kenapalah kerajaan tidak gazetkan tanah di setiap daerah/kawasan khas untk org kampung yg berminat bertani?
Back to top Go down
laa
Mejar
Mejar


Female Number of posts : 1066
Location : Kota Bulud
Humor : Buli2.... juga ituuu...
Registration date : 2009-07-27

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 7:06 pm

Yorut_orut wrote:
tanam dalam dalam pasu?? buli baitu...bijinya lah.. setelah tumbuh baru pi tanam saana tidong.. Very Happy
Masalah tana labaitu kan..? Inilah yang saya tida paham sama karajaan (karajaan dari duuuuuuuulu sampai sekarang). Org luar, touki basar dari malaya dikasi tanah sampai beratus ribu hektar utk ladang sawit..sampai hutan kinabatangan habitat hidupan liar pun abis diterokai..kesian si tambang, si kogiu, si palanuk dan rakan taulan yg lain... Tapi kalau urg kampung memohon tanah pertanian walau sebesar kangkang kara pun inda dilayan. sebaliknya ada beberapa kes tanaman org tempatan diradu oleh rantai ruda @bulldozer kerana dikatakan menceroboh tanah yg sudah dimiliki oleh syarikat besar. Tida buli kah kalau tanah touki basar tu diukur semula di balakang saaaaana untuk kasi cover tanah yg sudah diterokai oleh org kampung? ... geram betul saya ooo....Evil or Very Mad

hehe... ada kbaikan juga pndai lari² kumpas ni aman. hehe... cuma isu tanah sya tdk pndai join sudah, haha. Very Happy
Back to top Go down
Yorut_orut
Lord Marshal
Lord Marshal


Male Number of posts : 4976
Location : Sandakan
Humor : begitu laitu...
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Sun Jan 03, 2010 7:12 pm

isu tanah ini cakap2 saja bah kita di sini laa..inda kemanapun setakat serita kadai kupi bah... Very Happy
Back to top Go down
romeo
FIELD MARSHAL
FIELD MARSHAL


Male Number of posts : 2804
Location : Key-Key
Humor : Redah saja........
Registration date : 2009-07-25

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Mon Jan 04, 2010 4:10 pm

kita setakat kongsi2 cerita ja bah ni ..tidak kemana pun , kecuali ada yang tolong menyampaikan pada orang yang berkenaan mungkin ada sat tindakan akan diambil , cuma MCMC ja yang pantau kita disini ...jabatan tanah jangan haraplah
Back to top Go down
pukutarap
Lord Marshal
Lord Marshal


Number of posts : 5044
Location : sini sabah
Humor : ambikmu.....!
Registration date : 2008-09-07

PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Mon Jan 04, 2010 4:22 pm

ini jabatan tana majuriti ular juga bah.....
Back to top Go down
http://ilovesabah.forumotion.net/forum.htm
Sponsored content




PostSubject: Re: isu tanah di sabah   Today at 12:18 am

Back to top Go down
 
isu tanah di sabah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
To Know is To Love Sabah :: I LOVE SABAH Lobby :: Local Issues-
Jump to: